Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2020. április 19. 07:01 Vállalat

A német autógyárak újranyitása elkezdheti felhúzni a magyar ipart, de lassú lesz a kilábalás

Április 14-a óta éledezik a győri Audi gyár, a 13 ezer dolgozó közül első körben százan kezdték el a munkát. A létszámot és a termelést folyamatosan, várhatóan már az április 20-tól kezdődő héten emelni fogják, de arra még valószínűleg sokat kell várni, hogy az üzemben visszaálljon a járvány előtti foglalkoztatási és termelési szint. A magyar Suzuki, az Opel és a Mercedes egyaránt a jövő héten indulhat újra (szintén korlátozott kapacitással).

A német autóiparnak erősen kitett Magyarországnak óriási szerencséje van azzal, hogy Németország a jelek szerint hamarabb tudja újraindítani a gyárait, mint például Olaszország, Spanyolország vagy akár Franciaország. Azzal, hogy a német állam például a Kurzarbeit valódi segítséget nyújtó, működő formáját választotta, és végig indulásra készen tartotta még a kisebb cégeit is, annak a lehetőségét is megteremtette, hogy többek között a magyar leányvállalatokba is hamarabb visszatérhessen az élet.

Mivel a magyar kormány érdemben nem segélyezi sem a cégeket, sem a dolgozókat (pénzt ingyen nem ad, csak munkáért cserébe, dolgozni viszont az intézkedések miatt csak korlátozottan lehet), ezzel nagy nyomást helyez a gyárakra és a munkásokra is. Anyagi szempontból mindkét félnek az az érdeke, hogy mihamarabb újrainduljanak a szalagok, függetlenül attól a bizonytalanságtól, hogy a járványnak milyen súlyos pontján tart éppen az ország. Az autógyárak bővítették és szigorították a higiéniai előírásokat, és igyekeztek a munkakörnyezetet is a járvány veszélyeinek megfelelően átalakítani.

Viszonylagos jó helyzetünk azonban nem jelenti azt, hogy a járvány hatásai hamar eltűnhetnek. A számunkra nagyon fontos német cégcsoportok közül a Volkswagen több gyára megkezdi a termelést a jövő héten (a Porsche kivételével, amely egyelőre nem tud újraindulni). A Daimler szintén elkezd gyártani, egyedül a BMW van hozzájuk képest némi késésben.

A gyártósorokat nem olyan könnyű újraindítani, mint leállítani, mert a termeléshez működnie kell a háttérben lévő többszintű beszállítói hálónak is. Mivel Magyarországon számos ilyen beszállító is van, az összeszerelő üzemek elindulása ezeket is magával kellene hogy rántsa. Ám sokszor az is elég, ha csak pár alkatrésznek Olaszországból kellene érkeznie, de mivel ott továbbra sem megy az ipar jelentős része, ez megakaszthatja a teljes láncot – kis túlzással egy csavar hiánya is elég ahhoz, hogy a terméket ne lehessen legyártani.

Hasonló logisztikai problémát jelent, hogy a közúti fuvarozás még mindig nem zökkenőmentes, legalábbis a járvány előtti megszokott minőségtől a korlátozások miatt még elég messze van.

Az előrejelzések szerint Németországban idén 3,8 millió autó készülhet, ami 900 ezerrel kevesebb, mint egy évvel korábban, és 1,3 millióval marad el a 2018-as gyártási darabszámtól. A német autóiparban emiatt 100 ezer állás van veszélyben. A német cégek számára hagyományosan erős alapokat biztosító hazai (azaz német) piac az első negyedévben 20 százalékot esett, de mivel a járvány csak márciustól bénította meg a gazdaságot, a második és a harmadik negyedév is rosszabb lehet ennél.

A németek szempontjából a globális piac talán még fontosabb, és bár Kínából már érkeznek a kereslet növekedésére utaló adatok, a világ új autó értékesítése a becslések szerint idén vissza fog esni a 2011-es szintre. Ez akkora mélyrepülés, hogy hiába vesz fel V alakot a következő évek növekedése, a 2019-es szint elérése csak 2024-25 között lehet reális.

 

Vállalat autó autóipar gyár járványág koronavírus németország Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Fabók Bálint
2023. március 30. 09:22 Vállalat

Gigantikus mexikói ipari park mutatja a globalizáció új szakaszát

A járvány miatt rövidülnek az ellátási láncok, a gyártás kínai kiszervezése helyett pedig elkezdett közelebb települni az ipar a legnagyobb piacokhoz.

Váczi István
2023. március 30. 04:34 Vállalat

Másfél éve nem emelt fizetést az Aldi az egyik népszerű munkakörben

Ha most kezd valaki területi értékesítési vezetőként a láncnál, 30 százalékkal kevesebbet ér a bére, mint 2021 őszén. Érdeklődőből így sincs hiány.

Stubnya Bence
2023. március 28. 09:34 Vállalat, Világ

Segíti az infláció csökkenését, hogy egyre olcsóbb a tengeri szállítás

Már majdnem olyan áron lehet helyet foglalni a konténerszállító hajókon, mint a járvány előtt, és a díjak innen is tovább csökkenhetnek. Ez a vásárlók pénztárcájára is pozitív hatással lehet.

Fontos

Nagy Zsolt
2023. március 30. 17:35 Világ

A háborús bűnös Oroszország őrködhet áprilistól a világ békéje és biztonsága fölött

Az ukránok szerint ez egy rossz vicc. Ki lehet-e zárni Oroszországot az ENSZ-ből?

Nagy Zsolt
2023. március 30. 13:04 Világ

Kivégzés vár azokra az oroszokra, akik vissza akarnak vonulni a frontról

A visszavonulást megakadályozó egységek nem számítanak újdonságnak az orosz hadsereg történetében.

Jandó Zoltán
2023. március 30. 11:03 Adat

Továbbra is Magyarországra jön a legdrágábban az orosz gáz

Január volt zsinórban a negyedik olyan hónap, amikor az adatot közlő uniós országok közül hazánkba érkezett a legdrágábban az orosz földgáz.