Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2023. január 18. 10:32 Világ

Nem csak a színház kedvéért szégyenítette meg Putyin a miniszterét

Sokan felkapták a fejüket arra az orosz elnöki hivatal által múlt héten kiadott felvételre, amelyen Vlagyimir Putyin keresetlen szavakkal leteremti Gyenisz Manturov kereskedelmi minisztert, amiért 2023-ra még nem adott le rendeléseket az orosz légi ipari cégeknél. Az alábbi videóról van szó (angol felirattal, az elhangzottak hivatalos leirata itt található a Kreml oldalán):

A kommentárok ezzel kapcsolatban jellemzően arra fókuszáltak, hogy Putyin – korántsem szokatlan módon – ezzel akarja megerősíteni az erős elnöki imázsát, azt sugallni, hogy az ukrajnai háború mellett a hazai ügyeket is kézben tartja. Mások azt emelték ki, hogy az eset azt mutatja, Putyin abban hisz, ha valamilyen területen nem sikerül biztosítani az általa elvárt eredményeket, akkor az nem a feltételek hiánya miatt van, hanem mert alárendeltjei nem eléggé rátermettek vagy agilisek. (Ahhoz hasonlóan, ahogyan az ukrajnai hadművelet irányításában már legalább hat tábornok vállalt szerepet egy-egy frontszakasz, majd utóbb a teljes művelet irányításában, és közülük ötöt már leváltottak.)

Azt természetesen nem tudjuk, hogy pontosan mi volt Putyin közszemlére tett kifakadásának oka, de az sem lenne meglepő, ha önmagában az orosz polgári légi közlekedés állapota aggasztaná az elnököt. Az ország méretei miatt ennek olajozott működése nélkülözhetetlen a modern társadalmi-gazdasági viszonyok fenntartásához, ám a katonai repüléssel szemben a háború kitöréséig nyugati gyártmányok (Airbus, Boeing) uralták a civil szektort, nagyjából 75 százalékos részesedéssel.

Ukrajna lerohanása után viszont az orosz légi közlekedést is elérték a szankciók, így megszűnt a nyugati típusok alkatrészellátása, műszaki támogatása. Azt ugyan megtehették az oroszok, hogy nem adták vissza a nemzetközi lízingcégek repülőit a tulajdonosok felszólítása ellenére, ám az alkatrészeknél a hírek szerint már elkezdődött a flotta kannibalizálása, azaz leállított gépekből szerelik ki a szükséges alkatrészeket. Ám félő, hogy az egyelőre csak kisebb légi biztonsági incidensek idővel súlyosabbá válhatnak.

Az orosz elnök nyilván tisztában van ezzel, ezért is sürgethette miniszterét a megrendelések felpörgetésére. Más kérdés, hogy az olyan típusokért, mint a Szuhoj Superjet vagy a Tu-214-es korábban még az orosz légitársaságok sem igazán tülekedtek, a nemzetközi piacokról már nem is beszélve. Igaz, az utóbbi gyártását eleve csak az Ukrajna lerohanását követően bevezetett szankciók miatt indították újra.

Az értékarányosan eredetileg 55-60 százalékban nyugati alkatrészekből álló Superjetnél az okozza a legnagyobb problémát, hogy nem lehet használni az eredetileg francia-orosz együttműködésben kifejlesztett hajtóműveket új gépek gyártásához. A tervek szerint a tisztán orosz hajtóműnek idén kell végleges engedélyt kapnia, és akkor az oroszosított Superjet gyártása is elkezdődhet.

Emellett a finanszírozás sem feltétlenül adott: Manturov részben pont azzal próbált védekezni, hogy ennek biztosítása után adhat csak le megrendeléseket. A katonai és rendvédelmi kiadások az idei orosz büdzsé harmadát viszik el, a szociális kiadások pedig további harmadot, így a polgári fejlesztési jellegű programoknak kisebb forrásokért kell versengeniük. Igaz, ha a pénzügyminiszterrel tárgyal, Manturovnak talán csak elég lesz megmutatnia Putyin videóját, amikor a repülőgép-megrendelésekre kér majd pénzt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFél éve nem értek el ekkora sikert az oroszok a háborúbanAz utóbbi hónapok kudarcai után egy 10 ezres város elfoglalását is lelkesen ünneplik az oroszok, fontosabb azonban, hogy közben ki szenved arányaiban nagyobb veszteségeket.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA háború gyors meneküléssel kecsegtet a hitelcsapdából és az anyagi nehézségek elől a legszegényebb oroszoknakA legszegényebb rétegek Putyin legelkötelezettebb támogatói, rajtuk kívül csak a háborút pénzeli erőteljesebben az orosz gazdaság.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz orosz összeomlás elmaradt, de nem fényesek a kilátásokAz orosz gazdaság új körülményekhez történő alkalmazkodási periódusa jövő őszig tarthat, de a visszaesés valószínűleg csak 3-5 év múlva ér véget.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ légi közlekedés Oroszország repülőgép repülőgépgyártás vlagyimir putyin Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.

Vámosi Ágoston
2025. március 27. 15:40 Világ

Mélyütés a magyar gazdaságnak Trump 25 százalékos vámemelése

Ha a termékek teljes értékláncát végigkövetjük, hazánknak az USA-val szemben a legnagyobb a kereskedelmi többlete, főleg az autóiparnak köszönhetően.

Váczi István
2025. március 27. 12:56 Világ

A tűzszüneti területek mutatják legjobban, hol értek el sikereket az ukránok

Ahol az oroszoknak is van veszítenivalójuk, ott legalább nem esélytelen, hogy szüneteljenek a támadások. Más kérdés, hogy ez kinek kedvez jobban.

Fontos

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Bucsky Péter
2025. március 29. 06:06 Podcast

Lemarad a gazdaság a népesség növekedése mögött, ha nem csökken Afrika kizsákmányolása

A nehézségekben a rossz kormányzási gyakorlatoknál is nagyobb szerepe lehet az adóelkerülésnek és az egyoldalú kereskedelmi kapcsolatoknak.