Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2020. február 11. 14:43 Közélet

Közel százmillióért kutatja a médiapiaci szokásokat a közmédia

Mostantól bárkit felhívhatnak a határon innen és túl, hogy az állami média tartalmairól faggassák. A Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) ugyanis épp most zárt le egy olyan közbeszerzést, amivel „közszolgálati médiaszolgáltatók tartalomszolgáltatását támogató médiafogyasztás-kutatásokat” rendelt meg kevés híján 94 millió forintért.

Telefon, kérdőív, zenei ízlésteszt

A tendert még tavaly augusztusban hirdették meg, és már az akkor közzétett dokumentumból látszott, hogy az MTVA elég sok mindenre kiterjedő kutatássorozatban gondolkodik. A kiírás szerint a nyertesnek végeznie kell

  • nagymintás országos kérdőíves kutatást több ezer emberen, hogy megismerjék a népesség informálódási és médiahasználati szokásait,
  • telefonos adatfelvétellel lebonyolított közvélemény-kutatást, legalább ezerfős, országos reprezentatív mintán,
  • határon túli médiafogyasztási szokásokra vonatkozó kutatást,
  • lakossági online médiahasználati szokásokra vonatkozó kutatást,
  • fókuszcsoportos kutatást a műsorokkal kapcsolatos összetett nézői/hallgatói vélemények megismerése érdekében,
  • zenei ízléstesztet legalább 300 embert megkérdezve,
  • telefonos adatfelvételen alapuló zenei tesztet és a
  • rádiók imázsát felmérő kutatást is.

Mindezt egy éven belül, a keretmegállapodás ugyanis 12 hónapra szól. A költségeket egyébként eredetileg 90 millió forintra becsülték az MTVA-nál, de végül némileg magasabb lett az összeg.

Utóbbi azért nem meglepő, mert nagy verseny nem volt a megbízásért.

Már az első, a részvételi szándékot felmérő körben is csak egy cég jelentkezett, és végül ez is lett a befutó.

A munkát a Társadalomkutató Kft. nyerte el, amelynek a neve onnan lehet ismerős, hogy előkerült a tavalyi botrányos, közvélemény-kutatásnak álcázott propaganda-telefonhívások során is, amihez egyébként semmi közük nem volt.

Nagyjából 2018 közepétől kezdtek el rendszeresen hívogatni embereket az Amygdala közvélemény-kutatóra hivatkozva, hogy aztán ellenzéki politikusokat lejárató, sugalmazó kérdésekkel bombázzák őket. A botrány tavaly nyári kirobbanását követően a telefonálók már nem az Amygdala, hanem egy bizonyos Társadalomkutató Intézet alkalmazottjaként mutatkoztak be. Valójában egyik szervezet sem létezik ebben a formában, és a névhasonlóság ellenére utóbbinak sincs semmi köze a Társadalomkutató Kft.-hez, legalábbis a cég vezetője tavaly az Indexnek ezt állította.

Mindenesetre most ők kapták a megbízást, de nem egyedül,

alvállalkozókat is bevonnak, mivel nélkülük sem a szakmai, sem a pénzügyi elvárásokat nem tudták volna teljesíteni.

A partnerek közül az egyik a médiafogyasztási kutatásokra vonatkozó referenciát szállító Observer, míg a másik az eszközöket és berendezéseket is biztosító Kutatópont Kft. Utóbbi a Nézőpont-csoporthoz tartozik, amely annak fényében nem meglepő, hogy a Társadalomkutató vezetője, Fekete-Somodi Ágnes is a kormányközeli kutatócsoportnak dolgozott korábban, sőt mostani cége egy időben a Kutatópont leányvállalata volt.

Van mit kutatni

Az MTVA-nak egyébként valószínűleg szüksége is van arra, hogy kicsit tájékozódjon a nézői igényekről, az elmúlt években ugyanis elég látványosan nem sikerült ráérezniük arra, mit néznek szívesen az emberek. Ahhoz képest, hogy milyen irgalmatlan összeget költenek el minden évben mások mellett tartalomra is, elég gyengécske, hogy a 30 legnézettebb műsor közé mostanában jobb esetben is csak öt-hat adással tudnak bekerülni. Ezzel is csak a teljes népesség körében. A kereskedelmileg fontosabb korosztályban a Brandtrend adatai szerint az idén az első öt hétben összesen három műsoruk tűnt fel, miközben a sokkal szűkebb kört elérő, előfizetéses Film+ vagy Mozi+ rendre három-négy, de esetenként ennél is jóval több adással képviselteti magát a listán.

 

Ráadásul a közmédia szórakoztató műsorainak nézettsége lényegében összeomlóban van. Szombaton az Index írt róla cikket, hogy a Dal című tehetségkutató a kutyát nem érdekli: miközben hat éve a teljes népességen belül még a 800 ezres nézettséget is sikerült felülmúlni az ötödik héten, ami akkor top 10-es eredmény volt, most alig lépték át ennek a negyedét. Más kérdés, hogy 2014-ben még az esti híradó is a legkedveltebb műsorok között volt. Jelenleg a közmédián ez egyébként a lottósorsolás, ha csak nem jön be valamilyen méregdrágán megvásárolt sportközvetítés.

Közélet állami média Amygdala közmédia MTVA nézettség Társadalomkutató Kft. Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Bucsky Péter
2020. június 2. 06:42 Közélet

Nem csak az állam, az önkormányzatok is két kézzel szórják a pénzt versenysportra

Főleg néhány megyeszékhelynél durvult el a pénzköltés a sportlétesítmények fenntartására. A lakosság egészségi állapota ettől biztosan nem lesz jobb.

Avatar
2020. május 31. 11:11 Közélet

Fontos, hogy ne csak a szuperterjesztő emberekre, hanem a víruskeltető helyekre is figyeljünk

Egy kimondhatatlan nevű síparadicsom több európai régióban is szorosan összefüggött a korai koronavírus fertőzésekkel.

Fabók Bálint
2020. május 29. 06:29 Közélet

Megalapította első cégét, azonnal megpályázott nyolcmilliárd forint állami támogatást, és nyert

Sok ezren vesztették el a munkájukat a turizmusban, de ahelyett, hogy rajtuk segítettek volna, inkább a leggazdagabb magyarok között osztottak szét 83 milliárdot egy kirívóan visszás pályázaton.

Fontos

Avatar
2020. június 2. 17:35 Vállalat

Nem baj, ha szigorúak a pályázat feltételei

A koronavírus-válság körüli pályázatokban megjelent szempontként, hogy a rossz cégeket nem kell támogatni. Ez nem baj, a szubjektív szempontok viszont rontják a hitelességet.

Váczi István
2020. június 1. 17:40 Világ

Újabb erős érv szól a négynapos munkahét mellett

Sok embernek most vagy pénze nincs, vagy ideje, ami a kelleténél is borúsabbá teszi a turisztikai kilátásokat. Rövidebb munkaidővel ezen is lehetne segíteni.

Torontáli Zoltán
2020. június 1. 07:02 Élet

Megéri leköltözni vidékre, hogy zöldséget és gyümölcsöt termeljünk magunknak?

Két tévhit akadályozza, hogy egy család önellátóvá váljon élelmiszerből. Az egyik, hogy a pázsit helyett káposztát és uborkát kell nézni a ház ablakából, a másik, hogy a kapálásba bele kell rokkanni a cél érdekében. A számok mást mutatnak.