Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. augusztus 11. 11:54 Világ

Újabb probléma akadályozza a nemzetközi kereskedelmet

Míg a koronavírus-járvány első időszakában a leállt beszállítók és a lezárt határok okozták a legtöbb fejtörést a vállalatok logisztikusai számára, most újabb leküzdendő probléma jelentkezett: több áruszállító tengerjáró hajó legénysége is megtagadta a munkát, miután már akár több mint egy évet töltött el a fedélzeten.

Természetesen ez a jelenség sem független a járványtól: a beutazási korlátozások miatt nagyon nehéz a szerződéses idejüket letöltő embereket hazajuttatni. Ráadásul a pótlásuk sem olyan egyszerű, hiszen egyrészt tesztelés mellett sem lehet teljesen kizárni, hogy az új legénység valamelyik tagja lappangó koronavírusos, másrészt ők már pontosan tudhatják, milyen kockázatok övezik majd a hazatérésüket.

A legkényelmesebb megoldás nyilván az éppen szolgáló legénység megtartása lenne, de ennek egyrészt jogszabályi korlátai vannak, másrészt sokan szeretnék már újra látni a családjukat. Ahogy a Bloomberg írja, három hajó is azért vesztegel ausztrál kikötőkben, mert a legénység megtagadta a munkát, a cikkben megszólaltatott szakszervezet szerint jogosan.

Az egyik hajó fedélzetén már jó pár matróz több ideje szolgál, mint amennyit egyhuzamban megengednek a törvények, a csúcstartó 17 hónapja dolgozik. Eredetileg kilenc hónapos szerződést írtak alá, amelyet öt hónappal meghosszabbítottak, miután a hajó üzemeltetője megígérte nekik, hogy ezt követően hazajuttatja őket, de ez még mindig nem történt meg.

Ezt a hajót a világszerte – Magyarországon is – terményekkel kereskedő Cargill bérelte ki szója szállítására, egy másik alumíniumot szállított, míg a harmadik egy konténerhajó. De ez csak a jéghegy csúcsa, csak Ausztráliában legalább további négy hajó legénysége követeli, hogy hazatérhessen, a Cargill szóvivője pedig arról beszélt, hogy rengeteg hajón dolgozik lejárt szerződésű legénység.

Összesen nagyjából negyedmillió matrózt érint ez a probléma, ami azért is aggasztó, mert a fizikai és szellemi fáradtság növeli a balesetveszélyt. Gyorsan megoldást kellene találni erre a helyzetre, hiszen a világkereskedelem 90 százaléka tengeren zajlik, így a világgazdaság működése nem képzelhető el a matrózok munkája nélkül.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA turistahajók egy része nem fogja túlélni a mostani időszakotMiné hosszabb ideig állnak, annál több probléma lesz a tengerjáró turistahajókkal. Néhány nem fogja elkerülni a hajóbontót.

Világ hajózás járvány koronavírus tengerhajózás világkereskedelem Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Stubnya Bence
2020. szeptember 20. 17:39 Világ

A felmelegedés olyan következményeit éljük át idén, amiket csak évtizedek múlva vártak

Egymás után dőlnek a melegrekordok, soha nem látott kiterjedésben ég az USA nyugati partja, miközben ilyesmire nem számítottak ennyire hamar a tudósok.

Torontáli Zoltán
2020. szeptember 19. 12:32 Vállalat, Világ

Megvan a Nutella-prémium, októberben 750 ezer forinttal többet kapnak a dolgozók

A Ferrero gyárai a járvány első hulláma alatt sem zártak be, a cég nagyrészt elérte a céljait, ezért idén is magas prémiumot fizet az alkalmazottainak.

Hajdu Miklós
2020. szeptember 17. 15:44 Világ

Felkészületlenek a szélsőséges klímára a világkereskedelem csomópontjai

Készületlenül érik a kikötőket az egyre súlyosabb viharok és az áradások, pedig a világkereskedelem szempontjából kulcsfontosságú a tengeri hajózás problémamentes működése.

Fontos

Fabók Bálint
2020. szeptember 21. 06:53 Élet

„Ezelőtt harminc évvel voltak ennyien a strandokon” – kimagasló nyara volt a balatoni turizmusnak

A járvány és a rossz idő miatt nagyon nehezen indult az évük, az augusztus azonban rekordforgalmat hozott több balatoni vendéglátósnak.

Kasnyik Márton
2020. szeptember 19. 07:41 Adat

Lehet, hogy a covid a történelem szemétdombjára küldi az influenzát

Híre-hamva sincs az influenzának azokban az országokban, ahol ilyenkor dúlni szokott. Átmeneti győzelem ez, vagy sikerül végleg megszabadulnunk tőle?

Avatar
2020. szeptember 18. 14:37 Élet

Miért változott meg ennyire az emberek hozzáállása a vírushoz?

A félelem után a többségnél idővel a megnyugvás érzése kerekedik felül, akkor is, ha ez nem indokolt.