Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. április 29. 11:16 Világ

Újabb kínos kérdésre kell válaszolnia a Boeingnak a tragédiák miatt

A Boeing nem tájékoztatta a légitársaságokat és a felügyeletet arról, hogy új modellje, a 737 Max esetében az előddel ellentétben semmi sem hívja fel a pilóták figyelmét az érzékelők meghibásodására. Mivel ezeknek az adataival dolgozott az a rendszer is, amely valószínűleg a típus két tragédiáját okozta, ez újabb kellemetlen fejlemény a gyártó számára.

A Boeing a Maxot az évtizedek óta repült 737-es némileg átdolgozott változataként tálalta a légitársaságok és a hatóságok számára, és sikerült is elérnie, hogy a pilótáknak nem kellett új típusengedélyt szereznie, elég volt egy egészen minimális képzés, mielőtt beülhettek a Max pilótafülkéjébe. A Lion Air indonéziai és az Ethiopian etiópiai katasztrófája után azonban egymás után kerülnek elő olyan részletek, amelyek bizonyítják, hogy az átalakítás nem is volt olyan csekély.

Az egyik legnagyobb változást a nagyobb, üzemanyag-takarékosabb hajtóművek okozták, amelyek megváltoztatták a gép súlypontját, és hajlamosabbá tették a potenciálisan katasztrofális következményekkel járó átesésre. Ezt hivatott megelőzni az az MCAS rövidítésű biztonsági rendszer, amely automatikusan lefelé nyomja a gép orrát, ha az állásszög-érzékelőkből érkező adatok alapján úgy ítéli meg, hogy a repülőt átesés fenyegeti.

A két katasztrófát követelő vizsgálatok nyomán már tudjuk, hogy sok pilótának fogalma sem volt ennek a működéséről, de most a Wall Street Journal amerikai kormányzati és iparági források alapján a baj egy másik összetevőjéről is beszámolt. A korábbi 737-eseken a pilóták kijelzőjén egy felvillanó ikon jelzi, ha a gép orrán párban elhelyezett állásszögjelző két része jelentősen eltérő értéket mér, ami jó eséllyel hibát jelez. Furcsa módon a Maxon ez nincs így, pedig az MCAS miatt pont hogy megnőtt ennek az információnak a jelentősége.

Könnyen lehet, hogy anyagi megfontolásokból döntött így a gyártó: a jelzés akkor vált elérhetővé, ha egy légitársaság kiegészítő biztonsági csomagot vett a típushoz.

Csakhogy erről a cégek nem tudtak, mivel a Boeing nem tájékoztatta őket a változásról. „A Southwest kézikönyvei rosszak voltak” – jelentette ki a legnagyobb amerikai fapados légitársaság pilóta-szakszervezetének a vezetője. Vagyis a pilóták úgy tudták, hogy továbbra is értesülnek a szenzorok esetleges meghibásodásáról. Nem mellesleg a Southwest volt a Max legnagyobb használója, amíg az etiópiai katasztrófát követően földre nem parancsolta a hatóság a flottát. Ez a légitársaság egyébként már a Lion Air-balesetet követően kérte a Boeinget, hogy tegye ismét elérhetővé a jelzést.

Ekkor az amerikai légügyi hatóság számára is feltűnt a változás, és a hivatalnokok elektronikus levelezésben arról cseréltek eszmét, nem kellene-e a Southwest Max-flottáját földre parancsolni, amíg a pilóták megkapják a történtek fényében mégiscsak szükséges átképzést. Végül azonban arra jutottak, hogy erre nincs szükség, mert a jelzés csak kiegészítő jellegű, nem életbevágó fontosságú. Ma már ezt sem így gondolja a hivatal.

A Boeing eddig nem mondott semmit arról, hogy miért vonták ki az alapcsomagból a jelzést. Azt viszont közölték, hogy már vissza is tették oda. Egyelőre azonban a gyártó és a hatóság továbbra is azon az átfogó megoldáson dolgozik, amelynek nyomán biztonsággal felszállhatnak majd a repülők.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz előírásokat követték a márciusban lezuhant gép pilótáiMég mindig javában zajlik az októberi és márciusi légikatasztrófák kivizsgálása.

Világ Boeing Boeing 737 MAX Ethiopian Airlines Lion Air repülőgép-szerencsétlenség Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Hajdu Miklós
2023. január 27. 11:11 Világ

Jövőre indul a szigorítás Lengyelországban, kitiltják a fővárosból a régi autókat

Kezdetben csak a legöregebb autókat érinti a korlátozás, de hamarosan a ma modernnek számító gépkocsik is Varsó belvárosán kívül rekedhetnek.

Avatar
2023. január 26. 15:30 Világ

Annyi kutyát vettek az járvány alatt az Egyesült Államokban, hogy az átlagbér kétszeresét lehet megkeresni kutyasétáltatásból

Forintra átszámolva tízmilliókat is kereshet az, aki az irodába visszaűzött munkavállalók otthon maradt kedvenceit sétáltatja.

Stubnya Bence
2023. január 26. 12:40 Világ

A hideg miatt hétfőn és kedden is rezsikedvezmény járt Angliában a csúcsidős áramspórolásért

Egy hidegbetörés miatt három szénerőművet is készenlétbe állítottak, de végül nem volt rájuk szükség. 3 millió fontot osztanak ki a spórolásért a résztvevőknek.

Fontos

Jandó Zoltán
2023. január 26. 17:40 Közélet

Finomhangolja a kormány a napelemes tiltást, párhuzamosan működhet a két paksi erőmű

Elképzelhető, hogy újra épülhetnek szélerőművek is Magyarországon, legalábbis a kormány napirenden tartja a témát - rövid interjú Steiner Attila energetikáért és klímapolitikáért felelős államtitkárral.

Váczi István
2023. január 26. 11:05 Támogatói tartalom, Vállalat

Vége a 30 békeévnek, alaposan átalakul a világkereskedelem

Az előttünk álló években lassabban nő majd a világgazdaságnál a nemzetközi kereskedelem, miközben jelentősen megváltoznak az áruforgalom uralkodó irányai – derül ki a Boston Consulting Group nemzetközi tanácsadó cég friss tanulmányából.

Bucsky Péter
2023. január 26. 04:34 Közélet, Pénz

Az elmaradt tanári béremelés árához mérhető veszteséget okoz a NER-cégeket is segítő jegybanki program

Bárhogy is számolunk, a növekedési kötvényprogram költsége százmilliárdos nagyságrendű. A nyertesek közt sok a kormányközeli vállalat, a veszteséget jó eséllyel az adófizetőknek kell állniuk.