Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2025. január 31. 09:45 Vállalat

Óriásit nőtt tavaly a BYD értékesítése, de így is a Toyota adta el a legtöbb autót

10,8 millió gépkocsi eladásával a Toyota volt a legsikeresebb autógyártó 2024-ben, a japán vállalat zsinórban az ötödik alkalommal előzte meg legfőbb riválisát, a valamivel több, mint 9 millió járművet értékesítő Volkswagent. A siker azonban nem egyértelmű, 2023-hoz képest a Toyota 3,7, a Volkswagen 2,3 százalékkal kevesebb autót adott el tavaly.

  • Nagyot lépett előre a BYD, a kínai vállalat egy év alatt 41 százalékkal növelte eladásait, így tavaly már 4,3 millió gépkocsit értékesített, amelyek közül közel 1,8 millió volt elektromos. A villanyautók piacán ezzel lényegében utolérte a legnagyobb szereplőként számon tartott Teslát, az amerikai gyártó eladásai ugyanis stagnáltak.

Miért fontos ez? A gyenge globális autópiacon a viszonylag új kínai szereplők sikeresebbnek bizonyultak a hagyományos autógyártókkal – mostanra már a Tesla is ide sorolható – szemben. Mindez a kínai kormányzati támogatásoknak is köszönhető, amivel szemben védővámokkal igyekeznek fellépni az Egyesült Államokban és az Európai Unióban.

Tágabb kontextus: az autók iránti világpiaci kereslet noha növekedett az elmúlt években, messze elmaradt a járvány előtt tapasztalt szinttől, és ez valószínűleg idén sem lesz másként. Különösen lassan kapaszkodik vissza az európai piac, ráadásul az itteni gyártók egyre inkább alulmaradnak az időközben legfontosabbá vált kínai piacon a belföldi konkurensekkel szemben.

Felülnézet: a szorult helyzetben Donald Trump az európai gyártókra is kivetett vámokkal javítaná az amerikai gyártók helyzetét, ami főleg Németország autóiparát érintheti érzékenyen. Bár nem kimondottan az autóipar helyzete miatt, de az amerikai elnök kikelt a Fed szerdai kamatdöntése ellen, amit az autókereskedők is kritizáltak.

  • A változatlan kamat miatt aligha válhatnak olcsóbbá az autóhitelek az Egyesült Államokban, amelyekkel kapcsolatban Trump fontos kampányígéretet tett: azok kamatait leírhatóvá tenné az adóból hazai gyártású gépkocsi vásárlása esetén. Trump továbbá lazít az autókra vonatkozó környezetvédelmi szabályokon, így lassulhat az elektromos autók amerikai térnyerése.

Alulnézet: Európában ugyanakkor tovább szigorodnak a szén-dioxid-kibocsátási normák, aminek költségei miatt végső soron az itteni gyártók már nemcsak az ár, hanem a technológia tekintetében is lemaradhatnak a nemzetközi versenyben. Az európai autóipar nehézségei a magyar járműgyártásban is érzékelhetők, tavaly novemberben a termelés két és fél éves mélypontra süllyedt.

Mi várható? Ez utóbbi tendencia idén minden bizonnyal megfordul, mivel a tervek szerint termelni kezd a BMW debreceni és a BYD szegedi gyára, igaz, a tervezett csúcskapacitást még messze nem fogják elérni 2025-ben.

  • A kínai vállalat esetében az európai gyártás beindítása mindenesetre hozzájárulhat az eladások további gyors növekedéséhez.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre több kínai autóipari beszállító épít gyárat Magyarországon, de jó ez nekünk?Hatvanban 900 embert foglalkoztat majd a Bosch-t is partnerei között tudó kínai Xinzhi. A nagy kérdés, hogy ez mekkora gazdasági értéket teremt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKína egyik uniós hídfőállása lett Magyarország, de ki fog ebből hasznot húzni?A magyarhoz hasonló stratégiák eddig nem sok haszonnal, cserébe viszont jelentős kockázatokkal jártak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMegadja a kegyelemdöfést Trump az európai autóiparnak?A kínai konkurencia által szorongatott európai gyártók számára eddig biztos piac volt az Egyesült Államok, de ez hamarosan teljesen megváltozhat.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat autó autóipar BYD Donald Trump Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2025. február 10. 17:14 Közélet, Vállalat

Exkluzív luxusklubja szomszédságába költözött Tiborcz István

A miniszterelnök veje így bármikor könnyen leugorhat a Botaniq Budai Klubba egy-egy játékpénzes szerencsejátékestre.

Jandó Zoltán
2025. február 10. 10:34 Közélet, Vállalat

Könyvelési trükkel tették nyereségessé a NER-oligarchák jachtoztatását

Ráébredtek, hogy sokkal lassabban csökken a jachtok értéke, mint amivel eddig számoltak. Közben az ötvenméteres luxushajójukat senkinek nem tudják eladni.

Bucsky Péter
2025. február 10. 05:24 Élet, Vállalat

Eltűnnek a legkevésbé szennyező csomagolások a Mohu-féle rendszerben

Az újratölthető üvegek használata egyébként is visszaszorulóban volt, de az új rendszerben már csak a legelszántabbak tartanak ki mellette.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. február 12. 11:12 Világ

Magyarországon farmereket és motorokat drágíthat Trump vámháborúja

Az uniós vezetők ma tárgyalnak az amerikai acél- és alumíniumipari vámok elleni válaszlépésekről, és kéznél vannak korábban felfüggesztett vámok.

Vámosi Ágoston
2025. február 11. 14:47 Adat

Újra lejjebb vehetik a hőmérsékletet a cégeknél az egyre drágább gáz miatt

A tél leghidegebb napjai előtt kétéves csúcsot döntött a gáz ára az irányadó holland tőzsdén, ami már a céges döntéseket is befolyásolhatja.

A februári élelmiszer-drágulás felülmúlhatja a januárit is

Az élelmiszerek múlt havi drágulása is hajtotta az inflációt, és saját adatfelvételünk szerint a februári statisztika sem lesz szebb, sőt.