Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. november 25. 12:12 Világ

Ha Kína megneheztel, hirtelen gondok lesznek a minőséggel

Ötvennél is több teherszállító hajó várja legalább egy hónapja, hogy kirakodhasson kínai kikötőkben összesen 5,7 millió tonna, több mint félmilliárd dollárt érő, Ausztráliában kibányászott szenet.

Az eset első ránézésre több mint különös, hiszen normális esetben az ilyen ömlesztett árukat szállító hajóknak legfeljebb néhány napot kell várakozniuk kirakodás előtt. A dolog mégsem teljesen meglepő, mert Kína és Ausztrália kapcsolatai egyre rosszabbak azóta, hogy az utóbbi 2018-ban kizárta a Huaweit az 5G-hálózat kiépítésére pályázók közül nemzetbiztonsági okokra hivatkozva. Emellett pedig hű szövetségesként igyekezett igazodni Donald Trump amerikai elnök Kína-politikájához.

A probléma az ausztrálok szempontjából az, hogy számukra sokkal fontosabb a kínai felvevőpiac, mint az amerikaiaknak, vagyis jóval nagyobb mértékben kitettek az ellenintézkedéseknek. Ezt természetesen a kínaiak is tudják, és az utóbbi két évben egyre több ausztrál élelmiszer és nyersanyag importja elé gördítettek akadályokat. Ezeknek hivatalosan gyakran nincs közük a két ország viszonyához, most például arról beszélt egy kínai illetékes, hogy minőségi problémák akadtak az ausztrál szénnel.

Az utóbbi években a vámhatóságok kockázatelemzés keretében vizsgálták az importszenek minőségét és biztonságát, és sok esetben azt tapasztalták, hogy nem feleltek meg a környezetvédelmi előírásoknak. Kína ezért szigorította az ellenőrzéseket, hogy jobban védje a vállalatai jogos érdekeit és a környezetet

idézi a Bloomberg a kínai külügyminisztérium szóvivőjének témában adott válaszát.

Jól hangzik, de azért a valós ok valószínűleg inkább az lehet, amiről az amerikai hírügynökség még októberben számolt be, miszerint a kínai kormányzat megüzente a kohóknak és az erőműveknek, hogy ne használjanak ausztrál szenet. A kikötőket pedig arra utasította, hogy ne vegyék át az onnan érkező szállítmányokat.

A helyzet egyre kínosabb, ugyanis a több mint egy hónapja tétlenül veszteglő több mint 50 hajón mintegy ezer matróz dolgozik, és egy részüknek már lejárt a szerződése, és haza szeretne menni. Ez ráadásul egy olyan probléma, amely idén a koronavírus-járvány miatt amúgy is napirenden van a hajóstársaságoknál.

Emellett a tétlenségre kárhoztatott hajók közben értelemszerűen nem tudnak új fuvart sem teljesíteni, ami már kezdi éreztetni a hatását a régió hajózási piacán. Ha a kínaiak nem oldják fel a tilalmat, akkor az ausztrál megbízóknak nem lesz más választásuk, mint hogy máshol, például Japánban vagy Indiában találjanak vevőt a szénre.

Kína szempontjából mindennek mások felé is üzenetértéke van, mutatja, mire számíthat egy ország, ha Ausztráliához hasonló lépéseket tesz. Ez sem egy lényegtelen szempont, mert például számos nyugat-európai országban felmerült már, hogy kizárják a Huaweit az 5G-hálózat kiépítéséből.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA kínai dominancia megalapozójának harangozták be, mégis gyengére sikerült a világ legnagyobb gazdasági paktumaA világ lakosságának és GDP-jének 30 százalékára terjed ki az új ázsiai gazdasági övezet. Egyesek szerint ez megágyaz a kínai dominanciának, mások szerint semmin nem változtat.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Ausztrália kereskedelmi háború Kína szén tengerhajózás Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Stubnya Bence
2025. március 20. 09:03 Világ

A Marshall-tervnél is nagyobb az új német kormánykoalíció költségvetési csomagja

Ukrajnának máris megszavaztak egy katonai segélycsomagot.

Torontáli Zoltán
2025. március 19. 17:06 Vállalat, Világ

Megbukott Ausztriában az a modell, hogy az ételfutárok alkalmazottként dolgozzanak

A Lieferando elbocsátja az összes alkalmazottját, a futárok csak szerződéses vállalkozóként dolgozhatnak tovább.

Mészáros R. Tamás
2025. március 18. 05:50 Közélet, Világ

Életünk végéig dolgoznunk kell, ha a társadalom ennyire elöregedik

Az öregedő országokban egyre több 65 éven felüli dolgozik és a relatív szegénységben élő idősek aránya is nő.

Fontos

Lukács András
2025. március 20. 16:12 Élet

Ne támogassuk tovább a gazdagokat!

Közvetlenül és közvetve is sok pénzzel támogatja a földgáz, a benzin és a gázolaj felhasználását az állam, ami növeli a társadalmi egyenlőtlenségeket.

Karsai Gábor
2025. március 20. 05:50 Közélet

Az ellenzéki győzelem esélye esztelen állami költekezéshez vezet

A kormány természetének megfelelően saját politikai hatalmának biztosítására törekszik, a társadalmi jólét tartós emelésére csak a látszat szintjén.

Stubnya Bence
2025. március 19. 05:50 Vállalat

Kitörési lehetőséget is látnak a magyar beszállítók az autóipar válságában

A szűkülő piacon nehéz alkalmazkodni az elektromos átálláshoz, de nem lehetetlen, ilyen most a magyar járműipar alulnézetből.