Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. október 20. 07:58 Vállalat

Van egy nagyon egyszerű ok, ami miatt nem vesznek Magyarországon elektromos autót

Ha csak a számokat nézzük, lényegében lehetetlen tisztán elektromos autóval közlekedni Magyarországon. Annyira kevés ugyanis a töltőállomás, hogy útközben szinte képtelenség feltölteni a kocsikat. Bár a 250 kilométerenkénti egy kút nemzetközi összevetésben is kevés, a probléma véletlenül sem magyar sajátosság. Alig néhány olyan ország van az egész világon, ahol 2018-ra sikerült megoldani ezt a kérdést.

Legalábbis a KPMG globális pénzügyi tanácsadó csoport egy közelmúltban kiadott jelentéséből nagyon így tűnik. Ebben az elemzésben nem csak az e-töltőhálózatokat vizsgálták, hanem az alapján próbáltak egy rangsort felállítani 20 különböző ország között, hogy azok mennyire készültek fel az önvezető autók elterjedésére.

A cég szerint ez azért nagyon fontos kérdés, mert az önvezető járművek nagyon komoly változást hozhatnak a következő években. Már az elmúlt öt évben is legalább 50 milliárd dollárt költöttek ilyen fejlesztésekre a technológiai óriáscégek, a nagy autógyártók és különböző startupok, az ágazat fejlődése azonban csak most gyorsult fel igazán. Márpedig az önvezető járművek a következő években gyökerestül alakíthatnak át egész iparágakat, és ma már a különböző infrastrukturális fejlesztéseknél sem lehet figyelmen kívül hagyni a terjedésüket. A politikai döntéshozóknak azonban nem csak ezért kell foglalkozniuk a trenddel, hanem mert az állami bevételekre is hatással lehet. Az elektromos önvezető autók elterjedése ugyanis biztosan visszaveti majd a benzin és dízel iránti keresletet, ami kisebb jövedéki adóbevételt eredményez.

A KMPG szakemberei négy különböző dimenzió mentén vizsgálták, hogy az egyes országok mennyire vannak felkészülve ezekre a változásokra. Értékelték a jogszabályi, a technológiai és innovációs, illetve az infrastrukturális környezetet, és megnézték azt is, hogy az egyes országokban mennyire elfogadottak a felhasználók körében az önvezető járművek. Ezekből alkottak egy úgynevezett önvezető jármű felkészültségi indexet, ami alapján rangsorolták az országokat.

 

Ezen a listán pedig abszolút első helyen végzett Hollandia, méghozzá épp a rendkívül fejlett e-töltő hálózatának köszönhetően. Bár a hollandok minden szempontból jó értékelést kaptak, lényegében ez az, amiben egyértelműen kiemelkednek, és ami a javukra billentette el a versenyt mondjuk a technológia területén világelső amerikaiakkal, vagy a két kategóriában*Jogszabályi környezet és felhasználói elfogadottság. is legjobb értékelést kapó szingapúriakkal szemben.

Pedig még az infrastruktúrát sem kizárólag a töltők alapján értékelték a KPMG-nél. Figyelembe vették a közúthálózat kiépítettségét és a vezeték nélküli hálózat fejlettségét is, amelyekben szintén jók a hollandok, de ezekben nem világelsők. Az elektromos töltőállomások elterjedtségében azonban igen. Olyannyira, hogy míg náluk jelenleg száz kilométerenként 19 egység van, addig a második helyen álló Kínában is csak 3,5, az Egyesült Államokban pedig átlagban kevesebb, mint egy.

A felmérés húsz országa között Magyarország sajnos nem szerepelt, és – a felhasznált módszertan komplexitása miatt – azt nem lehet meghatározni, hogy hazánk mennyire van felkészülve az önvezető autók érkezésére. Az e-töltőállomások mutatószáma azonban viszonylag könnyedén kiszámolható, így pedig azt is el tudjuk helyezni, hogy nemzetközi összevetésben hol állunk ebből a szempontból.

 

A KPMG a burkolt utak hosszához viszonyította a töltők számát. Itthon a Magyar Közút Nonprofit Zrt. adatai szerint a teljes úthálózat hossza nagyjából 210 ezer kilométer, ebből azonban csak 79 ezer kiépített. Erre jut jelen állás szerint 319 e-töltő, ami 100 kilométerenként 0,4-et jelent. Ezzel a 20 (illetve velünk együtt 21) ország alsó harmadába tartozunk. Előzzük például Oroszországot, Brazíliát és Spanyolországot is, Mexikónál viszont már rosszabbul állunk, a nyugat-európai országok többségét pedig megközelíteni sem tudjuk.

