Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2023. január 18. 10:32 Világ

Nem csak a színház kedvéért szégyenítette meg Putyin a miniszterét

Sokan felkapták a fejüket arra az orosz elnöki hivatal által múlt héten kiadott felvételre, amelyen Vlagyimir Putyin keresetlen szavakkal leteremti Gyenisz Manturov kereskedelmi minisztert, amiért 2023-ra még nem adott le rendeléseket az orosz légi ipari cégeknél. Az alábbi videóról van szó (angol felirattal, az elhangzottak hivatalos leirata itt található a Kreml oldalán):

A kommentárok ezzel kapcsolatban jellemzően arra fókuszáltak, hogy Putyin – korántsem szokatlan módon – ezzel akarja megerősíteni az erős elnöki imázsát, azt sugallni, hogy az ukrajnai háború mellett a hazai ügyeket is kézben tartja. Mások azt emelték ki, hogy az eset azt mutatja, Putyin abban hisz, ha valamilyen területen nem sikerül biztosítani az általa elvárt eredményeket, akkor az nem a feltételek hiánya miatt van, hanem mert alárendeltjei nem eléggé rátermettek vagy agilisek. (Ahhoz hasonlóan, ahogyan az ukrajnai hadművelet irányításában már legalább hat tábornok vállalt szerepet egy-egy frontszakasz, majd utóbb a teljes művelet irányításában, és közülük ötöt már leváltottak.)

Azt természetesen nem tudjuk, hogy pontosan mi volt Putyin közszemlére tett kifakadásának oka, de az sem lenne meglepő, ha önmagában az orosz polgári légi közlekedés állapota aggasztaná az elnököt. Az ország méretei miatt ennek olajozott működése nélkülözhetetlen a modern társadalmi-gazdasági viszonyok fenntartásához, ám a katonai repüléssel szemben a háború kitöréséig nyugati gyártmányok (Airbus, Boeing) uralták a civil szektort, nagyjából 75 százalékos részesedéssel.

Ukrajna lerohanása után viszont az orosz légi közlekedést is elérték a szankciók, így megszűnt a nyugati típusok alkatrészellátása, műszaki támogatása. Azt ugyan megtehették az oroszok, hogy nem adták vissza a nemzetközi lízingcégek repülőit a tulajdonosok felszólítása ellenére, ám az alkatrészeknél a hírek szerint már elkezdődött a flotta kannibalizálása, azaz leállított gépekből szerelik ki a szükséges alkatrészeket. Ám félő, hogy az egyelőre csak kisebb légi biztonsági incidensek idővel súlyosabbá válhatnak.

Az orosz elnök nyilván tisztában van ezzel, ezért is sürgethette miniszterét a megrendelések felpörgetésére. Más kérdés, hogy az olyan típusokért, mint a Szuhoj Superjet vagy a Tu-214-es korábban még az orosz légitársaságok sem igazán tülekedtek, a nemzetközi piacokról már nem is beszélve. Igaz, az utóbbi gyártását eleve csak az Ukrajna lerohanását követően bevezetett szankciók miatt indították újra.

Az értékarányosan eredetileg 55-60 százalékban nyugati alkatrészekből álló Superjetnél az okozza a legnagyobb problémát, hogy nem lehet használni az eredetileg francia-orosz együttműködésben kifejlesztett hajtóműveket új gépek gyártásához. A tervek szerint a tisztán orosz hajtóműnek idén kell végleges engedélyt kapnia, és akkor az oroszosított Superjet gyártása is elkezdődhet.

Emellett a finanszírozás sem feltétlenül adott: Manturov részben pont azzal próbált védekezni, hogy ennek biztosítása után adhat csak le megrendeléseket. A katonai és rendvédelmi kiadások az idei orosz büdzsé harmadát viszik el, a szociális kiadások pedig további harmadot, így a polgári fejlesztési jellegű programoknak kisebb forrásokért kell versengeniük. Igaz, ha a pénzügyminiszterrel tárgyal, Manturovnak talán csak elég lesz megmutatnia Putyin videóját, amikor a repülőgép-megrendelésekre kér majd pénzt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFél éve nem értek el ekkora sikert az oroszok a háborúbanAz utóbbi hónapok kudarcai után egy 10 ezres város elfoglalását is lelkesen ünneplik az oroszok, fontosabb azonban, hogy közben ki szenved arányaiban nagyobb veszteségeket.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA háború gyors meneküléssel kecsegtet a hitelcsapdából és az anyagi nehézségek elől a legszegényebb oroszoknakA legszegényebb rétegek Putyin legelkötelezettebb támogatói, rajtuk kívül csak a háborút pénzeli erőteljesebben az orosz gazdaság.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz orosz összeomlás elmaradt, de nem fényesek a kilátásokAz orosz gazdaság új körülményekhez történő alkalmazkodási periódusa jövő őszig tarthat, de a visszaesés valószínűleg csak 3-5 év múlva ér véget.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ légi közlekedés Oroszország repülőgép repülőgépgyártás vlagyimir putyin Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. július 25. 05:15 Világ

Kifürkészhetetlen, hogy milyen gazdaságpolitika jön, ha Trump nyer

Egyszerre védené a „dolgozó emberek", a hazai ipar és a milliárdos befektetők érdekeit, újabb vámháborút ígér, ami az exportfüggő Magyarországnak is fájhat.

Hajdu Miklós
2024. július 24. 17:39 Világ

A Lukoil-blokád csak újabb ürügy az ukrajnai magyar vétóra, meddig mehet ez?

A fegyverszállításokat ugyan nem tudja blokkolni Magyarország, de a támogatások kifizetését igen, és minden jel szerint meg is teszi, amíg lehet.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 16:23 Adat, Világ

Mennyi esélye van Kamala Harrisnek legyőzni Trumpot?

A fogadóirodák oddsai alapján 38 százalék, de az elmúlt hetekben már minden felmérés azt mutatta, hogy több, mint a regnáló elnöknek.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.