Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2020. február 11. 14:43 Közélet

Közel százmillióért kutatja a médiapiaci szokásokat a közmédia

Mostantól bárkit felhívhatnak a határon innen és túl, hogy az állami média tartalmairól faggassák. A Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) ugyanis épp most zárt le egy olyan közbeszerzést, amivel „közszolgálati médiaszolgáltatók tartalomszolgáltatását támogató médiafogyasztás-kutatásokat” rendelt meg kevés híján 94 millió forintért.

Telefon, kérdőív, zenei ízlésteszt

A tendert még tavaly augusztusban hirdették meg, és már az akkor közzétett dokumentumból látszott, hogy az MTVA elég sok mindenre kiterjedő kutatássorozatban gondolkodik. A kiírás szerint a nyertesnek végeznie kell

  • nagymintás országos kérdőíves kutatást több ezer emberen, hogy megismerjék a népesség informálódási és médiahasználati szokásait,
  • telefonos adatfelvétellel lebonyolított közvélemény-kutatást, legalább ezerfős, országos reprezentatív mintán,
  • határon túli médiafogyasztási szokásokra vonatkozó kutatást,
  • lakossági online médiahasználati szokásokra vonatkozó kutatást,
  • fókuszcsoportos kutatást a műsorokkal kapcsolatos összetett nézői/hallgatói vélemények megismerése érdekében,
  • zenei ízléstesztet legalább 300 embert megkérdezve,
  • telefonos adatfelvételen alapuló zenei tesztet és a
  • rádiók imázsát felmérő kutatást is.

Mindezt egy éven belül, a keretmegállapodás ugyanis 12 hónapra szól. A költségeket egyébként eredetileg 90 millió forintra becsülték az MTVA-nál, de végül némileg magasabb lett az összeg.

Utóbbi azért nem meglepő, mert nagy verseny nem volt a megbízásért.

Már az első, a részvételi szándékot felmérő körben is csak egy cég jelentkezett, és végül ez is lett a befutó.

A munkát a Társadalomkutató Kft. nyerte el, amelynek a neve onnan lehet ismerős, hogy előkerült a tavalyi botrányos, közvélemény-kutatásnak álcázott propaganda-telefonhívások során is, amihez egyébként semmi közük nem volt.

Nagyjából 2018 közepétől kezdtek el rendszeresen hívogatni embereket az Amygdala közvélemény-kutatóra hivatkozva, hogy aztán ellenzéki politikusokat lejárató, sugalmazó kérdésekkel bombázzák őket. A botrány tavaly nyári kirobbanását követően a telefonálók már nem az Amygdala, hanem egy bizonyos Társadalomkutató Intézet alkalmazottjaként mutatkoztak be. Valójában egyik szervezet sem létezik ebben a formában, és a névhasonlóság ellenére utóbbinak sincs semmi köze a Társadalomkutató Kft.-hez, legalábbis a cég vezetője tavaly az Indexnek ezt állította.

Mindenesetre most ők kapták a megbízást, de nem egyedül,

alvállalkozókat is bevonnak, mivel nélkülük sem a szakmai, sem a pénzügyi elvárásokat nem tudták volna teljesíteni.

A partnerek közül az egyik a médiafogyasztási kutatásokra vonatkozó referenciát szállító Observer, míg a másik az eszközöket és berendezéseket is biztosító Kutatópont Kft. Utóbbi a Nézőpont-csoporthoz tartozik, amely annak fényében nem meglepő, hogy a Társadalomkutató vezetője, Fekete-Somodi Ágnes is a kormányközeli kutatócsoportnak dolgozott korábban, sőt mostani cége egy időben a Kutatópont leányvállalata volt.

Van mit kutatni

Az MTVA-nak egyébként valószínűleg szüksége is van arra, hogy kicsit tájékozódjon a nézői igényekről, az elmúlt években ugyanis elég látványosan nem sikerült ráérezniük arra, mit néznek szívesen az emberek. Ahhoz képest, hogy milyen irgalmatlan összeget költenek el minden évben mások mellett tartalomra is, elég gyengécske, hogy a 30 legnézettebb műsor közé mostanában jobb esetben is csak öt-hat adással tudnak bekerülni. Ezzel is csak a teljes népesség körében. A kereskedelmileg fontosabb korosztályban a Brandtrend adatai szerint az idén az első öt hétben összesen három műsoruk tűnt fel, miközben a sokkal szűkebb kört elérő, előfizetéses Film+ vagy Mozi+ rendre három-négy, de esetenként ennél is jóval több adással képviselteti magát a listán.

 

Ráadásul a közmédia szórakoztató műsorainak nézettsége lényegében összeomlóban van. Szombaton az Index írt róla cikket, hogy a Dal című tehetségkutató a kutyát nem érdekli: miközben hat éve a teljes népességen belül még a 800 ezres nézettséget is sikerült felülmúlni az ötödik héten, ami akkor top 10-es eredmény volt, most alig lépték át ennek a negyedét. Más kérdés, hogy 2014-ben még az esti híradó is a legkedveltebb műsorok között volt. Jelenleg a közmédián ez egyébként a lottósorsolás, ha csak nem jön be valamilyen méregdrágán megvásárolt sportközvetítés.

Közélet állami média Amygdala közmédia MTVA nézettség Társadalomkutató Kft. Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Hajdu Miklós
2023. január 27. 16:47 Közélet

A techszektor után a kiskereskedelem a következő, ahol nagy változások jönnek

A mostani gazdasági helyzetben aligha lesznek fenntarthatók a járvány alatti kereslet kiszolgálására hivatott gyors és sokszor túlzó fejlesztések a kereskedelemben.

Jandó Zoltán
2023. január 26. 17:40 Közélet

Finomhangolja a kormány a napelemes tiltást, párhuzamosan működhet a két paksi erőmű

Elképzelhető, hogy újra épülhetnek szélerőművek is Magyarországon, legalábbis a kormány napirenden tartja a témát - rövid interjú Steiner Attila energetikáért és klímapolitikáért felelős államtitkárral.

Bucsky Péter
2023. január 26. 04:34 Közélet, Pénz

Az elmaradt tanári béremelés árához mérhető veszteséget okoz a NER-cégeket is segítő jegybanki program

Bárhogy is számolunk, a növekedési kötvényprogram költsége százmilliárdos nagyságrendű. A nyertesek közt sok a kormányközeli vállalat, a veszteséget jó eséllyel az adófizetőknek kell állniuk.

Fontos

Stubnya Bence
2023. január 28. 15:45 Adat

Visszaesett a megújulók aránya az uniós energiafogyasztásban, de a számokat a tűzifaégetés is nagyon torzítja

2021-ben először fordult elő, hogy csökkent a megújulók aránya az uniós energiafogyasztáson belül. A számokat viszont jelentősen torzítja a biomassza felhasználása, amivel más bajok is vannak klímaszempontból.

Fabók Bálint
2023. január 27. 04:34 Pénz, Vállalat

Kis alföldi faluból indult, ma már százezrek előtt villog Ferrarijaival a legkülöncebb magyar multimilliárdos

Top 50-es magyar milliárdos még nem engedte be annyira a nyilvánosságot a magánéletébe, mint az életéről milliós nézettségű videókat posztoló Jákob Zoltán.

Stubnya Bence
2023. január 26. 12:40 Világ

A hideg miatt hétfőn és kedden is rezsikedvezmény járt Angliában a csúcsidős áramspórolásért

Egy hidegbetörés miatt három szénerőművet is készenlétbe állítottak, de végül nem volt rájuk szükség. 3 millió fontot osztanak ki a spórolásért a résztvevőknek.