Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. augusztus 11. 11:54 Világ

Újabb probléma akadályozza a nemzetközi kereskedelmet

Míg a koronavírus-járvány első időszakában a leállt beszállítók és a lezárt határok okozták a legtöbb fejtörést a vállalatok logisztikusai számára, most újabb leküzdendő probléma jelentkezett: több áruszállító tengerjáró hajó legénysége is megtagadta a munkát, miután már akár több mint egy évet töltött el a fedélzeten.

Természetesen ez a jelenség sem független a járványtól: a beutazási korlátozások miatt nagyon nehéz a szerződéses idejüket letöltő embereket hazajuttatni. Ráadásul a pótlásuk sem olyan egyszerű, hiszen egyrészt tesztelés mellett sem lehet teljesen kizárni, hogy az új legénység valamelyik tagja lappangó koronavírusos, másrészt ők már pontosan tudhatják, milyen kockázatok övezik majd a hazatérésüket.

A legkényelmesebb megoldás nyilván az éppen szolgáló legénység megtartása lenne, de ennek egyrészt jogszabályi korlátai vannak, másrészt sokan szeretnék már újra látni a családjukat. Ahogy a Bloomberg írja, három hajó is azért vesztegel ausztrál kikötőkben, mert a legénység megtagadta a munkát, a cikkben megszólaltatott szakszervezet szerint jogosan.

Az egyik hajó fedélzetén már jó pár matróz több ideje szolgál, mint amennyit egyhuzamban megengednek a törvények, a csúcstartó 17 hónapja dolgozik. Eredetileg kilenc hónapos szerződést írtak alá, amelyet öt hónappal meghosszabbítottak, miután a hajó üzemeltetője megígérte nekik, hogy ezt követően hazajuttatja őket, de ez még mindig nem történt meg.

Ezt a hajót a világszerte – Magyarországon is – terményekkel kereskedő Cargill bérelte ki szója szállítására, egy másik alumíniumot szállított, míg a harmadik egy konténerhajó. De ez csak a jéghegy csúcsa, csak Ausztráliában legalább további négy hajó legénysége követeli, hogy hazatérhessen, a Cargill szóvivője pedig arról beszélt, hogy rengeteg hajón dolgozik lejárt szerződésű legénység.

Összesen nagyjából negyedmillió matrózt érint ez a probléma, ami azért is aggasztó, mert a fizikai és szellemi fáradtság növeli a balesetveszélyt. Gyorsan megoldást kellene találni erre a helyzetre, hiszen a világkereskedelem 90 százaléka tengeren zajlik, így a világgazdaság működése nem képzelhető el a matrózok munkája nélkül.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA turistahajók egy része nem fogja túlélni a mostani időszakotMiné hosszabb ideig állnak, annál több probléma lesz a tengerjáró turistahajókkal. Néhány nem fogja elkerülni a hajóbontót.

Világ hajózás járvány koronavírus tengerhajózás világkereskedelem Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2021. december 7. 06:51 Adat, Világ

Zakatol, de nem jut előre a Magyarország nevű összeszerelő üzem

A magyar gazdaságban megtermelt érték egyre nagyobb részét exportáljuk, de nem lépünk feljebb a nemzetközi termelési láncokban az OECD friss adatai szerint.

Pletser Tamás
2021. december 6. 17:04 Világ

Idehaza is drágulhat az áram az új német kormány zöldítő tervei miatt

Vágyálmai miatt Németország lényegesen magasabb áramárakkal szembesülhet, és mivel Magyarország ugyanennek az elektromos rendszernek a része, itt is hasonló tendenciák lesznek.

Váczi István
2021. december 6. 13:41 Világ

Már több lesz a kövér, mint az éhező gyermek a világban jövőre

Amióta létezik az emberiség, a gyermekek alultápláltsága összességében mindig nagyobb probléma volt, mint a túlsúlyuk, jövőre azonban ez szinte biztosan megváltozik.

Fontos

Török Zoltán
2021. december 7. 17:46 Pénz

Mit tanulhatunk Harry Pottertől az inflációról?

A sorozat első kötetében elpusztították a bölcsek kövét, így a későbbiekben nem fenyegette infláció a szereplőket. A mi világunkban ez kicsit bonyolultabb.

Jandó Zoltán
2021. december 7. 16:37 Pénz, Vállalat

Kiderült, kinek adta el az állam a volt Malév-székházat 3,8 milliárdért

Az a vállalkozó szerezte meg az államtól a Malév-székházat, aki a budapesti repülőteret épp az állammal közösen vásárolná meg. Nem ez volt az első hatalmas ügylet a felek között.

Vonyó Tamás
2021. december 6. 06:36 Közélet

Ha a magyarok ma nyugati szinten élnének, az maga lenne a történelmi csoda

Nem zárkóztunk fel gazdaságilag, de legalább történelmi perspektívából nézve nem is maradtunk le -véli a milánói Bocconi Egyetem docense. Ez a G7 Holnap Felzárkózás című vitasorozatának második része.