Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2019. március 12. 16:35 Közélet

Világszerte leparancsolták a levegőből a Boeing legfelkapottabb gépét

Nagyon nagy bajba került a Boeing, az USA repülőgyártó óriásvállalata, miután otthon és a világ légterének nagy részében is leparancsolták a levegőből a(z eddig legalábbis) legfelkapottabb repülőgépét.

Etiópiában vasárnap szenvedett a felszállás utáni pillanatokban végzetes balesetet az Ethiopian Airlines egyik 737 MAX 8-as típusú gépe, fedélzetén 149 utassal és nyolcfős személyzettel. Ugyanez a modell zuhant a tengerbe tavaly októberben Indonézia partjainál is, szintén nem sokkal a felszállás után. A Lion Air indonéz légitársaság katasztrófájának 189 halálos áldozata volt.

A Quartz most összeszedte, hogy mely légitársaságok használják ezt a géptípust. A legtöbbet az amerikai Southwest Airlines vásárolt a 737 MAX-ból, összesen 31 darabot, de további 249 gépre adott le megrendelést. A második helyen egy lízing cég áll.

 

A GE pénzügyi szolgáltató vállalata eddig 22 repülőt szerzett be, ezeket más légitársaságoknak adja bérbe. Ezenkívül 154 gépet rendelt meg az amerikai gyártótól. A harmadik helyen az American Airlines áll 22 géppel, és 78 rendelés alatt álló repülővel.

Európában nagy eséllyel a Norwegian Air valamelyik járatán utazhatsz Boeing 737 MAX típusú géppel. A norvég légitársaságnak 18 ilyen gépe van. De emellett a Flydubai is használ már 14 ilyen repülőt, európai úti célok esetében is. Éppen február végén rendelt két vietnámi légitársaság – a VietJet Air és a Bamboo – összesen 110 repülőt a Boeingtől.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem jött be az óriás repülő üzleti modellje, szétszerelik az ég királynőjétAz első, tíz éve forgalomba állt A380-as gépet éppen most mentik meg az elrohadástól: szétszedik és alkatrészként értékesítik.

A repülőgéptípus esetében az amerikai szövetségi repülésügyi hatóság (FAA) módosításokat írt elő a Boeingnek a 737 MAX 8 és a 737 MAX 9 típusú repülőgépek esetében. A cégnek áprilisig módosításokat kell végrehajtania a gépek ellenőrzés rendszerén és frissítenie kell a pilóták kiképzési könyvein is.

Ennél sokkal szigorúbban reagáltak más országok hatóságai. Indonézia,Kína, Nagy-Britannia, Ausztrália, Szingapúr és néhány Latin-Amerikai ország átmenetileg kivonta a forgalomból a Boeing e két új modelljét, és a Cayman Airways karibi légitársaság is bejelentette, hogy egyetlen gép sem szállhat fel.

A Wall Street Journal magyar idő szerint kedd délután arról számolt be, hogy az Egyesült Államokban is földre kényszerítették a típust. A repülésügyi hatóság úgy tűnik mégiscsak szigorított a korábbi módosításokkal kapcsolatos ajánlásain. Most ott tartunk, hogy a már világszerte használatban lévő 737 MAX gépek közel fele, a repülőtereken pihen. Később az európai hatóságok is csatlakoztak ehhez.

Igen szokatlan, hogy egy új repülőgéptípus kétszer egymás után szerencsétlenül jár. Donald Trump amerikai elnök ezzel kapcsolatban Twitterén azt írta, hogy túl bonyolultak lettek a repülők. Szerinte a régen egyszerűbb és sokkal jobb volt minden.

Hétfőn a New York-i tőzsdén 13 százalékos eséssel nyitottak a Boeing részvényei. Utoljára a 2001. szeptember 11-i terrortámadások után volt ilyen alacsony a Boeing-részvények árfolyama.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz etióp légikatasztrófa másnapján Kína KO-val küldte a földre a BoeingotA tragédia kezelését vastagon befolyásolja a kereskedelmi háború, Kína úgy tiltotta le a géptípus repülését, hogy meg sem várta az amerikai hatóságok álláspontját.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Boeing 737 MAX repülésbiztonság repülőgép Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Hartvig Áron
2024. április 10. 04:34 Közélet

Ezentúl csak akkor lesz napelem a magyar háztartásokban, ha a hozzá tartozó akkumulátorra nagy támogatás jár

A jelenleg zajló háztartási napelempályázat egy dolgot már a lezárása előtt bizonyított: akkumulátorok nélkül többé nem kerülnek napelemek a háztetőkre.

Pletser Tamás
2024. április 9. 04:34 Közélet

Zsákutcába fut az elektromos autózás, ha nem lesznek jóval hatékonyabbak az akkumulátorok

Olyan lett az akkumulátor, mint a napelem, a gyártás mennyiségének növelésével már nem lehet érdemi költségcsökkentést elérni, az alapanyagok ára pedig emelkedni fog.

Fontos

Kiss Péter
2024. április 11. 04:34 Pénz

A kínai ingatlanpiaci válság Amerikával ellentétben nem fog rendszerszintű krízissé fajulni

Az ország új növekedési modellje már nem az ingatlanpiacra fog támaszkodni, így annak gazdasági súlya tovább csökken, és ez a részvénypiacra is hatással lesz.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Avatar
2024. április 7. 04:34 Közélet

Idén minden család megkapja a támogatott árú gáz teljes mennyiségét? – észrevételek az MVM tájékoztatásához

Az átalányt fizető gázfogyasztók számlái mostantól nem ugranak meg, de szakértő szerzőnk levezetése szerint ennek eddig sem lett volna szabad megtörténnie.