Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2023. június 29. 14:04 Vállalat

A világ hat legnagyobb akkugyártójából már négy lesz jelen itthon a BYD üzemének beindulása után

Újabb akkumulátorüzem építését jelentették be szerdán, így a világ hat legnagyobb akkumulátorgyártója közül már négy települ le Magyarországon.

Mi történt? 10 milliárd forintos beruházással akkumulátor-összeszerelő üzemet létesít Fóton a kínai BYD elektromosautó-gyártó vállalat – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szerdán.

  • A beruházás első körben 100 munkahelyet teremt, a kormány a projektet egymilliárd forinttal támogatja.

Előzmények: Szijjártó június 10-én beszélt először arról, hogy a CATL és az EVE után egy másik jelentős akkumulátorgyártó vállalat beruházását fogják hamarosan bejelenteni.

  • A BYD-nak Magyarországon nem ez az első beruházása, a kínai cég ugyanis a világ egyik legnagyobb elektromos buszgyártója is, és komáromi üzemében 2017 óta gyárt ilyen buszokat.

Tágabb kontextus: A Bloomberg összesítése szerint a BYD-nak 2022-ben 14 százalék volt a piaci részesedése az akkumulátorcellák gyártásának globális piacán.

  • Az üzem működését követően így a világ hat legnagyobb akkumulátorcella-gyártója közül már négy (CATL, BYD, SK On, Samsung SDI) foglalkozik majd akkumulátorgyártással/összeszereléssel Magyarországon.
 

A top 10-ből sajtóértesülések szintjén tudunk még a 2 százalékos globális részesedéssel rendelkező Sunwoda magyarországi beruházásáról, ezt hivatalosan még nem jelentették be.

  • Ehhez a céghez méretben közel áll a top 10-be be nem férő EVE Energy, amelynek a CATL-hez hasonlóan Debrecenben épül üzeme.

Az akkumulátoripari értéklánc más szintjein is folyamatosak az új beruházásokról szóló bejelentések, az elmúlt hetekben egy katódgyár létesítését jelentették be Ácson, a bátonyterenyei akkumulátor-újrahasznosító üzem kapacitását pedig megdupláznák.

Felülnézet: Ahogy arra Szijjártó Péter a napokban emlékeztetett, 2020 után idén is kínai cégek hozzák a legtöbb befektetést Magyarországra.

  • Egy kutatás szerint 2013 óta nem jött olyan kevés kínai befektetés Európába, mint tavaly, amikor viszont az Európában megvalósuló kínai beruházások 20 százalékát tették ki a magyarországiak.

Az akkumulátorgyártás már az ipari termelés egészében is fontos szerepet játszik: idén eddig a járműgyártáson kívül egyedül az akkugyártást is magába foglaló villamosberendezések gyártása tudott növekedni a magyarországi ipari alágak közül.

Mi várható? A rövidtávú előnyök ellenére az akkumulátoripari beruházások terjedésének következménye, hogy Magyarország gazdasági modellje továbbra is az olcsó munkaerőre és erőforrásokra épít majd – mondta a G7 Podcast egyik márciusi adásában Czirfusz Márton kutató.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk64 millió forintba kerül egy akkumulátorgyári munkahely a magyar állam számáraSokféle formában támogatja a kormány az akkumulátorgyárak letelepedését, és az összegek is olyan jelentősek, hogy abból több évnyi bért ki lehet fizetni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMagyarország az akkumulátorgyártásban is az olcsó munkaerőre és erőforrásokra építHogy futott fel itthon az akkugyártás? Milyen hatása van ennek az ország világgazdasági pozíciójára és a munkaerőpiacára? A G7 Podcast vendége Czirfusz Márton.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat akkumulátorgyártás beruházás BYD Kína Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Stubnya Bence
2024. szeptember 6. 10:24 Vállalat

A szenvedő magyar iparnak is jó hír, hogy a németek visszahozzák az e-autók állami támogatását

Nagy Márton uniós szintű támogatást szeretne, de a németnek is örülhet, mert a német e-autó piac az uniós piac harmadát tette ki júliusban.

Jandó Zoltán
2024. szeptember 6. 05:12 Pénz, Vállalat

Hogyan kerülhet egy címeres papírra több ezer milliárd forint, ha nem is létezik a pénz?

Elég sok embernek kellett félrenéznie, hogy T. János György meghekkelhesse a rendszert ezermilliárdos, brazil kötvényes cégeivel.

Miklós László
2024. szeptember 4. 15:44 Közélet, Vállalat

Hernádi különadó-kritikája tetszetős, de hamis és félrevezető

A Mol-vezér látszólag nekiment a kormánynak, de valójában azt a kormányzati narratívát támasztja alá, hogy a válság terheit nem a lakosságra hárítják.

Fontos

Trippon Mariann
2024. szeptember 8. 16:26 Pénz

Piaci összeomlást okoz majd minden japán kamatemelés?

A japán kamatemelési folyamat okozhat még turbulenciákat, de az elmúlt hetekből tanulva ezeket már felkészültebben várják a piacok.

Vermes Nikolett
2024. szeptember 8. 04:46 Élet

Mit keresnek privát séfek a magyarok konyhájában?

Nem csak a felső tízezer körében nő az igény a privát séfek által biztosított prémium gasztronómiai szolgáltatások iránt.

Torontáli Zoltán
2024. szeptember 7. 05:26 Élet, Pénz

Tizenhat évvel a MÁV Biztosító csődje után még mindig vannak, akik a pénzükre várnak

Birkatürelemre van szükség, mert a vagyonelszámolásnak nincs vége, sőt befejezési határideje sincs, és még azt sem kötelező közölni, ha egyszer vége lesz.