Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. május 18. 18:40 Világ

Drágul az élelmiszer, lassan jön a netes csomag, és a kettőnek ugyanaz az oka

Valószínűleg nem mondunk nagy újdonságot azzal, hogy többek között kamion- és teherautó sofőrből is régóta óriási hiány van. A jelenség az Egyesült Államoktól kezdve Nyugat-Európán át Magyarországig megfigyelhető, és a szakemberek évek óta riogatnak azzal, hogy ha nem sikerül elég sofőrt munkába állítani, akkor bajok lesznek.

Most elértünk arra a pontra, hogy egészen jól meg lehet határozni, mit okoz a munkaerőhiány a mindennapokban. Bár a példa amerikai, könnyen belátható, hogy Németországra vagy akár Magyarországra is érvényes: a Business Insider megkérdezett néhány nagy céget, hogy pontosan mi történik a piacon.

Az egyik közvetlen hatás, hogy az interneten rendelt áruk nem érkeznek meg időben. Mivel nincs sofőr, aki elvezesse a kamiont vagy a furgont, a fuvarozó cégek elkezdték megemelni a gyorsabb szállítási határidőkhöz tartozó árakat, ami azt jelenti, hogy a normál tarifás szállítás hátrébb sorolódott, azaz vagy hosszabb időt kell várni egy csomagra, vagy többet kell érte fizetni.

Az amerikai adatok szerint a kereskedők az elmúlt 12 hónapban 30 százalékos emelkedést tapasztaltak a szállítási szolgáltatásokban, és ez már akkora mérték, amit nem tudnak kigazdálkodni.

A közúti szállítás olyan mértékben meghatározó a kereskedelemben, hogy az áremelés szinte minden árufajtát érint, és már csak az kérdéses, hogy a kereskedők mennyire tudják lenyelni az emeléseket. A jelek szerint nem nagyon, mert a drágulás túlment a tűrhető ponton, vagyis végső soron a fogyasztók fogják megfizetni azt, hogy nincs elég sofőr. Mivel a magasabb költségek áthárítása szinte minden iparágban elkezdődött, elkerülhetetlennek látszik, hogy a végfogyasztói árak emelkedjenek.

Magyarországon több ezer sofőrt azonnal foglalkoztatni tudnának a fuvarozók, és bár a képzésüket több hullámban is milliárdos összegekkel támogatta már a kormány, a hiány alig enyhült az elmúlt években. A probléma világszerte hasonló: a fiatalok számára a pálya a viszonylag magas fizetések ellenére sem elég vonzó, ezért általában többen mennek nyugdíjba, mint amennyi pályakezdő áll be. Így a hiány egyre nagyobb, de az ollót még ennél is jobban nyitja, hogy közben a szállítási igény is nő.

Az Egyesült Államokban kifejezetten vészes a helyzet, mert az áruk 82 százalékát közúton juttatják célba, és az előzetes becslések szerint 10 éven belül összesen 900 ezer sofőrt kellene munkába állítani.

Világ Amerika áremelés internetes rendelés kamion kiskereskedelem munkaerőhiány sofőr szállítás Olvasson tovább a kategóriában

Világ

2019. február 14. 17:37 Világ

Várhatjuk-e az államtól, hogy megmentsen minket a természeti katasztrófától?

Van egy titka az államilag finanszírozott kutatás-fejlesztésnek, amire a piac nem képes. Hogy hagyja a kutatókat hibázni.

Torontáli Zoltán
2019. február 14. 15:24 Világ

A Tesco bezár 30 lengyel üzletet, és nem tart nyitva éjjel Szlovákiában

Lengyelországban a boltszám csökkenése négy éve megy, Szlovákiában nem éri meg az éjjeli nyitva tartás.

Váczi István
2019. február 13. 11:38 Világ

Óriási aranybánya lapul a szigeten, amely a világ legújabb országa lehet

58 milliárd dollárt ér a bougainville-i bányában lévő arany és réz, de a függetlenségre készülő sziget nem akarja, hogy a korábbi üzemeltető visszatérjen.

Fontos

Wiedemann Tamás
2019. február 14. 11:01 Közélet

Titokzatos szoftver dönt a gyanús napelemes pályázatok nyerteseiről az állami tulajdonú MFB Banknál

A bank szerint ezzel a rendszerrel nem lehet visszaélni, mert a szoftver nem korrupt. De a furfangos jogi magyarázat szerint ellenőrizni sem lehet a programot. Így még gyanúsabb lett a tavalyi egynapos naperőmű-pályázat.

Váczi István
2019. február 13. 16:44 Vállalat

Dupla vagy semmit játszik a Suzuki a botrányos kirúgással

Jogi értelemben valószínűleg bukó helyzetbe hozta magát a Magyar Suzuki, de saját szempontjából ésszerű lépés lehetett: ha nincs szakszervezet, nem lesz sztrájk és „audis” béremelés.

Kasnyik Márton
2019. február 13. 13:31 Közélet

A kormány szép csendben bevezeti a családi vagyonkezelő alapítványokat

"Felmerült az igény", de csak 600 milliós vagyon felett. A fejlett világban az elit egyik legnagyobb trükkje, most behozzák Magyarországra is.