Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. július 30. 10:25 Tech

Új életre kelhet a szovjet haditechnika egyik különös fejlesztése

Irán hat darab ekranoplánt vásárolt egy orosz vállalattól – számolt be a RIA Novosztyi hírügynökség alapján a BNE Intellinews.

Noha egyaránt hasonlítanak a légpárnás hajókra és a vízről felszállni képes repülőgépekre, az ekranoplánok – vagy más néven párnahatás-repülőgépek – külön járműosztályt alkotnak. Előrehaladás közben, kellően nagy sebesség mellett az az aerodinamikai felhajtóerő tartja a levegőben, amely a vízfelszín (vagy éppen a jég) és a szárnyak között összepréselődő nagy nyomású gáz hatására jön létre. Mivel a párnahatás nélkül nem képes tartósan a levegőben maradni, ezért nem emelkedik néhány méternél magasabbra, de nincsenek is olyan kiterjedt szárnyai, mint egy repülőgépnek.

Ezzel a technológiával legintenzívebben a Szovjetunióban foglalkoztak a 60-as évektől kezdve, a Kaszpi-tenger térségében. Az először 1966-ban levegőbe emelkedett kísérleti típust az amerikai hírszerzés Kaszpi szörnynek keresztelte el, de ebből nem épült több, 1980-ban összetört és elsüllyedt. (Az Index korábbi cikkének képgalériájában erről is láthatók felvételek.)

Nem volt sokkal sikeresebb a Luny-osztály sem, a kisebb Orljonokból viszont ötöt is építettek 1972-től kezdve.

A-90 Orljonok. Forrás: Sergey Rodovnichenko from Moscow, Russia; derivative work: Flanker

Igaz, ma már ezek sem szolgálnak, a technológia polgári alkalmazására azonban a jelek szerint van némi igény. Az Orion nevű vállalat több típust is gyárt, az alábbi videón például az Orion-14 látható, amint éppen megérkezik a célállomására.

A nagyobb Orion-20-as egy tonna terhet és 12 utast szállíthat, végsebessége 180 kilométer/óra. A vállalat közleménye szerint Irán hat gépet rendelt, és ebből hármat már át is adtak. (Ennek talán az az oka, hogy már korábban is volt szerződés az ország és a vállalat között, és az akkori részteljesítést belevehették a mostani megállapodásba. Ennek tükrében azért nem érdemes mérget venni arra, hogy ezúttal minden pontosan úgy történik majd, ahogy arról most a vállalat beszámolt.) Hozzátették, a járműveket hozzá kellett igazítani Irán meleg és párás klímájához, ahogy a tengerpartok sziklás jellegéhez is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚj fegyverkezési versenyt indíthat el Putyin hiperszonikus rakétájaAz amerikaiak is elismerik, hogy az oroszok lehagyták őket, de ettől még nem muszáj újrakezdeni a hidegháborút.

Tech ekranoplán Irán Oroszország Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Torontáli Zoltán
2021. május 5. 09:38 Tech

Háztartási hidrogénerőművet fejleszt az egyik vezető német kutatóintézet

Az ötlet technológiai szempontból nem új, de a háztartási méretben való megvalósításhoz rengeteg fejlesztésre van szükség.

Hajdu Miklós
2021. május 2. 12:33 Tech

Alaposan megfigyelt irodákba térhetnek vissza a dolgozók a járvány után

A kereskedelmi ingatlanpiac ugyan nincs valami jó helyzetben, az irodák fejlesztésével foglalkozó tech-cégek mégsem panaszkodhatnak.

Stubnya Bence
2021. április 29. 18:10 Tech

Csaknem duplázódtak az e-autó-eladások a világban az év első három hónapjában

Csökkent az állami támogatások hozzájárulása a teljes forgalomhoz, ami azt jelenti, hogy piaci alapon is közelednek árban az elektromos modellek a hagyományosakhoz.

Fontos

Avatar
2021. május 6. 16:27 Közélet

A módosított magyar költségvetés tele van átláthatatlan és trükkös számítással

A kormány a saját prognózisától is eltér az előirányzatokban, és még regionális összehasonlításban is gyenge a teljesítménye.

Torontáli Zoltán
2021. május 6. 06:03 Adat

Vihar előtti csend: a jósolt áremelés még nem érkezett meg az élelmiszerboltokba

Szokásos havi bevásárlásunknál ugyan mértünk némi drágulást, de ez még biztosan nem az, ami a következő hónapokban várhat ránk.

Hajdu Miklós
2021. május 5. 16:17 Adat

Egyelőre nem látszik, hogy a korlátozások enyhítése visszaütne a visegrádi országokban

Lassan egy hónapja kezdtek lazítani a visegrádi régió országai, de a statisztikák szerint a járvány még mindig visszaszorulóban van.