Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2023. július 20. 19:02 Közélet, Világ

Közelebb került a magyar kormány a trieszti kikötő megépítéséhez, amire sok racionális érvet sose tudott hozni

Közelebb került a kormány ahhoz a célkitűzéséhez, hogy a magyar állam tulajdonában lévő tengeri kikötő létesüljön az észak-olaszországi Triesztben.

Mi történt? A trieszti kikötői hatóság jóváhagyta azokat a gazdasági és műszaki megvalósíthatósági terveket, amelyek a magyar állam tulajdonában lévő terület rakpartosításához szükségesek: ez egy fontos lépés a magyar állam trieszti kikötőjének megvalósulása felé vezető úton.

  • A pályázati munkák elbírálása is megkezdődött, így hamarosan az is eldől, hogy melyik céget bízzák meg a munkálatok elvégzésével, ami közül az első a partszakasz kotrása lesz – derül ki a hírről a magyar sajtóban az Adriaports.com alapján először beszámoló Napi.hu cikkéből.

Előzmények: A magyar kormány 2019 júliusában jelentette be, hogy 31 millió euróért megvásárol egy 32 hektáros területet Triesztben, hogy ott 100 millió euróért egy mélytengeri kikötőt és hozzá kapcsolódó logisztikai központot hozzon létre.

  • A tranzakciót 2020 végére sikerült lezárni, ekkorra került a koncessziót birtokló olasz cég a magyar állam tulajdonában lévő Adria Port birtokába.
  • Szijjártó Péter az olasz Il Foglio tudósítása szerint 2022-es római látogatása során azt mondta, a magyar cégek a tervek szerint 2026-tól vehetik igénybe a magyar terminált.

Miért fontos ez? Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter 2019-ben azzal indokolta a vásárlást, hogy a magyar kikötő „megbízhatóságot és kiszámíthatóságot jelent majd” a tengeren keresztül exportáló magyar vállalatok számára.

  • A tengeri logisztika összetett folyamatait ugyanakkor számos cég végzi piaci alapon, és nem világos, hogy a magyar állam kikötőtulajdonosként miként lehet hatással a szállítmányozás minőségére – értékelte 2019-ben iparági források véleménye alapján az Index a tervet.

A lapnak olyan szempontokat is felvetettek viszont, ami alapján lehet értelme a beruházásnak.

  • Például hogy ha az adriai kereskedelem forgalomnövekedése miatt telítődnének a kapacitások, jól jönne a saját kikötő, vagy hogy gyorsulna a kereskedelem, ha Triesztben is lenne vámkezelés.

Valószínűbb, hogy a beruházásra geopolitikai kontextusban lehet a legkönnyebben magyarázatot találni.

  • A kínai Övezet és út kezdeményezésben Kína kiemelt szerepet szánt a trieszti kikötőnek, így itt egy baráti tulajdonban lévő kikötő biztos pontot jelenthet az Európába, ezen belül is a közép-európai országokba irányuló kínai export számára.

Igen, de: a projekt megvalósulását bonyolíthatja, hogy az olasz kormány fontolgatja, hogy kilépjen az Övezet és út kezdeményezésből, amelyhez még 2019-ben csatlakozott Giuseppe Conte akkori miniszterelnök.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSzijjártó szerint nagyon közel vagyunk, hogy Trieszt legyen a magyar tengeri kikötőA szlovéniai Koper helyett az olasz városban lát lehetőséget az Orbán-kormány, amellyel hamarosan meg is állapodik. Közben úgy tűnik, Kína megelőzött minket.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMit akarhat Kína valójában a híres Övezet és út kezdeményezésével?Peking a Világbankot meghaladó értékben finanszírozott világszerte kikötőket, hidakat, erőműveket és vasutakat, ám hirtelen megtorpant a beruházások üteme.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Balkán példája nekünk is mutatja, miért nem megoldás a keleti nyitás politikájaSzerbia és Montenegró az utóbbi években igyekezett megnyerni Kína kegyeit, egy elmélet szerint ezzel jelezve, hogy van alternatívája az EU-hoz való csatlakozásnak.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Világ Egy út egy övezet kereskedelem kikötő Kína övezet és út trieszt Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Bucsky Péter
2024. május 14. 05:48 Adat, Közélet

Az egyházak finanszírozásában is megvan a kormányzati kétharmad

Az egyházak gazdálkodása az egyik legnehezebben átlátható terület Magyarországon, pedig túlnyomórészt adófizetői forrásokból működtetik intézményeiket.

Hajdu Miklós Stubnya Bence
2024. május 13. 05:43 Adat, Közélet

Már csak a legszegényebb románok jövedelme marad el a magyarokétól

Viszont ha az irigylésre méltó román gazdasági teljesítmény mögé nézünk, a magyarországinál nagyobb jövedelmi és regionális egyenlőtlenségeket találhatunk.

Hajdu Miklós
2024. május 10. 17:14 Közélet, Pénz

Újabb haladékot kaphatnak a lakossági hiteltörlesztők Nagy Márton szavai alapján

Valószínűtlen, hogy nem hosszabbítja meg a a kamatstop hatályát legalább az év végéig a kormány.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. május 14. 13:24 Vállalat, Világ

Ma még nagyobb jelentőséget kaphat a BYD magyar gyára

Amerika 100 százalékra emeli a vámot a kínai elektromos autókra, az EU is drasztikus lépésre készül, de a Szegeden gyártott BYD kocsik uniósak lehetnek.

Stubnya Bence
2024. május 14. 10:52 Adat

A háború óta még többet is fogyaszt Európa abból az orosz gázból, amit most szankcionálna

Míg az orosz vezetékes gáztól a 2021-es 40 százalékról 2023-ra százalékra csökkentette függőségét az EU, az LNG importja nőtt is az elmúlt években.

Jandó Zoltán
2024. május 13. 17:18 Adat

Az egyik probléma megoldódott a magyar mezőgazdaságban, de máris itt a másik

Sokkal többet műtrágyáznak a magyar gazdák, mint tavaly. Önmagában azonban ez nem lesz elég, hogy megmentse a mezőgazdaság évét.