Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2021. április 16. 10:11 Világ

Suttyomban minden magyar kamionos 25 százalék kedvezményt kap a német közúti bírságokból

Amint arról többször is írtunk, Kelet- és Nyugat-Európa között gyakorlatilag állóháború van a kamionozásban, és ezúttal csak a nyugatiak egyik fő érvelésére emlékeztetnénk, amely szerint a keletről beáramló olcsó munkaerő tönkreteszi az európai piacot. A német cégek gyakran hivatkoznak arra, hogy egyenlő bánásmódot, egyenlő feltételeket akarnak minden uniós fuvarozó számára – és ezzel olykor az a céljuk, hogy a keletiek számára gazdaságilag vállalhatatlan nyugati feltételeket kényszerítsenek ki.

Ennek fényében különösen érdekes, hogy a Bundesamtes für Güterverkehr (közismert nevén a BAG), vagyis a német közúti felügyelet a kelet-európai kamionsofőröket más tarifával bünteti, mint a nyugatiakat. Legalábbis ezt állítja a Deutsche Verkehrs-Zeitung (DVZ) nevű újság a birtokába jutott BAG-dokumentumra hivatkozva.

A DVZ szerint a közúti ellenőröknek gyakorlatilag ki van adva utasításba, hogy például a szabályszegő magyar, cseh, lengyel és a horvát sofőröknek 25 százalékkal csökkentett összegű büntetéseket szabjanak ki, a bolgár, litván és lett kamionosok pedig 50 százalék kedvezményt kapnak. Az újság szerint a BAG megerősítette, hogy létezik a hivatalos lista a kedvezményekről, 21 ország kap kedvezményt, és ezek közül hét az egységes európai uniós piachoz tartozik.

A kedvezményrendszert 2017-től alkalmazzák, és kizárólag a 250 euró feletti helyszíni bírságokra vonatkozik, tehát azokra, amelyeket alapesetben helyben kell a sofőrnek zsebből kifizetni. A kedvezmény mögött állítólag az az elgondolás húzódik meg, hogy az általában több hétig Nyugat-Európa útjait járó keleti sofőröknek jóval kisebb a fizetésük, mint a nyugatiaknak, és

nem lehet őket annyira „kifosztani”, hogy ne maradjon náluk elég pénz a kinttartózkodásuk idejére.

A német bírságok minimuma 5 euró, de súlyosabb esetben akár 1000 eurót is elkérhetnek az ellenőrök, és ez már közel áll egy keleti sofőr teljes havi nettó fizetéséhez. Ittas vezetés esetén a bírság 3000 euróig is felmehet.

Nagyon furcsa körülmény, de a Német Szövetségi Szállítmányozási Szövetség (Bundesverband Güterkraftverkehr, Logistik und Entsorgung, BGL) azt mondta a DVZ-nek, hogy nekik fogalmuk sem volt erről a kedvezményrendszerről, és bár alapvetően nem ellenzik, de azért például a kedvezmények mértékéhez szakmai alapon hozzászólnának. Ma már egyébként a keleti cégeknél alkalmazott sofőröknek legalább az adott nyugati országra vonatkozó minimálbért meg kell adni fizetésként a kinttartózkodás idejére.

A nyugati cégeknél dolgozó sofőrök és munkaadóik szemében a BAG listája könnyen újabb szálka lehet, az ő szempontjukból nem elég, hogy az olcsó keletiek elviszik előlük a piac jelentős részét, ehhez még a német ellenőrök is asszisztálnak. (A nyugati fuvarozók érvelésével szemben legalább olyan erős a keleti álláspont is, ennek a témának a részleteit korábban három cikkben is körüljártuk, a BAG-lista csak egy újabb adaléka a szövevényes történetnek.)

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMiért fojtogatják a közép-európai sikerágazatot a nyugati kormányok?A német, francia és osztrák kormány vezetésével olyan szabályozást vittek keresztül az EU-ban, amely viccet űz a közös piacból, és adminisztratív eszközökkel igyekszik a sikeres keleti közúti fuvarozó cégeket kiszorítani.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEzért fogják megfojtani a közép-európai sikerágazatot a nyugati kormányokNyugat-Európának a keleti munkavállaló nagyon kell, a keleti versenytárs viszont nagyon nem, de ennek racionális oka van.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA fuvarozás-vita is arról szól, hogy feljebb tudunk-e kerülni az európai munkamegosztásbanEgyelőre csak az alacsonyabb bérrel tudunk versenyképesek lenni. Az európai integráció sikere múlik azon, hogy el tudunk-e mozdulni az értékesebb munka felé.

Világ BAG bírság kamion kedvezmény németország sofőr Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Avatar
2021. július 31. 17:06 Világ

Párizs megmutatja, mit lehetne kezdeni az olyan városi sztrádákkal, mint a budapesti Rákóczi út

Nagy fejlesztések jönnek a Champs-Élysées-n, nemcsak környezetkímélőbbé, de a belváros számára jövedelmezőbbé is tennék a területet.

Mészáros R. Tamás
2021. július 31. 06:42 Tech, Világ

Japán az olimpia farvizén meghirdette a hidrogénenergia-alapú társadalom jövőképét

Annak ellenére, hogy a technológia jelenlegi hatékonyságának és árának fényében sokan szkeptikusak az ambiciózus terveket illetően.

Avatar
2021. július 30. 16:28 Élet, Világ

Megmentheted-e az egyéni döntéseiddel a világot a klímakatasztrófától?

A cégek szeretik azt mondani, hogy ők csak olyan termékeket gyártanak, amelyeket el lehet adni. A fogyasztóknak kellene más termékeket venniük? De befolyásolhatja az egyéni fogyasztói döntés a piacokat?

Fontos

Papp László
2021. augusztus 2. 17:07 Pénz

Lassulhat vagy meg is állhat az ingatlanárak emelkedése a kamatemelések miatt

Olyan sokféle módon érinti mindennapjainkat a jegybank kamatemelési ciklusa, hogy a következő hónapok izgalmasak lesznek a lakosság és a cégek számára is.

Stubnya Bence
2021. augusztus 2. 06:06 Adat, Vállalat

Mi történne valójában, ha 200 ezerre emelnénk a bruttó vagy akár a nettó minimálbért?

Orbán Viktor bruttó 200 ezres ajánlata nem kiugró, Karácsony Gergely nettó 200-as licitje már komolyabb, de érdemi hatása még annak is csak más intézkedésekkel kombinálva lenne.

Kasnyik Márton
2021. augusztus 1. 17:36 Élet

Egyre több a bizonyíték, hogy az ősember jó sok szénhidrátot evett

Vad gabonát őröltek, kenyeret sütöttek, gyökereket és hüvelyeseket főztek jóval azelőtt, hogy elindult volna a tudatos mezőgazdaság.