Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. december 20. 13:36 Élet, Vállalat

Félreértések keltenek feszültséget a budapesti e-autósok között

Üzleti megközelítésben mindig problémás, ha egy értékes áruról vagy szolgáltatásról azt a látszatot keltik, mintha ingyen lenne. Hogy ne menjünk a szomszédba a példáért, a médiaiparnak is van elég baja azzal, hogy sok esetben ingyen ad tartalmat a fogyasztóknak, a valóságban viszont csak elbujtatja a fizetést a reklámfogyasztás mögé.

Ehhez hasonló helyzetben van a magyar e-autó piac is, amely többek között azért lehet vonzó az autósoknak, mert sok helyen ingyen lehet „tankolni”. A cél nyilvánvalóan a beetetés, vagy szebben fogalmazva: a gyakorlatilag nem létező piaci szegmens indulásának stimulálása. Ezzel azonban több probléma is akad. Mindenki sejti, hogy az ingyen ebéd nem tart örökké, de így a szolgáltatóknak valamikor a díjmentesség megszüntetését kell majd bejelenteniük, ami nehezebb, mintha alacsony árról indulva fokozatos díjemelést kellene végrehajtaniuk.

Másrészt van egy matematikai probléma is: a nulla forintos árból igen nehéz kedvezményt adni, és ezzel a szokásos kereskedelmi különbséget megtenni például a magán- és az üzleti felhasználók között. A magyar e-autós közösség különböző közösségi médiás fórumain ezért sérelmezik sokszor például azt, hogy van egy cég, a GreenGo, amely az e-autók bérbeadásából szerzi a profitját, és ehhez az Elmű töltőoszlopairól ingyen kapja az áramot (a másik nagy budapesti flottaszolgáltató a Mol-Limo, ez azonban a saját oszlopain tölti a saját autóit).

Az a képzet, mintha a GreenGo egy ingyenes szolgáltatás üzleti élősködője lenne, ám ez nem igaz.

Az Elmű azt mondta nekünk, hogy a regisztrált felhasználókkal egységesen szerződnek, és egyelőre nem tesznek különbséget magánszemélyek és gazdasági társaságok között. A helyzet azonban az, hogy a GreenGo 300 elektromos autója nélkül az oszlophálózatnak alig lenne felhasználója a piac mostani, korai fejlődési szakaszában. Mivel bizonyos méret és áramfogyasztás alatt szinte értelmezhetetlen, és ezért tervezhetetlen a piacfejlesztés, a GreenGo-flotta jelenléte az elektromos szolgáltatónak üzleti értelemben is jól jön, és hosszabb távon megérheti számára a beetető időszak ingyenessége.

A budapesti utakon jelenleg körülbelül 2300 elektromos autó futhat, de az áramfogyasztást tekintve a GreenGo 300-as flottája a méreténél nagyobb arányt képvisel, mert a felmérések szerint egy megosztott autót 5-8-szor többet használnak, mint egy magántulajdonban lévőt.

A GreenGo ugyanakkor azt is elmondta nekünk, hogy a két cég között egyéb üzleti kapcsolatok is vannak. Nagyvállalati szinten az Elmű a GreenGo szolgáltatásának viszonteladója, de maga is felhasználója a flottának, és a felek egymás közötti árazásának kialakításában szerepet kaphat a töltőoszlop-használat díjmentessége is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVan egy nagyon egyszerű ok, ami miatt nem vesznek Magyarországon elektromos autótMagyarországon 250, Hollandiában 5 kilométerenként van egy töltőállomás. Az infrastruktúra hiánya nem csak nálunk visszatartó erő.

A beetetés faktor mindkét cég számára kulcsfontosságú, de ehhez forgalom kell, minél rövidebb idő alatt minél több embernek kell elérhetővé tenni az e-autó kipróbálását.

Az e-carsharing egy olyan szolgáltatás, amely sokak számára teszi elérhetővé az elektromos autózást, köztük olyanoknak is, akik más módon nem tudnák kipróbálni vagy rendszeresen használni ezt a környezetbarát közlekedési módot. A töltők használatát pedig a közeljövőben szeretnénk fizetőssé tenni

– mondta nekünk az Elmű.

Ugyanezt válaszolta az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft. is, amikor erről kérdeztük. Budapesten jelenleg közel 200 töltőoszlop van, ebből 28 az Elműé és 50 az e-Moby-é, de mindegyiknek két kiállása van, azaz egyszerre két kocsi tölthető róla.

Világos, hogy az ingyenesség nem tart örökké, és a díjazás bevezetése az Elmű szerint

magával fogja hozni azt a szabályozást, amely véglegesen ki fogja alakítani a közterületi töltők használatát az egyes felhasználók között.

A piac kezdetlegességéből adódó másik felhasználói sérelem egyébként az, hogy a flottaautók túl sokáig kötik le a kutakat. Ez ugyancsak arra vezethető vissza, hogy nincs még különbség a magán- és az üzleti felhasználók között: bosszantja a magánfelhasználót, ha egy olyan autó miatt nem jut konnektorhoz, amely pénzt termel a tulajdonosának.

Amint láttuk azonban, a valóság az, hogy az áram egyetlen szereplőnek sem volt soha ténylegesen ingyen. Ugyanígy egy piaci várakozás a fizetség: konkrétan az, hogy a jövőben az e-autóra rászokott felhasználók díjat fognak fizetni, és ebből a szempontból lényegtelen, hogy milyen tulajdonosi háttere van az oszlopra csatlakoztatott autónak.

Másrészt az Elmű azt mondta erre a felvetésre, hogy elvi megállapodásuk van a GreenGóval arról, hogy lehetőség szerint éjszaka töltsék az autóikat. A GreenGo pedig újabban garantálja a magánfelhasználóknak, hogy ha végzett egy autó töltésével, akkor nem kezd bele egy másikba abban az esetben, ha vár valaki a kútra. A töltés alatt álló autók ablakába pedig kitesz egy telefonszámot, amit fel lehet hívni az egyeztetéshez.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÁramszőkítés jöhet, ha nem gondolják át rendesen az elektromos autók adóztatásátVisszaélésre ad lehetőséget a lakossági és az autóáram árának szétválasztása. Egyszer egy ilyenen már bukott százmilliárdokat az állam, más üzemanyaggal most is lehet trükközni.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Vállalat áram elektromos autó Elmű GreenGo közösségi autóbérlés töltőállomás Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.

Lukács András
2024. április 17. 04:34 Élet

A kereslet visszafogásával érdemes csökkenteni az üzemanyagárakat

A kormány olcsóbb üzemanyagot szeretne, ám az élhető jövőt az szolgálná, ha ez azért valósulna meg, mert kevesebb benzinre és gázolajra van szükség.

Fontos

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Gergely Péter
2024. április 20. 04:31 Pénz

Az új otthonfelújítási program átrendezheti a lakáshitelek piacát

A támogatás révén több tízmilliárd forint felújítási hitel jut majd a piacra, amelyhez várhatóan jelentős mennyiségű piaci feltételű kölcsön is társul majd.

Váczi István
2024. április 19. 04:34 Világ

Romba dőlnek az orosz remények Ukrajnában?

Jelenleg szinte minden harctéri körülmény az oroszoknak kedvez, az eddig elért eredményeik mégis szerények, miközben az ukránok lőszerhiánya hamarosan enyhül.