Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2020. április 19. 07:01 Vállalat

A német autógyárak újranyitása elkezdheti felhúzni a magyar ipart, de lassú lesz a kilábalás

Április 14-a óta éledezik a győri Audi gyár, a 13 ezer dolgozó közül első körben százan kezdték el a munkát. A létszámot és a termelést folyamatosan, várhatóan már az április 20-tól kezdődő héten emelni fogják, de arra még valószínűleg sokat kell várni, hogy az üzemben visszaálljon a járvány előtti foglalkoztatási és termelési szint. A magyar Suzuki, az Opel és a Mercedes egyaránt a jövő héten indulhat újra (szintén korlátozott kapacitással).

A német autóiparnak erősen kitett Magyarországnak óriási szerencséje van azzal, hogy Németország a jelek szerint hamarabb tudja újraindítani a gyárait, mint például Olaszország, Spanyolország vagy akár Franciaország. Azzal, hogy a német állam például a Kurzarbeit valódi segítséget nyújtó, működő formáját választotta, és végig indulásra készen tartotta még a kisebb cégeit is, annak a lehetőségét is megteremtette, hogy többek között a magyar leányvállalatokba is hamarabb visszatérhessen az élet.

Mivel a magyar kormány érdemben nem segélyezi sem a cégeket, sem a dolgozókat (pénzt ingyen nem ad, csak munkáért cserébe, dolgozni viszont az intézkedések miatt csak korlátozottan lehet), ezzel nagy nyomást helyez a gyárakra és a munkásokra is. Anyagi szempontból mindkét félnek az az érdeke, hogy mihamarabb újrainduljanak a szalagok, függetlenül attól a bizonytalanságtól, hogy a járványnak milyen súlyos pontján tart éppen az ország. Az autógyárak bővítették és szigorították a higiéniai előírásokat, és igyekeztek a munkakörnyezetet is a járvány veszélyeinek megfelelően átalakítani.

Viszonylagos jó helyzetünk azonban nem jelenti azt, hogy a járvány hatásai hamar eltűnhetnek. A számunkra nagyon fontos német cégcsoportok közül a Volkswagen több gyára megkezdi a termelést a jövő héten (a Porsche kivételével, amely egyelőre nem tud újraindulni). A Daimler szintén elkezd gyártani, egyedül a BMW van hozzájuk képest némi késésben.

A gyártósorokat nem olyan könnyű újraindítani, mint leállítani, mert a termeléshez működnie kell a háttérben lévő többszintű beszállítói hálónak is. Mivel Magyarországon számos ilyen beszállító is van, az összeszerelő üzemek elindulása ezeket is magával kellene hogy rántsa. Ám sokszor az is elég, ha csak pár alkatrésznek Olaszországból kellene érkeznie, de mivel ott továbbra sem megy az ipar jelentős része, ez megakaszthatja a teljes láncot – kis túlzással egy csavar hiánya is elég ahhoz, hogy a terméket ne lehessen legyártani.

Hasonló logisztikai problémát jelent, hogy a közúti fuvarozás még mindig nem zökkenőmentes, legalábbis a járvány előtti megszokott minőségtől a korlátozások miatt még elég messze van.

Az előrejelzések szerint Németországban idén 3,8 millió autó készülhet, ami 900 ezerrel kevesebb, mint egy évvel korábban, és 1,3 millióval marad el a 2018-as gyártási darabszámtól. A német autóiparban emiatt 100 ezer állás van veszélyben. A német cégek számára hagyományosan erős alapokat biztosító hazai (azaz német) piac az első negyedévben 20 százalékot esett, de mivel a járvány csak márciustól bénította meg a gazdaságot, a második és a harmadik negyedév is rosszabb lehet ennél.

A németek szempontjából a globális piac talán még fontosabb, és bár Kínából már érkeznek a kereslet növekedésére utaló adatok, a világ új autó értékesítése a becslések szerint idén vissza fog esni a 2011-es szintre. Ez akkora mélyrepülés, hogy hiába vesz fel V alakot a következő évek növekedése, a 2019-es szint elérése csak 2024-25 között lehet reális.

 

Vállalat autó autóipar gyár járványág koronavírus németország Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Váczi István
2020. augusztus 13. 10:16 Vállalat

Nem lesz többé Kína a világ gyára

Úgy tűnik, részben célt ér Donald Trump amerikai elnök Kínával szembeni politikája, sikerül meggyengíteni az ázsiai nagyhatalom pozícióit a telefonok és számítástechnikai eszközök gyártásában.

Jandó Zoltán
2020. augusztus 12. 10:21 Közélet, Vállalat

Egy forintot alkudott az MNB a festményekből, amiket 165 millióért vesz

A négy, közelmúltban megrendelt grandiózus szobor után ezúttal 17 Bak Imre-festményt szerez be a jegybanki tulajdonban lévő MNB-Ingatlan Kft.

Torontáli Zoltán
2020. augusztus 11. 14:39 Adat, Vállalat

Fél év alatt olcsóbb lett a bevásárlásunk a Lidlben és az Aldiban

A két diszkontlánc árazása az alapvető élelmiszereknél annyira minimális eltéréseket mutat, hogy néha az volt az érzésünk, ez nem is két cég, hanem egy.

Fontos

Kasnyik Márton
2020. augusztus 14. 12:02 Adat

Történelmi léptékben dobta hanyatt a magyar gazdaságot a covid

Nem kell kétségbeesni a borzasztó szám láttán, de rossz jel, hogy a szegényebb uniós tagországok közül Magyarországon zuhant a legnagyobbat a GDP.

Fabók Bálint
2020. augusztus 13. 17:40 Világ

Egészen felemelő, ahogy a belarusz tüntetők szembenéznek a brutális erőszakkal

Az embereket elrabló vagy nyíltan kínzó karhatalom tehetetlen a tüntetéseket immár domináló, virágokat osztogató fehér ruhás nőkkel szemben, akikhez egyre többen csatlakoznak.

Bucsky Péter
2020. augusztus 13. 06:50 Közélet

Kétmilliárdos profitot pumpálhatott Szlovéniába a magyar lélegeztetőgép-vásárlás

A beszerzés nem volt se gyors, se minőségi, viszont a pénz egy olyan céghez került, amely nagyon kedves a Fidesz szövetségesének.