Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2019. június 6. 12:00 Közélet

Szijjártó szerint nagyon közel vagyunk, hogy Trieszt legyen a magyar tengeri kikötő

Nagyon közel van a megállapodás ahhoz, hogy Trieszt legyen Magyarország tengeri kijárata – mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a szlovén közszolgálati tévének adott interjújában szerdán. Szijjártó a 12 kelet- és közép-európai uniós országot tömörítő Három Tenger Kezdeményezés államfői csúcstalálkozójának üzleti fórumán vett részt Szlovéniában, de sem a minisztérium, sem az MTI nem számolt be arról, hogy Szijjártó miket mondott a trieszti üzlettel kapcsolatban.

A rövid bejátszásból nem derül ki semmilyen konkrétum arról, hogy pontosan ki a tárgyalópartner és az sem, hogy miről szólnak a tárgyalások. Az Orbán-kormány hosszabb ideje próbálkozik azzal, hogy Magyarország érdekeltséget szerezzen egy hozzánk közelebb eső adriai kikötőben.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEldől, hogy mennyire sikerül kiterjeszteni a magyar rendszert SzlovéniáraMagyar tengeri kikötő, magyar vasútépítés, magyar pártfinanszírozás Szlovéniában. Vasárnap kiderül, mit szólnak ehhez a szlovén választók.

Tavaly még úgy tűnt, hogy a szlovéniai Koper lehet a befutó, de a 2018-as kormányválság és választás felülírta ezt. A magyar kormány 200 millió eurót kínált fel az egymilliárd eurós költségvetésű Divaca-Koper vasútvonal kétvágányosítására, cserébe azért, hogy magyar építőipari cégek is részt vehessenek a vasútépítésben, és pozíciókat szerezzenek a koperi kikötőnél is.

A centrista koalíciót vezető Miro Cerar miniszterelnök és kormánya tavalyi bukásában is szerepet játszott a vasútvonal. A kormány egyik legfontosabb célja volt a beruházás megvalósítása, a róla szóló népszavazás sikertelensége*Népszavazást tartottak a vasútvonal megépítéséről, a szlovén Legfelsőbb Bíróság azonban megsemmisítette a szavazás eredményét, mivel úgy látták, hogy a médiában túl nagy súllyal szerepelt kormány álláspontja. Azóta tartottak még egy érvénytelen népszavazást az ügyben. után azonban lemondott Cerar. A tavaly nyári választás után pedig egyértelművé vált, hogy magyar szerepvállalás nélkül fog megépülni a projekt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Kaukázust is célozzák Magyarország vasútfejlesztési terveiA bakui magyar nagykövet szerint Magyarországot érdekli, hogy csatlakozzon a 2017-ben átadott Baku-Tbiliszi-Kars vasútvonalhoz.

Novemberben Orbán Viktor beszélt először arról, hogy “a magyar kormány a tengerhez kijutás ügyében Kopert ‘zárójelbe teszi’, és Triesztben keres kikötőszerzési és -beruházási tárgyalásokat”. Azt is mondta, hogy a koperi kikötő és az oda vezető vasútvonal fejlesztésében a magyar részvételből “nem lesz semmi”. Szijjártó mostani interjújában azt mondta, hogy néhány szlovén politikai erő nem akart velük tárgyalni, ami egyébként szerinte nem probléma, mivel joguk van erről így dönteni a szlovéneknek.

Trieszt belvárosa. Fotó: AFP

Triesztnek Kína európai terjeszkedésében is kulcsszerepe lehet. Tavasszal több cikk is megjelent arról a nemzetközi médiában, hogy Budapest-Belgrád vasútvonal megépítésénél kulcsfontosságúként beállított Pireusz mellett/helyett Trieszt lehet az Európába áramló kínai áruk egyik fő logisztikai központja. Márciusban Olaszország írta alá a nyugat-európai országok közül elsőként a megalomán Egy út, egy övezet elnevezésű fejlesztési programot, amelyben két olasz kikötő fejlesztése is szerepel.

Az egyik Genova, a másik pedig Trieszt, és olasz kormánypárti források szerint a kettő közül inkább Triesztben éreznek nagyobb lehetőséget a kínaiak. Trieszt azért lehet fontos Kína számára, mert innen viszonylag könnyedén elérhetőek a tengertől elzárt közép-európai országok, azaz Magyarország mellett Ausztria, Csehország, Szerbia és Szlovákia.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAláírták az 500 milliárdos szerződést a projektről, amire nincs szükségAláírták a Soroksár-Kelebia vasút felújításáról szóló, részben kínai hitelből finanszírozott szerződést, amely a Budapest-Belgrád projekt legnagyobb része. A munka a tervezéssel együtt várhatóan öt évig tart.

Közélet koper Külgazdasági és Külügyminisztérium Olaszország Szijjártó Péter szlovénia trieszt Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2019. szeptember 10. 13:13 Közélet

„A klímaváltozás első áldozata az igazság”

(A cikk az Alapblogon jelent meg eredetileg, a szerző a HOLD Alapkezelő elemzője. Reakció Tóth István György múlt héten megjelent cikkére, a benne foglaltak ebben az esetben is a szerző véleményét tükrözik.)

Bucsky Péter
2019. szeptember 10. 07:00 Közélet

Összeszedtük, miért bukott meg a Bubi

Nem csak arról van szó, hogy nehéz és bumfordi a bicikli. A Tarlós-féle városvezetés elmaradt biciklis fejlesztései is kellettek ahhoz, hogy ekkora pénznyelő legyen a budapesti közbringa.

Jandó Zoltán
2019. szeptember 5. 16:29 Közélet

Közelednek a választások, gyorsan megtolták még 3,5 milliárddal a propagandát

Újabb 3,5 milliárd forintot költ el Rogán Antal minisztériuma arra, hogy tájékoztassa a magyar állampolgárokat és a nemzetközi közvéleményt a kormány döntéseiről.

Fontos

Stubnya Bence
2019. szeptember 15. 07:53 Adat

A devizahitelek gerjeszthették a nagy magyar kivándorlási hullámot

A szegényebb háztartások részesülnek nagyobb részben a külföldön dolgozó magyarok hazautalásaiból. Fontos motiváció volt a külföldön munkát keresőknek, hogy a család fizetni tudja a törlesztőt.

Jandó Zoltán
2019. szeptember 14. 08:08 Vállalat

Az állam és a mobilhasználók is milliárdokat bukhatnak a tegnapi döntés miatt

Mindenki arra számított, hogy a Digi frekvenciát szerez magának és szétrobbantja a magyar mobilpiacot, erre egyszerűen kivágták őket a frekvenciatenderről.

Kasnyik Márton
2019. szeptember 13. 15:11 Pénz

Ha a béremelkedést akarják eltüntetni, jöhet a 444 forintos euró

Ha a jegybank célja a gyenge forinttal a versenyképesség javítása, akkor nem kell megállniuk 333 forintnál.