Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2022. június 24. 12:47 Világ

Lenne egy jó módszer arra, hogy azonnal lássuk, mekkora az infláció

Érdekes kutatási projekt előzetes ismertetését jelentették meg német közgazdászok a VoxEu portálon. Az egyetemi szférából és a jegybankból érkező kutatói csapat tagjai néhány tartós élelmiszer árából és eladott mennyiségéből építenek adatbázisokat, a GfK piackutató ottani háztartási paneljére támaszkodva.

A pénztárgépes adatok, vagyis a nyugták alapján minden héten összesítik, hogy a felmérésben résztvevők ténylegesen mennyit fizettek és mennyit vásároltak az olyan termékekből, mint az étolaj, a liszt, a tej, a vaj vagy a kávé. Így egy reprezentatív mintán termékcsoportokra lebontva lényegében folyamatosan mérni tudják az inflációt és az értékesítés volumenét is. A kutatók szerint ez lehetőséget ad arra, hogy a hivatalos inflációs adatokat is hétről-hétre előre jelezzék, amire azért van szükség,

mert azok csak az adott hónap vége után, egyes esetekben hat hét csúszással jelennek meg.

Az orosz-ukrán háború viszont arra mutat rá, hogy az árak és a vásárolt mennyiségek is nagyon gyorsan megváltozhatnak, és ilyenkor a hat hét rengeteg idő, a döntéshozóknak jól jönne egy olyan eszköz, amellyel azonnal képet kaphatnak a folyamatokról.

Az idei adatok például jól mutatják, hogy az étolaj fogyasztói ára a háború kitörése előtt is elég meredeken emelkedett, és ez a mai napig egyenletesen tart. Az étolaj vásárlások viszont a háború kitörése utáni hetekben emelkedtek az egekbe, hogy aztán májusra visszatérjenek a korábbi évek átlagos szintjére. A lisztnél hasonló folyamatok zajlottak le azzal a lényeges különbséggel, hogy ott az áremelkedést csak a háború indította be.

Az is jól látszik a cikkhez mellékelt ábrákon, hogy tejből például nem is kezdtek felhalmozni a fogyasztók az áremelkedés ellenére sem, vajból pedig egyenesen többéves mélypontra zuhant a vásárlási mennyiség (ennek oka valószínűleg már az, hogy a rendkívüli áremelkedés miatt a helyettesítő termékeket választják).

A kutatók a tanulmányukban megerősítik azt az egyébként szélesebb körben is támogatott elképzelést, hogy a pénztárgépes adatokra építve nagyon hasznos lenne “élőben” és termékcsoportokra lebontva követni az ár- és volumenváltozásokat, mert sokkal gyorsabban lehetne reagálni a piaci folyamatokra.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVisszafogták a vásárlásaikat a németek, árcsökkentést kényszerítve a boltokraRekordzuhanásban van Németországban a kiskereskedelmi forgalom.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ élelmiszer infláció németország orosz-ukrán konfliktus Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Váczi István
2024. április 19. 04:34 Világ

Romba dőlnek az orosz remények Ukrajnában?

Jelenleg szinte minden harctéri körülmény az oroszoknak kedvez, az eddig elért eredményeik mégis szerények, miközben az ukránok lőszerhiánya hamarosan enyhül.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Fontos

Bucsky Péter
2024. április 25. 04:39 Adat, Élet

Több ezer milliárdos rezsivédelem után a magyarok harmada fával fűt

Az energiaválság megmutatta, hogy miért tévút hosszú távon a rezsicsökkentés, amelyből ráadásul az igazán szegények többsége ki is marad, hiszen fával fűt.

Elek Péter
2024. április 24. 04:35 Pénz

Olyan gazdagok a nyugdíjba vonuló amerikaiak, hogy azt még a forint is megérzi

Amerikai infláció: volt, van, lesz; és az emiatt magasan ragadó dollárkamatokhoz mérik minden más deviza hozamát - a forintét is.

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.