Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2023. január 4. 10:41 Vállalat

Egyre kisebb gond az alkatrészhiány, de az autóipar még mindig küzd Németországban

Az ellátási láncok koronavírus-járvánnyal kezdődő zavarai hatalmas károkat okoztak korábban a német gazdaságnak, 2021 elejétől 2022 közepéig 64 milliárd euró értékű árut nem tudtak legyártani a német cégek. Jó hír tehát, hogy ez egyre kevésbé probléma, a müncheni Ifo gazdaságkutató intézet adatai szerint tavaly decemberben már harmadik hónapja javult a beszállítói helyzet a német gazdaságban – írja a Tagesschau.

Az év utolsó hónapjában még mindig a megkérdezett cégek kicsit több mint fele (50,7 százaléka) panaszkodott arra, hogy nehézkesen tudja csak beszerezni a termeléséhez szükséges anyagokat és részegységeket, de novemberben ez az arány még 59,3 százalék volt. Igaz, az autó- és gépiparban még nem ennyire jó a helyzet, ott még mindig a cégek háromnegyede számolt be problémákról az ellátási láncában, míg az elektronikai ágazatban 63 százalék. A papíriparban viszont már szinte senki sem panaszkodik.

Az exportra dolgozó vállalatok abban reménykednek, hogy végre képesek lesznek ledolgozni azokat az elmaradásokat, amelyek az utóbbi hónapokban – vagy akár években – halmozódtak fel a rendelésállományukban. Ha ez sikerül, az a német gazdaságot is megtámaszthatja a recessziós félelmek közepette, és a szoros gazdasági kapcsolatok miatt a magyar gazdaságot is segítheti, főleg akkor, ha az autóiparban is rendeződne a helyzet.

Kockázatok azért így is maradtak, egyelőre nehéz felmérni például, hogy a korlátozások feloldása után hatalmas erővel elinduló kínai koronavírus-hullám mennyire állítja fejre ismét az ellátási láncokat. Már nem könnyű felidézni, de mielőtt letarolta az országot a koronavírus, 2020 március elején az tűnt a legnagyobb problémának a magyar ipar számára, hogy nem jut hozzá a kínai szállításokhoz. Ez most egy időre ismét fenyeget, bár egyelőre a legtöbben abban bíznak, hogy a kínai holdújév után, február elejétől már nagyobb problémák nélkül termelhetnek a kínai gyárak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKiszolgáltatottá váltak az európai cégek, de most az önellátás felé fordulhatnakA távol-keleti beszállítók alkalmazása sok esetben már a munkaerő-költségeket nézve sem kifizetődő, ami egyre több ágazatban veti fel a házon belüli gyártást.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMiért van még mindig felfordulva a világ, ha a járványból már kikecmeregtünk?Leállni egyszerűbb, mint újraindulni, különösen akkor, ha az újraindulás ütemtelen, de ez is csak egy része a történetnek. Két konkrét példán is bemutatjuk, hogy a gondok hogyan söpörnek végig mindenen - egészen a pénztárcánkig.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz egyik leggazdagabb kínai üzletember cége igyekszik Magyarországon keresztül a német autógyárak közelébe férkőzniA Debrecenbe települő CATL alapítója előbb a hordozható készülékek, majd pedig a villanyautók terjedésével kialakult akkumulátorkeresletből kovácsolt sikert.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat autóipar ellátási lánc ellátási láncok gépipar németország Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Fontos

Elek Péter
2024. április 24. 04:35 Pénz

Olyan gazdagok a nyugdíjba vonuló amerikaiak, hogy azt még a forint is megérzi

Amerikai infláció: volt, van, lesz; és az emiatt magasan ragadó dollárkamatokhoz mérik minden más deviza hozamát - a forintét is.

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.