Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. szeptember 23. 17:53 Élet, Világ

A Thomas Cook összeomlása annak a jele, hogy a társasutazást kinyírja az internet

A fejlett világban az emberek egyre jobban szeretnek utazni, és egyre többet is költenek rá. A turizmus nagy üzlet, néha már annyira nagy, hogy bizonyos helyeken a turisták tömegeit adminisztratív eszközökkel kell csökkenteni, egyrészt azért, hogy a látnivalók ne sérüljenek, másrészt azért, hogy aki éppen akkor ott van, annak élvezhető maradjon a helyszín. Bármennyire is sok embernek nyújtott világszerte szolgáltatást a Thomas Cook, nem tudott ráülni a piaci növekedésre, mert üzleti modellje elavult.

Az 1841-ben alakult társaság elkövette azt a klasszikus hibát, hogy éppen akkor igyekezett erőn felül nagyra nőni, amikor a külső körülmények miatt beszűkült a mozgástere. Nagyrészt abba rokkant bele, hogy egy 2007-es egyesülés olyan nagyra növelte a hitelállományát, hogy azt csak görgetni volt képes maga előtt, a pénzügyi szorításból pedig nem tudott kijönni, mert gyakorlatilag minden ellene dolgozott.

Az emberek ugyanis hiába szeretnek utazni, ha nem úgy, ahogy azt a Thomas Cook kínálta nekik. A klasszikus, rövidebb távú európai nyaralásoknál a fapados repülőjegy és a Booking/Airbnb kombinációjának népszerűsége elérte azt a szintet, ami már fájdalmas a hagyományos modellben működő utazási irodáknak, különösen a charterező és csomagban gondolkodóknak.

Egy fapados légitársaságnak vagy egy online szállásközvetítőnek szinte semmilyen fizikai értékesítő aktivitása nincs, nekik nem kell a városközpontban színes-szagos irodákat fenntartaniuk és szakképzett embereket vagy értékesítőket foglalkoztatniuk.

A csoportos társasutazásokat lényegében a Thomas Cook találta ki, de pont ez az a szolgáltatás, amelynek már leáldozóban van. Csak azok maradnak talpon ebben a szegmensben, akik alacsony költségszerkezettel képesek kiszolgálni a csökkenő keresletet, a Thomas Cook azonban már jó ideje nem felelt meg ennek a követelménynek.

2011 óta a Thomas Cook bevételének több mint negyede az óriáshitelek törlesztésére ment el, vagyis a pénz jelentős része a bankoknál landolt, és a cégnek nem maradt tőkéje az átszervezésekre.

A megmentő 2015-ben egy kínai milliárdos, Guo Guangchang képében tűnt fel, aki a Fosun International nevű cégén keresztül akkor kezdte bevásárolni magát a Thomas Cookba, de korábban már megvette a kanadai Cirque de Soleilt és a francia Club Medet is. A Fosun hátterére támaszkodva a Thomas Cook végre elkezdhette volna a modernizálását, de ennek részeként a kínai befektető csak úgy adott volna 450 millió angol fontot a tervhez, ha 75 százalékos tulajdonába kerül a Thomas Cook, a hitelező bankok elengednek összesen 1,7 milliárd font adósságot, adnak még 450 millió font áthidaló kölcsönt, és közben a kisebb részvényeseket kiszorítják a cégből.

Ez az az üzlet, ami most nem jött össze, a Thomas Cook pedig kifogyott a pénzből. Azért most, mert ahogy közeleg a tél, az utasok száma (és ezzel együtt a bevétel) csökken, a jövő évi hotelkapacitások lekötésére azonban hamarosan fizetni kell az előlegeket. A cég azért kérte a kétszer 450 millió fontot, hogy túlélje a téli hónapokat, de kiderült, hogy ez sem lesz elég, még legalább további 200 milliót kellene elégetnie, hogy talpon maradjon, mire beindul a 2020-as nyári szezon.

Utasok várnak Palma de Mallorca repülőterén arra, hogy a csődbe ment Thomas Cook helyett hazaszállítsák őket. Fotó: AFP/Europress

A patinás céget ezúttal nem mentette meg a brit kormány sem (1948-ban egyszer már állami tulajdonba vették, hogy ne menjen tönkre, majd 1972-ben privatizálták), de a végső lökést az adta meg, hogy a hitelező bankok sem látták már a jövőjét. A cég vezetése legalább annyira sajnálkozik, mint a kínai befektető, de legjobban talán az a mintegy 600 ezer utas sajnálja a csődöt, akit valahogy haza kell menteni a nyaralásából.

A Thomas Cook csődje miatt 150 ezer brit, 140 ezer német és körülbelül 15 ezer osztrák utasnak vált bizonytalanná a hazaútja. A globális csoporthoz tartozik számos neves utazási iroda mellett a Neckermann is. Cikkünk megjelenéséig a magyar Neckermann hivatalosan nem válaszolt arra a kérdésünkre, hogy vannak-e magyar érintettjei az ügynek, ügyfélszolgálata azonban határozottan azt mondta, hogy nincsenek.

A cég ezt a közleményt tette közzé honlapján:

  • A Neckermann Magyarország, mint a magyar kereskedelmi törvény szerint önálló társaság, jelenleg folytatja normál, napi és operatív tevékenységét.
  • Valamennyi külföldön tartózkodó utasunk az eredeti tervek szerint tud hazatérni.
  • Az induló járatokkal kapcsolatban, kérjük, lépjen kapcsolatba az utazási irodájával vagy írjon az [email protected] e-mail címre.
  • Néhány szálláshely az elutazás napján utasainktól kérheti a számlájuk kiegyenlítését. Ebben az esetben kérjük, azonnal vegye fel velünk a kapcsolatot az [email protected] e-mail címen.
  • A foglalás honlapunkon átmenetileg nem működik. Célunk, hogy mielőbb lehetőséget biztosítsunk az online foglalásra.
  • A Neckermann Magyarország stabil pénzügyi helyzetben van, és minden kötelezettségét folyamatosan megtartja, az összes kiállított számlát kifizeti.
  • További kérdések esetén az ügyfelek közvetlenül felvehetik velünk a kapcsolatot az [email protected] email címen. A Neckermann összes magyarországi utazási üzlete nyitva tart.
  • A Neckermann Magyarország vezetése azon dolgozik, hogy a külföldi anyacég okozta gazdasági nehézségekből adódó helyzetet megoldja. A cég 3,4 milliárd forintos vagyoni biztosítéka garantálja, hogy utasainkat ne érjen anyagi kár.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKínaiak mentik meg a Neckermann Magyarország anyavállalatátA hitelezők mellett az eddig is a legnagyobb tulajdonosnak számító kínai Fosun Tourism dob mentőövet a világ legrégebbi, ma is működő utazásszervezője, a brit Thomas Cook számára.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Világ csőd társasutazás thomas cook turizmus utazás Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.