Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. szeptember 23. 17:53 Élet, Világ

A Thomas Cook összeomlása annak a jele, hogy a társasutazást kinyírja az internet

A fejlett világban az emberek egyre jobban szeretnek utazni, és egyre többet is költenek rá. A turizmus nagy üzlet, néha már annyira nagy, hogy bizonyos helyeken a turisták tömegeit adminisztratív eszközökkel kell csökkenteni, egyrészt azért, hogy a látnivalók ne sérüljenek, másrészt azért, hogy aki éppen akkor ott van, annak élvezhető maradjon a helyszín. Bármennyire is sok embernek nyújtott világszerte szolgáltatást a Thomas Cook, nem tudott ráülni a piaci növekedésre, mert üzleti modellje elavult.

Az 1841-ben alakult társaság elkövette azt a klasszikus hibát, hogy éppen akkor igyekezett erőn felül nagyra nőni, amikor a külső körülmények miatt beszűkült a mozgástere. Nagyrészt abba rokkant bele, hogy egy 2007-es egyesülés olyan nagyra növelte a hitelállományát, hogy azt csak görgetni volt képes maga előtt, a pénzügyi szorításból pedig nem tudott kijönni, mert gyakorlatilag minden ellene dolgozott.

Az emberek ugyanis hiába szeretnek utazni, ha nem úgy, ahogy azt a Thomas Cook kínálta nekik. A klasszikus, rövidebb távú európai nyaralásoknál a fapados repülőjegy és a Booking/Airbnb kombinációjának népszerűsége elérte azt a szintet, ami már fájdalmas a hagyományos modellben működő utazási irodáknak, különösen a charterező és csomagban gondolkodóknak.

Egy fapados légitársaságnak vagy egy online szállásközvetítőnek szinte semmilyen fizikai értékesítő aktivitása nincs, nekik nem kell a városközpontban színes-szagos irodákat fenntartaniuk és szakképzett embereket vagy értékesítőket foglalkoztatniuk.

A csoportos társasutazásokat lényegében a Thomas Cook találta ki, de pont ez az a szolgáltatás, amelynek már leáldozóban van. Csak azok maradnak talpon ebben a szegmensben, akik alacsony költségszerkezettel képesek kiszolgálni a csökkenő keresletet, a Thomas Cook azonban már jó ideje nem felelt meg ennek a követelménynek.

2011 óta a Thomas Cook bevételének több mint negyede az óriáshitelek törlesztésére ment el, vagyis a pénz jelentős része a bankoknál landolt, és a cégnek nem maradt tőkéje az átszervezésekre.

A megmentő 2015-ben egy kínai milliárdos, Guo Guangchang képében tűnt fel, aki a Fosun International nevű cégén keresztül akkor kezdte bevásárolni magát a Thomas Cookba, de korábban már megvette a kanadai Cirque de Soleilt és a francia Club Medet is. A Fosun hátterére támaszkodva a Thomas Cook végre elkezdhette volna a modernizálását, de ennek részeként a kínai befektető csak úgy adott volna 450 millió angol fontot a tervhez, ha 75 százalékos tulajdonába kerül a Thomas Cook, a hitelező bankok elengednek összesen 1,7 milliárd font adósságot, adnak még 450 millió font áthidaló kölcsönt, és közben a kisebb részvényeseket kiszorítják a cégből.

Ez az az üzlet, ami most nem jött össze, a Thomas Cook pedig kifogyott a pénzből. Azért most, mert ahogy közeleg a tél, az utasok száma (és ezzel együtt a bevétel) csökken, a jövő évi hotelkapacitások lekötésére azonban hamarosan fizetni kell az előlegeket. A cég azért kérte a kétszer 450 millió fontot, hogy túlélje a téli hónapokat, de kiderült, hogy ez sem lesz elég, még legalább további 200 milliót kellene elégetnie, hogy talpon maradjon, mire beindul a 2020-as nyári szezon.

