Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. november 25. 12:12 Világ

Ha Kína megneheztel, hirtelen gondok lesznek a minőséggel

Ötvennél is több teherszállító hajó várja legalább egy hónapja, hogy kirakodhasson kínai kikötőkben összesen 5,7 millió tonna, több mint félmilliárd dollárt érő, Ausztráliában kibányászott szenet.

Az eset első ránézésre több mint különös, hiszen normális esetben az ilyen ömlesztett árukat szállító hajóknak legfeljebb néhány napot kell várakozniuk kirakodás előtt. A dolog mégsem teljesen meglepő, mert Kína és Ausztrália kapcsolatai egyre rosszabbak azóta, hogy az utóbbi 2018-ban kizárta a Huaweit az 5G-hálózat kiépítésére pályázók közül nemzetbiztonsági okokra hivatkozva. Emellett pedig hű szövetségesként igyekezett igazodni Donald Trump amerikai elnök Kína-politikájához.

A probléma az ausztrálok szempontjából az, hogy számukra sokkal fontosabb a kínai felvevőpiac, mint az amerikaiaknak, vagyis jóval nagyobb mértékben kitettek az ellenintézkedéseknek. Ezt természetesen a kínaiak is tudják, és az utóbbi két évben egyre több ausztrál élelmiszer és nyersanyag importja elé gördítettek akadályokat. Ezeknek hivatalosan gyakran nincs közük a két ország viszonyához, most például arról beszélt egy kínai illetékes, hogy minőségi problémák akadtak az ausztrál szénnel.

Az utóbbi években a vámhatóságok kockázatelemzés keretében vizsgálták az importszenek minőségét és biztonságát, és sok esetben azt tapasztalták, hogy nem feleltek meg a környezetvédelmi előírásoknak. Kína ezért szigorította az ellenőrzéseket, hogy jobban védje a vállalatai jogos érdekeit és a környezetet

idézi a Bloomberg a kínai külügyminisztérium szóvivőjének témában adott válaszát.

Jól hangzik, de azért a valós ok valószínűleg inkább az lehet, amiről az amerikai hírügynökség még októberben számolt be, miszerint a kínai kormányzat megüzente a kohóknak és az erőműveknek, hogy ne használjanak ausztrál szenet. A kikötőket pedig arra utasította, hogy ne vegyék át az onnan érkező szállítmányokat.

A helyzet egyre kínosabb, ugyanis a több mint egy hónapja tétlenül veszteglő több mint 50 hajón mintegy ezer matróz dolgozik, és egy részüknek már lejárt a szerződése, és haza szeretne menni. Ez ráadásul egy olyan probléma, amely idén a koronavírus-járvány miatt amúgy is napirenden van a hajóstársaságoknál.

Emellett a tétlenségre kárhoztatott hajók közben értelemszerűen nem tudnak új fuvart sem teljesíteni, ami már kezdi éreztetni a hatását a régió hajózási piacán. Ha a kínaiak nem oldják fel a tilalmat, akkor az ausztrál megbízóknak nem lesz más választásuk, mint hogy máshol, például Japánban vagy Indiában találjanak vevőt a szénre.

Kína szempontjából mindennek mások felé is üzenetértéke van, mutatja, mire számíthat egy ország, ha Ausztráliához hasonló lépéseket tesz. Ez sem egy lényegtelen szempont, mert például számos nyugat-európai országban felmerült már, hogy kizárják a Huaweit az 5G-hálózat kiépítéséből.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA kínai dominancia megalapozójának harangozták be, mégis gyengére sikerült a világ legnagyobb gazdasági paktumaA világ lakosságának és GDP-jének 30 százalékára terjed ki az új ázsiai gazdasági övezet. Egyesek szerint ez megágyaz a kínai dominanciának, mások szerint semmin nem változtat.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Ausztrália kereskedelmi háború Kína szén tengerhajózás Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. július 18. 05:12 Világ

Nem sok jót jelez a jövőre nézve, ahogy a kormányok belenyúlnak az élelmiszerpiacba időjárási sokkok után

A hazai fogyasztók védelme a következő évtizedekben felerősítheti az éghajlatváltozás negatív társadalmi hatásait, és gyengítheti az élelmiszer-biztonságot.

Váczi István
2024. július 17. 15:02 Világ

Csak egyre több és több pénzért hajlandók csatába menni az oroszok

Jelentősen emelték az utóbbi hónapokban az orosz hadseregbe jelentkezők számára járó aláírási bónuszt, ami toborzási nehézségekre utal.

Torontáli Zoltán
2024. július 16. 15:54 Pénz, Világ

Nem erőltetik, ami nem megy, 20 év után adta fel romániai ambícióit az OTP

A nagy terjeszkedés közben távozott a bankcsoport azokról a piacokról, ahol nem sikerült nagyra nőni, és erre esélyt sem látott a vezetőség.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. július 18. 14:13 Adat

Pörgetjük a légkondikat, azok pedig rekordokat döntve zabálják az áramot

Kedden 144,5 gigawattóra áramot használtunk, aminél nyáron csak egyszer, 2021 júniusában mértek magasabb fogyasztást. Akkor is hőhullám volt.

Váczi István
2024. július 18. 11:39 Közélet

Nem baj, hogy olyan drága, mint egy metró, 113 milliárdot ad a Déli körvasútra az EU

290 millió euró, azaz mintegy 113 milliárd forint uniós támogatást kap a Déli körvasút fejlesztése az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközből.

Váczi István
2024. július 17. 11:14 Pénz

Miért dönt naponta rekordot az arany ára, ha nincs válság?

Kedden és szerdán is történelmi csúcsot döntött az arany ára, ami az utóbbi évek jó szériájának folytatódása, pedig magasak voltak a kamatok, és éppen közeli válság sem fenyeget.