Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2023. május 13. 17:35 Vállalat

Hogy kerül még egy akkumulátorgyár Debrecenbe?

Az Eve Energy debreceni beruházásának immáron nem titkolt oka a kelet-magyarországi városban szintén beruházó BMW kérése, amit a két cég tavaly tető alá hozott megállapodása indokolhat: a Reuters már 2022 augusztusában beszámolt arról, hogy 2025-től a szóban forgó kínai vállalat szállíthatja a bajor gyártó legújabb generációs elektromos autójába az akkumulátorokat, amit egy hónappal később a BMW is megerősített, sőt, ekkor a CATL-lel történő együttműködésre is fény derült.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚjabb akkumulátorgyár épül Debrecenben, a BMW kérésére érkezik a kínai cégA CATL beruházását övező aggodalmak ellenére újabb akkumulátorgyár létesítését jelentette be Szijjártó Péter Debrecenben.

A 2001-ben alapított Eve Energy a CATL-hez képest viszonylag kis szereplő az ágazatban, idei első negyedéves árbevételüket tekintve mintegy nyolcszoros méretbeli különbség mutatkozik a két cég között. A CATL fölénye abban is megmutatkozik az Eve Energyvel és a hozzá hasonló szereplőkkel szemben, hogy a vállalat a lítium bányászatának és feldolgozásának területein is aktív, így hatást gyakorolhat az akkumulátorgyártáshoz szükséges nyersanyag árára. Ezzel a lehetőségével nem is rest élni: kedvezményes árat ajánl a CATL az autógyártóknak, amennyiben az akkumulátorbeszerzéseik bizonyos részét náluk bonyolítják.

Az erőviszonyokról árulkodik továbbá, hogy a debreceni beruházásával az Eve a kilencedik legnagyobb akkumulátorgyártóvá válhat a világon, 1,8 százalékos részesedést szervezve, míg a CATL-é a piac 35 százaléka.

A BMW egy kínai leányvállalatán keresztül az Eve Energyvel 2020-ban kezdte meg az együttműködést (a CATL már 2018 óta beszállítója a bajor gyártónak), nemrégiben kiderült továbbá, hogy 2025-től nagy energiasűrűségű, hengeres cellákat szerelhet majd be az autóiba a kínai gyár jóvoltából. Az új cellák az eddig megszokottnál több mint húsz százalékkal több energiát tárolhatnak azonos térfogat mellett, és alkalmazásuk harminc százalékos költségmegtakarítással járhat, ráadásul a hengeres technológia alkalmazásában élen járó Teslát is megszorongathatja velük a müncheni központú konszern.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre több jel utal arra, hogy a kínai CATL akkumulátorgyár és a BMW együttműködik DebrecenbenA BMW nyáron letette debreceni gyárának alapkövét, majd kisvártatva a kínai CATL hatalmas beruházást jelentett be. A napokban ismét a BMW lépett, a bajor vállalat ugyanis akkumulátorok összeszerelésére alkalmas üzemmel egészíti ki debreceni beruházását.

Mindeközben a kínai akkumulátoripar az európai autógyárak meghódítására készül, az elektromos átállás ugyanis egyedülálló lehetőséggel kecsegtet az ország számára ahhoz, hogy lényegi tényezővé válhasson a járműgyártás területén. A kínai vállalatok éppen ezért nem restek a nagy múltú amerikai és európai vállalatok közelében gyárakat építeni, aminek az Egy övezet, egy út kezdeményezéshez első uniós tagállamként csatlakozó Magyarország ideális helyszínéül szolgálhat.

Az autógyárak szempontjából a kínai beszállítók Európába települése mellett szóló érv, hogy így kiszámíthatóbbá válnak az ellátási láncok. A koronavírus terjedését fékező lezárások miatt akadozó beszállítói kapcsolatok hatalmas károkat okoztak a német gazdaságnak, a BMW-t irányító Oliver Zipse még tavaly november végén is pesszimista jövőképet vázolt e tekintetben, miközben az elektromos modellek iránti stabil kereslet kiszolgálásához kulcsfontosságú az akkumulátorszállítások megbízhatósága.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre kisebb gond az alkatrészhiány, de az autóipar még mindig küzd NémetországbanZsinórban harmadik hónapja javul a helyzet, de az autó- és gépiparban még mindig a vállalatok háromnegyede számolt be beszállítási problémákról.

Az Eve Energy debreceni beruházásának további különös mellékszála, hogy az már tavaly nyáron is szóba került, ám idén január végén a város polgármesteri hivatala közleményt adott ki, miszerint nem állapodott meg a kínai céggel a gyárlétesítésről – épp ebben az időszakban éleződtek ki a CATL akkumulátorüzemével szembeni, jórészt környezetvédelmi aggályok.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk„Parasztfelkelésre van szükség a gyár ellen” – tettlegességig fajult a közmeghallgatás a debreceni akkuüzemrőlFeszült hangulat, nőt leütő férfi és telt ház volt a valaha volt legnagyobb magyarországi beruházás környezetvédelmi közmeghallgatásán.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat akkumulátorgyár akkumulátorgyártás debrecen eve power Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Fontos

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.