Kínai autógyár lehetséges magyarországi építése van terítéken – értesült hazai külgazdasági forrásokból a G7. A jelek a világ legnagyobb elektromos autógyártójára, a BYD-ra utalnak.
Miért fontos? Az akkumulátorgyártásba való kínai nagyberuházásokhoz is kapcsolódna egy kínai e-autógyár érkezése. A BYD több európai országban is nézelődik, Magyarország is ott van a jelöltek között.
Alulnézet: a héten az Övezet és Út Fórum csúcstalálkozóján Kínában járó Orbán Viktor a Putyinnal és Hszi Csin-pinggel való találkozója után megnézte a senzeni BYD-gyárat és tárgyalt az alapító-elnökkel.
Kik ők? A BYD tavaly 1,86 millió akkumulátoros autót adott el, a hibrideket is beszámítva darabszámra ezzel már ők a világ vezetői a szegmensben.
Főleg az olcsóbb, népautó-kategóriákban erősek;
a gyártási láncuk elképesztően hatékony, szinte a teljes vertikumot házon belülre vitték a lítiumbányászattól a mikrocsip-, akku- és autógyártásig.
Magyarországon már több üzemük működik: Komáromban kisebb e-buszgyáruk van, Fóton most építenek akkumulátor-összeszerelő üzemet, Pátyon pedig Huawei telefonokat gyárt az egyik leányuk.
Európai terjeszkedés: miközben Kínában tavaly egy év alatt tripláztak, az exportjuk csak most indul be. Európában 18 országban értékesítenek, a magyarországi megjelenést épp a héten jelentették be, három típussal indulnak. 2030-ra az európai e-autópiacon a három legnagyobb között akarnak lenni.
Igen, de: Az olcsó kínai e-autóktól tartó Európai Bizottság szeptemberben francia kezdeményezésrevizsgálatot indított a dömpingárakkal vádolt kínai exportőrök ellen. Ennek a vége büntetővámok bevezetése lehet. A kínai gyártók ennek a kivédése miatt is érdekeltek a gyártás Európába hozatalában.
Hol? Magyarország több, európai gyártást tervező kínai autógyár horizontján is ott van.
A kisebb GWM a keletnémet tartományok és Csehország mellett szintén gondolkodik Magyarországban is.
A BYDakár két európai gyár építésében is gondolkodik. Tavasszal a FT értesülése szerint öt lehetséges helyszínnel számolt: Német-, Francia-, Spanyol- és Lengyelország mellett Magyarországgal. A döntés még idén megszülethet, a cél, hogy a gyártás már 2025-ben elinduljon.
Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.
1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.
Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.