Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. november 3. 11:06 Világ

Az új repülők nem mindig a legbiztonságosabbak

Noha még semmit sem tudni a 189 életet követelő indonéziai repülőgép-szerencsétlenség okáról, a hírek szerint előző nap problémák akadtak a Lion Air gépének magasságot és sebességet mutató műszereivel. Ez már csak azért is meglepő, mert a szerencsétlenül járt Boeing 737 Max 8 típusú repülő alig több mint két hónapos volt.

Ahogy azonban a Bloomberg gyűjtéséből kiderül, egy repülőgép kora nem garancia semmire. Az a – szintén a Lion Air flottájába tartozó – Boeing 737-es még a mostaninál is fiatalabb volt, amely 2013 áprilisában Bali szigetén túlszaladt a futópályán. Noha a gép kettétört, szerencsére akkor senki sem vesztette életét.

A korábbi esetek közül említésre érdemes napjaink egyik legnépszerűbb utasszállítójának, az Airbus A-320-asnak egy korai balesete. (Jelenleg kizárólag ez a típuscsalád alkotja például a Wizz Air és az easyJet flottáját.) Mindössze három hónappal azt követően, hogy 1988-ban az európai hatóságok áldásukat adták a gépre, egy franciaországi légi bemutatón egy A320-as fáknak repült, és hárman meghaltak.

Egy nálunk kevésbé ismert típus, a széles törzsű amerikai DC-10-es pályafutása sem indult zökkenőmentesen. 1972-ben, egy évvel a típus debütálása után, egy gépen a rakodótér ajtaja kinyílt, és a hajtóműből kiáramló levegő behorpasztotta a padlózatot. A pilóták ennek ellenére biztonságosan le tudtak szállni, a vizsgálat pedig tervezési hibát azonosított az ajtónál.

A mostani szerencsétlenségre visszatérve, egyelőre csak az egyik fekete dobozt találták meg, a pilóták beszélgetését rögzítő berendezést még keresik. A másik meglehetősen leharcolt állapotban került elő, de a Bloombergnek nyilatkozó amerikai szakértő szerint így is ki lehet nyerni belőle az adatokat. Azért megjegyezte, hogy 

még az a műszer is sokkal jobb állapotban került elő, amely a 2011. szeptember 11-én a Pentagonba belevezetett repülőn volt, vagyis elképesztően erősen csapódhatott az indonéz gép a tengerbe.

Az indonéz közlekedési minisztérium felfüggesztette állásából a Lion Air karbantartásért és minőségellenőrzésért felelős vezetőjét, valamint azt a mérnököt, aki az említett problémák kijavítása után repülésre alkalmasnak minősítette az utóbb szerencsétlenül járt gépet.

Világ Airbus Boeing Indonézia Lion Air repülőgép-szerencsétlenség Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Váczi István
2019. január 14. 15:28 Világ

Nagyvállalati áldozatot szedett az éghajlatváltozás

Kalifornia legnagyobb magántulajdonú közszolgáltatója részben a klímaváltozás miatt ment csődbe, dollár milliárdokat követelnek rajta az erdőtüzek miatt.

Torontáli Zoltán
2019. január 13. 14:21 Élet, Világ

Megőrülnek a vásárlók a mopszos, limitált szériás vécépapírért

A grafika telibe találta a németek jelentős részének lelkivilágát, gyorsan kialakult a másodlagos piac is.

Fabók Bálint
2019. január 13. 11:55 Világ

Spanyol szellemfalvak az ingatlanpiac új sztárjai

A természet közelségét kereső, nyugdíjas éveikre készülő nyugatiak mellett arab és orosz befektetők is megjelentek. Egy tanya 15 millió forintból most is kijön.

Fontos

Bucsky Péter
2019. január 14. 06:54 Pénz

Az itthoni átlag közel háromszorosát keresik a németországi magyarok

Eddig sosem látott adatokat szereztünk arról, hogy mennyit keres a Németországban dolgozó százezer magyar.

Kasnyik Márton
2019. január 12. 07:47 Podcast

A klientúraépítés a jóléti állam része lett Magyarországon

Utoljára a totalitárius rendszerekben osztott újra annyi forrást az állam, mint ma Magyarországon. Ez nagyon erős politikai fegyver a hatalom kezében, de a társadalom alsó harmada nem látja előnyét. Kovách Imre szociológus a G7 podcast vendége.

Kasnyik Márton
2019. január 11. 06:40 Vállalat

Ebből az ábrából kiderül, miért nem kapsz olyan könnyen béremelést, ha magyar cégnél dolgozol

Ég és föld a magyar és a külföldi tulajdonú ipari cégek termelékenysége. Nagyon kevés magyar cég lehet képes arra, hogy kitörjön a bércsapdából.