Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2018. április 11. 07:57 Közélet

A Volkswagen kirúgja a vezérigazgatóját, de hazai pályán legalább nyeri a dízelperek nagyját

Pénteken szavaz a Volkswagen felügyelőbizottsága, hogy elmozdítsa-e a súlyos botrányoktól szenvedő autógyártó válságmenedzser vezérigazgatóját, Matthias Müllert, és hogy kit tegyen a helyére, írja a Financial Times. A lap értesülései szerint Herbert Diess, a személyautó részleg vezetője lehet Müller utódja.

Közben viszont érdekesen alakulnak a dízeles csalásos botrány után indított fogyasztói perek. A Handelsblatt szerint például csak a szlovén autótulajdonosok közül hatezren perelték be a Volkswagent a szoftvercsalás miatt. A dízelbotrány kirobbanása óta 15 ezer német, és kétezer svájci nyújtotta be kártérítési igényét a német autógyártóval szemben a myright.de német fogyasztóvédelmi portálon keresztül. Az autótulajdonosok azért követelnek kártértérítést, mert véleményük szerint a Volkswagen átverte őket, amikor a valóságosnál alacsonyabb károsanyag-kibocsátást ígért a gépjárművek eladásakor.

Európa legtöbb országában viszonylag olcsón megúszta a gyártó. Az Egyesült Államokban hegyekben állnak a cég által visszavásárolt kocsik, miután a Volkswagen-csoport csak idén februárig több mint 7,4 milliárd dollárt költött 350 ezer darab amerikai, dízelüzemű személygépjárművének visszavásárlására. Parkolónak használnak többek között egy bezárt focistadiont Detroit külvárosában, egy régi minnesotai papírgyár épületet és egy sivatagi temetőt a kaliforniai Victorville közelében.

Ezzel szemben Európában a dízelbotrányban érintett autók visszahívását rendelte el a Volkswagen, amikor is a szakszervizekben egyszerűen kicserélték a szoftvereket.

Nagy kérdés, hogy van-e értelme perelni a világ egyik legnagyobb autógyártóját a jogaikért küzdő autótulajdonosoknak. Németországban ugyanis eddig 2500 per esetében született döntés, a bíróságok a beadványok hetven százalékát utasították el, vagyis úgy tűnik, a Volkswagennek nincs miért aggódnia. Legalábbis hazai pályán.

Az Egyesült Államokban viszont nem nekik lejt a pálya. Az amerikai hatóságok igen szigorúan veszik a környezetvédelmi előírásokat. A Volkswagen környezetvédelmi megfelelőségért felelős volt vezetőjét az Egyesült Államokban hét év börtönbüntetésre ítélték. A német állampolgárságú Oliver Schmidtet ezen felül 400 ezer dollár megfizetésére kötelezte a detroiti bíróság. A cégnek emellett 4,3 milliárd, vagyis több mint 1200 milliárd forintnyi büntetést is be kell fizetni az amerikai államkasszába.
Ez azonban nem a végleges összeg, miután világszerte mintegy 11 millió autót érintett a botrány, ebből csak Németországban 2,2 millió gépjárműről derült ki, hogy csalószoftverrel szerelték fel.

Magyarországon egyetlen per sem indult a Volkswagen ellen.

A cég azt közölte a G7-tel, hogy a 35 ezer érintett járműből, Magyarországon már 25 ezer kocsin elvégezték a szükséges változtatásokat.

A Volkswagennek eddig 25 milliárd euróba (7700 milliárd forintba) került az egész ügy, ha nem számoljuk a cég piaci kapitalizációjának ennél is nagyobb értékű zuhanását, és ha a perek egy részét megnyerik az ügyfelek, akkor további súlyos összegeket kell a cégnek kifizetni.

 

Hiába szenved a tőzsdén a cég (a botrány előtti, 250 eurós csúcspontról száz euró közelébe zuhant, jelenleg 165 eurónál stabilizálódott az árfolyama), a számok mégsem mutatják azt, hogy a botrány a padlóra küldte volna a céget. Tavaly rekordot döntött a cégcsoport árbevétele és elérte a 230 milliárd eurót. Ehhez persze az is kellett, hogy Európában kesztyűs kézzel bántak a német gazdaság egyik legnagyobb súlyú szereplőjével, nem kellett sokmilliárdos büntetést fizetni, elég volt a dízelkocsik visszahívását elrendelni és egy néhány eurós alkatrészt kicserélni.

Közélet dízel per Volkswagen Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Jandó Zoltán
2019. február 22. 06:53 Közélet

Szinte biztosan törvényt sért a fideszes médiaalapítvány, de a hatóság nem lát problémát

Egy jogi kiskapuval próbálták meg elérni, hogy a törvényben rögzítettnél több rádiója is lehessen a KESMA-nak, de porszem került a gépezetbe.

Váczi István
2019. február 21. 06:52 Közélet, Vállalat

Közel 2000 milliárd forintért vásárolt már cégeket az Orbán-kormány

Némelyik jól teljesít, más csődbe ment, és van olyan is, amely már Mészáros Lőrincé. De alapvetően csak puffadt és puffadt az állam az utóbbi években.

Jandó Zoltán
2019. február 20. 12:18 Közélet, Pénz

Egy szerződés, aminek minden oldala 700 millió adóforintba kerül

Alig több mint két év alatt 56 milliárd forint ment el a kék plakátokkal és mostanában Soros György arcképével fémjelzett kampányokra.

Fontos

Bucsky Péter
2019. február 19. 07:00 Pénz

Évi 50 milliárdot hagyunk az államnál egy ki nem használt adókedvezmény miatt

Százezrek nem élnek az szja-kedvezménnyel, pedig egy orvosi papírral évi 90 ezer forintot spórolhatnának. Aki eddig nem tette meg, öt évre visszamenőleg is kérheti.

Jandó Zoltán
2019. február 18. 06:53 Közélet

Káoszba süllyedt a kormány terve, hogy jobban szervezzék a nagy sportrendezvényeket

Nagyon úgy tűnik, hogy hiába volt rá törekvés, mégsem lesz egységes szervezési kerete és felelőse a magyarországi rendezésű nagy sporteseményeknek. Pedig lett volna logika benne.

Torontáli Zoltán
2019. február 17. 07:17 Élet

Mégis mit eszünk ennyire a Túró Rudin?

Szó szerint ízekre szedtük a kakaós masszával bevont túrórudat. Most kiderül, hogy miért van benne kukoricakeményítő, hidrogénezett olaj, vagy olyan vegyületek, mint a kálcium-laktát vagy a kálium-szorbát.