Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2023. június 29. 14:04 Vállalat

A világ hat legnagyobb akkugyártójából már négy lesz jelen itthon a BYD üzemének beindulása után

Újabb akkumulátorüzem építését jelentették be szerdán, így a világ hat legnagyobb akkumulátorgyártója közül már négy települ le Magyarországon.

Mi történt? 10 milliárd forintos beruházással akkumulátor-összeszerelő üzemet létesít Fóton a kínai BYD elektromosautó-gyártó vállalat – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szerdán.

  • A beruházás első körben 100 munkahelyet teremt, a kormány a projektet egymilliárd forinttal támogatja.

Előzmények: Szijjártó június 10-én beszélt először arról, hogy a CATL és az EVE után egy másik jelentős akkumulátorgyártó vállalat beruházását fogják hamarosan bejelenteni.

  • A BYD-nak Magyarországon nem ez az első beruházása, a kínai cég ugyanis a világ egyik legnagyobb elektromos buszgyártója is, és komáromi üzemében 2017 óta gyárt ilyen buszokat.

Tágabb kontextus: A Bloomberg összesítése szerint a BYD-nak 2022-ben 14 százalék volt a piaci részesedése az akkumulátorcellák gyártásának globális piacán.

  • Az üzem működését követően így a világ hat legnagyobb akkumulátorcella-gyártója közül már négy (CATL, BYD, SK On, Samsung SDI) foglalkozik majd akkumulátorgyártással/összeszereléssel Magyarországon.
 

A top 10-ből sajtóértesülések szintjén tudunk még a 2 százalékos globális részesedéssel rendelkező Sunwoda magyarországi beruházásáról, ezt hivatalosan még nem jelentették be.

  • Ehhez a céghez méretben közel áll a top 10-be be nem férő EVE Energy, amelynek a CATL-hez hasonlóan Debrecenben épül üzeme.

Az akkumulátoripari értéklánc más szintjein is folyamatosak az új beruházásokról szóló bejelentések, az elmúlt hetekben egy katódgyár létesítését jelentették be Ácson, a bátonyterenyei akkumulátor-újrahasznosító üzem kapacitását pedig megdupláznák.

Felülnézet: Ahogy arra Szijjártó Péter a napokban emlékeztetett, 2020 után idén is kínai cégek hozzák a legtöbb befektetést Magyarországra.

  • Egy kutatás szerint 2013 óta nem jött olyan kevés kínai befektetés Európába, mint tavaly, amikor viszont az Európában megvalósuló kínai beruházások 20 százalékát tették ki a magyarországiak.

Az akkumulátorgyártás már az ipari termelés egészében is fontos szerepet játszik: idén eddig a járműgyártáson kívül egyedül az akkugyártást is magába foglaló villamosberendezések gyártása tudott növekedni a magyarországi ipari alágak közül.

Mi várható? A rövidtávú előnyök ellenére az akkumulátoripari beruházások terjedésének következménye, hogy Magyarország gazdasági modellje továbbra is az olcsó munkaerőre és erőforrásokra épít majd – mondta a G7 Podcast egyik márciusi adásában Czirfusz Márton kutató.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk64 millió forintba kerül egy akkumulátorgyári munkahely a magyar állam számáraSokféle formában támogatja a kormány az akkumulátorgyárak letelepedését, és az összegek is olyan jelentősek, hogy abból több évnyi bért ki lehet fizetni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMagyarország az akkumulátorgyártásban is az olcsó munkaerőre és erőforrásokra építHogy futott fel itthon az akkugyártás? Milyen hatása van ennek az ország világgazdasági pozíciójára és a munkaerőpiacára? A G7 Podcast vendége Czirfusz Márton.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat akkumulátorgyártás beruházás BYD Kína Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2024. május 18. 17:24 Vállalat

Részleges gyárbezáráshoz vezetett az autóipari válság Szlovákiában

Részben bezárt egy szlovákiai motorgyár, miközben az európai elektromos autók versenyképessége egyre kétségesebb az új piaci szereplők mellett.

Torontáli Zoltán
2024. május 18. 05:41 Élet, Vállalat

Jön a szigorítás, hogy ne lehessen bármit kovászos kenyérnek hívni

Az Agrárminisztérium belenyúl a nagy magyar kovászkáoszba, de a jellemzően családi vállalkozásként működő kis kézműves pékségek mégsem lehetnek igazán boldogok.

Jandó Zoltán
2024. május 17. 05:48 Pénz, Vállalat

Hiába szeretnék sokan, nem lehet csak úgy lejönni a földgázról

Bár jelentősen csökkent a magyar vállalatok földgázfelhasználása, az ipari szereplők nagy része, ha akarna, sem tudna szabadulni a földgáztól.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. május 21. 16:34 Élet, Világ

Nem sietik el a boltokban használt vékony műanyag zacskók betiltását

Az Európai Unió tesz egy nagy lépést a műanyag hulladék csökkentése érdekében, de nagyon lassan és sok szempontból kritizált módon.

Avatar
2024. május 20. 05:13 Közélet

Mi a baja Európának a magyar alapítványi egyetemekkel, ami elvágja a diákok és kutatók külföldi útját?

Az egyetemek alapítványi fenntartása nem lenne probléma, ha a kuratóriumi tagok kiválasztása és működése nem lenne önkényes, a közpénzek útja pedig követhetetlen.

Könnyebb helyzetbe hozza a magyar kormányt az európai választás

Fennakadásokat igen, gazdasági kisiklást nem hoz az EP-választás várható kimenetele, Magyarországnak pedig jól jön a szigorúbb költségvetési felügyelet elodázódása.