Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2019. február 6. 17:04 Pénz, Vállalat

Hamarosan magyar csoportos per is indul a Volkswagen ellen

A dízelbotrány kettészakította a világot. Miközben az Egyesült Államokban kőkeményen megbüntették a Volkswagen-csoportot a csaló szoftverek használata miatt, és vissza kellett vásárolnia az elégedetlen tulajdonosoktól a gépjárművet, addig Európa legtöbb országában egy szoftverfrissítéssel megúszta a gyártó a balhét.

A Volkswagennek eddig 28 milliárd eurójába került (bírság, kártérítés és visszavásárlás formájában) a dízelbotrány. Ennek az összegnek a legnagyobb részét az amerikai kifizetések tették ki. A tengerentúlon közel félmillió autót kellett visszavegyen a cég, és akik megtartották a kocsit, 10 ezer dolláros kártérítést kaptak. A részvényesek emellett 11 milliárd euróra perlik a Volkswagent.

Az amerikai hatóságok sokkal könnyebb helyzetben voltak, hiszen egy külföldi márkával kellett keménykedni, míg Európában – leginkább Németországban – nem csak egy bűnös cég állt a fogyasztóvédők kereszttüzében, hanem egy nemzetgazdasági szempontból stratégiai fontosságú ágazat.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem fogod rács mögött látni a Volkswagen vezérét, ahogyan a többi nagyhalat semA német exvezérigazgatót nem fogják kiadni Amerikának, de ha amerikai lenne, valószínűleg akkor sem menne végig a pere.

Ebből a szempontból talán érthető, hogy kesztyűs kézzel bánnak a Volkswagennel, mindezek ellenére a cég csalt, tehát büntetést érdemel. Tavaly júniusban végül kiderült, hogy egymilliárd eurós bírságot kapott a VW Németországban, ezzel együtt eddig 1,8 milliárd eurót fizetett ki a cég.

A dízelbotrány kirobbanását követően a német piacon arra kötelezték a gyártót, hogy frissítse a szoftvereket. Emellett a VW kedvezményt ajánlott azoknak, akik le akarják cserélni egy új modellre a régebbi dízelautójukat. Persze sokan nem elégedtek meg ezzel a megoldással és bírósághoz fordultak.

Éppen tegnap hozott egy ítéletet az oldenburgi bíróság, amely arra kötelezte a VW-t, hogy vásárolja vissza a gépkocsit a tulajdonosától. Itt tehát sikert ért el az autós, de Németországban nincs precedensjog, így ebből nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni. Az országban mintegy 40 ezer per van folyamatban, és a már lezárt esetek zömében az autógyártónak adtak igazat a bíróságok.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Volkswagen kirúgja a vezérigazgatóját, de hazai pályán legalább nyeri a dízelperek nagyjátNem csak amerikaiak vagy németek, de szlovének is perlik a dízelcsalós autógyártót. Magyarországon egyetlen per sem indult.

Ezt megelégelve tavaly novemberben a pórul járt német autótulajdonosok pertársaságot alakítottak, amelyhez több mint 375 ezren csatlakoztak, miután november 1-jén lépett életbe az új, a csoportos pereskedést engedélyező törvény.

Magyarországon még rosszabb a helyzet, hiszen még csak most alakulnak meg a pertársaságok. Emellett a Volkswagen nem indított akciót sem a csalószoftveres autók cseréjére. A Volkswagen-csoport magyarországi importőre, a Porsche Hungaria Kft. a G7-et arról tájékoztatta, hogy 

csak a szokásos, 400-500 ezer forintos használtautó-beszámítási akció fut, de ez sem mindig.

A visszahívás Magyarországon a VW-csoporthoz tartozó öt márkánál (Audi, Porsche, Seat, Skoda, Volkswagen) hozzávetőlegesen 35 ezer itthon értékesített dízelmotoros autót érint. Ezek háromnegyedénél már elvégezték a „szükséges műszaki intézkedéseket”.*– Az 1,2 és 2 literes EA 189 kódú dízelmotor esetén csupán szoftverfrissítésre van szükségük, amely egy félórás művelet a márkaszerviznél.
– Az 1,6 literes EA 189 kódú dízelmotorok esetében közvetlenül a légtömegmérő előtt rögzítenek egy úgynevezett áramlásátalakítót. Ez egy háló, amely lecsillapítja a légtömegmérő előtt örvénylő légáramot és ezzel optimalizálja az égési folyamatot. Emellett szoftverfrissítésre is sor kerül az ilyen motorral rendelkező járműveken.

