Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. április 29. 11:16 Világ

Újabb kínos kérdésre kell válaszolnia a Boeingnak a tragédiák miatt

A Boeing nem tájékoztatta a légitársaságokat és a felügyeletet arról, hogy új modellje, a 737 Max esetében az előddel ellentétben semmi sem hívja fel a pilóták figyelmét az érzékelők meghibásodására. Mivel ezeknek az adataival dolgozott az a rendszer is, amely valószínűleg a típus két tragédiáját okozta, ez újabb kellemetlen fejlemény a gyártó számára.

A Boeing a Maxot az évtizedek óta repült 737-es némileg átdolgozott változataként tálalta a légitársaságok és a hatóságok számára, és sikerült is elérnie, hogy a pilótáknak nem kellett új típusengedélyt szereznie, elég volt egy egészen minimális képzés, mielőtt beülhettek a Max pilótafülkéjébe. A Lion Air indonéziai és az Ethiopian etiópiai katasztrófája után azonban egymás után kerülnek elő olyan részletek, amelyek bizonyítják, hogy az átalakítás nem is volt olyan csekély.

Az egyik legnagyobb változást a nagyobb, üzemanyag-takarékosabb hajtóművek okozták, amelyek megváltoztatták a gép súlypontját, és hajlamosabbá tették a potenciálisan katasztrofális következményekkel járó átesésre. Ezt hivatott megelőzni az az MCAS rövidítésű biztonsági rendszer, amely automatikusan lefelé nyomja a gép orrát, ha az állásszög-érzékelőkből érkező adatok alapján úgy ítéli meg, hogy a repülőt átesés fenyegeti.

A két katasztrófát követelő vizsgálatok nyomán már tudjuk, hogy sok pilótának fogalma sem volt ennek a működéséről, de most a Wall Street Journal amerikai kormányzati és iparági források alapján a baj egy másik összetevőjéről is beszámolt. A korábbi 737-eseken a pilóták kijelzőjén egy felvillanó ikon jelzi, ha a gép orrán párban elhelyezett állásszögjelző két része jelentősen eltérő értéket mér, ami jó eséllyel hibát jelez. Furcsa módon a Maxon ez nincs így, pedig az MCAS miatt pont hogy megnőtt ennek az információnak a jelentősége.

Könnyen lehet, hogy anyagi megfontolásokból döntött így a gyártó: a jelzés akkor vált elérhetővé, ha egy légitársaság kiegészítő biztonsági csomagot vett a típushoz.

Csakhogy erről a cégek nem tudtak, mivel a Boeing nem tájékoztatta őket a változásról. „A Southwest kézikönyvei rosszak voltak” – jelentette ki a legnagyobb amerikai fapados légitársaság pilóta-szakszervezetének a vezetője. Vagyis a pilóták úgy tudták, hogy továbbra is értesülnek a szenzorok esetleges meghibásodásáról. Nem mellesleg a Southwest volt a Max legnagyobb használója, amíg az etiópiai katasztrófát követően földre nem parancsolta a hatóság a flottát. Ez a légitársaság egyébként már a Lion Air-balesetet követően kérte a Boeinget, hogy tegye ismét elérhetővé a jelzést.

Ekkor az amerikai légügyi hatóság számára is feltűnt a változás, és a hivatalnokok elektronikus levelezésben arról cseréltek eszmét, nem kellene-e a Southwest Max-flottáját földre parancsolni, amíg a pilóták megkapják a történtek fényében mégiscsak szükséges átképzést. Végül azonban arra jutottak, hogy erre nincs szükség, mert a jelzés csak kiegészítő jellegű, nem életbevágó fontosságú. Ma már ezt sem így gondolja a hivatal.

A Boeing eddig nem mondott semmit arról, hogy miért vonták ki az alapcsomagból a jelzést. Azt viszont közölték, hogy már vissza is tették oda. Egyelőre azonban a gyártó és a hatóság továbbra is azon az átfogó megoldáson dolgozik, amelynek nyomán biztonsággal felszállhatnak majd a repülők.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz előírásokat követték a márciusban lezuhant gép pilótáiMég mindig javában zajlik az októberi és márciusi légikatasztrófák kivizsgálása.

Világ Boeing Boeing 737 MAX Ethiopian Airlines Lion Air repülőgép-szerencsétlenség Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Tunkli Dániel
2020. július 15. 16:57 Világ

Itt a hidegháború 2.0

Az amerikai és a kínai elnöknek egyaránt érdekében áll a konfliktus kiélezése a két ország között, ennek a szembenállásnak lett mellékhadszíntere az indiai-kínai határ.

Váczi István
2020. július 15. 15:01 Világ

Fejre állt a világ, most a kínaiak vásárolják fel az acélt külföldön

Olyan nagy különbség alakult ki a hazai és a külföldi árak között, hogy megéri külföldön vásárolni a kínai vállalatok számára.

Hajdu Miklós
2020. július 15. 13:05 Világ

Akár ingyen is új villanyautót vihetnek haza a németek a nagyvonalú állami támogatásnak köszönhetően

Jól járt a járvánnyal, aki új elektromos autóba szeretne ülni, az európai országok elképesztő autóvásárlási támogatásokba kezdtek.

Fontos

Jandó Zoltán
2020. július 15. 06:40 Vállalat

Képtelen felállni a padlóról a vendéglátás Budapest belvárosában

Ahol korábban a külföldiekre építettek, most annyira nincsen vendég, hogy kinyitni sincs értelme. Vidéken hétvégéken telt ház, hétköznapokon pangás van.

Bucsky Péter
2020. július 14. 06:41 Közélet

Az állami kórházellátó feleannyiért vett közel 2500 lélegeztetőgépet, mint a külügy

A kórházellátó a legnagyobb piaci szereplőktől vásárolt normális áron, a külügy jórészt ismeretlen hátterű cégektől sokkal drágábban. De a pénz nem számított.

Váczi István
2020. július 13. 06:37 Vállalat

Nyáron is leállnak a magyar autógyárak, mi lesz a dolgozóikkal?

Nemrég indultak újra, a Suzuki ma indítja a második műszakot, de nyáron ismét minimum egyhetes szünetet tartanak. A keresetek visszaesnek, főleg a beszállítóknál.