Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2019. június 6. 12:00 Közélet

Szijjártó szerint nagyon közel vagyunk, hogy Trieszt legyen a magyar tengeri kikötő

Nagyon közel van a megállapodás ahhoz, hogy Trieszt legyen Magyarország tengeri kijárata – mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a szlovén közszolgálati tévének adott interjújában szerdán. Szijjártó a 12 kelet- és közép-európai uniós országot tömörítő Három Tenger Kezdeményezés államfői csúcstalálkozójának üzleti fórumán vett részt Szlovéniában, de sem a minisztérium, sem az MTI nem számolt be arról, hogy Szijjártó miket mondott a trieszti üzlettel kapcsolatban.

A rövid bejátszásból nem derül ki semmilyen konkrétum arról, hogy pontosan ki a tárgyalópartner és az sem, hogy miről szólnak a tárgyalások. Az Orbán-kormány hosszabb ideje próbálkozik azzal, hogy Magyarország érdekeltséget szerezzen egy hozzánk közelebb eső adriai kikötőben.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEldől, hogy mennyire sikerül kiterjeszteni a magyar rendszert SzlovéniáraMagyar tengeri kikötő, magyar vasútépítés, magyar pártfinanszírozás Szlovéniában. Vasárnap kiderül, mit szólnak ehhez a szlovén választók.

Tavaly még úgy tűnt, hogy a szlovéniai Koper lehet a befutó, de a 2018-as kormányválság és választás felülírta ezt. A magyar kormány 200 millió eurót kínált fel az egymilliárd eurós költségvetésű Divaca-Koper vasútvonal kétvágányosítására, cserébe azért, hogy magyar építőipari cégek is részt vehessenek a vasútépítésben, és pozíciókat szerezzenek a koperi kikötőnél is.

A centrista koalíciót vezető Miro Cerar miniszterelnök és kormánya tavalyi bukásában is szerepet játszott a vasútvonal. A kormány egyik legfontosabb célja volt a beruházás megvalósítása, a róla szóló népszavazás sikertelensége*Népszavazást tartottak a vasútvonal megépítéséről, a szlovén Legfelsőbb Bíróság azonban megsemmisítette a szavazás eredményét, mivel úgy látták, hogy a médiában túl nagy súllyal szerepelt kormány álláspontja. Azóta tartottak még egy érvénytelen népszavazást az ügyben. után azonban lemondott Cerar. A tavaly nyári választás után pedig egyértelművé vált, hogy magyar szerepvállalás nélkül fog megépülni a projekt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Kaukázust is célozzák Magyarország vasútfejlesztési terveiA bakui magyar nagykövet szerint Magyarországot érdekli, hogy csatlakozzon a 2017-ben átadott Baku-Tbiliszi-Kars vasútvonalhoz.

Novemberben Orbán Viktor beszélt először arról, hogy “a magyar kormány a tengerhez kijutás ügyében Kopert ‘zárójelbe teszi’, és Triesztben keres kikötőszerzési és -beruházási tárgyalásokat”. Azt is mondta, hogy a koperi kikötő és az oda vezető vasútvonal fejlesztésében a magyar részvételből “nem lesz semmi”. Szijjártó mostani interjújában azt mondta, hogy néhány szlovén politikai erő nem akart velük tárgyalni, ami egyébként szerinte nem probléma, mivel joguk van erről így dönteni a szlovéneknek.

Trieszt belvárosa. Fotó: AFP

Triesztnek Kína európai terjeszkedésében is kulcsszerepe lehet. Tavasszal több cikk is megjelent arról a nemzetközi médiában, hogy Budapest-Belgrád vasútvonal megépítésénél kulcsfontosságúként beállított Pireusz mellett/helyett Trieszt lehet az Európába áramló kínai áruk egyik fő logisztikai központja. Márciusban Olaszország írta alá a nyugat-európai országok közül elsőként a megalomán Egy út, egy övezet elnevezésű fejlesztési programot, amelyben két olasz kikötő fejlesztése is szerepel.

Az egyik Genova, a másik pedig Trieszt, és olasz kormánypárti források szerint a kettő közül inkább Triesztben éreznek nagyobb lehetőséget a kínaiak. Trieszt azért lehet fontos Kína számára, mert innen viszonylag könnyedén elérhetőek a tengertől elzárt közép-európai országok, azaz Magyarország mellett Ausztria, Csehország, Szerbia és Szlovákia.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAláírták az 500 milliárdos szerződést a projektről, amire nincs szükségAláírták a Soroksár-Kelebia vasút felújításáról szóló, részben kínai hitelből finanszírozott szerződést, amely a Budapest-Belgrád projekt legnagyobb része. A munka a tervezéssel együtt várhatóan öt évig tart.

Közélet koper Külgazdasági és Külügyminisztérium Olaszország Szijjártó Péter szlovénia trieszt Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Fabók Bálint
2019. június 14. 06:41 Élet, Közélet

Visszaélések ellen hirdetett harcot a kormány, leszámolás lett belőle

Hiába ígérte a kormány, hogy a nem csaló színházak nem járnak rosszul a tao-rendszer megszüntetésével, durván bezuhant a legtöbb független színház állami támogatása.

Fabók Bálint
2019. június 13. 06:52 Közélet, Vállalat

Szicíliai módszerek és nyakára küldött emberek övezték a vesztegetéssel gyanúsított Bige László felemelkedését

Az ország egyik leggazdagabb embere bezáratja a két magyar műtrágyagyár egyikét. Bige László életútja és a szolnoki vegyi vállalat jelentősége.

Váczi István
2019. június 12. 17:01 Közélet

Kiderült, hogy sokkal drágább lesz, minden rekordot megdönt a Budapest-Belgrád vasút magyar szakasza

Eddig azt mondták, hogy a Budapest-Belgrád egész magyar szakasza kijön szűk 600 milliárdból, most kiderült, hogy csak a Soroksártól induló része.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. június 17. 06:50 Vállalat

Szinte munkások nélkül kaszálnak tízmilliárdokat a kormány kedvenc építői

Összeszedtünk néhány adatot, amelyek elég jól megmutatják, hogy lényegében „üzletszerzési jutalékot” szednek az állami tendereken rendszeresen arató cégek.

Hajdu Miklós
2019. június 16. 16:57 Adat

Most jön a neheze, ha Magyarország is tenni akar a klímakatasztrófa ellen

Bár az üvegházhatású gázok kibocsátását összességében sikerült visszafogni hazánkban és az EU-ban is, vannak olyan ágazatok, amelyek egyre jobban szennyezik a levegőt.

Avatar
2019. június 13. 17:23 Adat

Egyre több nő hal bele a dohányzásba Magyarországon

A dohányzás itthon még mindig súlyos probléma. Egy új tanulmány megmutatja, hogyan jelennek meg itt is a nemi egyenlőtlenségek.