Magyarországon is el fog indulni egy csoportos per a Volkswagen ellen. Surányi Péter, azauto.hu munkatársa a G7-nek elmondta, megvan a szükséges számú jelentkező, ezért a pertársaság hamarosan beadja a keresetet a német autógyártó ellen.

Pontos számokat „stratégiai okokból” nem akart mondani. Surányi szerint a megfelelő létszám nem azt jelenti, hogy a csoportos per indításához szükséges létszámmal rendelkeznek, hanem azt, hogy a jogi eljárás gazdaságosan kivitelezhető.

Jelenleg még a külföldi társszervezetektől várnak adatokat, addig még van idejük a hazai autótulajdonosoknak csatlakozni az ingyenes pertársasághoz. A pertársaságnak az a célja, hogy a lehető legmegalapozottabb beadványt nyújtsa be a bíróságnak.

Mint emlékezetes, a Volkswagen azzal bukott meg előbb az Egyesült Államokban, majd szerte a világon, hogy rengeteg dízelautója (nemcsak Volkswagen-modellek, hanem a szintén a csoportba tartozó Audik, Skodák, Seatok, Porschék is) csak a teszteken teljesítette a nitrogén-oxidokra vonatkozó határértéket.

A motorvezérlő szoftver felismerte a tesztkörülményeket, és szépen adagolta a tüdőkárosító anyagokat semlegesítő ammóniát a kipufogógázba. Valós körülmények között viszont már nem igazán, ami szabályellenes.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMég a benzines autóknál is csalt a VolkswagenAz automata váltókkal felszerelt autók esetében mindegy volt, hogy benzines vagy dízel meghajtással működik, a csalószoftvert mindegyikbe beszerelték.

Pénz Vállalat büntetés dízelbotrány németország Volkswagen Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

2019. február 21. 15:40 Pénz

A politikusok miatt szenvedhetnek az amerikai tőzsde eddigi sztárjai

Az előző amerikai elnökválasztási kampány mélybe küldte a biotechnológiai gyógyszercégek árfolyamát, a következő az Amazonhoz hasonló tech cégeket intézheti el.

Váczi István
2019. február 21. 13:09 Pénz

Nőttek a fizetések, de a többség még mindig alig jön ki a pénzéből

A bruttó átlagkereset 329,9 ezer, a nettó 219,4 ezer forint volt tavaly, a magyarok több mint felének azonban még mindig csak az alapvető megélhetésre elég a pénze.

Wiedemann Tamás
2019. február 20. 17:39 Pénz

Hétfőtől kevesebbet buksz, ha kölcsönadsz az államnak

A tartósan 3 százalék körüli infláció miatt az Államadósság Kezelő Központ kénytelen volt emelni néhány állampapír kamatát.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. február 22. 06:53 Közélet

Szinte biztosan törvényt sért a fideszes médiaalapítvány, de a hatóság nem lát problémát

Egy jogi kiskapuval próbálták meg elérni, hogy a törvényben rögzítettnél több rádiója is lehessen a KESMA-nak, de porszem került a gépezetbe.

Váczi István
2019. február 21. 06:52 Közélet, Vállalat

Közel 2000 milliárd forintért vásárolt már cégeket az Orbán-kormány

Némelyik jól teljesít, más csődbe ment, és van olyan is, amely már Mészáros Lőrincé. De alapvetően csak puffadt és puffadt az állam az utóbbi években.

Bucsky Péter
2019. február 19. 07:00 Pénz

Évi 50 milliárdot hagyunk az államnál egy ki nem használt adókedvezmény miatt

Százezrek nem élnek az szja-kedvezménnyel, pedig egy orvosi papírral évi 90 ezer forintot spórolhatnának. Aki eddig nem tette meg, öt évre visszamenőleg is kérheti.