Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. július 12. 11:59 Piac, Világ

Ha mindent online rendelsz, nem lesznek képesek kiszállítani neked

A futárszolgálatok német szövetsége elég mellbevágó adatokat tett közzé. Ahogy a T-Online.de írja, az ezredforduló óta Németországban majdnem megkétszereződött a feladott csomagküldemények száma, és tavaly elérte a 3,3 milliárd darabot.

Erről rögtön az juthat eszedbe, hogy a fuvarcégek számára eljött a Kánaán, csörög a kassza, és óriási a növekedés. Ám erről szó sincs, a német adatok szerint a piac értékben csak 5 százalékkal emelkedett, és ez is úgy jött ki, hogy az egy csomagra eső bevétel 7 eurócenttel (azaz 23 forinttal) még csökkent is. Azaz egyre több csomagot visznek ki fajlagosan egyre kevesebb pénzért.

A piacvezető Deutsche Post-DHL nagyon súlyosan csökkenteni kényszerült az idei (EBIT szintű) nyereség-előrejelzését: míg korábban 4,15 milliárd eurót várt, most már csak 3,2 milliárdot valószínűsít.

A kedvezőtlen folyamatok hátterében – első hallásra elég furcsa módon – éppen az online rendelések borzasztó gyors bővülése áll. A fejlődés ebben a szegmensben ugyanis olyan gyors, hogy a vállalatok nem bírják követni.

Hiába rendel mindenki egyre többet az internetről, és hiába nő a csomagszám, sem az infrastruktúra, sem a személyi állomány nincs meg ahhoz, hogy ezt a darabszámot kezelni lehessen. Az általános munkaerőhiány miatt borzasztó nehéz bővíteni az alkalmazotti létszámot, vagy ha mégis sikerül, akkor csak magasabb bérekkel, amely megdobja a költségeket. A sofőr/futár-kérdés pedig most már évek óta kritikus, ezekre az állásokra különösen nehéz alkalmas jelölteket találni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkDrágul az élelmiszer, lassan jön a netes csomag, és a kettőnek ugyanaz az okaRégóta mondják, hogy baj lesz, mert nincs elég sofőr, most viszont már konkrétan is látjuk a hatásokat.

Közben a tárgyi infrastruktúrát is fejleszteni kell, vagyis a cégek állandó befektetési kényszerben élnek, és ez is rengeteg pénzt visz el a büdzséből.

Hasonló kihívásokkal küzdenek egyébként a magyarországi logisztikai cégek is, és ennek hatásait a GKI Digital szerint idén már a vásárlók is megérezhetik, például áremelések formájában.

Logikus megoldás lenne a fuvardíjak drasztikus emelése, ennek azonban eddig a nagy kereskedők és a vásárlók is sikerrel álltak ellen. A német online kereskedelmi piacot vezető Amazon olyan erős szereplő, hogy egyelőre sikerül átvinnie az akaratát, márpedig a szállítási díjak emeléséről hallani sem akar, az utolsó centet is ki akarja sajtolni a logisztikai társaságokból. A szállítók közötti verseny következtében pedig ez sikerül is neki, egyelőre.

Az Amazon és a többi kereskedő mögött milliós tömegek bázisa áll, természetesen a vásárlók sem hajlandóak lenyelni a drágulást.

Az online rendelések ilyen mértékű felfutása a német városoknak is egyre nagyobb problémát okoz, a közutak forgalmát a csomagszállító furgonok már érezhetően és nagyon zavaróan megterhelik. A logisztikai cégek mindenféle megoldással próbálkoznak ennek csökkentésére, de ez is pénzbe kerül.

A legérdekesebb kísérlet talán Berlinben indult el, ahol öt versenytárs szolgáltató (DPD, DHL, GLS, Hermes és UPS) összefogott, és létrehozott egy központi mini elosztóközpontot. A csomagokat minden cég ide szállítja be ömlesztve, és innen kizárólag elektromos rásegítésű teherbiciklikkel viszik tovább a futárok a címzettekhez.

A cégek számára a projekt egyik nagy előnye, hogy az egyéves tesztet környezetvédelmi akcióként is el tudják adni, és így állami, önkormányzati, illetve régiós támogatásokat is fel tudnak venni a finanszírozáshoz.

Az alábbi (német nyelvű) videóban láthatod, hogyan dolgozik a Hermes berlini áruszállító elektromos biciklije.

Piac Világ csomagszállítás e-kereskedelem futár németország Olvasson tovább a kategóriában

Piac

Váczi István
2018. november 20. 15:23 Piac

Fény derült az aranykereskedelem egyik legrégebbi titkára

Mostanáig nem lehetett tudni, mennyi arany cserél gazdát az első számúnak tartott kereskedelmi központban, Londonban. Az eredmény kevesebb a korábbi szakértői becslésnél.

Wiedemann Tamás
2018. november 19. 15:48 Pénz, Piac

Újabb legendás, milliárdokat kereső autóipari vezér bukott meg, miután megdézsmálta a cég pénzét

Őrizetbe vették Carlos Ghosnt, a Renault-Nissan-Mitsubishi csoport vezérét, aki évi közel 5 milliárd forintnak megfelelő összeget keresett, mégis milliárdokat titkolt el.

Wiedemann Tamás
2018. november 19. 12:20 Pénz, Piac

Utoljára nyomtatják ki a katalógust, amin egy generáció nőtt fel Magyarországon

Magyarországon egy generáció nőtt fel az Otto-magazinokkal. Kelet-Európában az álmodozás szimbóluma volt, de az ágyat is ki lehetett támasztani vele.

Fontos

Bucsky Péter
2018. november 18. 21:45 Élet

Annyira pokoli lett egy egyszerű gázkazán-csere, hogy az emberek inkább áttérnek fafűtésre

Azért szigorította az EU a kazáncsere-szabályokat, hogy csökkenjen a környezetszennyezés. Magyarországon ebből olyan drágulás és bürokrácia-túltengés lett, hogy az emberek inkább a fa- vagy villanyfűtést választják.

Torontáli Zoltán
2018. november 18. 13:36 Élet, Világ

Az almák Ferrarija finom, piros, drága, és hihetetlenül erős marketing van mögötte

Átalakítja a gyümölcstermesztés mögötti üzleti modellt a Pink Lady és a nyomában meginduló klub almák serege, de ennek megvannak a veszélyei is. Magyarország kimarad az új almahullámból.

Rigó Anita
2018. november 18. 07:29 Élet

Az általánost végzettek és a tizenévesek körében beindult a baby-boom Magyarországon

Harminc fölött és húsz alatt vállalnak több gyermeket a magyar nők. Több a gyereknélküli vagy a sokgyerekes család, kevesebb a kétgyerekes család.