Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. július 7. 14:34 Világ

Egyre csak drágul a melegben a halálra ítélt energiahordozó

Miközben a lehető leggyorsabban fel kellene hagyni a szén felhasználásával a klímaváltozás megfékezése érdekében, a növekvő igények miatt az energiahordozó sokat drágult az utóbbi időszakban, különösen az ázsiai térségben. Az ausztrál export és a kínai import szempontjából mértékadó kikötőkben több mint 50 százalékkal drágult a szén, és megdöntötte korábbi csúcsát. A jövőbeli leszállításra vonatkozó árak szintén meredeken emelkednek, Ausztráliában közel 50 százalékkal, míg Kínában több mint 100 százalékkal.

Ennek egyik oka ironikus módon részben a nyári hőség, amely ellen légkondicionálással védekeznek az emberek, ami növeli az áramigényt, emiatt pedig még több, a klímaváltozáshoz az energiahordozók közül a leginkább hozzájáruló szenet kell elégetni. Tavalyelőtti adatok szerint a világ áramtermelésének több mint harmadát még mindig a szén biztosítja, a rövid távon alternatívaként szóba jöhető földgáz pedig szintén sokat drágult, és nem csak Ázsiában.

A másik ok a járvány után – kisebb-nagyobb megszakításokkal – felpörgő feldolgozóipar energiaigénye, emellett a szintén hasító acélgyártásnak koksz formájában is szüksége van a szénre.

Különösen igaz ez Kínára, ahol a halálos bányabalesetek után átfogó ellenőrzések kezdődtek, ami visszafogja a hazai szénbányászatot, a kiesést pedig importból kell pótolni, felhajtva az árakat. A politikai csatározások miatt ráadásul ausztrál szállítmányokat nem fogad Kína, ami kedvezőbb helyzetbe hozza a többi exportőrt, amelyek közül Indonéziában heves esőzések hátráltatták a bányászatot az év első felében – írja a Bloomberg.

Egyelőre az ausztrálok nem bánkódnak a kínai tilalom miatt, könnyen találnak más vevőket, például Japánban és Indiában, bár a járvány újabb fellángolásai bizonytalanná teszik az ottani igények pontos mértékét.

Összességében mindenesetre úgy tűnik, hogy idén Kínában, Indiában és az Egyesült Államokban – a világ három legnagyobb szénfogyasztójában – is a szénfelhasználás, ami nyilvánvalóan nincs szinkronban a klímacélokkal. Az iparosodás előtti szinthez viszonyított maximum 1,5 Celsius-fokos felmelegedés (amelyből 1,2 fok már megvalósult) tartásához ugyanis nagyon gyorsan fel kellene hagyni a szénégetéssel, ami az igények csökkenésén keresztül elvileg a mélybe küldené a szén árát. (Bár ha a bányanyitások és -bővítések elmaradása miatt a felhozatal gyorsabban csökken az igényeknél, akkor egy dráguló időszak is jöhet, a kőolajnál és az üzemanyagoknál vannak is ilyen várakozások.)

Ami ebből a szempontból talán biztató lehet, hogy a boom nem tükröződik a tőzsdén jegyzett ausztrál szénbányász vállalatok részvényárfolyamában. A befektetők valószínűleg úgy gondolják, hogy a mostani felfutás nem lesz tartós, emellett a fenntarthatósági célokat figyelembe vevő (ESG) befektetési alapok portfólióba se nagyon férnek bele szénrészvények.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMinden korábbinál több kínai szénerőmű pöfékelhet az újraindulás utánTavaly első alkalommal haladta meg 2015 óta az új szénerőművek kapacitása a leszereltekét, elsősorban a kínai fejlesztések miatt.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Ausztrália Kína klímaváltozás klímavédelem szén Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Schaffhauser Tibor
2024. április 1. 04:36 Világ

Villantania kell valamit az EU-nak, mielőtt más országokat is rávenne az erősebb klímavédelemre

Egyre fontosabb a zöld diplomácia szerepe, de elegendők lesznek-e az EU által tervezett intézkedések a globális klímavédelmi törekvések felfuttatására?

Fontos

Lukács András
2024. április 17. 04:34 Élet

A kereslet visszafogásával érdemes csökkenteni az üzemanyagárakat

A kormány olcsóbb üzemanyagot szeretne, ám az élhető jövőt az szolgálná, ha ez azért valósulna meg, mert kevesebb benzinre és gázolajra van szükség.

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.