Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2020. augusztus 17. 17:08 Világ

Az olajcégek már abban sem biztosak, hogy egyáltalán érdemes kutatniuk több olaj után

Amikor tíz évvel ezelőtt 1,7 milliárd hordónyi kőolajkészletet tártak fel a brit fennhatóságú Falkland-szigetek környékén, úgy tűnt, hogy a vitatott hovatartozású területnek érzékelhető szerepe lehet a világ energiaellátásában.

Hiába fektettek a projektbe azóta több százmillió dollárt, idén felfüggesztették a kitermelés előkészítését. Az egykor világklasszisként jellemzett lelőhelyet “stranded asset”-ként, azaz zátonyra futott eszközként írtak le egy hónapja. Ezeket olyan fosszilis energiahordozó-készletekre használják, amelyeknek gazdaságtalanná válik a kitermelése.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz olajipari cégek sokat beszélnek a megújulókról, de a pénztárcájukkal máshova szavaznakSzabályozás vagy magasabb adók nélkül nem is fognak több pénzt megújuló energiára költeni.

A Bloomberg cikke szerint az elmúlt hónapokban európai olajtársaságok sorban állítják le a Falkland-szigetekihez hasonló, előkészítés alatt álló projektjeiket. Egyre több jele van ugyanis annak, hogy a koronavírus-járvány felgyorsította az átállást a tisztább energiahordozókra.

A csökkenő kereslet hatására eső árak miatt egyre kevésbé nyereséges a leginkább szennyező energiahordozók kitermelése, eközben egyre hatékonyabbá válik a megújuló erőforrások kihasználása.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkPrés alatt az olajipar: szennyeznek, de még nyereséget sem termelnekNem bűnbakot kell csinálni a szektorból, hiszen ők lehetnek alkalmasak arra, hogy megvalósítsák technológiai átmenetet.

Számos olyan, korábban feltárt és ígéretesnek tűnő olaj- és gázmezőről derül ki, hogy mégsem állnak neki a kitermelésüknek. Az elmúlt hetekben a legnagyobb olajtársaságok közül a brit BP és a francia Total is tett bejelentést ilyen lépésekről.

Kétségessé vált egyes projektek kitermelése többek között Angola, Brazília és Mexikó partjainál, illetve a kanadai Albertában is. A BP augusztus elején jelentette be, hogy többé nem kezd kitermelésben új országban, és jelenleg is átvizsgálja a futó projektjeit, mivel 2050-re karbonsemleges akar lenni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTrendforduló: a történelem folyamán először csökken a szénipar kapacitásaA szénipar az üvegházhatású gázok 30 százalékáért felel, de úgy tűnik, idén elkezdett visszaszorulni.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ energetika kőolaj olaj olajcégek olajipar Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.