Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2023. április 24. 13:47 Vállalat

A stadion lett Magyarország legújabb exportterméke

Egy magyar cégek alkotta konzorcium nyerte el a szerb nemzeti stadion építéséhez kapcsolódó beruházás-lebonyolítói, mérnöki tanácsadói és projektmenedzsment munkákra kiírt tendert. Helyi lapok beszámolói szerint a Viköti Kft., az Utiber Kft. és utóbbi szerb leánya 1,65 milliárd dínárért (5,3 milliárd forintért) végezheti a munkát.

Alulnézet: Szerbiában évek óta beszélnek egy új nemzeti stadionról, de a projekt az elmúlt hónapokban gyorsult fel igazán.

  • A 60 ezres aréna költségeit először 150 millió euróra (jelenlegi árfolyamon 56 milliárd forintra) becsülték, jelenleg azonban már 350 millió eurós büdzséről beszélnek (130 milliárd forint).

Felülnézet: Aleksandar Vucic szerb elnök, amikor januárban a beruházásról beszélt, pozitív példaként említette a magyar sportberuházásokat.

  • Egyre inkább úgy tűnik, hogy ez lehet a hazai, kormányközeli építőipari vállalatok egyik kitörési pontja a nemzetközi vagy legalábbis a régiós piacokra.

Előzmények: az elmúlt bő egy évtizedben Magyarországon elég jelentős ágazati tapasztalat gyűlt össze a stadion és sportcsarnoképítések területén.

  • A 2010 és 2020 közötti időszakban az Index összesítése szerint 330 milliárd forintot költöttek el Magyarországon stadionfejlesztésekre.
  • Azóta ehhez néhány kisebb projekt mellett hozzájött még a Budapesti Atlétikai Stadion is, amelynek a végső költsége 250 milliárd körül lehet.
  • A sportcsarnokok építése pedig csak a 2010-es évek végén indult be igazán, és azóta erre is százmilliárdokat költött a kormányzat.

Cél: az elsősorban állami megbízásokból élő kormányközeli építőipari cégeknek jó ideje nem titkolt szándéka, hogy a piacon is versenyképesek legyenek, kilépjenek a nemzetközi színtérre.

  • Orbán Viktor miniszterelnök még a nagy összeveszés előtt arról beszélt, hogy Simicska Lajos birodalmának zászlóshajója, a Közgép is nemzetközi szereplő lehet.
  • Később Simicska kiesése után a Közgép helyére lépő vállalatoknál is megjelent ez stratégiai célként, de a legtöbb kormányközeli építőipari cég fő bevételi forrása a magyar állam maradt.

Eredmény: az elmúlt időszakban egyre gyakrabban kapnak szerepet magyar cégek a környező országok sportfejlesztési projektjeiben.

  • A horvátországi Eszéken a klub egykori tulajdonosaként Mészáros Lőrinc, valamint üzleti köre építtetőként van jelen. A projektet a Strabag fogja össze, de az NK Osijek fő szponzorai magyar építőipari cégek.
  • A komáromi stadion átépítésére kiírt tendert pedig néhány hete nyerte el a Mészáros-család egyik cége.

Érdekesség: bár az Utibernek van némi tapasztalata sportberuházásokkal (pdf), itthon nem a mostani szerbiai megbízást elnyerő cégek felügyelték a legnagyobb stadionprojekteket.

  • Az Utiber a viszonylag kicsi pécsi építkezésnél működött közre, míg a két legnagyobb beruházásnál, az Puskás Aréna és az atlétikai stadion építésénél a Főber Zrt. – Óbuda-Újlak Zrt. kettőse végezte a munkát.
  • Szerbiában ezúttal azonban csak a végül nyertes konzorcium adott le ajánlatot.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkOrbán még a járvány évében is háromszor annyit költött sportra, mint Gyurcsányék összesenA 2010 előtti időszakban év 30-40 milliárd forintot költött az állam sportra, 2020-ban 527 milliárdot. A pénz sokkal több lett, de továbbra is rosszul osztja el a kormányzat.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkStadion, kórház vagy iskola? A sport oldaláról adunk pár fogódzót a válaszhozA Nemzeti Sportközpontok 270 milliárd forintért fejlesztett az elmúlt évtizedben, a bevétele azonban alig nőtt. Évi 12 milliárdba kerül a Puskás Aréna és az olimpiai edzőtáborok fenntartása. Megéri?

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHeti 80 ezer embert vártak az új stadionokba, a negyede sem jött összeAnnak ellenére öntötték látható eredmény nélkül a pénzt a fociba, hogy a magyarok többsége ezt ellenezte. Nem is lett népszerűbb a labdarúgás.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat eszék Mészáros Lőrinc stadion stadionépítés Szerbia Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Fontos

Elek Péter
2024. április 24. 04:35 Pénz

Olyan gazdagok a nyugdíjba vonuló amerikaiak, hogy azt még a forint is megérzi

Amerikai infláció: volt, van, lesz; és az emiatt magasan ragadó dollárkamatokhoz mérik minden más deviza hozamát - a forintét is.

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.