Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. március 11. 11:13 Világ

Az etióp légikatasztrófa másnapján Kína KO-val küldte a földre a Boeingot

A kínai hatóságok helyi idő szerint hétfő délután földre rendeltek minden olyan Boeing 737 MAX 8 típusú gépet, amelyet kínai légitársaság üzemeltet. A lépés azért tűnik indokoltnak, mert egy ilyen repülője zuhant le az Ethiopian Airlines-nak vasárnap, nem sokkal a felszállás után, Addisz-Abeba mellett. A 157 utas halálát követelő baleset körülményei egyelőre tisztázatlanok.

A kínaiak azzal indokolták a gyors lépést, hogy szerintük az indonéziai Lion Air tavaly októberi balesete is hasonló körülményekre vezethető vissza, cikkünk megjelenésekor pedig még Indonézia is mérlegelte a típus repülési engedélyeinek felfüggesztését.

Az események nem csak a baleset körülményei miatt aggasztóak, hanem azért is, mert a Wall Street Journal szerint nem volt még példa arra, hogy egy nagyobb légi piacon egy modellt földre parancsoljanak azelőtt, hogy a gép engedélyeit kibocsátó ország, jelen esetben az Egyesült Államok hatóságai bármit is léptek volna.

Az amerikai szövetségi hivatal, a Federal Aviation Administration (FAA) még semmit sem mondott a balesetről, hiszen a helyszínen még el sem kezdte a vizsgálódást, amikor a kínaiak már felfüggesztették a modellt. Ez korábban elképzelhetetlen lett volna.

Kína összesen 96 737-es repülését tiltotta meg, amíg az ügy tisztázódik, a kínai légitársaságok megpróbálják máshonnan pótolni a kieső gépeket, de a repülésben így is elég nagy zavart okoz az intézkedés. Sokkal nagyobb károkat okozhat viszont a lépés a Boeingnek, amely egyelőre nem kommentálta a híreket, de cikkünk megjelenésekor egyébként is csak ott tartott, hogy technikai segítséget nyújtott a helyszínre utazó amerikai, illetve az ott lévő etióp szakembereknek.

Kína az Amerikával kiéleződött kereskedelmi háborúban eddig nem büntette semmilyen intézkedéssel a Boeing-et, mert a kínai légi iparnak az amerikai cég nagyon fontos beszállítója, a mostani intézkedés azonban arra utal, hogy ez a stratégia a jövőben változhat. A kínai hatóságok ugyanis nyomásgyakorlásra használták ki a helyzetet, az FAA-nek ilyen körülmények között sürgősen mondani kell valamit arról, hogy a kérdéses modellt mennyire tartja biztonságosnak. Ezt azonban megnehezíti, hogy a repülő fekete dobozát meg kellene találni és ki kellene elemezni, amihez időre van szükség.

A Lion Air baleseténél még fel sem merült, hogy a 737 MAX 8-asok ne repülhetnének, a szükségesnek látszó szoftverfrissítés ráadásul még a tervekhez képest csúszott is, de az FAA ennek ellenére sem látta indokoltnak, hogy a modell repülését megakadályozza.

A 737-es tragédiájának ilyen kezelése súlyos üzleti károkat okoz a Boeingnek, mert a modellbe vetett bizalmat a kínai intézkedések tovább rombolják. A 737-es az amerikai gyártónak nagyon fontos, 2017-ben kezdte szállítani a típust, és elsősorban a fejlődő országok légitársaságait célozza vele, márpedig a világpiaci bővülés lehetősége pont ott van. Az amerikaiak eddig 350 ilyen 737-est szállítottak le, de 5 ezer megrendelésük van rá, most kérdés, hogy ezekből mennyit fognak visszamondani. A kérdéses modell a Boeing üzletének növekedési motorja, a 737 MAX adja a cég megrendelésállományának kétharmadát, és a várható profit 40 százalékát.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ baleset Boeing Etiópia katasztrófa kereskedelmi háború Kína Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Hajdu Miklós
2024. május 22. 13:14 Világ

Nem biztos, hogy jó ötlet megvámolni a kínai autókat Európában

Kína az európai autógyártók harmadik legfontosabb külpiaca, de veszélybe kerülhet az elérése, ha vámháború bontakozik ki a két térség között.

Mészáros R. Tamás
2024. május 22. 05:13 Pénz, Világ

Egyre többen védelmezik a készpénzt, már csak az a kérdés, ki ellen

Magyarországra a Mi Hazánk hozta be, de sok más országban is téma a készpénzhez való jog védelme.

Torontáli Zoltán
2024. május 21. 16:34 Élet, Világ

Nem sietik el a boltokban használt vékony műanyag zacskók betiltását

Az Európai Unió tesz egy nagy lépést a műanyag hulladék csökkentése érdekében, de nagyon lassan és sok szempontból kritizált módon.

Fontos

Stubnya Bence
2024. május 23. 13:49 Vállalat

Az egész magyar gazdaság megérzi, ha le kell állnia a gödi akkugyárnak

Komoly gazdasági érdekekkel állnak szemben a civilek jogos környezetvédelmi aggályai, ezért hatalmas tétje van a másodfokú bírósági döntésnek.

Váczi István
2024. május 22. 17:06 Közélet, Pénz

Jó üzlet Magyarországnak a kínai hitel? Nagyot lódított Lázár János

Lehet, hogy az autópályák szépen termelik a bevételeket, de attól még nem lesz jobb üzlet a vasúti fuvarozás - márpedig kínai kölcsönből idehaza vasút épül.

Torontáli Zoltán
2024. május 21. 13:03 Közélet, Pénz

Megint romolhat az életszínvonal, ha háttérbe szorul az infláció féken tartása

Egy friss elemzés szerint átmeneti javulásban lehetünk, a választások után középtávon könnyen visszatérhet a mostaninál magasabb infláció.