Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. augusztus 11. 11:54 Világ

Újabb probléma akadályozza a nemzetközi kereskedelmet

Míg a koronavírus-járvány első időszakában a leállt beszállítók és a lezárt határok okozták a legtöbb fejtörést a vállalatok logisztikusai számára, most újabb leküzdendő probléma jelentkezett: több áruszállító tengerjáró hajó legénysége is megtagadta a munkát, miután már akár több mint egy évet töltött el a fedélzeten.

Természetesen ez a jelenség sem független a járványtól: a beutazási korlátozások miatt nagyon nehéz a szerződéses idejüket letöltő embereket hazajuttatni. Ráadásul a pótlásuk sem olyan egyszerű, hiszen egyrészt tesztelés mellett sem lehet teljesen kizárni, hogy az új legénység valamelyik tagja lappangó koronavírusos, másrészt ők már pontosan tudhatják, milyen kockázatok övezik majd a hazatérésüket.

A legkényelmesebb megoldás nyilván az éppen szolgáló legénység megtartása lenne, de ennek egyrészt jogszabályi korlátai vannak, másrészt sokan szeretnék már újra látni a családjukat. Ahogy a Bloomberg írja, három hajó is azért vesztegel ausztrál kikötőkben, mert a legénység megtagadta a munkát, a cikkben megszólaltatott szakszervezet szerint jogosan.

Az egyik hajó fedélzetén már jó pár matróz több ideje szolgál, mint amennyit egyhuzamban megengednek a törvények, a csúcstartó 17 hónapja dolgozik. Eredetileg kilenc hónapos szerződést írtak alá, amelyet öt hónappal meghosszabbítottak, miután a hajó üzemeltetője megígérte nekik, hogy ezt követően hazajuttatja őket, de ez még mindig nem történt meg.

Ezt a hajót a világszerte – Magyarországon is – terményekkel kereskedő Cargill bérelte ki szója szállítására, egy másik alumíniumot szállított, míg a harmadik egy konténerhajó. De ez csak a jéghegy csúcsa, csak Ausztráliában legalább további négy hajó legénysége követeli, hogy hazatérhessen, a Cargill szóvivője pedig arról beszélt, hogy rengeteg hajón dolgozik lejárt szerződésű legénység.

Összesen nagyjából negyedmillió matrózt érint ez a probléma, ami azért is aggasztó, mert a fizikai és szellemi fáradtság növeli a balesetveszélyt. Gyorsan megoldást kellene találni erre a helyzetre, hiszen a világkereskedelem 90 százaléka tengeren zajlik, így a világgazdaság működése nem képzelhető el a matrózok munkája nélkül.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA turistahajók egy része nem fogja túlélni a mostani időszakotMiné hosszabb ideig állnak, annál több probléma lesz a tengerjáró turistahajókkal. Néhány nem fogja elkerülni a hajóbontót.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ hajózás járvány koronavírus tengerhajózás világkereskedelem Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Vámosi Ágoston
2025. április 25. 15:24 Világ

A magyar kormány kivár, a lengyelek tovább fegyverkeznek az uniós pénzügyi engedéllyel

Már eddig is ők költötték a legtöbbet a hadseregre a NATO-tagállamok közül gazdaságarányosan, de ezt kevésnek látják az orosz fenyegetés árnyékában.

Elek Péter
2025. április 25. 13:12 Világ

Lehet logika Trump viselkedésében, de megéri?

Meglepő, túlzott és közgazdaságilag nehezen indokolható az elnök vámpolitikája, de az legalább már látszik, hogy a célkeresztben elsősorban Kína van.

Mészáros R. Tamás
2025. április 24. 06:05 Világ

Mi lesz, ha a világ nem pénzeli tovább Amerikát?

A pénzpiaci felfordulás furcsa módon segíti Trump céljának elérését, de súlyos pénzügyi kockázatokkal és jelentős életszínvonal-csökkenéssel fenyeget.

Fontos

Hajdu Miklós
2025. április 24. 17:30 Élet

Könnyebb hozzájutni a 3+3 milliós felújítási ingyenpénzhez, és van még belőle bőven

Egymást érik az otthonfelújítási programmal kapcsolatos könnyítések, lassan talán kiismerik a potenciális pályázók a lehetőségeket.

Regős Gábor
2025. április 24. 15:30 Pénz

Az infláció vagy a recesszió fenyegetőbb a vámháború árnyékában?

Az alapkamat-várakozások alapján a piaci szereplők olyan veszélynek látják a gazdasági visszaesést, amire reagálniuk kell a nagy jegybankoknak.

Hajdu Miklós
2025. április 24. 13:29 Adat

Megfeleződött a gyilkosságok száma Magyarországon, Ausztriában ötödével nőtt

Alacsony szintről, de Svédországban, Dániában és Ausztriában nagyot nőtt a gyilkosságok száma. Régiónkban csökkenés jellemző, az élen Romániával.