Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2023. január 4. 10:41 Vállalat

Egyre kisebb gond az alkatrészhiány, de az autóipar még mindig küzd Németországban

Az ellátási láncok koronavírus-járvánnyal kezdődő zavarai hatalmas károkat okoztak korábban a német gazdaságnak, 2021 elejétől 2022 közepéig 64 milliárd euró értékű árut nem tudtak legyártani a német cégek. Jó hír tehát, hogy ez egyre kevésbé probléma, a müncheni Ifo gazdaságkutató intézet adatai szerint tavaly decemberben már harmadik hónapja javult a beszállítói helyzet a német gazdaságban – írja a Tagesschau.

Az év utolsó hónapjában még mindig a megkérdezett cégek kicsit több mint fele (50,7 százaléka) panaszkodott arra, hogy nehézkesen tudja csak beszerezni a termeléséhez szükséges anyagokat és részegységeket, de novemberben ez az arány még 59,3 százalék volt. Igaz, az autó- és gépiparban még nem ennyire jó a helyzet, ott még mindig a cégek háromnegyede számolt be problémákról az ellátási láncában, míg az elektronikai ágazatban 63 százalék. A papíriparban viszont már szinte senki sem panaszkodik.

Az exportra dolgozó vállalatok abban reménykednek, hogy végre képesek lesznek ledolgozni azokat az elmaradásokat, amelyek az utóbbi hónapokban – vagy akár években – halmozódtak fel a rendelésállományukban. Ha ez sikerül, az a német gazdaságot is megtámaszthatja a recessziós félelmek közepette, és a szoros gazdasági kapcsolatok miatt a magyar gazdaságot is segítheti, főleg akkor, ha az autóiparban is rendeződne a helyzet.

Kockázatok azért így is maradtak, egyelőre nehéz felmérni például, hogy a korlátozások feloldása után hatalmas erővel elinduló kínai koronavírus-hullám mennyire állítja fejre ismét az ellátási láncokat. Már nem könnyű felidézni, de mielőtt letarolta az országot a koronavírus, 2020 március elején az tűnt a legnagyobb problémának a magyar ipar számára, hogy nem jut hozzá a kínai szállításokhoz. Ez most egy időre ismét fenyeget, bár egyelőre a legtöbben abban bíznak, hogy a kínai holdújév után, február elejétől már nagyobb problémák nélkül termelhetnek a kínai gyárak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKiszolgáltatottá váltak az európai cégek, de most az önellátás felé fordulhatnakA távol-keleti beszállítók alkalmazása sok esetben már a munkaerő-költségeket nézve sem kifizetődő, ami egyre több ágazatban veti fel a házon belüli gyártást.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMiért van még mindig felfordulva a világ, ha a járványból már kikecmeregtünk?Leállni egyszerűbb, mint újraindulni, különösen akkor, ha az újraindulás ütemtelen, de ez is csak egy része a történetnek. Két konkrét példán is bemutatjuk, hogy a gondok hogyan söpörnek végig mindenen - egészen a pénztárcánkig.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz egyik leggazdagabb kínai üzletember cége igyekszik Magyarországon keresztül a német autógyárak közelébe férkőzniA Debrecenbe települő CATL alapítója előbb a hordozható készülékek, majd pedig a villanyautók terjedésével kialakult akkumulátorkeresletből kovácsolt sikert.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat autóipar ellátási lánc ellátási láncok gépipar németország Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2025. július 14. 06:03 Adat, Vállalat

Tizenhétszeresükre nőttek a bérek a labdarúgó NB I-ben 2010 óta, legalábbis papíron

Az ugrás nagy részét a színlelt szerződések megszüntetése hozta, de azért a későbbi emelkedés is lehagyja a legtöbb ágazat fizetésemelésének mértékét.

Miklós László
2025. július 13. 06:01 Közélet, Vállalat

Nem a szankciók, hanem a költségvetés helyzete miatt drágulhat a gáz és az áram

Olcsó orosz energia csak a kormány szerint létezik, és az ellátást sem veszélyezteti a leválási terv. A költségvetésnek viszont hatalmas teher a gázártámogatás.

Stubnya Bence
2025. július 10. 12:55 Vállalat

Lezajlott az idei harmadik hazai sztrájk, és lehet még folytatása

Idén eddig alig voltak itthon sztrájkok, a győri autóipari beszállító Nemaknál szervezett lehetett a harmadik. Az Audi-sztrájk évében 12 volt.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. július 15. 10:41 Közélet

Ismét egy lakáspiaci határidő bejelentésével akarja pörgetni a gazdaságot a kormány

Az 5 százalékos újlakás-áfa és a Babaváró hitel is határidős lett volna, de eddig mindig meghosszabbították. A lakásépítési piacra ráfér az élénkítés.

Vámosi Ágoston
2025. július 14. 14:41 Közélet, Világ

Recesszióba taszíthatja Magyarországot, ha életbe lép Trump 30 százalékos vámja

Bár a legtöbben a tárgyalási stratégia részének tartják a fenyegetést, a már érvénybe lépett vámok is erősen visszavetették a hazai gazdaságot.

Hajdu Miklós
2025. július 14. 11:00 Közélet

Rég átadták, mégis tovább drágul az M6-os eddig is nagyon költséges utolsó szakasza

Hiába készült már el az autópálya több mint egy éve, és akad forrás az eredeti megállapodás keretein belül, még jó pár milliárdot költhet rá az állam.