Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. május 18. 18:40 Világ

Drágul az élelmiszer, lassan jön a netes csomag, és a kettőnek ugyanaz az oka

Valószínűleg nem mondunk nagy újdonságot azzal, hogy többek között kamion- és teherautó sofőrből is régóta óriási hiány van. A jelenség az Egyesült Államoktól kezdve Nyugat-Európán át Magyarországig megfigyelhető, és a szakemberek évek óta riogatnak azzal, hogy ha nem sikerül elég sofőrt munkába állítani, akkor bajok lesznek.

Most elértünk arra a pontra, hogy egészen jól meg lehet határozni, mit okoz a munkaerőhiány a mindennapokban. Bár a példa amerikai, könnyen belátható, hogy Németországra vagy akár Magyarországra is érvényes: a Business Insider megkérdezett néhány nagy céget, hogy pontosan mi történik a piacon.

Az egyik közvetlen hatás, hogy az interneten rendelt áruk nem érkeznek meg időben. Mivel nincs sofőr, aki elvezesse a kamiont vagy a furgont, a fuvarozó cégek elkezdték megemelni a gyorsabb szállítási határidőkhöz tartozó árakat, ami azt jelenti, hogy a normál tarifás szállítás hátrébb sorolódott, azaz vagy hosszabb időt kell várni egy csomagra, vagy többet kell érte fizetni.

Az amerikai adatok szerint a kereskedők az elmúlt 12 hónapban 30 százalékos emelkedést tapasztaltak a szállítási szolgáltatásokban, és ez már akkora mérték, amit nem tudnak kigazdálkodni.

A közúti szállítás olyan mértékben meghatározó a kereskedelemben, hogy az áremelés szinte minden árufajtát érint, és már csak az kérdéses, hogy a kereskedők mennyire tudják lenyelni az emeléseket. A jelek szerint nem nagyon, mert a drágulás túlment a tűrhető ponton, vagyis végső soron a fogyasztók fogják megfizetni azt, hogy nincs elég sofőr. Mivel a magasabb költségek áthárítása szinte minden iparágban elkezdődött, elkerülhetetlennek látszik, hogy a végfogyasztói árak emelkedjenek.

Magyarországon több ezer sofőrt azonnal foglalkoztatni tudnának a fuvarozók, és bár a képzésüket több hullámban is milliárdos összegekkel támogatta már a kormány, a hiány alig enyhült az elmúlt években. A probléma világszerte hasonló: a fiatalok számára a pálya a viszonylag magas fizetések ellenére sem elég vonzó, ezért általában többen mennek nyugdíjba, mint amennyi pályakezdő áll be. Így a hiány egyre nagyobb, de az ollót még ennél is jobban nyitja, hogy közben a szállítási igény is nő.

Az Egyesült Államokban kifejezetten vészes a helyzet, mert az áruk 82 százalékát közúton juttatják célba, és az előzetes becslések szerint 10 éven belül összesen 900 ezer sofőrt kellene munkába állítani.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Amerika áremelés internetes rendelés kamion kiskereskedelem munkaerőhiány sofőr szállítás Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Fazekas Dóra Simó Márton
2024. szeptember 13. 06:36 Világ

Súlyosan alábecsülhetjük a klímaváltozás gazdasági kockázatait

A legújabb hőmérsékleti anomáliák arra utalnak, hogy az éghajlat globális átalakulása hamarabb változtatja meg a klímarendszert, mint azt korábban várták.

Hajdu Miklós
2024. szeptember 12. 16:03 Vállalat, Világ

Alig lesz hozzáadott érték a BYD magyar gyárában, ha a kínai kormányon múlik

Állítólag arra kéri a kínai kormány az autógyártókat, hogy ne vigyék ki az országból a technológiájukat, külföldön szigorúan csak összeszerelést végezzenek.

Virovácz Péter
2024. szeptember 11. 17:06 Pénz, Világ

Adósságválsághoz vezethet, ha tovább szórja a pénzt Amerika

Együttes erővel söprik szőnyeg alá a költségvetési problémát az elnökjelöltek, pedig súlyos következményei lehetnek, ha nem változik semmi.

Fontos

Bucsky Péter
2024. szeptember 14. 05:24 Élet, Közélet

A Balatonnál lehet a magyar MotoGP-futam, az állam ötmilliárd forintja füstölt el

A hajdúnánási pályából jó eséllyel nem lesz semmi, jövőre valószínűleg a magántulajdonú Balaton Park Circuiton száguldhatnak a motorversenyzők.

Jandó Zoltán
2024. szeptember 13. 15:41 Adat, Vállalat

Egyedül Szíjj László örülhet a mai építőipari adatnak

Miközben továbbra is szenved a hazai építőipar, nagyot ugrott a megrendelésállomány két állami óriásprojektnek köszönhetően, amelyeket a Duna Aszfalt nyert el.

Hajdu Miklós
2024. szeptember 13. 11:18 Vállalat

Innen szép nyerni, de van-e még visszaút a Dunaferr számára?

Nem tudnak mit kezdeni a mélyben lévő acélárakkal, a Dunai Vasműben lényegében csak állagmegóvás történik, akárcsak a tulajdonos más közép-európai üzemeiben.