Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2023. szeptember 20. 19:41 Közélet, Vállalat

Nem emelheti kedve szerint az új autó árát a kereskedő, amíg a vevő vár a szállításra

Pert nyert a Pest Vármegyei Főügyészség egy gépjármű-kereskedő ellen, amely a megrendelés és a szállítás között felmerülő áremelkedést teljes egészében és feltétel nélkül a vásárlóra hárította.

Miért fontos ez? Mivel az ügyészség közérdekű pert nyert meg jogerősen, ez azt jelenti, hogy ezentúl sehol sem lehet feltétel nélkül az autóvásárlókra hárítani minden piaci kockázatot.

Előzmények:

  • A koronavírus-járvány szétzilálta az autóipari ellátási láncokat, az újraindulás rengeteg logisztikai nehézséggel járt, amit a krónikus csiphiány tetőzött be.
  • Az autóipar már korábban teljesen az igény szerinti termelésre állt rá, vagyis hatékonysági okokból az importőrök és a kereskedők is csak kis készleteket tartanak raktáron.
  • Idővel Magyarországon az is tetézte a gondokat, hogy az elszabadult infláció és a magas hitelkamatok miatt a kereslet visszaesett.
  • Az új autók szállítási határideje nagyon hosszú lett, ma is általános jelenség, hogy legalább egy évet várni kell az átvételig.
  • Az autókereskedők jelentős része úgy szerződött, hogy a megrendelés és az átvétel között kiszámíthatatlanul változó körülményekhez igazíthatta az árat, és ezt a vevőnek előre el kellett fogadnia, a vásárlástól nem léphetett vissza.

Számokban:

  • Idén augusztusig összesen 73,8 ezer új személyautót adtak el Magyarországon.
  • A fenti szám azt mutatja, hogy piac továbbra is zsugorodik, ezúttal éves szinten 3,3 százalékos volt a csökkenés.
  • 2022-ben összesen 110 ezer új autó fogyott, ez közel 30 százalékos zuhanás a járvány előtti utolsó évhez, 2019-hez képest.

Az eladási listát döntően az olcsónak számító modellek vezetik, az élen a Suzuki S Cross, a Toyota Yaris Cross és a Dacia Jogger áll.

Mi történt? Az ügyészség azt mondta ki, hogy a szerződésekben tisztességtelen

  • a közterhek növekedését is ráterhelni a vevőkre,
  • és tiltani, hogy a vevő felmondja a megállapodást.

Alulnézet: Az új autót vásárlóknak az ítélet után ugyan kisebb kockázatot kell majd futniuk (a kereskedőknek pedig nagyobbat), de az általános bizonytalanság továbbra is megmarad, mert a szállítási idők nagyon hosszúak, a pénzügyi környezet pedig sokkal változékonyabb, mint korábban.

  • Aki használt autó beszámítással és/vagy hitellel vásárol, az további kockázatot is vállal, hiszen hosszabb szállításnál nem lehet garantálni-kiszámítani a beszámítás értékét, illetve a hitelkamatok változását is nehéz előre megjósolni.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Vállalat autó autókereskedő autóvásárlás per tisztességtelen ügyészsség új autó Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Nagy Zsolt
2023. december 2. 04:34 Közélet, Podcast

Minden élőlényben ott ketyeg egy belső óra, de mi a sajátunkat egy évszázada elállítottuk

A G7 Mentés másként című podcastjának vendége Dr. Preubl György pszichiáter, a Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézetének igazgatója.

Hajdu Miklós
2023. december 1. 18:19 Közélet

Nem volt teljesen váratlan az Országos Meteorológiai Szolgálat megszüntetése

Többször is átalakítást ígért a kormány: most megszünteti a szervezetet és egy állami Zrt.-re bízza az időjárás-jelentéseket.

Stubnya Bence
2023. november 30. 19:06 Közélet

Kamatstop-hosszabbítás, mini-Dubaj, reptérvásárlás – a kormányinfó legfontosabb bejelentései

Heteken belül megvenné az állam a ferihegyi repteret, konzultálnának a rákosrendezői beruházásról.

Fontos

Stubnya Bence
2023. december 2. 13:08 Vállalat

5 év alatt feleződött a makói Continental állománya, most újra embereket küldenek el

2018 szeptemberében még több mint háromezren, idén szeptemberben már csak a 1660-an dolgoztak a makói üzemben.

Nagy Zsolt
2023. december 1. 15:27 Világ

A hírolvasóért zajló verseny egyik legnagyobb vesztese maga a hírolvasó lesz

A figyelem egyre szélsőségesebb ingerekkel kelthető csak fel, de ennek ára van a hétköznapokban.

Hajdu Miklós
2023. december 1. 13:06 Élet

Nem biztos, hogy akkora büszkeség a saját tulajdonú lakásban élők magas aránya

A saját tulajdonú ingatlanokban élők magas arányát a kormány sikerként tartja számon, pedig az nem jelent minden esetben megnyugtató lakhatási megoldást.