Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2023. május 13. 17:35 Vállalat

Hogy kerül még egy akkumulátorgyár Debrecenbe?

Az Eve Energy debreceni beruházásának immáron nem titkolt oka a kelet-magyarországi városban szintén beruházó BMW kérése, amit a két cég tavaly tető alá hozott megállapodása indokolhat: a Reuters már 2022 augusztusában beszámolt arról, hogy 2025-től a szóban forgó kínai vállalat szállíthatja a bajor gyártó legújabb generációs elektromos autójába az akkumulátorokat, amit egy hónappal később a BMW is megerősített, sőt, ekkor a CATL-lel történő együttműködésre is fény derült.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚjabb akkumulátorgyár épül Debrecenben, a BMW kérésére érkezik a kínai cégA CATL beruházását övező aggodalmak ellenére újabb akkumulátorgyár létesítését jelentette be Szijjártó Péter Debrecenben.

A 2001-ben alapított Eve Energy a CATL-hez képest viszonylag kis szereplő az ágazatban, idei első negyedéves árbevételüket tekintve mintegy nyolcszoros méretbeli különbség mutatkozik a két cég között. A CATL fölénye abban is megmutatkozik az Eve Energyvel és a hozzá hasonló szereplőkkel szemben, hogy a vállalat a lítium bányászatának és feldolgozásának területein is aktív, így hatást gyakorolhat az akkumulátorgyártáshoz szükséges nyersanyag árára. Ezzel a lehetőségével nem is rest élni: kedvezményes árat ajánl a CATL az autógyártóknak, amennyiben az akkumulátorbeszerzéseik bizonyos részét náluk bonyolítják.

Az erőviszonyokról árulkodik továbbá, hogy a debreceni beruházásával az Eve a kilencedik legnagyobb akkumulátorgyártóvá válhat a világon, 1,8 százalékos részesedést szervezve, míg a CATL-é a piac 35 százaléka.

A BMW egy kínai leányvállalatán keresztül az Eve Energyvel 2020-ban kezdte meg az együttműködést (a CATL már 2018 óta beszállítója a bajor gyártónak), nemrégiben kiderült továbbá, hogy 2025-től nagy energiasűrűségű, hengeres cellákat szerelhet majd be az autóiba a kínai gyár jóvoltából. Az új cellák az eddig megszokottnál több mint húsz százalékkal több energiát tárolhatnak azonos térfogat mellett, és alkalmazásuk harminc százalékos költségmegtakarítással járhat, ráadásul a hengeres technológia alkalmazásában élen járó Teslát is megszorongathatja velük a müncheni központú konszern.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre több jel utal arra, hogy a kínai CATL akkumulátorgyár és a BMW együttműködik DebrecenbenA BMW nyáron letette debreceni gyárának alapkövét, majd kisvártatva a kínai CATL hatalmas beruházást jelentett be. A napokban ismét a BMW lépett, a bajor vállalat ugyanis akkumulátorok összeszerelésére alkalmas üzemmel egészíti ki debreceni beruházását.

Mindeközben a kínai akkumulátoripar az európai autógyárak meghódítására készül, az elektromos átállás ugyanis egyedülálló lehetőséggel kecsegtet az ország számára ahhoz, hogy lényegi tényezővé válhasson a járműgyártás területén. A kínai vállalatok éppen ezért nem restek a nagy múltú amerikai és európai vállalatok közelében gyárakat építeni, aminek az Egy övezet, egy út kezdeményezéshez első uniós tagállamként csatlakozó Magyarország ideális helyszínéül szolgálhat.

Az autógyárak szempontjából a kínai beszállítók Európába települése mellett szóló érv, hogy így kiszámíthatóbbá válnak az ellátási láncok. A koronavírus terjedését fékező lezárások miatt akadozó beszállítói kapcsolatok hatalmas károkat okoztak a német gazdaságnak, a BMW-t irányító Oliver Zipse még tavaly november végén is pesszimista jövőképet vázolt e tekintetben, miközben az elektromos modellek iránti stabil kereslet kiszolgálásához kulcsfontosságú az akkumulátorszállítások megbízhatósága.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre kisebb gond az alkatrészhiány, de az autóipar még mindig küzd NémetországbanZsinórban harmadik hónapja javul a helyzet, de az autó- és gépiparban még mindig a vállalatok háromnegyede számolt be beszállítási problémákról.

Az Eve Energy debreceni beruházásának további különös mellékszála, hogy az már tavaly nyáron is szóba került, ám idén január végén a város polgármesteri hivatala közleményt adott ki, miszerint nem állapodott meg a kínai céggel a gyárlétesítésről – épp ebben az időszakban éleződtek ki a CATL akkumulátorüzemével szembeni, jórészt környezetvédelmi aggályok.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk„Parasztfelkelésre van szükség a gyár ellen” – tettlegességig fajult a közmeghallgatás a debreceni akkuüzemrőlFeszült hangulat, nőt leütő férfi és telt ház volt a valaha volt legnagyobb magyarországi beruházás környezetvédelmi közmeghallgatásán.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat akkumulátorgyár akkumulátorgyártás debrecen eve power Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2024. október 7. 04:34 Pénz, Vállalat

Valódi pénzgyárat indíthatott volna be a magyar vállalkozó hamis brazil kötvénye

Alkalmas lehet a hamis kötvény kvázi tisztára mosására, ha valaki úgy viszi be egy cégbe, ahogy azt a papíron ezermilliárdokat érő brazil állampapírral tették.

Torontáli Zoltán
2024. október 2. 14:32 Közélet, Vállalat

Már a sokkok nélküli, lassított kimúlás lehet a fő cél a Dunaferr történetében

A vasmű egyre fogyó maradékába továbbra sem sikerül életet lehelni, a kormány a társadalmi-politikai veszteség minimalizálására törekedhet.

Torontáli Zoltán
2024. október 2. 04:39 Pénz, Vállalat

Jöhet a napelemesek ellenlépése, nem az állami közműveknek adják el az áramot

Az MVM öt forintos átvételi árral szúrja ki a napelemesek szemét, egy most induló magáncég az áramot a tőzsdén eladva jóval többet kínálhat.

Fontos

Mészáros R. Tamás
2024. október 10. 04:40 Közélet, Világ

Kína egyik uniós hídfőállása lett Magyarország, de ki fog ebből hasznot húzni?

A magyarhoz hasonló stratégiák eddig nem sok haszonnal, cserébe viszont jelentős kockázatokkal jártak.

Török Zoltán
2024. október 6. 05:39 Világ

Van már akkora bajban Európa, hogy Egyesült Államok legyen belőle?

A Draghi-jelentés jó látleletet nyújt az EU gazdasági kihívásairól, de erősen kérdéses, hogy érdemes és lehetséges-e a központosítás felé elmozdulni.

Stubnya Bence
2024. október 5. 14:59 Közélet, Pénz

A Pénzügyminisztérium szerint kacsa a Nők 43+ról szóló hír, marad a Nők 40

Megjelent a hír, hogy 2025-től Nők 43+ lesz a Nők 40 helyett, és az OECD is javasolt a szigorítást, de a kormány nem tervez ilyesmit.