Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2025. január 31. 09:45 Vállalat

Óriásit nőtt tavaly a BYD értékesítése, de így is a Toyota adta el a legtöbb autót

10,8 millió gépkocsi eladásával a Toyota volt a legsikeresebb autógyártó 2024-ben, a japán vállalat zsinórban az ötödik alkalommal előzte meg legfőbb riválisát, a valamivel több, mint 9 millió járművet értékesítő Volkswagent. A siker azonban nem egyértelmű, 2023-hoz képest a Toyota 3,7, a Volkswagen 2,3 százalékkal kevesebb autót adott el tavaly.

  • Nagyot lépett előre a BYD, a kínai vállalat egy év alatt 41 százalékkal növelte eladásait, így tavaly már 4,3 millió gépkocsit értékesített, amelyek közül közel 1,8 millió volt elektromos. A villanyautók piacán ezzel lényegében utolérte a legnagyobb szereplőként számon tartott Teslát, az amerikai gyártó eladásai ugyanis stagnáltak.

Miért fontos ez? A gyenge globális autópiacon a viszonylag új kínai szereplők sikeresebbnek bizonyultak a hagyományos autógyártókkal – mostanra már a Tesla is ide sorolható – szemben. Mindez a kínai kormányzati támogatásoknak is köszönhető, amivel szemben védővámokkal igyekeznek fellépni az Egyesült Államokban és az Európai Unióban.

Tágabb kontextus: az autók iránti világpiaci kereslet noha növekedett az elmúlt években, messze elmaradt a járvány előtt tapasztalt szinttől, és ez valószínűleg idén sem lesz másként. Különösen lassan kapaszkodik vissza az európai piac, ráadásul az itteni gyártók egyre inkább alulmaradnak az időközben legfontosabbá vált kínai piacon a belföldi konkurensekkel szemben.

Felülnézet: a szorult helyzetben Donald Trump az európai gyártókra is kivetett vámokkal javítaná az amerikai gyártók helyzetét, ami főleg Németország autóiparát érintheti érzékenyen. Bár nem kimondottan az autóipar helyzete miatt, de az amerikai elnök kikelt a Fed szerdai kamatdöntése ellen, amit az autókereskedők is kritizáltak.

  • A változatlan kamat miatt aligha válhatnak olcsóbbá az autóhitelek az Egyesült Államokban, amelyekkel kapcsolatban Trump fontos kampányígéretet tett: azok kamatait leírhatóvá tenné az adóból hazai gyártású gépkocsi vásárlása esetén. Trump továbbá lazít az autókra vonatkozó környezetvédelmi szabályokon, így lassulhat az elektromos autók amerikai térnyerése.

Alulnézet: Európában ugyanakkor tovább szigorodnak a szén-dioxid-kibocsátási normák, aminek költségei miatt végső soron az itteni gyártók már nemcsak az ár, hanem a technológia tekintetében is lemaradhatnak a nemzetközi versenyben. Az európai autóipar nehézségei a magyar járműgyártásban is érzékelhetők, tavaly novemberben a termelés két és fél éves mélypontra süllyedt.

Mi várható? Ez utóbbi tendencia idén minden bizonnyal megfordul, mivel a tervek szerint termelni kezd a BMW debreceni és a BYD szegedi gyára, igaz, a tervezett csúcskapacitást még messze nem fogják elérni 2025-ben.

  • A kínai vállalat esetében az európai gyártás beindítása mindenesetre hozzájárulhat az eladások további gyors növekedéséhez.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre több kínai autóipari beszállító épít gyárat Magyarországon, de jó ez nekünk?Hatvanban 900 embert foglalkoztat majd a Bosch-t is partnerei között tudó kínai Xinzhi. A nagy kérdés, hogy ez mekkora gazdasági értéket teremt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKína egyik uniós hídfőállása lett Magyarország, de ki fog ebből hasznot húzni?A magyarhoz hasonló stratégiák eddig nem sok haszonnal, cserébe viszont jelentős kockázatokkal jártak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMegadja a kegyelemdöfést Trump az európai autóiparnak?A kínai konkurencia által szorongatott európai gyártók számára eddig biztos piac volt az Egyesült Államok, de ez hamarosan teljesen megváltozhat.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat autó autóipar BYD Donald Trump Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2025. június 19. 12:11 Adat, Vállalat

Feleakkora növekedést sem tudnak elérni a magyar e-kereskedők, mint a Temu és társai

Beszűkült a játéktere a hazai szereplőknek, akiknek a gazdaságpolitikai környezettel és a vevők vásárlóerejének csökkenésével is meg kell küzdeniük.

Jandó Zoltán
2025. június 18. 15:40 Közélet, Vállalat

Terjed a Mészáros-Felcsút kór az európai futballban, magyar áldozata is lehet

Mészáros Lőrinc sorsára juthat a felvidéki milliárdos Világi Oszkár: lehet, hogy meg kell válnia egyik focicsapatától, hogy azt ne zárják ki a Konferencia Ligából.

Bucsky Péter
2025. június 18. 06:03 Közélet, Vállalat

Nem járnának rosszul a magyar autósok az orosz olajimport megszűnésével

Meg vannak számlálva Magyarország orosz olajimportjának napjai, ha nem tudja megfúrni a kormány az Európai Bizottság tegnap bemutatott javaslatát.

Fontos

Hajdu Miklós
2025. június 20. 12:43 Adat, Élet

Teljesen felperzselheti az idei gazdasági növekedést az aszály

Az idei szárazság a 2022-es rendkívüli aszály rémképével fenyeget, ami különösen fájhat a gyengélkedő magyar gazdaságnak.

Torontáli Zoltán
2025. június 19. 16:19 Közélet, Világ

Brüsszelben most már feltűnően gyorsan ugranak, ha problémás magyar ügyekről van szó

Három hónapon belül megérkezett az árrésstop ügyében a felszólító levél, ami a korábbi példák alapján rendkívül gyorsnak számít.

Váczi István
2025. június 19. 13:37 Világ

Kinek fogynak el hamarabb a rakétái az izraeli-iráni háborúban?

Meggyorsíthatja Amerika támadó hadba lépését, ha tényleg komolyan fenyeget, hogy Izrael kifogy a légvédelmi rakétákból.