Hírlevél feliratkozás
Bucsky Péter
2024. január 9. 04:34 Közélet

Két cég letarolta a meggyötört budapesti taxipiacot

Ugyan az autózás már eléri a koronavírus-járvány előtti szinteket, a taxizásban azonban ez nem látszik az elérhető adatok alapján. Közel ezerrel kevesebb taxi lehet ma a fővárosi utakon, mint a pandémia előtti időszakban: a BKK szerint 2019 decemberében 6478 taxi volt a főváros útjain. Igaz, ez is jóval magasabb, mint a 2016-2017-es adatok. 

Egyre kevesebb a budapesti taxi, de még így is sok nemzetközi összevetésben – legalábbis ha a hivatalos és bejelentett taxisokat nézzük. Külföldön ugyanis az Uber még mindig létezik, és népszerű alternatívája a taxizásnak. A Nemzetközi Tömegközlekedési Szövetség (UITP) 2021-ben a világ tíz nagyvárosában végzett benchmark felmérése szerint az látható, hogy 2019-ben lakosságarányosan Budapesten volt a forgalomban a legtöbb taxi. 

Piacinak megfelelő hatósági tarifa

A taxizás hazai visszaszorulásában szerepet játszottak a tarifaváltozások is: az egységes tarifa 2013 szeptemberi indulása óta a visszaélések csökkentek, különösen a külföldiekkel szemben. Ez az árazás nem túl dinamikus a sokszor jelentősen változó benzinárak ellenére, eddig csak 3 alkalommal változtak a taxirendelet szerint. 

Önmagában persze nem lehet megítélni, hogy mennyire nevezhető piacinak ez az árazás, ezért a közösségi közlekedés különböző formáival és a benzinárral is összevetettük a Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján. A vasúti és buszos helyközi forgalomban egyáltalán nem történt díjemelés az elmúlt évtizedben, ahogy a fővárosban sem változott a 9500 forintos havi bérlet ára, a vonaljegyek is csak tavaly szeptembertől lettek drágábbak. Így a taxizás relatíve költségesebb lett a közösségi közlekedéshez mérten.

Ezen változtatott a BKK tarifaemelése:

2013-ban 800 métert lehetett egy BKK vonaljegy áráért taxizni, 2023 őszétől már 955 métert

Ugyanez a bérletesekkel összehasonlítva: 2013-ban 33 kilométert lehetett a havi bérlet árán megtenni, 2023 őszétől már csak 22-t. 

A fővárosi taxik árazása azonban alapvetően lekövette a benzin árának változását. Az elmúlt évtizedben azonban annyi változás történt, hogy az országos átlag szerinti árak már magasabbak, mint a fővárosiak:

2020 óta már vidéken drágább taxizni, mint Budapesten.

A különbség azonban nem jelentős, így a hatósági árak igen közel állnak a máshol piaci alapon kialakuló árakhoz.

Régiós összevetésben drágák a fővárosi taxik

A taxik áraival kapcsolatban a kérdés, hogy nemzetközileg mennyire számítanak magasnak a fővárosi fixált tarifák. A Numberoo adatbázisában 210 város érhető el, és bár nem teljesen megbízható gyűjtés, de azért jól mutatja, hol van a budapesti taxizás ára nagyságrendileg.

Az 1100 forintos alapdíj a 81. legmagasabb, a 440 forintos km-díj pedig a 90. legmagasabb volt. Egy 10 km-es taxiút pedig a 89. legdrágább. Míg Budapesten egy 10 km-es út 15,6 dollár, a jóval tehetősebb Madridban 14,9 dollár. Athén, Zágráb, Tel-Aviv és Ljubljana is olcsóbb a magyar fővárosnál, noha mindenhol magasabbak a helyi bérek. Drágább azonban Pozsony és Prága (18,6 dollár). Bukarestet azonban nagyon olcsó, csupán 7,3 dollár.

Az üzemanyag ára ugyan magasabb, mint a régiós átlag Magyarországon, de az Európai Unióban átlagosnak számít. Ráadásul az elszálló energiaárak idején a taxisok még a rezsicsökkentett üzemanyagot is vásárolhatták. A taxisok adóterhe sem magas, hiszen a kormány konzekvensen figyel arra, hogy az adóemelésekből kivegyék ezt az érdekkört. A taxisok például katázhatnak. 

Tarol a Bolt és a Főtaxi

Nem könnyű feladat megmondani, hogy mekkora üzlet a taxizás, mert a legtöbben egyéni vállalkozóként végzik a tevékenységüket, akikről sem a cégadatbázisból, sem a KSH adatbázisokból nem lehet árbevétel-adatokat gyűjteni. Így az egyéni vállalkozók számára diszpécserszolgáltatást nyújtó vállalkozásokat lehet leginkább nyomon követni, illetve az egyéb személyszállítást, például reptéri transzfereket szervező cégeket.

