Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2022. február 7. 12:44 Világ

Konténerszállásokba terelnék a kamionosokat, akik nem feltétlenül örülnek ennek

Tavaly ősszel szigorodott és élesedett az Európai Unióban az az új szabályozás, amely megtiltja, hogy a kamionsofőr a fülkében aludjon, ha 45 óránál hosszabb pihenőt kell tartania, illetve meghatározott időközönként a munkaadójának haza is kell őt juttatnia. A szabály több szempontból is erősen megosztja a fuvarozói közösséget, hiszen elsősorban azokat a sofőröket (és munkaadóikat) érinti, akik jellemzően Nyugat-Európában teljesítik a fuvarokat, de valamelyik kelet-európai országban bejegyzett cég munkavállalói.

Rengeteg részletkérdés ad okot vitára: a keleti munkavállalókat nehezebb és főleg költségesebb rendszeresen hazajuttatni, mint a nyugatiakat (akik lényegében otthon vannak), ez a keletiek szerint versenyhátrány, a nyugatiak szerint viszont a sofőr érdeke, hogy ne lehessen hónapokig arra kényszeríteni, hogy egy fülkében éljen.

A fenti gazdasági és szociális szempontok mellett számos gyakorlati probléma is felmerül, az autópályák közelében ugyanis messze nincs elég szálláshely, ahova kamionnal el lehet jutni, a sofőrök gyakran szívesebben aludnának az általuk megszokott fülkében, mint egy alacsonyabb szintű panzióban, és ha elhagyják alvásidőre a szerelvényt, akkor annak biztonságáról gondoskodni kell.

Egy német vállalkozás, a Roatel (a név a road és hotel szavak egyesítése) azonban ebben a helyzetben nagyszerű üzleti lehetőséget lát: ahogy a Die Welt írja, ráállt arra, hogy használt konténerekből alakít ki kisebb, moduláris szállásokat. Egy-egy konténerben akár négy, egyenként 28 négyzetméteres szobát is ki tudnak alakítani külön fürdőszobákkal, de az üzleti terv lényegesebb eleme, hogy a konténereket gyorsan igény szerint tudják mozgatni, oda telepítik, ahol igény van rájuk.

Egy éjszakáért jelenleg minimum 49 eurót kérnek, ami nem tűnik soknak, csakhogy a rendkívül költségérzékeny kelet-európai fuvarcégeknek minden bizonnyal mégis az, hiszen ők ahhoz képest nézik az új helyzetet, hogy korábban a fülkében (kvázi külön költségek nélkül) szállásolták el a sofőrjeiket. A szabályok szerint a szállás díját a munkaadóknak kell állniuk, ám végső soron elég nehéz követni, hogy a megnövekedett költségeket legalább részben nem terhelik-e át a sofőrökre. A magyar gyakorlat szerint például a sofőrök minimálbérre vannak bejelentve, és a jövedelmük nagyobb részét adómentesen adható napidíj formájában kapják, de mivel ez az összeg nem kötelező elem, csak adható, ezzel sok esetben jól lehet variálni.

A nyugat-európai székhelyű munkaadók ebből a szempontból sokkal kedvezőbb helyzetben vannak, nekik ugyanis elég a telephelyükre visszajuttatni a sofőröket meghatározott időközönként, és így szállást nem kell fizetniük. Ez természetesen akkor is így van, ha a cég alkalmazottja egy kelet-európai, de formálisan kint élő munkavállaló.

Németországban a kamionok parkolása nagyon problémás, megoldatlan kérdés, becslések szerint naponta 120 ezer kamion parkol az autópályák környezetében, de ehhez csak 625 erre kialakított parkoló van. A Roatel becslése szerint az autópályás szállások az igények körülbelül 1 százalékát elégítik ki jelenleg, vagyis az üzleti modelljük arra épül, hogy gyors ütemben rengeteg szállást kell kiépíteni. Egy konténer lerakásához jóval egyszerűbb megszerezni az engedélyeket, mintha panziókat kellene építeni, különösen akkor, ha a parkoló magánkézben van.

A konténerszállások automata módon működnek, applikációból lehet foglalni a helyeket, de a be- és kijelentkezést is a telefonra küldött kódok használatával oldják meg.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMiért fojtogatják a közép-európai sikerágazatot a nyugati kormányok?A német, francia és osztrák kormány vezetésével olyan szabályozást vittek keresztül az EU-ban, amely viccet űz a közös piacból, és adminisztratív eszközökkel igyekszik a sikeres keleti közúti fuvarozó cégeket kiszorítani.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEzért fogják megfojtani a közép-európai sikerágazatot a nyugati kormányokNyugat-Európának a keleti munkavállaló nagyon kell, a keleti versenytárs viszont nagyon nem, de ennek racionális oka van.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSuttyomban minden magyar kamionos 25 százalék kedvezményt kap a német közúti bírságokbólA fuvarozásban sokszor hivatkozik egyenlő bánásmódra Németország, az egyik fontos hivatala azonban mégis elismeri, hogy ez nem mindig humánus.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ kamion konténer németország parkoló Roatel sofőr Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.