Lakhatási támogatással és munkásszállókkal próbálja enyhíteni a munkaerőhiányt a kormány
A lakhatás elérhetőségének és megfizethetőségének javításával próbálja enyhíteni a munkaerőhiányt a kormány több, az elmúlt időszakban bejelentett intézkedés alapján.
Mi történt? Lakhatási támogatás bevezetését tervezi a kormányzat a munkaerőpiaci mobilitás fokozása érdekében – jelentette be Nagy Márton a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének (VOSZ) munkaerőpiaci konferenciáján szerdán a Portfolio.hu cikke szerint.
A legnagyobb munkaerőtartalékok a nemzetgazdasági miniszter szerint most a Dél-Dunántúlon és Észak- Magyarországon találhatóak, a tartalék felszívásának egyik módja pedig a mobilitás növelése.
Azoknak, akik egy állás miatt költöznek egy városba, a munkáltató adókedvezményekért cserébe adhatna bérleti díjra vagy hiteltörlesztésre is felhasználható támogatást.
Előzmények: a kormány decemberben jelentette be, hogy a következő négy évben összesen 20 milliárd forint felhasználásával 25-30 újabb munkásszállás építése indulhat el, aminek a célja a munkaerőhiány csökkentése.
A munkásszállásokon legalább 50 százalékban magyar munkaerőt kell elszállásolni, ami a kormány reményei szerint szintén elősegítheti az országon belüli mobilitás növelését.
Felülnézet: Orbán Viktor márciusban beszélt arról, hogy a következő egy-két évben 500 ezer új munkavállalóra van szükség itthon, és ezt az 500 ezer új munkahelyet elsődlegesen „belső tartalékokból” tervezik betölteni.
Itthon még legalább 300 ezer ember bevonható a munka világába, mondta Orbán a februári évértékelőjében. Közülük a kormány becslései alapján 40 ezren tudnának rövid időn belül elhelyezkedni kis segítséggel.
Igen, de: a közoktatás és a felnőttoktatás hiányosságai, a fogyatékosokat és romákat érintő diszkrimináció és a megfelelő tömegközlekedési lehetőség hiánya mellett a munkahelyhez közeli megfizethető lakhatás elérhetetlensége is korlátozza a munkaerőtartalék aktivizálását.
Tágabb kontextus: a Trenkwalder 2023-as Mobilitási Indexe szerint a munkavállalók 46 százaléka lett volna hajlandó a lakóhelyéről elköltözni főként karrierszempontok alapján. Ez 11 százalékponttal magasabb a 2021-es 35 százalékos értéknél.
Alulnézet: a Magyarországon belüli toborzásnak jelentős korlátokat szab a lakhatási költségek emelkedése a nagy ipari központokban és környékükön.
Az észak-alföldi régió megyeszékhelyeiben (Szolnok, Debrecen, Nyíregyháza) 2015 és 2020 között például a használt lakások árai 90 százalékkal emelkedtek.
Eközben a járműipari munkabérek csak 74 százalékkal nőttek Czirfusz Márton „A lakhatás és a debreceni átalakuló munkapiac” című tanulmánya szerint.
1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.
Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.
Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.