Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2019. február 6. 17:04 Pénz, Vállalat

Hamarosan magyar csoportos per is indul a Volkswagen ellen

A dízelbotrány kettészakította a világot. Miközben az Egyesült Államokban kőkeményen megbüntették a Volkswagen-csoportot a csaló szoftverek használata miatt, és vissza kellett vásárolnia az elégedetlen tulajdonosoktól a gépjárművet, addig Európa legtöbb országában egy szoftverfrissítéssel megúszta a gyártó a balhét.

A Volkswagennek eddig 28 milliárd eurójába került (bírság, kártérítés és visszavásárlás formájában) a dízelbotrány. Ennek az összegnek a legnagyobb részét az amerikai kifizetések tették ki. A tengerentúlon közel félmillió autót kellett visszavegyen a cég, és akik megtartották a kocsit, 10 ezer dolláros kártérítést kaptak. A részvényesek emellett 11 milliárd euróra perlik a Volkswagent.

Az amerikai hatóságok sokkal könnyebb helyzetben voltak, hiszen egy külföldi márkával kellett keménykedni, míg Európában – leginkább Németországban – nem csak egy bűnös cég állt a fogyasztóvédők kereszttüzében, hanem egy nemzetgazdasági szempontból stratégiai fontosságú ágazat.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem fogod rács mögött látni a Volkswagen vezérét, ahogyan a többi nagyhalat semA német exvezérigazgatót nem fogják kiadni Amerikának, de ha amerikai lenne, valószínűleg akkor sem menne végig a pere.

Ebből a szempontból talán érthető, hogy kesztyűs kézzel bánnak a Volkswagennel, mindezek ellenére a cég csalt, tehát büntetést érdemel. Tavaly júniusban végül kiderült, hogy egymilliárd eurós bírságot kapott a VW Németországban, ezzel együtt eddig 1,8 milliárd eurót fizetett ki a cég.

A dízelbotrány kirobbanását követően a német piacon arra kötelezték a gyártót, hogy frissítse a szoftvereket. Emellett a VW kedvezményt ajánlott azoknak, akik le akarják cserélni egy új modellre a régebbi dízelautójukat. Persze sokan nem elégedtek meg ezzel a megoldással és bírósághoz fordultak.

Éppen tegnap hozott egy ítéletet az oldenburgi bíróság, amely arra kötelezte a VW-t, hogy vásárolja vissza a gépkocsit a tulajdonosától. Itt tehát sikert ért el az autós, de Németországban nincs precedensjog, így ebből nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni. Az országban mintegy 40 ezer per van folyamatban, és a már lezárt esetek zömében az autógyártónak adtak igazat a bíróságok.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Volkswagen kirúgja a vezérigazgatóját, de hazai pályán legalább nyeri a dízelperek nagyjátNem csak amerikaiak vagy németek, de szlovének is perlik a dízelcsalós autógyártót. Magyarországon egyetlen per sem indult.

Ezt megelégelve tavaly novemberben a pórul járt német autótulajdonosok pertársaságot alakítottak, amelyhez több mint 375 ezren csatlakoztak, miután november 1-jén lépett életbe az új, a csoportos pereskedést engedélyező törvény.

Magyarországon még rosszabb a helyzet, hiszen még csak most alakulnak meg a pertársaságok. Emellett a Volkswagen nem indított akciót sem a csalószoftveres autók cseréjére. A Volkswagen-csoport magyarországi importőre, a Porsche Hungaria Kft. a G7-et arról tájékoztatta, hogy 

csak a szokásos, 400-500 ezer forintos használtautó-beszámítási akció fut, de ez sem mindig.

A visszahívás Magyarországon a VW-csoporthoz tartozó öt márkánál (Audi, Porsche, Seat, Skoda, Volkswagen) hozzávetőlegesen 35 ezer itthon értékesített dízelmotoros autót érint. Ezek háromnegyedénél már elvégezték a „szükséges műszaki intézkedéseket”.*– Az 1,2 és 2 literes EA 189 kódú dízelmotor esetén csupán szoftverfrissítésre van szükségük, amely egy félórás művelet a márkaszerviznél.
– Az 1,6 literes EA 189 kódú dízelmotorok esetében közvetlenül a légtömegmérő előtt rögzítenek egy úgynevezett áramlásátalakítót. Ez egy háló, amely lecsillapítja a légtömegmérő előtt örvénylő légáramot és ezzel optimalizálja az égési folyamatot. Emellett szoftverfrissítésre is sor kerül az ilyen motorral rendelkező járműveken.

Magyarországon is el fog indulni egy csoportos per a Volkswagen ellen. Surányi Péter, azauto.hu munkatársa a G7-nek elmondta, megvan a szükséges számú jelentkező, ezért a pertársaság hamarosan beadja a keresetet a német autógyártó ellen.

Pontos számokat „stratégiai okokból” nem akart mondani. Surányi szerint a megfelelő létszám nem azt jelenti, hogy a csoportos per indításához szükséges létszámmal rendelkeznek, hanem azt, hogy a jogi eljárás gazdaságosan kivitelezhető.

Jelenleg még a külföldi társszervezetektől várnak adatokat, addig még van idejük a hazai autótulajdonosoknak csatlakozni az ingyenes pertársasághoz. A pertársaságnak az a célja, hogy a lehető legmegalapozottabb beadványt nyújtsa be a bíróságnak.

Mint emlékezetes, a Volkswagen azzal bukott meg előbb az Egyesült Államokban, majd szerte a világon, hogy rengeteg dízelautója (nemcsak Volkswagen-modellek, hanem a szintén a csoportba tartozó Audik, Skodák, Seatok, Porschék is) csak a teszteken teljesítette a nitrogén-oxidokra vonatkozó határértéket.

A motorvezérlő szoftver felismerte a tesztkörülményeket, és szépen adagolta a tüdőkárosító anyagokat semlegesítő ammóniát a kipufogógázba. Valós körülmények között viszont már nem igazán, ami szabályellenes.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMég a benzines autóknál is csalt a VolkswagenAz automata váltókkal felszerelt autók esetében mindegy volt, hogy benzines vagy dízel meghajtással működik, a csalószoftvert mindegyikbe beszerelték.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Pénz Vállalat büntetés dízelbotrány németország Volkswagen Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Gergely Péter
2024. április 20. 04:31 Pénz

Az új otthonfelújítási program átrendezheti a lakáshitelek piacát

A támogatás révén több tízmilliárd forint felújítási hitel jut majd a piacra, amelyhez várhatóan jelentős mennyiségű piaci feltételű kölcsön is társul majd.

Kiss Péter
2024. április 11. 04:34 Pénz

A kínai ingatlanpiaci válság Amerikával ellentétben nem fog rendszerszintű krízissé fajulni

Az ország új növekedési modellje már nem az ingatlanpiacra fog támaszkodni, így annak gazdasági súlya tovább csökken, és ez a részvénypiacra is hatással lesz.

Fontos

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.

Váczi István
2024. április 19. 04:34 Világ

Romba dőlnek az orosz remények Ukrajnában?

Jelenleg szinte minden harctéri körülmény az oroszoknak kedvez, az eddig elért eredményeik mégis szerények, miközben az ukránok lőszerhiánya hamarosan enyhül.