Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. március 11. 11:13 Világ

Az etióp légikatasztrófa másnapján Kína KO-val küldte a földre a Boeingot

A kínai hatóságok helyi idő szerint hétfő délután földre rendeltek minden olyan Boeing 737 MAX 8 típusú gépet, amelyet kínai légitársaság üzemeltet. A lépés azért tűnik indokoltnak, mert egy ilyen repülője zuhant le az Ethiopian Airlines-nak vasárnap, nem sokkal a felszállás után, Addisz-Abeba mellett. A 157 utas halálát követelő baleset körülményei egyelőre tisztázatlanok.

A kínaiak azzal indokolták a gyors lépést, hogy szerintük az indonéziai Lion Air tavaly októberi balesete is hasonló körülményekre vezethető vissza, cikkünk megjelenésekor pedig még Indonézia is mérlegelte a típus repülési engedélyeinek felfüggesztését.

Az események nem csak a baleset körülményei miatt aggasztóak, hanem azért is, mert a Wall Street Journal szerint nem volt még példa arra, hogy egy nagyobb légi piacon egy modellt földre parancsoljanak azelőtt, hogy a gép engedélyeit kibocsátó ország, jelen esetben az Egyesült Államok hatóságai bármit is léptek volna.

Az amerikai szövetségi hivatal, a Federal Aviation Administration (FAA) még semmit sem mondott a balesetről, hiszen a helyszínen még el sem kezdte a vizsgálódást, amikor a kínaiak már felfüggesztették a modellt. Ez korábban elképzelhetetlen lett volna.

Kína összesen 96 737-es repülését tiltotta meg, amíg az ügy tisztázódik, a kínai légitársaságok megpróbálják máshonnan pótolni a kieső gépeket, de a repülésben így is elég nagy zavart okoz az intézkedés. Sokkal nagyobb károkat okozhat viszont a lépés a Boeingnek, amely egyelőre nem kommentálta a híreket, de cikkünk megjelenésekor egyébként is csak ott tartott, hogy technikai segítséget nyújtott a helyszínre utazó amerikai, illetve az ott lévő etióp szakembereknek.

Kína az Amerikával kiéleződött kereskedelmi háborúban eddig nem büntette semmilyen intézkedéssel a Boeing-et, mert a kínai légi iparnak az amerikai cég nagyon fontos beszállítója, a mostani intézkedés azonban arra utal, hogy ez a stratégia a jövőben változhat. A kínai hatóságok ugyanis nyomásgyakorlásra használták ki a helyzetet, az FAA-nek ilyen körülmények között sürgősen mondani kell valamit arról, hogy a kérdéses modellt mennyire tartja biztonságosnak. Ezt azonban megnehezíti, hogy a repülő fekete dobozát meg kellene találni és ki kellene elemezni, amihez időre van szükség.

A Lion Air baleseténél még fel sem merült, hogy a 737 MAX 8-asok ne repülhetnének, a szükségesnek látszó szoftverfrissítés ráadásul még a tervekhez képest csúszott is, de az FAA ennek ellenére sem látta indokoltnak, hogy a modell repülését megakadályozza.

A 737-es tragédiájának ilyen kezelése súlyos üzleti károkat okoz a Boeingnek, mert a modellbe vetett bizalmat a kínai intézkedések tovább rombolják. A 737-es az amerikai gyártónak nagyon fontos, 2017-ben kezdte szállítani a típust, és elsősorban a fejlődő országok légitársaságait célozza vele, márpedig a világpiaci bővülés lehetősége pont ott van. Az amerikaiak eddig 350 ilyen 737-est szállítottak le, de 5 ezer megrendelésük van rá, most kérdés, hogy ezekből mennyit fognak visszamondani. A kérdéses modell a Boeing üzletének növekedési motorja, a 737 MAX adja a cég megrendelésállományának kétharmadát, és a várható profit 40 százalékát.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ baleset Boeing Etiópia katasztrófa kereskedelmi háború Kína Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Váczi István
2024. április 19. 04:34 Világ

Romba dőlnek az orosz remények Ukrajnában?

Jelenleg szinte minden harctéri körülmény az oroszoknak kedvez, az eddig elért eredményeik mégis szerények, miközben az ukránok lőszerhiánya hamarosan enyhül.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Fontos

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.