Hírlevél feliratkozás
Avatar
2021. szeptember 2. 10:52 Világ

Lelassultak, de az Európát kiszolgáló teherszállító hajók így is szennyezőbbek, mint gondolták

A tengeri hajózás mostanában leginkább a többszörösére emelkedett fuvardíjak és a kiszámíthatatlanná vált szállítási idők miatt kerül szóba, de hosszú távon ennél is fontosabb hozzájárulása a klímaváltozáshoz. Ennek fényében elég meglepő, de csak most készült el az Európai Unió első átfogó jelentése a szektor üvegházgáz-kibocsátásáról, amely szerint ez ráadásul nagyobb, mint amennyit az előzetes számítások mutattak.

A közlekedési szektoron belül a hajózás jelenleg 14 százalékos részaránnyal a harmadik helyen áll a közúti közlekedés – amely a kibocsátás 71 százalékát adja – és a repülés mögött. Mivel a becslések szerint az uniós hajózási szektor teljesítménye több mint a duplájára emelkedik 2050-re a 2005-ös szinthez képest, a jelenlegi tervek valószínűleg kevesek lesznek ahhoz, hogy el lehessen érni uniós szinten a klímasemlegességet az évszázad közepére. (Tehát hogy legfeljebb annyi üvegházhatású gázt bocsássanak ki az EU területén, amennyit különböző módszerekkel ki is vonnak a légkörből.)

Ennek érdekében a közlekedésből származó kibocsátást 90 százalékkal kell csökkenteni 2050-re, mivel azonban a hajózásban a helyzet rosszabb a gondoltnál, vagy erősebb intézkedésekre van szükség az ágazatban, vagy más közlekedési szektorok kibocsátását kell még inkább megvágni. Eddig azzal számoltak, hogy a hajózásban 75 százalékkal kell csökkenteni a kibocsátást 2050-re – emlékeztet a Bloomberg cikke.

Az egyik tervezett intézkedés, hogy a hajózást is be kell vonni az uniós kibocsátáskereskedelmi rendszerbe, tehát a szállítmányozó cégeknek is ugyanúgy fizetniük kell a szennyezésük után, mint már jelenleg is például az erőműveknek. Emellett az olyan megújuló üzemanyagok hajózási felhasználását is elősegítenék, mint a bioüzemanyagok és a (zöld) hidrogén.

Ezeket a terveket még el kell fogadniuk a tagállamoknak és az Európai Parlamentnek, de hogy nem triviális feladatról van szó, azt mutatja az egyik már megvalósult kibocsátáscsökkentési intézkedés. A jelentés szerint 2008-hoz képest a hajók 20 százalékkal csökkentették a sebességüket, és így kevesebb üvegházhatású gázt juttatnak a légkörbe. Ez klímavédelmi szempontból természetesen örvendetes, de a hajók lassulása az egyik – nem sokat emlegetett – oka a bevezetőben emlegetett problémáknak, vagyis hogy drágábbá vált a tengeri szállítmányozás.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem elég, hogy méregdrágák, már lepakolni is alig tudják a konténereket a kikötőkbenIdén tovább nőtt a Kínából induló tengeri fuvarozás költsége, ráadásul a legnagyobb amerikai és európai kikötők nem is képesek egyből fogadni a beérkező hajókat.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ hajózás klímaváltozás szén-dioxid kibocsátás teherhajó tengerhajózás üvegház Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Gajda Mihály
2025. április 1. 17:00 Világ

Épp az ukrajnai háború árnyékában szabadulhat ki Kazahsztán az orosz függőségből

A háború kitörése után Moszkva elvárta volna Kazahsztántól a teljes együttműködést, a közép-ázsiai ország ehelyett viszont megerősítette a kapcsolatatait Kínával és a nyugati országokkal.

Mészáros R. Tamás
2025. március 31. 14:21 Világ

Még a vámháborúnál is súlyosabb felfordulást hozhat, ha Trump megadóztatja a kínai hajókat

Trump csapata nemzetbiztonsági kérdésnek tartja a hajógyártás felélesztését, de iparági szereplők szerint csak káosz várható a hajók megsarcolásától.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. április 2. 05:59 Vállalat

Olyasmiben látott értéket, amiben más nem, erre alapozva válna globális céggé a magyar Datapao

A magyar adatelemző cég az egyike az ezer leggyorsabban növekvő európai cégnek a Financial Times szerint. De hogyan jutottak ide?

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.