Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. május 18. 18:40 Világ

Drágul az élelmiszer, lassan jön a netes csomag, és a kettőnek ugyanaz az oka

Valószínűleg nem mondunk nagy újdonságot azzal, hogy többek között kamion- és teherautó sofőrből is régóta óriási hiány van. A jelenség az Egyesült Államoktól kezdve Nyugat-Európán át Magyarországig megfigyelhető, és a szakemberek évek óta riogatnak azzal, hogy ha nem sikerül elég sofőrt munkába állítani, akkor bajok lesznek.

Most elértünk arra a pontra, hogy egészen jól meg lehet határozni, mit okoz a munkaerőhiány a mindennapokban. Bár a példa amerikai, könnyen belátható, hogy Németországra vagy akár Magyarországra is érvényes: a Business Insider megkérdezett néhány nagy céget, hogy pontosan mi történik a piacon.

Az egyik közvetlen hatás, hogy az interneten rendelt áruk nem érkeznek meg időben. Mivel nincs sofőr, aki elvezesse a kamiont vagy a furgont, a fuvarozó cégek elkezdték megemelni a gyorsabb szállítási határidőkhöz tartozó árakat, ami azt jelenti, hogy a normál tarifás szállítás hátrébb sorolódott, azaz vagy hosszabb időt kell várni egy csomagra, vagy többet kell érte fizetni.

Az amerikai adatok szerint a kereskedők az elmúlt 12 hónapban 30 százalékos emelkedést tapasztaltak a szállítási szolgáltatásokban, és ez már akkora mérték, amit nem tudnak kigazdálkodni.

A közúti szállítás olyan mértékben meghatározó a kereskedelemben, hogy az áremelés szinte minden árufajtát érint, és már csak az kérdéses, hogy a kereskedők mennyire tudják lenyelni az emeléseket. A jelek szerint nem nagyon, mert a drágulás túlment a tűrhető ponton, vagyis végső soron a fogyasztók fogják megfizetni azt, hogy nincs elég sofőr. Mivel a magasabb költségek áthárítása szinte minden iparágban elkezdődött, elkerülhetetlennek látszik, hogy a végfogyasztói árak emelkedjenek.

Magyarországon több ezer sofőrt azonnal foglalkoztatni tudnának a fuvarozók, és bár a képzésüket több hullámban is milliárdos összegekkel támogatta már a kormány, a hiány alig enyhült az elmúlt években. A probléma világszerte hasonló: a fiatalok számára a pálya a viszonylag magas fizetések ellenére sem elég vonzó, ezért általában többen mennek nyugdíjba, mint amennyi pályakezdő áll be. Így a hiány egyre nagyobb, de az ollót még ennél is jobban nyitja, hogy közben a szállítási igény is nő.

Az Egyesült Államokban kifejezetten vészes a helyzet, mert az áruk 82 százalékát közúton juttatják célba, és az előzetes becslések szerint 10 éven belül összesen 900 ezer sofőrt kellene munkába állítani.

Világ Amerika áremelés internetes rendelés kamion kiskereskedelem munkaerőhiány sofőr szállítás Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Váczi István
2022. január 24. 13:41 Világ

Mire mennek az ukránok az új, nyugati fegyvereikkel az oroszok ellen?

Egyre több nyugati páncéltörő fegyvert kap Ukrajna, de kérdéses, hogy egy esetleges háborúban ezek mennyire lesznek hatékonyan alkalmazhatók.

Mészáros R. Tamás
2022. január 21. 05:54 Világ

A német gazdaság olyan válságálló gerincre épül, ami nálunk alig van

Az ipari termelés gyengélkedik, de a német ipar gerincét adó kkv-k pénzügyileg stabilak és nyereségesek maradtak a járvány alatt.

Stubnya Bence
2022. január 20. 15:44 Világ

Egyre többen látnak kartellt a rekordprofitot elkönyvelő konténerpiac káosza mögött

Viszont senki sem tudja ezt bizonyítani, más kérdés, hogy a szabályozás erre eszközt sem ad az érintett hatóságok kezébe.

Fontos

Hajdu Miklós
2022. január 23. 16:57 Pénz

Nincs két egyforma inflációs időszak, de adódott már a mostanihoz hasonló helyzet a történelemben

A termelési láncok második világháború alatti megakadása, majd a békekötés után a kereslet gyors élénkülése a mostanihoz hasonló inflációhoz vezetett.

Debreczeni Anna
2022. január 23. 07:32 Közélet

Zöld címkét kaphatnak idén a földgáz- és nukleáris projektek az EU-tól

Örök vita maradhat, hogy az atomerőmű, és főleg a földgáz bármilyen felhasználása mennyire zöld, és ezt várhatóan az új európai szabályozás sem fogja csitítani.

Hajdu Miklós
2022. január 22. 16:21 Adat

Tavaly nyáron több magyar dolgozott Ausztriában, mint a járvány előtt

Nem tántorították el a magyarokat az osztrák munkaerőpiactól az ottani lezárások, hiába szűntek meg tömegével egyik hónapról a másikra a munkahelyek.