Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. április 29. 11:16 Világ

Újabb kínos kérdésre kell válaszolnia a Boeingnak a tragédiák miatt

A Boeing nem tájékoztatta a légitársaságokat és a felügyeletet arról, hogy új modellje, a 737 Max esetében az előddel ellentétben semmi sem hívja fel a pilóták figyelmét az érzékelők meghibásodására. Mivel ezeknek az adataival dolgozott az a rendszer is, amely valószínűleg a típus két tragédiáját okozta, ez újabb kellemetlen fejlemény a gyártó számára.

A Boeing a Maxot az évtizedek óta repült 737-es némileg átdolgozott változataként tálalta a légitársaságok és a hatóságok számára, és sikerült is elérnie, hogy a pilótáknak nem kellett új típusengedélyt szereznie, elég volt egy egészen minimális képzés, mielőtt beülhettek a Max pilótafülkéjébe. A Lion Air indonéziai és az Ethiopian etiópiai katasztrófája után azonban egymás után kerülnek elő olyan részletek, amelyek bizonyítják, hogy az átalakítás nem is volt olyan csekély.

Az egyik legnagyobb változást a nagyobb, üzemanyag-takarékosabb hajtóművek okozták, amelyek megváltoztatták a gép súlypontját, és hajlamosabbá tették a potenciálisan katasztrofális következményekkel járó átesésre. Ezt hivatott megelőzni az az MCAS rövidítésű biztonsági rendszer, amely automatikusan lefelé nyomja a gép orrát, ha az állásszög-érzékelőkből érkező adatok alapján úgy ítéli meg, hogy a repülőt átesés fenyegeti.

A két katasztrófát követelő vizsgálatok nyomán már tudjuk, hogy sok pilótának fogalma sem volt ennek a működéséről, de most a Wall Street Journal amerikai kormányzati és iparági források alapján a baj egy másik összetevőjéről is beszámolt. A korábbi 737-eseken a pilóták kijelzőjén egy felvillanó ikon jelzi, ha a gép orrán párban elhelyezett állásszögjelző két része jelentősen eltérő értéket mér, ami jó eséllyel hibát jelez. Furcsa módon a Maxon ez nincs így, pedig az MCAS miatt pont hogy megnőtt ennek az információnak a jelentősége.

Könnyen lehet, hogy anyagi megfontolásokból döntött így a gyártó: a jelzés akkor vált elérhetővé, ha egy légitársaság kiegészítő biztonsági csomagot vett a típushoz.

Csakhogy erről a cégek nem tudtak, mivel a Boeing nem tájékoztatta őket a változásról. „A Southwest kézikönyvei rosszak voltak” – jelentette ki a legnagyobb amerikai fapados légitársaság pilóta-szakszervezetének a vezetője. Vagyis a pilóták úgy tudták, hogy továbbra is értesülnek a szenzorok esetleges meghibásodásáról. Nem mellesleg a Southwest volt a Max legnagyobb használója, amíg az etiópiai katasztrófát követően földre nem parancsolta a hatóság a flottát. Ez a légitársaság egyébként már a Lion Air-balesetet követően kérte a Boeinget, hogy tegye ismét elérhetővé a jelzést.

Ekkor az amerikai légügyi hatóság számára is feltűnt a változás, és a hivatalnokok elektronikus levelezésben arról cseréltek eszmét, nem kellene-e a Southwest Max-flottáját földre parancsolni, amíg a pilóták megkapják a történtek fényében mégiscsak szükséges átképzést. Végül azonban arra jutottak, hogy erre nincs szükség, mert a jelzés csak kiegészítő jellegű, nem életbevágó fontosságú. Ma már ezt sem így gondolja a hivatal.

A Boeing eddig nem mondott semmit arról, hogy miért vonták ki az alapcsomagból a jelzést. Azt viszont közölték, hogy már vissza is tették oda. Egyelőre azonban a gyártó és a hatóság továbbra is azon az átfogó megoldáson dolgozik, amelynek nyomán biztonsággal felszállhatnak majd a repülők.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz előírásokat követték a márciusban lezuhant gép pilótáiMég mindig javában zajlik az októberi és márciusi légikatasztrófák kivizsgálása.

Világ Boeing Boeing 737 MAX Ethiopian Airlines Lion Air repülőgép-szerencsétlenség Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2019. november 16. 11:21 Világ

Mostantól nem lehetsz benne biztos, hogy az Amazonról rendelt Nike valódi

Három vesztese van annak, hogy a Nike szerződést bontott az Amazonnal: a Nike, az Amazon és a vásárló.

Fabók Bálint
2019. november 11. 17:39 Tech, Világ

Az Adidas robotokkal próbálta forradalmasítani a cipőipart, de inkább visszatér ázsiai munkásokhoz

Bezárják a két robotizált szupergyárat, mert "olcsóbb és rugalmasabb" Ázsiában termelni.

Fabók Bálint
2019. november 11. 12:13 Világ

A befektetők most már meggondolják, adnak-e pénzt olyan városoknak, amelyeket jobban sújt a klímaváltozás

Az Egyesült Államokban egyre több önkormányzati kötvénykibocsátásnál hívják fel a vásárlók figyelmét a klímaváltozás kockázataira.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. november 15. 15:46 Közélet

Rejtőzködő harcostárs szállt be Mészárosék családi cégébe

A második legismertebb tiszakécskei milliárdos, Varga Károly, akinek korábban is volt üzleti kapcsolata Mészáros Lőrinccel, egy követelésért cserébe 2 százalékos részesedést kapott a Talentis Zrt-ben.

Váczi István
2019. november 15. 06:52 Adat, Vállalat

Lejtőre került az autóipari foglalkoztatás a legfontosabb megyében

Dübörög a járműipar termelése Győr-Moson-Sopron megyében, a legnagyobb cégek létszáma viszont fogyni kezdett. Országosan a rendelésállomány is apad.

Torontáli Zoltán Jandó Zoltán
2019. november 14. 16:44 Vállalat

Van értelme, hogy több évnyi bérre elég pénzt ad a kormány a munkahelyteremtőknek?

Rengeteg pénzt, 13,3 millió forintot adunk minden egyes új munkahelyért, miközben évek óta munkaerőhiánnyal küzd a gazdaság. Nem tűnik logikusnak a rendszer.