Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2021. április 16. 10:11 Világ

Suttyomban minden magyar kamionos 25 százalék kedvezményt kap a német közúti bírságokból

Amint arról többször is írtunk, Kelet- és Nyugat-Európa között gyakorlatilag állóháború van a kamionozásban, és ezúttal csak a nyugatiak egyik fő érvelésére emlékeztetnénk, amely szerint a keletről beáramló olcsó munkaerő tönkreteszi az európai piacot. A német cégek gyakran hivatkoznak arra, hogy egyenlő bánásmódot, egyenlő feltételeket akarnak minden uniós fuvarozó számára – és ezzel olykor az a céljuk, hogy a keletiek számára gazdaságilag vállalhatatlan nyugati feltételeket kényszerítsenek ki.

Ennek fényében különösen érdekes, hogy a Bundesamtes für Güterverkehr (közismert nevén a BAG), vagyis a német közúti felügyelet a kelet-európai kamionsofőröket más tarifával bünteti, mint a nyugatiakat. Legalábbis ezt állítja a Deutsche Verkehrs-Zeitung (DVZ) nevű újság a birtokába jutott BAG-dokumentumra hivatkozva.

A DVZ szerint a közúti ellenőröknek gyakorlatilag ki van adva utasításba, hogy például a szabályszegő magyar, cseh, lengyel és a horvát sofőröknek 25 százalékkal csökkentett összegű büntetéseket szabjanak ki, a bolgár, litván és lett kamionosok pedig 50 százalék kedvezményt kapnak. Az újság szerint a BAG megerősítette, hogy létezik a hivatalos lista a kedvezményekről, 21 ország kap kedvezményt, és ezek közül hét az egységes európai uniós piachoz tartozik.

A kedvezményrendszert 2017-től alkalmazzák, és kizárólag a 250 euró feletti helyszíni bírságokra vonatkozik, tehát azokra, amelyeket alapesetben helyben kell a sofőrnek zsebből kifizetni. A kedvezmény mögött állítólag az az elgondolás húzódik meg, hogy az általában több hétig Nyugat-Európa útjait járó keleti sofőröknek jóval kisebb a fizetésük, mint a nyugatiaknak, és

nem lehet őket annyira „kifosztani”, hogy ne maradjon náluk elég pénz a kinttartózkodásuk idejére.

A német bírságok minimuma 5 euró, de súlyosabb esetben akár 1000 eurót is elkérhetnek az ellenőrök, és ez már közel áll egy keleti sofőr teljes havi nettó fizetéséhez. Ittas vezetés esetén a bírság 3000 euróig is felmehet.

Nagyon furcsa körülmény, de a Német Szövetségi Szállítmányozási Szövetség (Bundesverband Güterkraftverkehr, Logistik und Entsorgung, BGL) azt mondta a DVZ-nek, hogy nekik fogalmuk sem volt erről a kedvezményrendszerről, és bár alapvetően nem ellenzik, de azért például a kedvezmények mértékéhez szakmai alapon hozzászólnának. Ma már egyébként a keleti cégeknél alkalmazott sofőröknek legalább az adott nyugati országra vonatkozó minimálbért meg kell adni fizetésként a kinttartózkodás idejére.

A nyugati cégeknél dolgozó sofőrök és munkaadóik szemében a BAG listája könnyen újabb szálka lehet, az ő szempontjukból nem elég, hogy az olcsó keletiek elviszik előlük a piac jelentős részét, ehhez még a német ellenőrök is asszisztálnak. (A nyugati fuvarozók érvelésével szemben legalább olyan erős a keleti álláspont is, ennek a témának a részleteit korábban három cikkben is körüljártuk, a BAG-lista csak egy újabb adaléka a szövevényes történetnek.)

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMiért fojtogatják a közép-európai sikerágazatot a nyugati kormányok?A német, francia és osztrák kormány vezetésével olyan szabályozást vittek keresztül az EU-ban, amely viccet űz a közös piacból, és adminisztratív eszközökkel igyekszik a sikeres keleti közúti fuvarozó cégeket kiszorítani.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEzért fogják megfojtani a közép-európai sikerágazatot a nyugati kormányokNyugat-Európának a keleti munkavállaló nagyon kell, a keleti versenytárs viszont nagyon nem, de ennek racionális oka van.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA fuvarozás-vita is arról szól, hogy feljebb tudunk-e kerülni az európai munkamegosztásbanEgyelőre csak az alacsonyabb bérrel tudunk versenyképesek lenni. Az európai integráció sikere múlik azon, hogy el tudunk-e mozdulni az értékesebb munka felé.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ BAG bírság kamion kedvezmény németország sofőr Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. július 25. 05:15 Világ

Kifürkészhetetlen, hogy milyen gazdaságpolitika jön, ha Trump nyer

Egyszerre védené a „dolgozó emberek", a hazai ipar és a milliárdos befektetők érdekeit, újabb vámháborút ígér, ami az exportfüggő Magyarországnak is fájhat.

Hajdu Miklós
2024. július 24. 17:39 Világ

A Lukoil-blokád csak újabb ürügy az ukrajnai magyar vétóra, meddig mehet ez?

A fegyverszállításokat ugyan nem tudja blokkolni Magyarország, de a támogatások kifizetését igen, és minden jel szerint meg is teszi, amíg lehet.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 16:23 Adat, Világ

Mennyi esélye van Kamala Harrisnek legyőzni Trumpot?

A fogadóirodák oddsai alapján 38 százalék, de az elmúlt hetekben már minden felmérés azt mutatta, hogy több, mint a regnáló elnöknek.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.