Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. november 3. 11:06 Világ

Az új repülők nem mindig a legbiztonságosabbak

Noha még semmit sem tudni a 189 életet követelő indonéziai repülőgép-szerencsétlenség okáról, a hírek szerint előző nap problémák akadtak a Lion Air gépének magasságot és sebességet mutató műszereivel. Ez már csak azért is meglepő, mert a szerencsétlenül járt Boeing 737 Max 8 típusú repülő alig több mint két hónapos volt.

Ahogy azonban a Bloomberg gyűjtéséből kiderül, egy repülőgép kora nem garancia semmire. Az a – szintén a Lion Air flottájába tartozó – Boeing 737-es még a mostaninál is fiatalabb volt, amely 2013 áprilisában Bali szigetén túlszaladt a futópályán. Noha a gép kettétört, szerencsére akkor senki sem vesztette életét.

A korábbi esetek közül említésre érdemes napjaink egyik legnépszerűbb utasszállítójának, az Airbus A-320-asnak egy korai balesete. (Jelenleg kizárólag ez a típuscsalád alkotja például a Wizz Air és az easyJet flottáját.) Mindössze három hónappal azt követően, hogy 1988-ban az európai hatóságok áldásukat adták a gépre, egy franciaországi légi bemutatón egy A320-as fáknak repült, és hárman meghaltak.

Egy nálunk kevésbé ismert típus, a széles törzsű amerikai DC-10-es pályafutása sem indult zökkenőmentesen. 1972-ben, egy évvel a típus debütálása után, egy gépen a rakodótér ajtaja kinyílt, és a hajtóműből kiáramló levegő behorpasztotta a padlózatot. A pilóták ennek ellenére biztonságosan le tudtak szállni, a vizsgálat pedig tervezési hibát azonosított az ajtónál.

A mostani szerencsétlenségre visszatérve, egyelőre csak az egyik fekete dobozt találták meg, a pilóták beszélgetését rögzítő berendezést még keresik. A másik meglehetősen leharcolt állapotban került elő, de a Bloombergnek nyilatkozó amerikai szakértő szerint így is ki lehet nyerni belőle az adatokat. Azért megjegyezte, hogy 

még az a műszer is sokkal jobb állapotban került elő, amely a 2011. szeptember 11-én a Pentagonba belevezetett repülőn volt, vagyis elképesztően erősen csapódhatott az indonéz gép a tengerbe.

Az indonéz közlekedési minisztérium felfüggesztette állásából a Lion Air karbantartásért és minőségellenőrzésért felelős vezetőjét, valamint azt a mérnököt, aki az említett problémák kijavítása után repülésre alkalmasnak minősítette az utóbb szerencsétlenül járt gépet.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Airbus Boeing Indonézia Lion Air repülőgép-szerencsétlenség Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. június 13. 05:19 Világ

Elkezdődött a harc a kínai elektromos autók ellen, kétélű fegyverekkel

Az Európai Bizottság védővámokat vetett ki, noha korábban ezek más szektorokban nem jártak sikerrel. Alternatív eszközök viszont nem nagyon vannak az EU kezében.

Hajdu Miklós
2024. június 12. 19:09 Vállalat, Világ

Milliókkal drágulhatnak a kínai autók Magyarországon az új vámok miatt

Csorbulhat a kínai elektromos autók árelőnye az európai modellekhez képest, de teljesen nem fog eltűnni.

Avatar
2024. június 12. 11:35 Világ

Három egyszerű trükk a lakásárak csökkentésére

A lakások nagyon gyors drágulása nemcsak hazánkban, hanem Lengyelországban is probléma, amit az állami támogatás csak tovább súlyosbít.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. június 15. 13:33 Adat

Egy százalék a magyar Európa-bajnoki cím esélye, és ez nagy előrelépés

Anglia a legesélyesebb az Európa-bajnokság megnyerésére, a magyar válogatottnak 1 százalék esélyt adnak a fogadóirodák.

Bucsky Péter
2024. június 15. 05:42 Adat, Közélet

A Mi Hazánk is jobban szerepelt magához képest a cigányság körében, mint a Tisza

Az nem meglepő, hogy a települési szintű adatok szerint a cigányság továbbra is a Fidesz erős bázisa, érdekes viszont Magyar Péter pártjának leszereplése.

Ercse Kriszta
2024. június 14. 19:15 Közélet

Közszolgálati gyártósor lesz az NKE új tanárképző kara?

A cél az lehet, hogy a közszolgálati egyetemről kikerülő tanárok fegyelmezetten töltsék a diákok fejébe a központilag meghatározott tartalmakat.