Utasok várnak Palma de Mallorca repülőterén arra, hogy a csődbe ment Thomas Cook helyett hazaszállítsák őket. Fotó: AFP/Europress

A patinás céget ezúttal nem mentette meg a brit kormány sem (1948-ban egyszer már állami tulajdonba vették, hogy ne menjen tönkre, majd 1972-ben privatizálták), de a végső lökést az adta meg, hogy a hitelező bankok sem látták már a jövőjét. A cég vezetése legalább annyira sajnálkozik, mint a kínai befektető, de legjobban talán az a mintegy 600 ezer utas sajnálja a csődöt, akit valahogy haza kell menteni a nyaralásából.

A Thomas Cook csődje miatt 150 ezer brit, 140 ezer német és körülbelül 15 ezer osztrák utasnak vált bizonytalanná a hazaútja. A globális csoporthoz tartozik számos neves utazási iroda mellett a Neckermann is. Cikkünk megjelenéséig a magyar Neckermann hivatalosan nem válaszolt arra a kérdésünkre, hogy vannak-e magyar érintettjei az ügynek, ügyfélszolgálata azonban határozottan azt mondta, hogy nincsenek.

A cég ezt a közleményt tette közzé honlapján:

  • A Neckermann Magyarország, mint a magyar kereskedelmi törvény szerint önálló társaság, jelenleg folytatja normál, napi és operatív tevékenységét.
  • Valamennyi külföldön tartózkodó utasunk az eredeti tervek szerint tud hazatérni.
  • Az induló járatokkal kapcsolatban, kérjük, lépjen kapcsolatba az utazási irodájával vagy írjon az utazas@neckermann.hu e-mail címre.
  • Néhány szálláshely az elutazás napján utasainktól kérheti a számlájuk kiegyenlítését. Ebben az esetben kérjük, azonnal vegye fel velünk a kapcsolatot az utazas@neckermann.hu e-mail címen.
  • A foglalás honlapunkon átmenetileg nem működik. Célunk, hogy mielőbb lehetőséget biztosítsunk az online foglalásra.
  • A Neckermann Magyarország stabil pénzügyi helyzetben van, és minden kötelezettségét folyamatosan megtartja, az összes kiállított számlát kifizeti.
  • További kérdések esetén az ügyfelek közvetlenül felvehetik velünk a kapcsolatot az utazas@neckermann.hu email címen. A Neckermann összes magyarországi utazási üzlete nyitva tart.
  • A Neckermann Magyarország vezetése azon dolgozik, hogy a külföldi anyacég okozta gazdasági nehézségekből adódó helyzetet megoldja. A cég 3,4 milliárd forintos vagyoni biztosítéka garantálja, hogy utasainkat ne érjen anyagi kár.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKínaiak mentik meg a Neckermann Magyarország anyavállalatátA hitelezők mellett az eddig is a legnagyobb tulajdonosnak számító kínai Fosun Tourism dob mentőövet a világ legrégebbi, ma is működő utazásszervezője, a brit Thomas Cook számára.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Világ csőd társasutazás thomas cook turizmus utazás Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Vámosi Ágoston
2025. április 9. 06:06 Élet

Szinte az egész országot letarolták a hajnali fagyok, óriási a kár a gyümölcsösökben

Csak a Nyugat-Dunántúl úszta meg, máshol a gyümölcsfák virágai nem bírták a fagyokat. Olyan gazdával is beszéltünk, akinél 60-80 százalékos a kár.

Stubnya Bence Torontáli Zoltán
2025. április 3. 17:00 Élet, Közélet

A köztéri ivás lett a kocsmák fő versenytársa, és ezen nem segít a kocsmaprogram

Egyre gyakoribb, hogy a lakossági panaszok miatt az önkormányzatok fellépnek a boltok előtti italfogyasztás ellen, de egy dohányboltnak már nem lehet megtiltani, hogy éjszakai szeszforrás legyen.

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Fontos

Torontáli Zoltán
2025. április 8. 16:02 Pénz

Most látszik, miért kényszeríti a befektetési alapok pénzét is állampapírba a kormány

Eladtad az állampapírodat és befektetési alapot vettél helyette? Jó eséllyel így is állampapírban landolt a pénzed egy része.

