Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2023. május 19. 15:47 Vállalat

A kínai akkumulátorgyár, aminek létesítését még Szijjártóék sem kommentálták

Magyarországon létesítené első európai üzemét a világ kilencedik legnagyobb akkumulátorgyáraként számon tartott Sunwoda, derült ki mellékesen a kínai vállalat és a koreai SK IE Technology közötti megállapodás bejelentéséből. További részletek – például a pontos helyszín – egyelőre nem ismertek, és hiába kereste az információt kiszúró Világgazdaság a Külgazdasági és Külügyminisztériumot, nem kommentálta a kormány az értesülést.

A Sunwoda mindenesetre a jelenlegi 40 gigawattórás kapacitását 138-ra tervezi bővíteni 2025-ig, hamarosan tehát fény derülhet a még nem ismert körülményekre.

A szándék komolyságáról árulkodik, hogy egymást érik a kínai vállalat tőkebevonási törekvéseivel kapcsolatos hírek. A cég jelenleg 580 millió dollárnyi friss tőke bevonását tervezi a Bloomberg értesülései szerint, a lehetséges befektetőkkel már zajlanak az egyeztetések, és az első részvényeladásra júniusban sor is kerülhet. Ezt megelőzően tavaly novemberben 440 millió dollár értékű globális letéti jegyeladással gyűjtött tőkét Svájcban az egyébként a sencseni értéktőzsdén jegyzett cég, 2022 februárjában továbbá 400 millió dollárral szállt be 19 befektető a vállalat finanszírozásába – ekkoriban számolt be arról is az amerikai lap, hogy

a Sunwoda 3,1 milliárd dollár értékben vonna be új forrásokat az elektromos járművekbe szánt akkumulátorgyártó-kapacitásai növeléséhez.

Az 1997-ben alapított vállalat eleinte jobbára mobiltelefonokban használatos akkumulátorokat gyártott, az elektromos autókba szánt energiatárolókkal 2008-ban kezdett el foglalkozni, és azóta többek között a Renault-Nissannak, a Volkswagennek és a Volvonak is szállítja a termékeit. A cég gyártókapacitásai egyelőre Kínában és Indiában vannak, ez változhat a közeljövőben.

A Sunwoda nagyjából a Magyarországon már biztosan beruházó kínai Eve Energy-hez hasonló nagyságrendű vállalat, az idei első negyedéves árbevételét és a legyártott akkumulátorok összesített kapacitását tekintve, a CATL-hoz képest pedig értelemszerűen jóval kisebb szereplő a piacon – érdekesség, hogy a Sunwoda a termelőkapacitását épp akkora mértékben tervezi bővíteni, amekkora a CATL debreceni üzemének teljesítőképessége lesz.

Az újabb potenciális kínai beruházás aligha lehet meglepő annak fényében, hogy Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kedden Ningbóban hangsúlyozta, hogy Magyarországon találkozhatnak a nyugat-európai járműgyártók a távol-keleti akkumulátorgyártókkal, amit kormány erősen támogat.

Mindeközben Németország és Kína kapcsolata meglehetősen feszült, a múlt héten Annalena Baerbock német külügyminiszter lényegében azzal vádolta kínai kollégáját, hogy országa az oroszok oldalára állt az orosz-ukrán háború kérdését illetően. Az Európai Unió továbbá – a magyar kormány ellenkezése mellett – hét kínai vállalat szankcionálását fontolgatja, amelyeket fegyverzetben felhasználható berendezések vagy alkatrészek oroszországi értékesítésével gyanúsítanak.

Noha a magyar kül- és gazdaságpolitika akár jelentős állami támogatások árán is igyekszik az országba csábítani az elektromos autók gyártásában érdekelt német, kínai és koreai szereplőket, a potenciális befektetők is látnak kockázatokat a magyarországi üzemlétesítésben. Ezek egyike a magyar áramellátáshoz kapcsolódik: az akkumulátorok és járművek gyártása meglehetősen energiaigényes, amit az uniós előírások következében egyre inkább karbonsemleges forrásokból kell kielégíteni, ám a magyarországi erőművek az elektromos áram nyolcvan százalékát fosszilis tüzelőanyagok égetésével állították elő 2021-ben.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHogy kerül még egy akkumulátorgyár Debrecenbe?A kínaiak az európai autógyárakhoz férkőzve hódítanák meg a járműgyártást, míg az elmúlt időszakban az ellátási láncok akadozásától szenvedő német cégek sem járnak rosszul a közelségükkel.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk64 millió forintba kerül egy akkumulátorgyári munkahely a magyar állam számáraSokféle formában támogatja a kormány az akkumulátorgyárak letelepedését, és az összegek is olyan jelentősek, hogy abból több évnyi bért ki lehet fizetni.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA magyar cégek is megfizetik az új akkumulátorgyárak árátMég több villamosenergiára lesz szükség az akkumulátorgyárak miatt, ami valószínűleg tovább drágítja az áramot Magyarországon a nem lakossági fogyasztóknak.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat akkumulátorgyár akkumulátorgyártás Kína sunwoda Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Vámosi Ágoston
2025. március 20. 12:56 Vállalat

Akár bírságot is kaphat a BYD a magyar gyára miatt az Európai Bizottságtól

A BYD számára nem lesz magyar munkaerő, magyar energia, de a hazai beszállítók sem állnak készen.

Torontáli Zoltán
2025. március 19. 17:06 Vállalat, Világ

Megbukott Ausztriában az a modell, hogy az ételfutárok alkalmazottként dolgozzanak

A Lieferando elbocsátja az összes alkalmazottját, a futárok csak szerződéses vállalkozóként dolgozhatnak tovább.

Stubnya Bence
2025. március 19. 05:50 Vállalat

Kitörési lehetőséget is látnak a magyar beszállítók az autóipar válságában

A szűkülő piacon nehéz alkalmazkodni az elektromos átálláshoz, de nem lehetetlen, ilyen most a magyar járműipar alulnézetből.

Fontos

Lukács András
2025. március 20. 16:12 Élet

Ne támogassuk tovább a gazdagokat!

Közvetlenül és közvetve is sok pénzzel támogatja a földgáz, a benzin és a gázolaj felhasználását az állam, ami növeli a társadalmi egyenlőtlenségeket.

Karsai Gábor
2025. március 20. 05:50 Közélet

Az ellenzéki győzelem esélye esztelen állami költekezéshez vezet

A kormány természetének megfelelően saját politikai hatalmának biztosítására törekszik, a társadalmi jólét tartós emelésére csak a látszat szintjén.

Mészáros R. Tamás
2025. március 18. 05:50 Közélet, Világ

Életünk végéig dolgoznunk kell, ha a társadalom ennyire elöregedik

Az öregedő országokban egyre több 65 éven felüli dolgozik és a relatív szegénységben élő idősek aránya is nő.