Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. július 12. 11:59 Piac, Világ

Ha mindent online rendelsz, nem lesznek képesek kiszállítani neked

A futárszolgálatok német szövetsége elég mellbevágó adatokat tett közzé. Ahogy a T-Online.de írja, az ezredforduló óta Németországban majdnem megkétszereződött a feladott csomagküldemények száma, és tavaly elérte a 3,3 milliárd darabot.

Erről rögtön az juthat eszedbe, hogy a fuvarcégek számára eljött a Kánaán, csörög a kassza, és óriási a növekedés. Ám erről szó sincs, a német adatok szerint a piac értékben csak 5 százalékkal emelkedett, és ez is úgy jött ki, hogy az egy csomagra eső bevétel 7 eurócenttel (azaz 23 forinttal) még csökkent is. Azaz egyre több csomagot visznek ki fajlagosan egyre kevesebb pénzért.

A piacvezető Deutsche Post-DHL nagyon súlyosan csökkenteni kényszerült az idei (EBIT szintű) nyereség-előrejelzését: míg korábban 4,15 milliárd eurót várt, most már csak 3,2 milliárdot valószínűsít.

A kedvezőtlen folyamatok hátterében – első hallásra elég furcsa módon – éppen az online rendelések borzasztó gyors bővülése áll. A fejlődés ebben a szegmensben ugyanis olyan gyors, hogy a vállalatok nem bírják követni.

Hiába rendel mindenki egyre többet az internetről, és hiába nő a csomagszám, sem az infrastruktúra, sem a személyi állomány nincs meg ahhoz, hogy ezt a darabszámot kezelni lehessen. Az általános munkaerőhiány miatt borzasztó nehéz bővíteni az alkalmazotti létszámot, vagy ha mégis sikerül, akkor csak magasabb bérekkel, amely megdobja a költségeket. A sofőr/futár-kérdés pedig most már évek óta kritikus, ezekre az állásokra különösen nehéz alkalmas jelölteket találni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkDrágul az élelmiszer, lassan jön a netes csomag, és a kettőnek ugyanaz az okaRégóta mondják, hogy baj lesz, mert nincs elég sofőr, most viszont már konkrétan is látjuk a hatásokat.

Közben a tárgyi infrastruktúrát is fejleszteni kell, vagyis a cégek állandó befektetési kényszerben élnek, és ez is rengeteg pénzt visz el a büdzséből.

Hasonló kihívásokkal küzdenek egyébként a magyarországi logisztikai cégek is, és ennek hatásait a GKI Digital szerint idén már a vásárlók is megérezhetik, például áremelések formájában.

Logikus megoldás lenne a fuvardíjak drasztikus emelése, ennek azonban eddig a nagy kereskedők és a vásárlók is sikerrel álltak ellen. A német online kereskedelmi piacot vezető Amazon olyan erős szereplő, hogy egyelőre sikerül átvinnie az akaratát, márpedig a szállítási díjak emeléséről hallani sem akar, az utolsó centet is ki akarja sajtolni a logisztikai társaságokból. A szállítók közötti verseny következtében pedig ez sikerül is neki, egyelőre.

Az Amazon és a többi kereskedő mögött milliós tömegek bázisa áll, természetesen a vásárlók sem hajlandóak lenyelni a drágulást.

Az online rendelések ilyen mértékű felfutása a német városoknak is egyre nagyobb problémát okoz, a közutak forgalmát a csomagszállító furgonok már érezhetően és nagyon zavaróan megterhelik. A logisztikai cégek mindenféle megoldással próbálkoznak ennek csökkentésére, de ez is pénzbe kerül.

A legérdekesebb kísérlet talán Berlinben indult el, ahol öt versenytárs szolgáltató (DPD, DHL, GLS, Hermes és UPS) összefogott, és létrehozott egy központi mini elosztóközpontot. A csomagokat minden cég ide szállítja be ömlesztve, és innen kizárólag elektromos rásegítésű teherbiciklikkel viszik tovább a futárok a címzettekhez.

A cégek számára a projekt egyik nagy előnye, hogy az egyéves tesztet környezetvédelmi akcióként is el tudják adni, és így állami, önkormányzati, illetve régiós támogatásokat is fel tudnak venni a finanszírozáshoz.

Az alábbi (német nyelvű) videóban láthatod, hogyan dolgozik a Hermes berlini áruszállító elektromos biciklije.

Piac Világ csomagszállítás e-kereskedelem futár németország Olvasson tovább a kategóriában

Piac

Torontáli Zoltán
2018. szeptember 19. 10:13 Piac, Világ

Most már akár le is csukhatják Elon Muskot, a Tesla vezérét

Komolyra fordult Elon Musk Tesla kivásárlási blöffje: nem volt jó ötlet felelőtlenül üzengetni a közösségi médiában.

Torontáli Zoltán
2018. szeptember 18. 12:12 Piac, Világ

Neked kényelmes, de a boltnak csak veszteséget okoz az élelmiszer-házhozszállítás

Nem megy a piac, még Németországban sem, mert az eddigi modellek túl nagy költséggel dolgoznak.

Wiedemann Tamás
2018. szeptember 17. 16:04 Pénz, Piac

Tízezer eurót ad kölcsön a bank, de legfeljebb 9958-at kell visszafizetned

Megőrültek a német bankok: kevesebbet kell visszafizetned, mint amennyi kölcsönt felvettél. Újabb szintet lépett a hitelezési láz.

Fontos

2018. szeptember 19. 06:53 Állam

Ezermilliárdos kaland lehet a varsói gyorsvasút magyar szakasza

Új pályára lesz szükség, ha a varsói gyorsvasút magyar szakaszát 250 km/óránál nagyobb sebességre akarják építeni. A költség 1100 milliárd forint körül lehet.

Torontáli Zoltán
2018. szeptember 18. 06:53 Élet

A matematika megmondja, miért nem viheted fel a repülőre a kézipoggyászodat

Nincs elég tárolórekesz és nincs kényszerítő szabály sem. Viszont őrült jó üzletet lehet csinálni a kézipoggyászos felfordulásból.

Bucsky Péter
2018. szeptember 17. 06:45 Állam

Még többet költ az állam a Red Bull Air Race-re, valószínűleg szabálytalanul

Az eddig sejtettnél harmadával többe kerül a budapesti repülős PR-rendezvény, mivel a Hungaroring Zrt. külön a szervezéssel is megbíz egy céget évente félmilliárd forintért. A szerződés ráadásul szinte semmilyen számszerűsíthető konkrétumot nem tartalmaz, de azért azt kiköti, hogy a kormánymédiánál kell a hirdetési pénzeket elkölteni.