Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2023. május 13. 17:35 Vállalat

Hogy kerül még egy akkumulátorgyár Debrecenbe?

Az Eve Energy debreceni beruházásának immáron nem titkolt oka a kelet-magyarországi városban szintén beruházó BMW kérése, amit a két cég tavaly tető alá hozott megállapodása indokolhat: a Reuters már 2022 augusztusában beszámolt arról, hogy 2025-től a szóban forgó kínai vállalat szállíthatja a bajor gyártó legújabb generációs elektromos autójába az akkumulátorokat, amit egy hónappal később a BMW is megerősített, sőt, ekkor a CATL-lel történő együttműködésre is fény derült.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚjabb akkumulátorgyár épül Debrecenben, a BMW kérésére érkezik a kínai cégA CATL beruházását övező aggodalmak ellenére újabb akkumulátorgyár létesítését jelentette be Szijjártó Péter Debrecenben.

A 2001-ben alapított Eve Energy a CATL-hez képest viszonylag kis szereplő az ágazatban, idei első negyedéves árbevételüket tekintve mintegy nyolcszoros méretbeli különbség mutatkozik a két cég között. A CATL fölénye abban is megmutatkozik az Eve Energyvel és a hozzá hasonló szereplőkkel szemben, hogy a vállalat a lítium bányászatának és feldolgozásának területein is aktív, így hatást gyakorolhat az akkumulátorgyártáshoz szükséges nyersanyag árára. Ezzel a lehetőségével nem is rest élni: kedvezményes árat ajánl a CATL az autógyártóknak, amennyiben az akkumulátorbeszerzéseik bizonyos részét náluk bonyolítják.

Az erőviszonyokról árulkodik továbbá, hogy a debreceni beruházásával az Eve a kilencedik legnagyobb akkumulátorgyártóvá válhat a világon, 1,8 százalékos részesedést szervezve, míg a CATL-é a piac 35 százaléka.

A BMW egy kínai leányvállalatán keresztül az Eve Energyvel 2020-ban kezdte meg az együttműködést (a CATL már 2018 óta beszállítója a bajor gyártónak), nemrégiben kiderült továbbá, hogy 2025-től nagy energiasűrűségű, hengeres cellákat szerelhet majd be az autóiba a kínai gyár jóvoltából. Az új cellák az eddig megszokottnál több mint húsz százalékkal több energiát tárolhatnak azonos térfogat mellett, és alkalmazásuk harminc százalékos költségmegtakarítással járhat, ráadásul a hengeres technológia alkalmazásában élen járó Teslát is megszorongathatja velük a müncheni központú konszern.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre több jel utal arra, hogy a kínai CATL akkumulátorgyár és a BMW együttműködik DebrecenbenA BMW nyáron letette debreceni gyárának alapkövét, majd kisvártatva a kínai CATL hatalmas beruházást jelentett be. A napokban ismét a BMW lépett, a bajor vállalat ugyanis akkumulátorok összeszerelésére alkalmas üzemmel egészíti ki debreceni beruházását.

Mindeközben a kínai akkumulátoripar az európai autógyárak meghódítására készül, az elektromos átállás ugyanis egyedülálló lehetőséggel kecsegtet az ország számára ahhoz, hogy lényegi tényezővé válhasson a járműgyártás területén. A kínai vállalatok éppen ezért nem restek a nagy múltú amerikai és európai vállalatok közelében gyárakat építeni, aminek az Egy övezet, egy út kezdeményezéshez első uniós tagállamként csatlakozó Magyarország ideális helyszínéül szolgálhat.

Az autógyárak szempontjából a kínai beszállítók Európába települése mellett szóló érv, hogy így kiszámíthatóbbá válnak az ellátási láncok. A koronavírus terjedését fékező lezárások miatt akadozó beszállítói kapcsolatok hatalmas károkat okoztak a német gazdaságnak, a BMW-t irányító Oliver Zipse még tavaly november végén is pesszimista jövőképet vázolt e tekintetben, miközben az elektromos modellek iránti stabil kereslet kiszolgálásához kulcsfontosságú az akkumulátorszállítások megbízhatósága.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre kisebb gond az alkatrészhiány, de az autóipar még mindig küzd NémetországbanZsinórban harmadik hónapja javul a helyzet, de az autó- és gépiparban még mindig a vállalatok háromnegyede számolt be beszállítási problémákról.

Az Eve Energy debreceni beruházásának további különös mellékszála, hogy az már tavaly nyáron is szóba került, ám idén január végén a város polgármesteri hivatala közleményt adott ki, miszerint nem állapodott meg a kínai céggel a gyárlétesítésről – épp ebben az időszakban éleződtek ki a CATL akkumulátorüzemével szembeni, jórészt környezetvédelmi aggályok.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk„Parasztfelkelésre van szükség a gyár ellen” – tettlegességig fajult a közmeghallgatás a debreceni akkuüzemrőlFeszült hangulat, nőt leütő férfi és telt ház volt a valaha volt legnagyobb magyarországi beruházás környezetvédelmi közmeghallgatásán.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat akkumulátorgyár akkumulátorgyártás debrecen eve power Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.

Bucsky Péter
2024. július 23. 05:19 Közélet, Vállalat

A pénz már a Molnál van, de jobb lesz-e a magyar hulladékos rendszer?

Fél év alatt elvitte a Mol az ágazati profit harmadát, miközben nőtt a hazai hulladékgyűjtés és kezelés korábban átlagosnak számító költségszintje.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 11:54 Adat, Vállalat

Magyar olajellátás: „ha Al Caponéval üzletelsz, legyen B-terved”

Nagyobb a füstje, mint a lángja a Lukoil-ügynek: nem valószínű, hogy az orosz olajipari cég ukrajnai szankcionálása komoly gondokat okozna a hazai energiaellátásban.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 13:52 Adat, Pénz

Keveset költünk a kormány terveihez képest, és még a megtakarítást sem állampapírba tesszük

A magyar lakosság nem hajlandó jelentősen növelni költéseit, inkább megtakarít, az viszont átrendeződött, hogy hova teszi a pénzét.