Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2019. június 6. 12:00 Közélet

Szijjártó szerint nagyon közel vagyunk, hogy Trieszt legyen a magyar tengeri kikötő

Nagyon közel van a megállapodás ahhoz, hogy Trieszt legyen Magyarország tengeri kijárata – mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a szlovén közszolgálati tévének adott interjújában szerdán. Szijjártó a 12 kelet- és közép-európai uniós országot tömörítő Három Tenger Kezdeményezés államfői csúcstalálkozójának üzleti fórumán vett részt Szlovéniában, de sem a minisztérium, sem az MTI nem számolt be arról, hogy Szijjártó miket mondott a trieszti üzlettel kapcsolatban.

A rövid bejátszásból nem derül ki semmilyen konkrétum arról, hogy pontosan ki a tárgyalópartner és az sem, hogy miről szólnak a tárgyalások. Az Orbán-kormány hosszabb ideje próbálkozik azzal, hogy Magyarország érdekeltséget szerezzen egy hozzánk közelebb eső adriai kikötőben.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEldől, hogy mennyire sikerül kiterjeszteni a magyar rendszert SzlovéniáraMagyar tengeri kikötő, magyar vasútépítés, magyar pártfinanszírozás Szlovéniában. Vasárnap kiderül, mit szólnak ehhez a szlovén választók.

Tavaly még úgy tűnt, hogy a szlovéniai Koper lehet a befutó, de a 2018-as kormányválság és választás felülírta ezt. A magyar kormány 200 millió eurót kínált fel az egymilliárd eurós költségvetésű Divaca-Koper vasútvonal kétvágányosítására, cserébe azért, hogy magyar építőipari cégek is részt vehessenek a vasútépítésben, és pozíciókat szerezzenek a koperi kikötőnél is.

A centrista koalíciót vezető Miro Cerar miniszterelnök és kormánya tavalyi bukásában is szerepet játszott a vasútvonal. A kormány egyik legfontosabb célja volt a beruházás megvalósítása, a róla szóló népszavazás sikertelensége*Népszavazást tartottak a vasútvonal megépítéséről, a szlovén Legfelsőbb Bíróság azonban megsemmisítette a szavazás eredményét, mivel úgy látták, hogy a médiában túl nagy súllyal szerepelt kormány álláspontja. Azóta tartottak még egy érvénytelen népszavazást az ügyben. után azonban lemondott Cerar. A tavaly nyári választás után pedig egyértelművé vált, hogy magyar szerepvállalás nélkül fog megépülni a projekt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Kaukázust is célozzák Magyarország vasútfejlesztési terveiA bakui magyar nagykövet szerint Magyarországot érdekli, hogy csatlakozzon a 2017-ben átadott Baku-Tbiliszi-Kars vasútvonalhoz.

Novemberben Orbán Viktor beszélt először arról, hogy “a magyar kormány a tengerhez kijutás ügyében Kopert ‘zárójelbe teszi’, és Triesztben keres kikötőszerzési és -beruházási tárgyalásokat”. Azt is mondta, hogy a koperi kikötő és az oda vezető vasútvonal fejlesztésében a magyar részvételből “nem lesz semmi”. Szijjártó mostani interjújában azt mondta, hogy néhány szlovén politikai erő nem akart velük tárgyalni, ami egyébként szerinte nem probléma, mivel joguk van erről így dönteni a szlovéneknek.

Trieszt belvárosa. Fotó: AFP

Triesztnek Kína európai terjeszkedésében is kulcsszerepe lehet. Tavasszal több cikk is megjelent arról a nemzetközi médiában, hogy Budapest-Belgrád vasútvonal megépítésénél kulcsfontosságúként beállított Pireusz mellett/helyett Trieszt lehet az Európába áramló kínai áruk egyik fő logisztikai központja. Márciusban Olaszország írta alá a nyugat-európai országok közül elsőként a megalomán Egy út, egy övezet elnevezésű fejlesztési programot, amelyben két olasz kikötő fejlesztése is szerepel.

Az egyik Genova, a másik pedig Trieszt, és olasz kormánypárti források szerint a kettő közül inkább Triesztben éreznek nagyobb lehetőséget a kínaiak. Trieszt azért lehet fontos Kína számára, mert innen viszonylag könnyedén elérhetőek a tengertől elzárt közép-európai országok, azaz Magyarország mellett Ausztria, Csehország, Szerbia és Szlovákia.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAláírták az 500 milliárdos szerződést a projektről, amire nincs szükségAláírták a Soroksár-Kelebia vasút felújításáról szóló, részben kínai hitelből finanszírozott szerződést, amely a Budapest-Belgrád projekt legnagyobb része. A munka a tervezéssel együtt várhatóan öt évig tart.

Közélet koper Külgazdasági és Külügyminisztérium Olaszország Szijjártó Péter szlovénia trieszt Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Fabók Bálint
2021. január 19. 06:56 Közélet

Milliárdos cégek tömeges összeomlása mutatja, hogyan lophattak szét egy állami programot

Rendszerszintű visszaélések ritkán válnak annyira egyértelművé, mint a kulturális tao-támogatások esetén. Hogyan uraltak le visszás cégek egy egész szektort?

Hajdu Miklós
2021. január 18. 06:32 Közélet

A beoltások felpörgetését tényleg nem a magyar ellátórendszer kapacitásai nehezítik

Ha a számokat nézzük, az ellátórendszer korlátai nem látszanak, a szűk keresztmetszet egyelőre az, hogy nincs elég oltás, és sokan nem is akarják felvenni.

Avatar
2021. január 15. 15:20 Közélet

Ősi dakota közmondás: a világ azé, aki megosztja!

A társadalmi integráció veszélyeztetése komoly dolog, a csoportalapú indulatkeltés tudatos, gátlástalan alkalmazása felelősségre vonásért kiált.

Fontos

Avatar
2021. január 17. 16:25 Élet

Nemcsak anyagiakban, de boldogságérzetben is egyre jobban szétszakad a társadalom

A jövedelem természetesen befolyásolja a boldogságérzetet, de összességében inkább az számít, hogy milyen az ember társadalmi státusza, és ez is szétszakadóban van.

Kasnyik Márton
2021. január 17. 06:29 Világ

Öt dolog, amit a Trump-korszakból tanultam

Őrült Királyként, saját hazugságaiba gabalyodva fejezi be elnökségét, de már korábban is kemény tanulságokkal szolgált Donald Trump politikai pályafutása.

Bucsky Péter
2021. január 16. 16:19 Adat, Élet

Vagy kinyírta, vagy a feketepiacra tolta a koronavírus a dohányzás jelentős részét

A szigorú járványügyi szabályok alatt akár tizedével is csökkent a cigarettavásárlás, de a feketepiac szerepe növekedhetett.