Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2021. április 16. 10:11 Világ

Suttyomban minden magyar kamionos 25 százalék kedvezményt kap a német közúti bírságokból

Amint arról többször is írtunk, Kelet- és Nyugat-Európa között gyakorlatilag állóháború van a kamionozásban, és ezúttal csak a nyugatiak egyik fő érvelésére emlékeztetnénk, amely szerint a keletről beáramló olcsó munkaerő tönkreteszi az európai piacot. A német cégek gyakran hivatkoznak arra, hogy egyenlő bánásmódot, egyenlő feltételeket akarnak minden uniós fuvarozó számára – és ezzel olykor az a céljuk, hogy a keletiek számára gazdaságilag vállalhatatlan nyugati feltételeket kényszerítsenek ki.

Ennek fényében különösen érdekes, hogy a Bundesamtes für Güterverkehr (közismert nevén a BAG), vagyis a német közúti felügyelet a kelet-európai kamionsofőröket más tarifával bünteti, mint a nyugatiakat. Legalábbis ezt állítja a Deutsche Verkehrs-Zeitung (DVZ) nevű újság a birtokába jutott BAG-dokumentumra hivatkozva.

A DVZ szerint a közúti ellenőröknek gyakorlatilag ki van adva utasításba, hogy például a szabályszegő magyar, cseh, lengyel és a horvát sofőröknek 25 százalékkal csökkentett összegű büntetéseket szabjanak ki, a bolgár, litván és lett kamionosok pedig 50 százalék kedvezményt kapnak. Az újság szerint a BAG megerősítette, hogy létezik a hivatalos lista a kedvezményekről, 21 ország kap kedvezményt, és ezek közül hét az egységes európai uniós piachoz tartozik.

A kedvezményrendszert 2017-től alkalmazzák, és kizárólag a 250 euró feletti helyszíni bírságokra vonatkozik, tehát azokra, amelyeket alapesetben helyben kell a sofőrnek zsebből kifizetni. A kedvezmény mögött állítólag az az elgondolás húzódik meg, hogy az általában több hétig Nyugat-Európa útjait járó keleti sofőröknek jóval kisebb a fizetésük, mint a nyugatiaknak, és

nem lehet őket annyira „kifosztani”, hogy ne maradjon náluk elég pénz a kinttartózkodásuk idejére.

A német bírságok minimuma 5 euró, de súlyosabb esetben akár 1000 eurót is elkérhetnek az ellenőrök, és ez már közel áll egy keleti sofőr teljes havi nettó fizetéséhez. Ittas vezetés esetén a bírság 3000 euróig is felmehet.

Nagyon furcsa körülmény, de a Német Szövetségi Szállítmányozási Szövetség (Bundesverband Güterkraftverkehr, Logistik und Entsorgung, BGL) azt mondta a DVZ-nek, hogy nekik fogalmuk sem volt erről a kedvezményrendszerről, és bár alapvetően nem ellenzik, de azért például a kedvezmények mértékéhez szakmai alapon hozzászólnának. Ma már egyébként a keleti cégeknél alkalmazott sofőröknek legalább az adott nyugati országra vonatkozó minimálbért meg kell adni fizetésként a kinttartózkodás idejére.

A nyugati cégeknél dolgozó sofőrök és munkaadóik szemében a BAG listája könnyen újabb szálka lehet, az ő szempontjukból nem elég, hogy az olcsó keletiek elviszik előlük a piac jelentős részét, ehhez még a német ellenőrök is asszisztálnak. (A nyugati fuvarozók érvelésével szemben legalább olyan erős a keleti álláspont is, ennek a témának a részleteit korábban három cikkben is körüljártuk, a BAG-lista csak egy újabb adaléka a szövevényes történetnek.)

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMiért fojtogatják a közép-európai sikerágazatot a nyugati kormányok?A német, francia és osztrák kormány vezetésével olyan szabályozást vittek keresztül az EU-ban, amely viccet űz a közös piacból, és adminisztratív eszközökkel igyekszik a sikeres keleti közúti fuvarozó cégeket kiszorítani.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEzért fogják megfojtani a közép-európai sikerágazatot a nyugati kormányokNyugat-Európának a keleti munkavállaló nagyon kell, a keleti versenytárs viszont nagyon nem, de ennek racionális oka van.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA fuvarozás-vita is arról szól, hogy feljebb tudunk-e kerülni az európai munkamegosztásbanEgyelőre csak az alacsonyabb bérrel tudunk versenyképesek lenni. Az európai integráció sikere múlik azon, hogy el tudunk-e mozdulni az értékesebb munka felé.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ BAG bírság kamion kedvezmény németország sofőr Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Hajdu Miklós
2025. július 18. 09:09 Világ

Ráfüggött Amerikára az európai autóipar, mielőtt Trump belekezdett a vámháborúba

Az uniós autóipar export utáni hozzáadott értékének ötöde volt köszönhető az amerikai vásárlóknak a legutóbbi adatok szerint. A magyar feldolgozóiparban 10 százalék ez az arány.

Stubnya Bence
2025. július 17. 10:59 Élet, Világ

Nálunk új munkaszüneti napért gyűjtenek aláírásokat, a francia kormány kettőt is eltörölne

Most mind a két országban 11 piros betűs ünnep van, de eltérőek a kilátások. A munkaszüneti napok számának uniós listavezetője Románia 17-tel.

Stubnya Bence
2025. július 16. 14:03 Vállalat, Világ

A CATL akkumulátoraihoz szükséges technológia exportját is korlátozza Kína

Akkumulátorok gyártásához és a lítium bányászatához szükséges technológiák kivitelét is korlátozzák, hogy a versenytársak ne tudjanak felzárkózni.

Fontos

Stubnya Bence
2025. július 18. 06:09 Közélet

Választási ígéretként a bérlakások építése, hatalomra jutva az eladásuk jellemző idehaza

Most a Tisza ígér bérlakásépítési programot, de ezt a rendszerváltás óta szinte az összes párt megtette. Közben a bérlakásállomány egyre fogyatkozott.

Hajdu Miklós
2025. július 17. 13:57 Közélet

Csökken a népesség, pang az ingatlanpiac az önazonossági törvénnyel elsőként élő városban

A mezőkeresztesi lépés mögött a romák betelepülésének megakadályozása állhat, legalábbis a polgármester korábban erre kérte a helyieket.

Stubnya Bence
2025. július 17. 06:08 Élet, Vállalat

Több lehetőség lenne a négynapos munkahétben, ha nem a csodát várnánk tőle

Idehaza is sokan megfontolnák, hogy kevesebbet dolgozzanak akár kisebb fizetésért, de sok a buktató Antal Miklós, a téma kutatója szerint.