Hírlevél feliratkozás
Kolozsi Ádám
2023. október 22. 13:02 Vállalat, Világ

Kínai autógyár jöhet Magyarországra

Kínai autógyár lehetséges magyarországi építése van terítéken – értesült hazai külgazdasági forrásokból a G7. A jelek a világ legnagyobb elektromos autógyártójára, a BYD-ra utalnak.

Miért fontos? Az akkumulátorgyártásba való kínai nagyberuházásokhoz is kapcsolódna egy kínai e-autógyár érkezése. A BYD több európai országban is nézelődik, Magyarország is ott van a jelöltek között.

Alulnézet: a héten az Övezet és Út Fórum csúcstalálkozóján Kínában járó Orbán Viktor a Putyinnal és Hszi Csin-pinggel való találkozója után megnézte a senzeni BYD-gyárat és tárgyalt az alapító-elnökkel.

Kik ők? A BYD tavaly 1,86 millió akkumulátoros autót adott el, a hibrideket is beszámítva darabszámra ezzel már ők a világ vezetői a szegmensben.

  • Főleg az olcsóbb, népautó-kategóriákban erősek;
  • a gyártási láncuk elképesztően hatékony, szinte a teljes vertikumot házon belülre vitték a lítiumbányászattól a mikrocsip-, akku- és autógyártásig.
  • Magyarországon már több üzemük működik: Komáromban kisebb e-buszgyáruk van, Fóton most építenek akkumulátor-összeszerelő üzemet, Pátyon pedig Huawei telefonokat gyárt az egyik leányuk.

Európai terjeszkedés: miközben Kínában tavaly egy év alatt tripláztak, az exportjuk csak most indul be. Európában 18 országban értékesítenek, a magyarországi megjelenést épp a héten jelentették be, három típussal indulnak. 2030-ra az európai e-autópiacon a három legnagyobb között akarnak lenni.

Igen, de: Az olcsó kínai e-autóktól tartó Európai Bizottság szeptemberben francia kezdeményezésre vizsgálatot indított a dömpingárakkal vádolt kínai exportőrök ellen. Ennek a vége büntetővámok bevezetése lehet. A kínai gyártók ennek a kivédése miatt is érdekeltek a gyártás Európába hozatalában.

Hol? Magyarország több, európai gyártást tervező kínai autógyár horizontján is ott van.

  • A kisebb GWM a keletnémet tartományok és Csehország mellett szintén gondolkodik Magyarországban is.
  • A BYD akár két európai gyár építésében is gondolkodik. Tavasszal a FT értesülése szerint öt lehetséges helyszínnel számolt: Német-, Francia-, Spanyol- és Lengyelország mellett Magyarországgal. A döntés még idén megszülethet, a cél, hogy a gyártás már 2025-ben elinduljon.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMagyarországon is terjeszkedik a „kínai Toyota”A BYD idén a világ második legnagyobb akkumulátor- és elektromosautó-gyártójává vált alacsony árainak köszönhetően. Egy kisebb üzemmel most a magyarországi pénzeső alá is beáll, de a fő célpont a német piac.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA világ hat legnagyobb akkugyártójából már négy lesz jelen itthon a BYD üzemének beindulása utánSzijjártó Péter szerint idén is kínai cégek hozhatják a legtöbb beruházást Magyarországra, miközben Európa éppen leépíti a kínai projekteket.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz elektromos autók gyártói után a vásárlók is kapnak némi támogatást a kormánytólNem előzmények nélküli a napokban bejelentett villanyautó-vásárlási támogatás, és különösebben nem is bőkezű.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ autógyártás autóipar BYD elektromos autók Kína Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2024. október 7. 04:34 Pénz, Vállalat

Valódi pénzgyárat indíthatott volna be a magyar vállalkozó hamis brazil kötvénye

Alkalmas lehet a hamis kötvény kvázi tisztára mosására, ha valaki úgy viszi be egy cégbe, ahogy azt a papíron ezermilliárdokat érő brazil állampapírral tették.

Torontáli Zoltán
2024. október 2. 14:32 Közélet, Vállalat

Már a sokkok nélküli, lassított kimúlás lehet a fő cél a Dunaferr történetében

A vasmű egyre fogyó maradékába továbbra sem sikerül életet lehelni, a kormány a társadalmi-politikai veszteség minimalizálására törekedhet.

Torontáli Zoltán
2024. október 2. 04:39 Pénz, Vállalat

Jöhet a napelemesek ellenlépése, nem az állami közműveknek adják el az áramot

Az MVM öt forintos átvételi árral szúrja ki a napelemesek szemét, egy most induló magáncég az áramot a tőzsdén eladva jóval többet kínálhat.

Fontos

Török Zoltán
2024. október 6. 05:39 Világ

Van már akkora bajban Európa, hogy Egyesült Államok legyen belőle?

A Draghi-jelentés jó látleletet nyújt az EU gazdasági kihívásairól, de erősen kérdéses, hogy érdemes és lehetséges-e a központosítás felé elmozdulni.

Stubnya Bence
2024. október 5. 14:59 Közélet, Pénz

A Pénzügyminisztérium szerint kacsa a Nők 43+ról szóló hír, marad a Nők 40

Megjelent a hír, hogy 2025-től Nők 43+ lesz a Nők 40 helyett, és az OECD is javasolt a szigorítást, de a kormány nem tervez ilyesmit.

Stubnya Bence
2024. október 5. 05:00 Podcast

Nagyrészt kidobott közpénz a külföldi beruházások állami támogatása

Miért kritizálta Matolcsy György a kormányt azzal, hogy túl sok állami forrást fordít a külföldi működőtőke bevonásra és újraiparosításra? A G7 Podcastban Medve-Bálint Gergővel, a téma kutatójával beszéltük át.