Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. május 18. 18:40 Világ

Drágul az élelmiszer, lassan jön a netes csomag, és a kettőnek ugyanaz az oka

Valószínűleg nem mondunk nagy újdonságot azzal, hogy többek között kamion- és teherautó sofőrből is régóta óriási hiány van. A jelenség az Egyesült Államoktól kezdve Nyugat-Európán át Magyarországig megfigyelhető, és a szakemberek évek óta riogatnak azzal, hogy ha nem sikerül elég sofőrt munkába állítani, akkor bajok lesznek.

Most elértünk arra a pontra, hogy egészen jól meg lehet határozni, mit okoz a munkaerőhiány a mindennapokban. Bár a példa amerikai, könnyen belátható, hogy Németországra vagy akár Magyarországra is érvényes: a Business Insider megkérdezett néhány nagy céget, hogy pontosan mi történik a piacon.

Az egyik közvetlen hatás, hogy az interneten rendelt áruk nem érkeznek meg időben. Mivel nincs sofőr, aki elvezesse a kamiont vagy a furgont, a fuvarozó cégek elkezdték megemelni a gyorsabb szállítási határidőkhöz tartozó árakat, ami azt jelenti, hogy a normál tarifás szállítás hátrébb sorolódott, azaz vagy hosszabb időt kell várni egy csomagra, vagy többet kell érte fizetni.

Az amerikai adatok szerint a kereskedők az elmúlt 12 hónapban 30 százalékos emelkedést tapasztaltak a szállítási szolgáltatásokban, és ez már akkora mérték, amit nem tudnak kigazdálkodni.

A közúti szállítás olyan mértékben meghatározó a kereskedelemben, hogy az áremelés szinte minden árufajtát érint, és már csak az kérdéses, hogy a kereskedők mennyire tudják lenyelni az emeléseket. A jelek szerint nem nagyon, mert a drágulás túlment a tűrhető ponton, vagyis végső soron a fogyasztók fogják megfizetni azt, hogy nincs elég sofőr. Mivel a magasabb költségek áthárítása szinte minden iparágban elkezdődött, elkerülhetetlennek látszik, hogy a végfogyasztói árak emelkedjenek.

Magyarországon több ezer sofőrt azonnal foglalkoztatni tudnának a fuvarozók, és bár a képzésüket több hullámban is milliárdos összegekkel támogatta már a kormány, a hiány alig enyhült az elmúlt években. A probléma világszerte hasonló: a fiatalok számára a pálya a viszonylag magas fizetések ellenére sem elég vonzó, ezért általában többen mennek nyugdíjba, mint amennyi pályakezdő áll be. Így a hiány egyre nagyobb, de az ollót még ennél is jobban nyitja, hogy közben a szállítási igény is nő.

Az Egyesült Államokban kifejezetten vészes a helyzet, mert az áruk 82 százalékát közúton juttatják célba, és az előzetes becslések szerint 10 éven belül összesen 900 ezer sofőrt kellene munkába állítani.

Világ Amerika áremelés internetes rendelés kamion kiskereskedelem munkaerőhiány sofőr szállítás Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Avatar
2020. február 17. 15:33 Világ

A tőzsde csak ásít az amerikai elnökválasztás láttán

Pedig talán lenne izgulnivalójuk.

Váczi István
2020. február 14. 14:22 Világ

Tovább késik az amerikai rakétavédelmi bázis Lengyelországban

Már több mint egy éve működnie kellene Lengyelország északi részén az iráni fenyegetést elhárítani hivatott rakétavédelmi bázisnak, úgy tűnik azonban, hogy erre még évekig kell várni.

Hajdu Miklós
2020. február 13. 18:01 Világ

Lassan hiánycikk lesz cukor, ezért még többet vásárol belőle a legnagyobb fogyasztó

Háromévnyi csökkenés után fordulatot vett a cukor ára.

Fontos

Avatar
2020. február 16. 17:24 Közélet

Azért beszélnek megosztó témákról a politikusok, mert csak így figyelünk rájuk

Sok lényeges kérdésről nem tájékozódunk, mert ezek nem elég megosztóak, és ezért a politikusok sem foglalkoznak ezekkel a témákkal.

Váczi István Bucsky Péter
2020. február 16. 07:47 Közélet

Moszkvában és Szófiában is olcsóbb a metrókocsi-felújítás, mint Budapesten

Ha nem a beszerzést álcázzák felújításnak, akkor egészen szerény összegből is kijöhet a művelet.

Váczi István Stubnya Bence
2020. február 14. 18:08 Vállalat

Nyereséges is lehetett volna a bezárásra ítélt, de a kormány szerint még megmenthető gyár

Az 1200 embert foglalkoztató üzem a méretes veszteség ellenére valójában nem is teljesített olyan rosszul a legutóbbi megismerhető évében.