Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2019. március 12. 16:35 Közélet

Világszerte leparancsolták a levegőből a Boeing legfelkapottabb gépét

Nagyon nagy bajba került a Boeing, az USA repülőgyártó óriásvállalata, miután otthon és a világ légterének nagy részében is leparancsolták a levegőből a(z eddig legalábbis) legfelkapottabb repülőgépét.

Etiópiában vasárnap szenvedett a felszállás utáni pillanatokban végzetes balesetet az Ethiopian Airlines egyik 737 MAX 8-as típusú gépe, fedélzetén 149 utassal és nyolcfős személyzettel. Ugyanez a modell zuhant a tengerbe tavaly októberben Indonézia partjainál is, szintén nem sokkal a felszállás után. A Lion Air indonéz légitársaság katasztrófájának 189 halálos áldozata volt.

A Quartz most összeszedte, hogy mely légitársaságok használják ezt a géptípust. A legtöbbet az amerikai Southwest Airlines vásárolt a 737 MAX-ból, összesen 31 darabot, de további 249 gépre adott le megrendelést. A második helyen egy lízing cég áll.

 

A GE pénzügyi szolgáltató vállalata eddig 22 repülőt szerzett be, ezeket más légitársaságoknak adja bérbe. Ezenkívül 154 gépet rendelt meg az amerikai gyártótól. A harmadik helyen az American Airlines áll 22 géppel, és 78 rendelés alatt álló repülővel.

Európában nagy eséllyel a Norwegian Air valamelyik járatán utazhatsz Boeing 737 MAX típusú géppel. A norvég légitársaságnak 18 ilyen gépe van. De emellett a Flydubai is használ már 14 ilyen repülőt, európai úti célok esetében is. Éppen február végén rendelt két vietnámi légitársaság – a VietJet Air és a Bamboo – összesen 110 repülőt a Boeingtől.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem jött be az óriás repülő üzleti modellje, szétszerelik az ég királynőjétAz első, tíz éve forgalomba állt A380-as gépet éppen most mentik meg az elrohadástól: szétszedik és alkatrészként értékesítik.

A repülőgéptípus esetében az amerikai szövetségi repülésügyi hatóság (FAA) módosításokat írt elő a Boeingnek a 737 MAX 8 és a 737 MAX 9 típusú repülőgépek esetében. A cégnek áprilisig módosításokat kell végrehajtania a gépek ellenőrzés rendszerén és frissítenie kell a pilóták kiképzési könyvein is.

Ennél sokkal szigorúbban reagáltak más országok hatóságai. Indonézia,Kína, Nagy-Britannia, Ausztrália, Szingapúr és néhány Latin-Amerikai ország átmenetileg kivonta a forgalomból a Boeing e két új modelljét, és a Cayman Airways karibi légitársaság is bejelentette, hogy egyetlen gép sem szállhat fel.

A Wall Street Journal magyar idő szerint kedd délután arról számolt be, hogy az Egyesült Államokban is földre kényszerítették a típust. A repülésügyi hatóság úgy tűnik mégiscsak szigorított a korábbi módosításokkal kapcsolatos ajánlásain. Most ott tartunk, hogy a már világszerte használatban lévő 737 MAX gépek közel fele, a repülőtereken pihen. Később az európai hatóságok is csatlakoztak ehhez.

Igen szokatlan, hogy egy új repülőgéptípus kétszer egymás után szerencsétlenül jár. Donald Trump amerikai elnök ezzel kapcsolatban Twitterén azt írta, hogy túl bonyolultak lettek a repülők. Szerinte a régen egyszerűbb és sokkal jobb volt minden.

Hétfőn a New York-i tőzsdén 13 százalékos eséssel nyitottak a Boeing részvényei. Utoljára a 2001. szeptember 11-i terrortámadások után volt ilyen alacsony a Boeing-részvények árfolyama.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz etióp légikatasztrófa másnapján Kína KO-val küldte a földre a BoeingotA tragédia kezelését vastagon befolyásolja a kereskedelmi háború, Kína úgy tiltotta le a géptípus repülését, hogy meg sem várta az amerikai hatóságok álláspontját.

Közélet Boeing 737 MAX repülésbiztonság repülőgép Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Hajdu Miklós
2023. január 27. 16:47 Közélet

A techszektor után a kiskereskedelem a következő, ahol nagy változások jönnek

A mostani gazdasági helyzetben aligha lesznek fenntarthatók a járvány alatti kereslet kiszolgálására hivatott gyors és sokszor túlzó fejlesztések a kereskedelemben.

Jandó Zoltán
2023. január 26. 17:40 Közélet

Finomhangolja a kormány a napelemes tiltást, párhuzamosan működhet a két paksi erőmű

Elképzelhető, hogy újra épülhetnek szélerőművek is Magyarországon, legalábbis a kormány napirenden tartja a témát - rövid interjú Steiner Attila energetikáért és klímapolitikáért felelős államtitkárral.

Bucsky Péter
2023. január 26. 04:34 Közélet, Pénz

Az elmaradt tanári béremelés árához mérhető veszteséget okoz a NER-cégeket is segítő jegybanki program

Bárhogy is számolunk, a növekedési kötvényprogram költsége százmilliárdos nagyságrendű. A nyertesek közt sok a kormányközeli vállalat, a veszteséget jó eséllyel az adófizetőknek kell állniuk.

Fontos

Stubnya Bence
2023. január 26. 12:40 Világ

A hideg miatt hétfőn és kedden is rezsikedvezmény járt Angliában a csúcsidős áramspórolásért

Egy hidegbetörés miatt három szénerőművet is készenlétbe állítottak, de végül nem volt rájuk szükség. 3 millió fontot osztanak ki a spórolásért a résztvevőknek.

Váczi István
2023. január 26. 11:05 Támogatói tartalom, Vállalat

Vége a 30 békeévnek, alaposan átalakul a világkereskedelem

Az előttünk álló években lassabban nő majd a világgazdaságnál a nemzetközi kereskedelem, miközben jelentősen megváltoznak az áruforgalom uralkodó irányai – derül ki a Boston Consulting Group nemzetközi tanácsadó cég friss tanulmányából.

Karsai Gábor
2023. január 25. 16:54 Közélet

Költségvetési kockázatok és mellékhatások

A kormányt még válság idején sem az egyensúly megteremtése érdekli, hanem a hozzá lojális tulajdonosi csoportok terjeszkedési-növekedési lehetőségének megteremtése.