Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. április 29. 11:16 Világ

Újabb kínos kérdésre kell válaszolnia a Boeingnak a tragédiák miatt

A Boeing nem tájékoztatta a légitársaságokat és a felügyeletet arról, hogy új modellje, a 737 Max esetében az előddel ellentétben semmi sem hívja fel a pilóták figyelmét az érzékelők meghibásodására. Mivel ezeknek az adataival dolgozott az a rendszer is, amely valószínűleg a típus két tragédiáját okozta, ez újabb kellemetlen fejlemény a gyártó számára.

A Boeing a Maxot az évtizedek óta repült 737-es némileg átdolgozott változataként tálalta a légitársaságok és a hatóságok számára, és sikerült is elérnie, hogy a pilótáknak nem kellett új típusengedélyt szereznie, elég volt egy egészen minimális képzés, mielőtt beülhettek a Max pilótafülkéjébe. A Lion Air indonéziai és az Ethiopian etiópiai katasztrófája után azonban egymás után kerülnek elő olyan részletek, amelyek bizonyítják, hogy az átalakítás nem is volt olyan csekély.

Az egyik legnagyobb változást a nagyobb, üzemanyag-takarékosabb hajtóművek okozták, amelyek megváltoztatták a gép súlypontját, és hajlamosabbá tették a potenciálisan katasztrofális következményekkel járó átesésre. Ezt hivatott megelőzni az az MCAS rövidítésű biztonsági rendszer, amely automatikusan lefelé nyomja a gép orrát, ha az állásszög-érzékelőkből érkező adatok alapján úgy ítéli meg, hogy a repülőt átesés fenyegeti.

A két katasztrófát követelő vizsgálatok nyomán már tudjuk, hogy sok pilótának fogalma sem volt ennek a működéséről, de most a Wall Street Journal amerikai kormányzati és iparági források alapján a baj egy másik összetevőjéről is beszámolt. A korábbi 737-eseken a pilóták kijelzőjén egy felvillanó ikon jelzi, ha a gép orrán párban elhelyezett állásszögjelző két része jelentősen eltérő értéket mér, ami jó eséllyel hibát jelez. Furcsa módon a Maxon ez nincs így, pedig az MCAS miatt pont hogy megnőtt ennek az információnak a jelentősége.

Könnyen lehet, hogy anyagi megfontolásokból döntött így a gyártó: a jelzés akkor vált elérhetővé, ha egy légitársaság kiegészítő biztonsági csomagot vett a típushoz.

Csakhogy erről a cégek nem tudtak, mivel a Boeing nem tájékoztatta őket a változásról. „A Southwest kézikönyvei rosszak voltak” – jelentette ki a legnagyobb amerikai fapados légitársaság pilóta-szakszervezetének a vezetője. Vagyis a pilóták úgy tudták, hogy továbbra is értesülnek a szenzorok esetleges meghibásodásáról. Nem mellesleg a Southwest volt a Max legnagyobb használója, amíg az etiópiai katasztrófát követően földre nem parancsolta a hatóság a flottát. Ez a légitársaság egyébként már a Lion Air-balesetet követően kérte a Boeinget, hogy tegye ismét elérhetővé a jelzést.

Ekkor az amerikai légügyi hatóság számára is feltűnt a változás, és a hivatalnokok elektronikus levelezésben arról cseréltek eszmét, nem kellene-e a Southwest Max-flottáját földre parancsolni, amíg a pilóták megkapják a történtek fényében mégiscsak szükséges átképzést. Végül azonban arra jutottak, hogy erre nincs szükség, mert a jelzés csak kiegészítő jellegű, nem életbevágó fontosságú. Ma már ezt sem így gondolja a hivatal.

A Boeing eddig nem mondott semmit arról, hogy miért vonták ki az alapcsomagból a jelzést. Azt viszont közölték, hogy már vissza is tették oda. Egyelőre azonban a gyártó és a hatóság továbbra is azon az átfogó megoldáson dolgozik, amelynek nyomán biztonsággal felszállhatnak majd a repülők.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz előírásokat követték a márciusban lezuhant gép pilótáiMég mindig javában zajlik az októberi és márciusi légikatasztrófák kivizsgálása.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Boeing Boeing 737 MAX Ethiopian Airlines Lion Air repülőgép-szerencsétlenség Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Váczi István
2023. május 26. 16:49 Világ

Van fontosabb földgáz is az orosznál Kína számára

Miközben az új orosz vezetékkel kapcsolatos döntést halogatják, Közép-Ázsia felé ők szeretnék felgyorsítani a megvalósítást.

Váczi István
2023. május 26. 09:24 Világ

Jelentősen felgyorsult az amerikai fegyverek Ukrajnába áramlása

A háború tavaly februári kirobbanása óta 30 százalékkal sikerült gyorsítani a szállításokon.

Torontáli Zoltán
2023. május 25. 15:36 Vállalat, Világ

Már a Lidlben és az Aldiban is lehet erkélynapelemet venni Németországban, nálunk nem kezdhetik meg a forgalmazást

Hazai pályán majdnem egyszerre indult el a két nagy diszkontlánc a forgalmazással. Ez nálunk tilos, ami végső soron szürkezónás magánimporthoz vezethet.

Fontos

Trippon Mariann
2023. május 27. 13:03 Pénz

Fordul a kamatciklus a világban?

Az előző időszak masszív kamatemelései után a fejlett gazdaságokban tetőzött vagy hamarosan tetőzik a szigorítási ciklus, a piacok már a várható kamatcsökkentésekre fókuszálnak.

Stubnya Bence
2023. május 27. 04:32 Podcast

Nem lesz olyan magyar munkahely az autóiparban, amit érintetlenül hagy a zöld átmenet

Habár az európai járműipar már tud eredményeket felmutatni, jelentős egyenlőtlenségeket hordoz magában az elektromobilitásra való átállás. Galgóczi Béla a G7 Podcast vendége.

Hajdu Miklós
2023. május 26. 20:13 Adat, Élet

Olyan sok magyar él rabszolgasorban, mint Sopron vagy Tatabánya teljes lakossága

Változatos formában, de máig sokan süllyednek rabszolgasorsba, Magyarországon főleg a kiszolgáltatott, alacsony státuszú embereket fenyegeti a kényszermunka.