 

Az elektromos autók elterjedésének pedig – az áruk mellett – épp ez a legnagyobb gátja. Varró László, a Nemzetközi Energia Ügynökség vezető közgazdász-elemzője még augusztusban tesztelte, hogy hibrid autójával el tud-e jutni párizsi munkahelyéről a Balatonra úgy, hogy közben nem éget benzint. Bár az energetikai szakember mindent bevetett, a kísérlet már Németországban elbukott, a hazai viszonyokról pedig azt írta, hogy Sopron és a Balaton között egyetlen kézenfekvő töltőpontot sem talált.

Ennek pedig természetesen az eladási adatokra is komoly hatása van. Miközben több nyugat-európai országban stagnál, sőt néhol csökken az értékesített elektromos és hibrid autók száma, addig a hollandoknál például rohamosan bővül a piac. Az idén szeptember végéig közel 15 ezer ilyen kocsit helyeztek forgalomba, ami majdnem két és félszerese a 2017 hasonló időszakában mértnek. Csak a kilencedik hónapban 2796 tölthető autó fogyott, ami amellett, hogy háromszorosa a spanyol vagy éppen a belga eladási adatoknak, még a német és francia számoktól sem marad el jelentősen.

Hollandiában szeptemberben már majdnem minden tizedik forgalomba helyezett kocsi ilyen volt, a többségük (majdnem 90 százalékuk) ráadásul tisztán elektromos. Ez még akkor is kiugrónak számít, ha norvég világrekordtól azért még elég messze is van. Az északi országban – amely sajnos kimaradt a KPMG elemzéséből – ugyanis az új autóknak már több mint a fele elektromos vagy hibrid. Nem csoda, hogy a legerősebben épp ebben a két országban merült fel, hogy belátható időn belül egyszerűen kitiltják a benzines és dízelautókat. A tervek szerint Norvégiában 2025-től, Hollandiában 2030-tól lehetne kizárólag olyan kocsikat forgalomba helyezni, amelyeknek nincs károsanyag-kibocsátása.

Vállalat elektromos autó Hollandia Magyarország úthálózat Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

2019. február 22. 10:56 Vállalat

Mészáros Lőrinc családja magához ölelte az egykori Simicska-birodalom ékkövét

A Simicska-birodalom felosztása során a mezőgazdasági érdekeltségek Mészáros Lőrinchez kerültek, aki a fiát ültette a Mezort Zrt. igazgatóságába.

Váczi István
2019. február 21. 06:52 Közélet, Vállalat

Közel 2000 milliárd forintért vásárolt már cégeket az Orbán-kormány

Némelyik jól teljesít, más csődbe ment, és van olyan is, amely már Mészáros Lőrincé. De alapvetően csak puffadt és puffadt az állam az utóbbi években.

Hajdu Miklós
2019. február 20. 14:39 Vállalat

Lagerfeld nem csak a divathoz értett, üzletileg is nagyot alkotott

A divatipar mellett a márkaépítés területén is sikeres volt a tegnap elhunyt divattervező.

Fontos

Bucsky Péter
2019. február 19. 07:00 Pénz

Évi 50 milliárdot hagyunk az államnál egy ki nem használt adókedvezmény miatt

Százezrek nem élnek az szja-kedvezménnyel, pedig egy orvosi papírral évi 90 ezer forintot spórolhatnának. Aki eddig nem tette meg, öt évre visszamenőleg is kérheti.

Jandó Zoltán
2019. február 18. 06:53 Közélet

Káoszba süllyedt a kormány terve, hogy jobban szervezzék a nagy sportrendezvényeket

Nagyon úgy tűnik, hogy hiába volt rá törekvés, mégsem lesz egységes szervezési kerete és felelőse a magyarországi rendezésű nagy sporteseményeknek. Pedig lett volna logika benne.

Torontáli Zoltán
2019. február 17. 07:17 Élet

Mégis mit eszünk ennyire a Túró Rudin?

Szó szerint ízekre szedtük a kakaós masszával bevont túrórudat. Most kiderül, hogy miért van benne kukoricakeményítő, hidrogénezett olaj, vagy olyan vegyületek, mint a kálcium-laktát vagy a kálium-szorbát.