10,8 millió gépkocsi eladásával a Toyota volt a legsikeresebb autógyártó 2024-ben, a japán vállalat zsinórban az ötödik alkalommal előzte meg legfőbb riválisát, a valamivel több, mint 9 millió járművet értékesítő Volkswagent. A siker azonban nem egyértelmű, 2023-hoz képest a Toyota 3,7, a Volkswagen 2,3 százalékkal kevesebb autót adott el tavaly.
Miért fontos ez? A gyenge globális autópiacon a viszonylag új kínai szereplők sikeresebbnek bizonyultak a hagyományos autógyártókkal – mostanra már a Tesla is ide sorolható – szemben. Mindez a kínai kormányzati támogatásoknak is köszönhető, amivel szemben védővámokkal igyekeznek fellépni az Egyesült Államokban és az Európai Unióban.
Tágabb kontextus: az autók iránti világpiaci kereslet noha növekedett az elmúlt években, messze elmaradt a járvány előtt tapasztalt szinttől, és ez valószínűleg idén sem lesz másként. Különösen lassan kapaszkodik vissza az európai piac, ráadásul az itteni gyártók egyre inkább alulmaradnak az időközben legfontosabbá vált kínai piacon a belföldi konkurensekkel szemben.
Felülnézet: a szorult helyzetben Donald Trump az európai gyártókra is kivetett vámokkal javítaná az amerikai gyártók helyzetét, ami főleg Németország autóiparát érintheti érzékenyen. Bár nem kimondottan az autóipar helyzete miatt, de az amerikai elnök kikelt a Fed szerdai kamatdöntése ellen, amit az autókereskedők is kritizáltak.
Alulnézet: Európában ugyanakkor tovább szigorodnak a szén-dioxid-kibocsátási normák, aminek költségei miatt végső soron az itteni gyártók már nemcsak az ár, hanem a technológia tekintetében is lemaradhatnak a nemzetközi versenyben. Az európai autóipar nehézségei a magyar járműgyártásban is érzékelhetők, tavaly novemberben a termelés két és fél éves mélypontra süllyedt.
Mi várható? Ez utóbbi tendencia idén minden bizonnyal megfordul, mivel a tervek szerint termelni kezd a BMW debreceni és a BYD szegedi gyára, igaz, a tervezett csúcskapacitást még messze nem fogják elérni 2025-ben.
Vállalat
Fontos