A taxizást főtevékenységként végző vállalkozások adatait elemezve az látható, hogy nem rossz üzlet a diszpécser feladat: 2022-ben az adózás előtti eredmény az árbevétel 10 százalékát tette ki. A piac nagyon Budapest-központú: az itteni cégek az árbevétel 85 százalékát keresték meg.

Elemzésünkben 567 olyan vállalkozást elemeztünk, amelynek árbevétele 2015 és 2022 között legalább egy évben meghaladta a 10 millió forintot és a taxis személyszállítás a főtevékenysége. Ezek a cégek 2022-ben 11 milliárd forint árbevételt értek el, csupán ezer embert alkalmazva. 

Jóval nagyobb azonban a taxis személyszállítás piaca, a fővárosi 5,5 ezer taxival számolva, évi 15 millió forintos bevétellel 82 milliárd forint adódik. A diszpécserszolgálat költségére ez alapján a bevétel tizede adódik, ami nagyságrendileg megfelelő – ez társaságonként és városonként is eltérő.

A budapesti piac árbevételben már elérte a covid előtti szintet, vidéken azonban még 2022-ben sem – pedig ennyi idő alatt az infláció is érdemi volt.

A legnagyobb vállalatok rangsorát elemezve látható, hogy Budapesten nagyon is koncentrálódik a piac: 2015-ben még a legnagyobb szereplők csak a piac felét tudták magukénak, 2023-ban már több mint 80 százalékát. 

Mára a fővárosi taxipiac a Bolt és a Főtaxi körül csoportosul, ez a két cég viszi el a gazdasági társaságok bevételének felét.

Úgy látszik, az egységes tarifa a koncentráltabb működésnek kedvezhet. Nem csak árbevételben látható a Bolt gyors előretörése, sokkal inkább a profitban – 2022-ben a Bolt 637 millió forintos adózás előtti eredményt érte el, miközben a piac többi szereplője 107 millió forintos veszteséget ért el.

Míg a vidéki szereplők pozitívan gazdálkodnak, a fővárosi kisebb szereplők veszteségesek.

A saját autó kevésbé szennyez

Ha taxisok szóba kerülnek, akkor általában az is, hogy mekkora a társadalmi haszna a taxik létezésének. Azaz, hogy az állam és önkormányzat miért kivételez velük: adókedvezményeket kapnak, hatósági áras benzint a nehéz időszakban, buszsáv- vagy Lánchíd-használatot. Sokan elsőre a nagy lobbierőt emlegetik, mások viszont abban látják a taxizás előnyét, hogy megközelíthetetlen helyre is el lehet jutni, sok csomaggal kényelmesebb mint a tömegközlekedés, és az autómegosztók előtt érvként hozták fel, hogy környezetkímélőbb mint a saját autó. 

Utóbbit azonban cáfolják az OECD erre vonatkozó elemzései, ami szerint. 

A taxinál az is kevésbé szennyezi a környezetet, ha valaki a saját autójával közlekedik a nagyvárosokban.

Persze a saját autóhoz képest a taxik előnye, hogy nem foglalnak annyi parkolóhelyet, mivel folyamatosan mozgásban vannak.Ugyanakkor a taxikban a legtöbbször egy utas utazik, és egy sofőr – ez rosszabb, mint az átlagosan 1,2 utas a személyautókban, hiszen a sofőr súlya többletként adódik. Ráadásul a szabályozás miatt az átlagosnál nagyobbak és nehezebbek a taxik, mint az átlagos autók.

Budapesten egyébként azért versenyképes a taxizás, mert használhatják a buszsávokat. Ez nagyon régi szokás a fővárosban, de ez egyáltalán nem magától értetődő Európa legtöbb városában és országában. A taxikra nincsen egységes uniós szabályozás, de a legtöbb országban jellemzően nem lehet behajtaniuk a buszsávban. Amszterdamban viszont külön engedély kell a buszsáv használatára. Kérdés, hogy a hasonló elven működő autómegosztókra miért nem terjesztik ki a kedvezményt.

A fővárosi önkormányzat a Lánchídra engedi be a taxikat, a BKK forgalomszámlálása szerint a Lánchídon áthaladók 10-14 százalékát adták. Így a Lánchídból végső soron egy VIP dugókerülő útvonalat sikerült létrehozni.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet bkk bolt főtaxi főváros taxi Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Fontos

Bucsky Péter
2024. április 25. 04:39 Adat, Élet

Több ezer milliárdos rezsivédelem után a magyarok harmada fával fűt

Az energiaválság megmutatta, hogy miért tévút hosszú távon a rezsicsökkentés, amelyből ráadásul az igazán szegények többsége ki is marad, hiszen fával fűt.

Elek Péter
2024. április 24. 04:35 Pénz

Olyan gazdagok a nyugdíjba vonuló amerikaiak, hogy azt még a forint is megérzi

Amerikai infláció: volt, van, lesz; és az emiatt magasan ragadó dollárkamatokhoz mérik minden más deviza hozamát - a forintét is.

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.