Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. április 13. 15:17 Világ

Az autóvásárlók a chiphiány legnagyobb vesztesei Amerikában

Alig akad már olyan a világ nagy autógyártói közül, amelynek nem kell megküzdenie a chiphiánnyal. Pár hónappal ezelőtt úgy tűnt, hogy az év második felében sikerül majd ledolgozni az emiatt felhalmozódó gyártási késedelmeket, mostanra ez azonban már nem az alap-, hanem a kifejezetten optimista forgatókönyvnek számít.

Nincs ez másképpen az Egyesült Államokban sem, ahol a General Motors (GM) múlt héten jelentette be, hogy leállítja vagy csökkenti a termelést abban a három gyárában, amelyet eddig nem érintett a probléma. A GM és a Ford is arról tájékoztatta befektetőit még februárban, hogy dollár milliárdos mértékben csökkenti a chiphiány az idei nyereségüket – és azóta a helyzet csak rosszabb lett.

A részvényárfolyamok alakulásán azonban ennek nem nagyon lehet felfedezni a hatását, aminek csak részben az az oka, hogy a befektetők úgy gondolják, a most el nem készülő autókat majd legyártják és eladják később. Ahogy a Wall Street Journal írja, szintén fontos, hogy az autógyártók mindent megtesznek annak érdekében, hogy a rendelkezésükre álló chipmennyiséggel nagyobb nyereségtartalmú modelleket gyártsanak. Ez az Egyesült Államokban leginkább a kisteherautókat (pickup) és a városi terepjárókat (SUV) jelenti, aminek a befektetők örülnek, a környezetvédők annál kevésbé.

Emellett figyelemre méltó a használt autó áremelkedése is, ennek márciusi 13 százalékos mértéke (év/év alapon) a leggyorsabb az utóbbi legalább négy évben. Ezen elsősorban a használtautó-kereskedők nyernek, de a folyamat kedvező a gyártóknak is: egyrészt így bátrabban árazhatnak, másrészt a lízingbe adással foglalkozó részlegeik is magasabb árakkal dolgozhatnak a lízing időszakának lejártakor.

Ezt valakinek meg kell fizetnie, aki természetesen nem más, mint az autóvásárló.

Akár azért, mert lejárt a lízingszerződése, akár azért, mert az előző saját kocsija már nem elégíti ki az igényeit, vagy esetleg eddig nem volt, de – mondjuk egy új munka miatt – már szüksége van rá. Az eredmény ugyanaz, mélyebben kell a zsebébe nyúlnia, mint az utóbbi pár évben bármikor.

Azt egyelőre nehéz lenne megítélni, hogy Magyarországon kifejezetten a chiphiánynak lesz-e ilyen hatása. Az új autók piacán az utóbbi egy-két évben nagy átalakulást okozott az új uniós kibocsátási limitek életbe lépése, emiatt eltűnt a kínálatból jó pár olcsónak számító, belső égésű motorral szerelt kisautó.

A használtautó-importot és -piacot tavaly és idén – az utazási korlátozások miatt – leginkább a járvány hullámai rángatták. Az idei első negyedében a Datahouse adatai szerint 18 százalékkal esett vissza a behozatal az egy évvel korábbihoz képest. Emellett pedig a honosítási szabályok idei szigorítása megnehezíti azoknak az idős autóknak a forgalomba helyezését, amelyek eddig az import meghatározó részét tették ki.

A Használtautó.hu online piactér adatai szerint tavaly a használt kocsik hazai átlagára 2,48 millióról 3,11 millió forintra nőtt, nem utolsósorban a forint gyengülése miatt. Az említett folyamatok pedig abba az irányba mutatnak, hogy az árak idén is nőhetnek, csökkenni legalábbis aligha fognak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKemény évek várnak azokra, akik olcsó kisautót szeretnének vásárolniLassan kihalnak a belső égésű motorral gyártott városi miniautók, az elektromos változatok pedig egyelőre jóval drágábbak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKözelharcot kell folytatnia a Volkswagennek, hogy autókat tudjon gyártaniBár nemrég még úgy látszott, hogy az idei első félévben megoldódik a chiphiány, most már inkább úgy tűnik, hogy a probléma egész évben megmarad.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA techszektor maga alá gyűrné, de minimum megcsapolná az autóipartAz autók kerekes számítógépek lesznek, az autós cégek pedig bérgyártókká válhatnak - már ha belemennek ebbe az előnytelen alkuba.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ autógyárak autóimport autóipar chiphiány egyesült államok general motors járvány Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. május 2. 04:32 Világ

Egyre több az elektromos autó, egyre több a panasz is Kínában

A kínai vásárlók nagyobb hatótávolságot és jobb tölthetőséget várnak, nő az elektromos autókkal elégedetlenek aránya. Délkelet-Ázsiában ugyanakkor egyre jobban megy a biznisz a kínai gyártók számára.

Váczi István
2024. április 30. 04:37 Világ

Olyan lehetőség előtt áll az orosz hadsereg Ukrajnában, mint utoljára két éve

Nem sikerült kihúzniuk az ukránoknak jelentősebb területveszteség nélkül a lőszerutánpótlás és létszámbeli erősítés beérkezéséig, és az is kérdés, nem kerülnek-e még nagyobb bajba.

Avatar
2024. április 27. 04:37 Világ

Amerika részben hátat fordít a fenntarthatóságnak, Európa még kitart

Bár az ESG-célkitűzéseket mindössze néhány évvel ezelőtt állították fel, már annyi feszültséget okoztak, hogy az Egyesült Államokban részben feladták őket.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. május 1. 04:34 Élet, Vállalat

Hogyan lehet olcsóbb az Afrikából ideszállított eper, mint a magyar?

Az semmi, hogy a görög-spanyol-egyiptomi szamóca olcsóbb, mint a magyar, de lassan a német-holland-belga is az lesz, ha nem fejlesztjük sürgősen az ágazatot.

Bucsky Péter
2024. április 29. 04:33 Adat, Élet

Külföldi polgármestert is választhatna több magyar település a nagy arányuk alapján

Nem feltétlenül ott él a legtöbb külföldi állampolgár Magyarországon, ahol azt a gazdasági fejlettség alapján várnánk.

Hajdu Miklós
2024. április 28. 04:33 Élet

Ha így megy tovább, az alapkamat helyett a folyók vízállása határozza meg az inflációt

Eddig a globális felmelegedés árakra gyakorolt hatásait többnyire átmenetinek, esetlegesnek tartották az elemzők, de eljött az ideje a szemléletváltásnak.