Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. szeptember 1. 14:36 Vállalat

Nem csak Esztergomban csökken töredékére a Suzuki termelése a chiphiány miatt

Míg tavaly a koronavírus-járvány első hulláma miatt kellett hosszabb-rövidebb ideig leállnia az autógyáraknak világszerte, idén a chiphiány okoz hasonló gondokat, és több üzem esetében összességében már hosszabb időre, mint tavaly.

A hazai üzemeknél maradva, a kecskeméti Mercedes januárban alig pár napon keresztül termelt, tavasszal volt egy kéthetes leállás, nyáron négyhetes, majd ezen a héten ismét szüneteltetni kell az autók előállítását a félvezetők hiánya miatt. Vagyis az év első nyolc hónapjából kettő és félben nem tudott termelni az üzem.

Ehhez képest a győri Audi kifejezetten olcsón megúszta az egyhetes júniusi leállásával, míg a nyarat a Suzuki le tudta hozni úgy, hogy júliusban csak egy műszakra kellett csökkenteni a termelést. Mostanra azonban az esztergomi gyárat is végképp utolérte a probléma, szeptember 6. és 18.*A leállás végének dátumaként a cikk korábbi változatában szeptember 19. szerepelt, ezt a Suzuki kommunikációs ügynökségének jelzése alapján pontosítottuk. között nem készülnek majd Suzukik idehaza.

A probléma globális mértékét jelzi, hogy a Suzuki indiai leányvállalata, a helyi piacvezető Maruti Suzuki pont tegnap számolt be arról, hogy szeptemberben 60 százalékkal kevesebb autót tud majd előállítani a megszokott szinthez képest, szintén a chiphiány miatt. A vállalat arra számít, hogy a félvezetőhiány nagyjából egy évig fog tartani, és kénytelen ehhez igazítani a gyártási programját.

A Suzuki japán központja is már úgy számol, hogy jövő márciusig érinteni fogja a probléma, ez alapján tehát az sem lenne meglepő, ha Esztergomban nem most kellene utoljára leállítani vagy korlátozni a termelést. Ráadásul a jövő március már egy viszonylag optimista előrejelzésnek számít: míg az év elején jellemzően azzal számoltak a világ autóiparában, hogy az idei második félévben megszűnik a chiphiány, többen már azon sem lepődnének meg, ha erre egészen 2022 második feléig kellene várni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVevő lenne, de nem tudnak elég Mercedest gyártaniA chiphiány a Mercedest gyártó Daimlert is szorongatja, igaz, az erős kereslet, illetve a növekvő haszonkulcsok miatt egyelőre a vállalat nem panaszkodhat a pénzügyi helyzetére.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Audi autógyártás autóipar chiphiány mercedes suzuki Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2025. március 28. 06:09 Közélet, Vállalat

A NER legpazarlóbb lopása lehet a jegybanki alapítványok botránya

Voltak már hasonló nagyságú korrupciógyanús ügyek, de olyan valószínűleg még nem, ahol ennyire hatékonytalanul forgatták át magánkezekbe a közvagyont.

Bucsky Péter
2025. március 27. 06:08 Közélet, Vállalat

Rejtélyes közvetítőnek is csurran-cseppen az ezermilliárdos orosz-magyar olajbizniszből

A magyarországi orosz olajimport számottevő része egy olyan közvetítő cégen keresztül érkezett, amely rendre Mol-közeli ügyletekben tűnt fel.

Stubnya Bence
2025. március 26. 16:21 Pénz, Vállalat

Máltai bankot venne az OTP a helyi sajtó értesülése szerint

Az értesülést az OTP nem kommentálja, de ha tényleg megvenné a HSBC helyi leányát, ez lehetne az első Kelet- és Közép-Európán kívüli leányvállalata.

Fontos

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.

Miközben a vámfenyegetések uralják a híreket, egyes logisztikai szakemberek szerint még ennél is súlyosabb felfordulást okozhat a kínai gyártmányú hajókra kivetendő amerikai extraadó terve.

Tovább olvasom

A harmadik legolcsóbb volt a magyarországi munkaerőköltség az Európai Unióban 2024-ben.

Tovább olvasom

Elrendelte a Brasil Államkötvény Hasznosító Zrt. kényszertörlési eljárásának megindítását a cégbíróság. A döntés még február végén született, de csak múlt héten tették közzé.

Tovább olvasom

Bucsky Péter
2025. március 29. 06:06 Podcast

Lemarad a gazdaság a népesség növekedése mögött, ha nem csökken Afrika kizsákmányolása

A nehézségekben a rossz kormányzási gyakorlatoknál is nagyobb szerepe lehet az adóelkerülésnek és az egyoldalú kereskedelmi kapcsolatoknak.

Tovább olvasom

Rendkívül kevés, mindössze 5653 gyermek született februárban a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) előzetes adatai szerint. A friss statisztika illik az élveszületések számának csökkenő trendjébe, ami az utóbbi két évben kezdett kibontakozni. A csökkenő születésszámmal a teljes termékenységi arányszám is mérséklődik, a természetes fogyás pedig gyorsul.

Tovább olvasom

4,5 százalékra módosította a kormány az idei évre vonatkozó inflációs előrejelzését – jelentette be Nagy Márton csütörtökön a közösségi oldalán.

Tovább olvasom

25 százalékkal emeli Donald Trump az Egyesült Államokba szállított személyautókra és ezek alkatrészeire kivetett vámot, így az EU-val szemben ez 27,5 százalék lesz. A kisteherautókra eddig érvényben lévő 25 százalékos vám 50 százalékra emelkedik. (Ha a 25 százalék valóban a korábbiakra rakódik rá, mint egy fehér házi illetékes jelezte.)

Tovább olvasom

A korábbi teljes kudarc után az utóbbi napokban működni látszik az energetikai létesítményekre amerikai közvetítéssel létrejött orosz-ukrán tűzszünet, a hasonló fekete-tengeri egyezmény sorsa azonban több mint bizonytalan.

Tovább olvasom

Gergely Péter
2025. március 26. 17:17 Pénz

Revolut, Wise és BinX, mire lehetnek ezek jók egy magyar cégnek?

Vannak előnyeik, de a magyar fintech szolgáltató a külkereskedelemhez nem passzol, nemzetközi versenytársai pedig az áfakörös működésnél esnek ki.

Tovább olvasom

Az év első két hónapjában összesen 3 százalékkal csökkent az új személyautók forgalma az Európai Unióban, ugyanakkor a tisztán elektromos modellek tavalyi visszaesése után az év elején ezek forgalma csaknem 30 százalékkal nőtt, a hibridek népszerűsége pedig továbbra is kitart.

Tovább olvasom