Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2023. szeptember 20. 19:41 Közélet, Vállalat

Nem emelheti kedve szerint az új autó árát a kereskedő, amíg a vevő vár a szállításra

Pert nyert a Pest Vármegyei Főügyészség egy gépjármű-kereskedő ellen, amely a megrendelés és a szállítás között felmerülő áremelkedést teljes egészében és feltétel nélkül a vásárlóra hárította.

Miért fontos ez? Mivel az ügyészség közérdekű pert nyert meg jogerősen, ez azt jelenti, hogy ezentúl sehol sem lehet feltétel nélkül az autóvásárlókra hárítani minden piaci kockázatot.

Előzmények:

  • A koronavírus-járvány szétzilálta az autóipari ellátási láncokat, az újraindulás rengeteg logisztikai nehézséggel járt, amit a krónikus csiphiány tetőzött be.
  • Az autóipar már korábban teljesen az igény szerinti termelésre állt rá, vagyis hatékonysági okokból az importőrök és a kereskedők is csak kis készleteket tartanak raktáron.
  • Idővel Magyarországon az is tetézte a gondokat, hogy az elszabadult infláció és a magas hitelkamatok miatt a kereslet visszaesett.
  • Az új autók szállítási határideje nagyon hosszú lett, ma is általános jelenség, hogy legalább egy évet várni kell az átvételig.
  • Az autókereskedők jelentős része úgy szerződött, hogy a megrendelés és az átvétel között kiszámíthatatlanul változó körülményekhez igazíthatta az árat, és ezt a vevőnek előre el kellett fogadnia, a vásárlástól nem léphetett vissza.

Számokban:

  • Idén augusztusig összesen 73,8 ezer új személyautót adtak el Magyarországon.
  • A fenti szám azt mutatja, hogy piac továbbra is zsugorodik, ezúttal éves szinten 3,3 százalékos volt a csökkenés.
  • 2022-ben összesen 110 ezer új autó fogyott, ez közel 30 százalékos zuhanás a járvány előtti utolsó évhez, 2019-hez képest.

Az eladási listát döntően az olcsónak számító modellek vezetik, az élen a Suzuki S Cross, a Toyota Yaris Cross és a Dacia Jogger áll.

Mi történt? Az ügyészség azt mondta ki, hogy a szerződésekben tisztességtelen

  • a közterhek növekedését is ráterhelni a vevőkre,
  • és tiltani, hogy a vevő felmondja a megállapodást.

Alulnézet: Az új autót vásárlóknak az ítélet után ugyan kisebb kockázatot kell majd futniuk (a kereskedőknek pedig nagyobbat), de az általános bizonytalanság továbbra is megmarad, mert a szállítási idők nagyon hosszúak, a pénzügyi környezet pedig sokkal változékonyabb, mint korábban.

  • Aki használt autó beszámítással és/vagy hitellel vásárol, az további kockázatot is vállal, hiszen hosszabb szállításnál nem lehet garantálni-kiszámítani a beszámítás értékét, illetve a hitelkamatok változását is nehéz előre megjósolni.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Vállalat autó autókereskedő autóvásárlás per tisztességtelen ügyészsség új autó Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Vámosi Ágoston
2025. április 27. 06:06 Közélet

Csak árrésstoppos csirkeszárnyra futja, kiterjedhet a szerdai sztrájk a közszférában

Az önkormányzati köztisztviselők után kormányablakban dolgozók is sztrájkolhatnak, és máshol is ingerültek az alacsony fizetések miatt.

Vámosi Ágoston
2025. április 25. 17:05 Közélet, Világ

Uniós forrásokat bukhat Magyarország az arcfelismerő rendszer miatt

Ha sikerül a kormánynak kiépíteni olyan rendszert, amely megfelel az uniós AI-szabályozásnak, akkor is sértheti az Alapjogi Chartát.

Torontáli Zoltán
2025. április 25. 06:07 Közélet, Vállalat

Kevesebb pénzt adna a kormány a Demján Sándor Program nyertes cégeinek

Az 1+1-nevű részt az utolsó pillanatban 1,25+0,75-re módosíthatják, így a nyertes pályázóknak nem adnának annyi támogatást, amennyit ígértek.

Fontos

Bucsky Péter
2025. április 26. 06:06 Podcast

Kimarad a nagy európai hadiipari fejlesztésekből Magyarország, és ennek jó oka van

Európában rég nem látott hadiipari fejlesztések zajlanak, de Magyarországon nincsenek olyan cégek, amelyek ebből igazán profitálni tudnának.

Vámosi Ágoston
2025. április 25. 15:24 Világ

A magyar kormány kivár, a lengyelek tovább fegyverkeznek az uniós pénzügyi engedéllyel

Már eddig is ők költötték a legtöbbet a hadseregre a NATO-tagállamok közül gazdaságarányosan, de ezt kevésnek látják az orosz fenyegetés árnyékában.

Elek Péter
2025. április 25. 13:12 Világ

Lehet logika Trump viselkedésében, de megéri?

Meglepő, túlzott és közgazdaságilag nehezen indokolható az elnök vámpolitikája, de az legalább már látszik, hogy a célkeresztben elsősorban Kína van.