Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. november 25. 12:12 Világ

Ha Kína megneheztel, hirtelen gondok lesznek a minőséggel

Ötvennél is több teherszállító hajó várja legalább egy hónapja, hogy kirakodhasson kínai kikötőkben összesen 5,7 millió tonna, több mint félmilliárd dollárt érő, Ausztráliában kibányászott szenet.

Az eset első ránézésre több mint különös, hiszen normális esetben az ilyen ömlesztett árukat szállító hajóknak legfeljebb néhány napot kell várakozniuk kirakodás előtt. A dolog mégsem teljesen meglepő, mert Kína és Ausztrália kapcsolatai egyre rosszabbak azóta, hogy az utóbbi 2018-ban kizárta a Huaweit az 5G-hálózat kiépítésére pályázók közül nemzetbiztonsági okokra hivatkozva. Emellett pedig hű szövetségesként igyekezett igazodni Donald Trump amerikai elnök Kína-politikájához.

A probléma az ausztrálok szempontjából az, hogy számukra sokkal fontosabb a kínai felvevőpiac, mint az amerikaiaknak, vagyis jóval nagyobb mértékben kitettek az ellenintézkedéseknek. Ezt természetesen a kínaiak is tudják, és az utóbbi két évben egyre több ausztrál élelmiszer és nyersanyag importja elé gördítettek akadályokat. Ezeknek hivatalosan gyakran nincs közük a két ország viszonyához, most például arról beszélt egy kínai illetékes, hogy minőségi problémák akadtak az ausztrál szénnel.

Az utóbbi években a vámhatóságok kockázatelemzés keretében vizsgálták az importszenek minőségét és biztonságát, és sok esetben azt tapasztalták, hogy nem feleltek meg a környezetvédelmi előírásoknak. Kína ezért szigorította az ellenőrzéseket, hogy jobban védje a vállalatai jogos érdekeit és a környezetet

idézi a Bloomberg a kínai külügyminisztérium szóvivőjének témában adott válaszát.

Jól hangzik, de azért a valós ok valószínűleg inkább az lehet, amiről az amerikai hírügynökség még októberben számolt be, miszerint a kínai kormányzat megüzente a kohóknak és az erőműveknek, hogy ne használjanak ausztrál szenet. A kikötőket pedig arra utasította, hogy ne vegyék át az onnan érkező szállítmányokat.

A helyzet egyre kínosabb, ugyanis a több mint egy hónapja tétlenül veszteglő több mint 50 hajón mintegy ezer matróz dolgozik, és egy részüknek már lejárt a szerződése, és haza szeretne menni. Ez ráadásul egy olyan probléma, amely idén a koronavírus-járvány miatt amúgy is napirenden van a hajóstársaságoknál.

Emellett a tétlenségre kárhoztatott hajók közben értelemszerűen nem tudnak új fuvart sem teljesíteni, ami már kezdi éreztetni a hatását a régió hajózási piacán. Ha a kínaiak nem oldják fel a tilalmat, akkor az ausztrál megbízóknak nem lesz más választásuk, mint hogy máshol, például Japánban vagy Indiában találjanak vevőt a szénre.

Kína szempontjából mindennek mások felé is üzenetértéke van, mutatja, mire számíthat egy ország, ha Ausztráliához hasonló lépéseket tesz. Ez sem egy lényegtelen szempont, mert például számos nyugat-európai országban felmerült már, hogy kizárják a Huaweit az 5G-hálózat kiépítéséből.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA kínai dominancia megalapozójának harangozták be, mégis gyengére sikerült a világ legnagyobb gazdasági paktumaA világ lakosságának és GDP-jének 30 százalékára terjed ki az új ázsiai gazdasági övezet. Egyesek szerint ez megágyaz a kínai dominanciának, mások szerint semmin nem változtat.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Ausztrália kereskedelmi háború Kína szén tengerhajózás Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2024. október 24. 15:02 Élet, Világ

Olyan kevés gyerek születik, hogy felfüggesztették a híres finn babaváró csomag tenderét

Eredetileg 30 ezer készletre írtak ki pályázatot, de nem lesz ekkora az igény; Finnországban népességarányosan kevesebb gyerek születik, mint idehaza.

Mészáros R. Tamás
2024. október 24. 06:01 Világ

Akkor hozott Nobelt a nagy világmagyarázat, amikor már egyre többen kételkednek benne

Az idei díjazottak munkássága a magyar fejlődési modellel kapcsolatos viták szempontjából is érdekes, de bírálója is egyre több van.

Avatar
2024. október 18. 12:02 Világ

A csirke- és turistaexport a lengyel gazdasági potenciál csúcsa Kína felé?

A lengyel piac nyitott a kínai befektetők és építőipari vállalatok előtt, a kapcsolat másik oldala viszont sokkal korlátozottabb.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. október 25. 05:30 Adat, Közélet

60 százalékkal kerül többe a korábban árstopos tej, és nincs még vége a drágulásnak

A mesterségesen alacsony árú tejről gyorsan visszaálltak a vásárlók a tényleg olcsóbbra, de hamarosan újabb drágulási hullám jöhet.

Jandó Zoltán
2024. október 24. 09:36 Adat, Pénz

Egymilliárdos árengedménnyel kínálja tihanyi ingatlanját az állam

Több mint egymilliárd forinttal csökkentette a kikiáltási árát az MNV annak a tihanyi ingatlannak, amelyet két hete sikertelenül próbált meg eladni.

Avatar
2024. október 23. 05:24 Pénz, Vállalat

Kamatmentes hitelt nyújtottak a gázfogyasztók az MVM-nek, akaratukon és tudtukon kívül

A gázártámogatási rendszer 2022-es változásához kapcsolódva módosították az átalánydíjas elszámolást, így több milliárd forint kamatmentes hitelhez jutottak.