Pletser Tamás
2025. április 8. 14:36 Pénz

Az arany lehet a menekülőeszköz Trump gazdaságpolitikája elől

Az arany a turbulens politikai és gazdasági idők legjobb befektetése, mivel értékállósága miatt véd a leértékelődéssel szemben.

Jandó Zoltán
2025. április 8. 11:48 Adat

A KSH inflációs boszorkányhonyhájába is belátást engedhet az árrésstop

Előbb érkezett meg az árrésstop hatása, mint a szakértők várták. Vagy nagyon gyorsan gyűjtött adatokat a KSH, vagy áprilisban még nagyobb árcsökkenés jön.

Bucsky Péter
2025. április 8. 06:05 Adat, Közélet

Nem az árrés nagysága dönti el, kit kényszerít árcsökkentésre a kormány

Ha ismét le kell győzni az inflációt, akkor az sem baj, ha emiatt a fapados megoldások irányába kénytelenek mozdulni a kereskedők és a szolgáltatók.

Tovább olvasom

Törvényjavaslatot nyújt be Lázár János építési és közlekedési miniszter annak érdekében, hogy az állami beruházásoknál feltárhassák a teljes vállalkozói láncot, „egészen addig, aki a nyelét fogja a lapátnak”.

Tovább olvasom

Jelentősen csökkentheti a hosszabb távon amúgy is apadó szarvasmarha-, sertés- és juhállományt Magyarországon az egyre nagyobb aggodalmat okozó ragadós száj- és körömfájás.

Tovább olvasom

A 2008-as válság óta csak a covid-járvány kezdetén és az orosz-ukrán háború kirobbanását követően láthattunk olyan pánikreakciókat a tőzsdéken, mint ma, illetve már múlt csütörtök-pénteken is.

Tovább olvasom

Mészáros R. Tamás
2025. április 7. 05:55 Világ

1909-be viszi vissza az amerikai gazdaságot Trump vámháborúja

Bár egyesek abban reménykednek, hogy lehet tárgyalni a vámokról, Trump nem enged. Pártja és a vállalatok sem képesek vagy hajlandók hatni rá.

Tovább olvasom

Többéves mélypont közelébe süllyedt az olaj ára az amerikai vámintézkedések nyomán bizonytalanná váló gazdasági környezetben, és az árcsökkenést a váratlanul intenzív olajkitermelés is fokozza. A benzinkutakon mégis drágulás következhet, ha az orosz energiahordozókat vásárló országokra vonatkozó 500 százalékos vámot elfogadja a kongresszus.

Tovább olvasom

Fazekas Dóra
2025. április 6. 06:01 Közélet

Trump fúj ébresztőt a klímapolitikának?

A háborús gondolkodás, a kockázatok kiszámítása nagyobbat lendíthet a klímaváltozás elleni erőfeszítéseken, mint az összes eddigi próbálkozás együttvéve.

Tovább olvasom

Al-Hilal István
2025. április 5. 06:05 Világ

Milyen világgazdasági hatásai lesznek Trump vámjainak?

Az amerikai vámok komoly fenyegetést jelentenek a globális növekedésre, de sok múlik majd az országok válaszreakcióin is.

Tovább olvasom

Az üzemeiket jelentősen a kapacitásaik alatt működtető európai autógyártók a védelmi ipar felé nyitva keresnék a kiutat az iparágat érintő lassulásból. Egyelőre azonban inkább csak nyilatkozatokról és nem konkrét együttműködésekről van szó, raádásul még a nagyobb szereplők közül sem ért mindenki egyet azzal, hogy a védelmi ipar lehetne a járműipar megmentője.

Tovább olvasom

Nyolc százalékkal csökkent az ipari termelés volumene februárban az előző év azonos hónapjához képest, januárhoz hasonlítva továbbá 1,3 százalékos visszaesés történt, közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). Az ágazat kibocsátása négy éve nem látott mélységbe süllyedt a szezonálisan és munkanappal kiigazított statisztika szerint.

Tovább olvasom