Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. november 3. 11:06 Világ

Az új repülők nem mindig a legbiztonságosabbak

Noha még semmit sem tudni a 189 életet követelő indonéziai repülőgép-szerencsétlenség okáról, a hírek szerint előző nap problémák akadtak a Lion Air gépének magasságot és sebességet mutató műszereivel. Ez már csak azért is meglepő, mert a szerencsétlenül járt Boeing 737 Max 8 típusú repülő alig több mint két hónapos volt.

Ahogy azonban a Bloomberg gyűjtéséből kiderül, egy repülőgép kora nem garancia semmire. Az a – szintén a Lion Air flottájába tartozó – Boeing 737-es még a mostaninál is fiatalabb volt, amely 2013 áprilisában Bali szigetén túlszaladt a futópályán. Noha a gép kettétört, szerencsére akkor senki sem vesztette életét.

A korábbi esetek közül említésre érdemes napjaink egyik legnépszerűbb utasszállítójának, az Airbus A-320-asnak egy korai balesete. (Jelenleg kizárólag ez a típuscsalád alkotja például a Wizz Air és az easyJet flottáját.) Mindössze három hónappal azt követően, hogy 1988-ban az európai hatóságok áldásukat adták a gépre, egy franciaországi légi bemutatón egy A320-as fáknak repült, és hárman meghaltak.

Egy nálunk kevésbé ismert típus, a széles törzsű amerikai DC-10-es pályafutása sem indult zökkenőmentesen. 1972-ben, egy évvel a típus debütálása után, egy gépen a rakodótér ajtaja kinyílt, és a hajtóműből kiáramló levegő behorpasztotta a padlózatot. A pilóták ennek ellenére biztonságosan le tudtak szállni, a vizsgálat pedig tervezési hibát azonosított az ajtónál.

A mostani szerencsétlenségre visszatérve, egyelőre csak az egyik fekete dobozt találták meg, a pilóták beszélgetését rögzítő berendezést még keresik. A másik meglehetősen leharcolt állapotban került elő, de a Bloombergnek nyilatkozó amerikai szakértő szerint így is ki lehet nyerni belőle az adatokat. Azért megjegyezte, hogy 

még az a műszer is sokkal jobb állapotban került elő, amely a 2011. szeptember 11-én a Pentagonba belevezetett repülőn volt, vagyis elképesztően erősen csapódhatott az indonéz gép a tengerbe.

Az indonéz közlekedési minisztérium felfüggesztette állásából a Lion Air karbantartásért és minőségellenőrzésért felelős vezetőjét, valamint azt a mérnököt, aki az említett problémák kijavítása után repülésre alkalmasnak minősítette az utóbb szerencsétlenül járt gépet.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Airbus Boeing Indonézia Lion Air repülőgép-szerencsétlenség Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Vámosi Ágoston
2025. március 23. 06:30 Világ

Mitől működik egy vásárlói bojkott?

Nehéz úgy kikerülni a sarki kávézót, ha nincs másik a közelben, és nehéz büntetni egy céget, ha a vásárlók nem hiszik el, hogy minden egyes vásárlásuk számít.

Vermes Nikolett
2025. március 22. 06:45 Élet, Világ

Indokolatlanul sok hulladék keletkezik az egészségügyben

Rengeteget spórolhatna az ellátórendszer, ha nem lenne ennyire rászokva az egyszer használatos eszközökre.

Stubnya Bence
2025. március 20. 09:03 Világ

A Marshall-tervnél is nagyobb az új német kormánykoalíció költségvetési csomagja

Ukrajnának máris megszavaztak egy katonai segélycsomagot.

Fontos

Jandó Zoltán
2025. március 24. 12:56 Adat, Közélet

Kozmetikázni akarja az inflációt a kormány, vagy a választók árérzékelésére játszik?

A boltok után a bankok következnek, a cél egyszerre lehet a statisztika kozmetikázása és hogy a választói bázis kisebb inflációt érzékeljen.

Jandó Zoltán
2025. március 24. 05:50 Vállalat

Ingatlanbirodalmat építenek a NER-es építőiparban szerzett pénzből

Az állami megbízásokból megnövesztett cégrészt eladták a NER-en belül, majd a pénzből elkezdtek ingatlanokat venni.

Váczi István
2025. március 21. 12:47 Közélet, Pénz

Még kényelmetlenenebb helyzetbe került az alapítványi botrány nyomán Varga Mihály

Korábban jó ötletnek tűnhetett a jegybanki alapítvány vagyonának beolvasztása az MNB-be, de a botrány és vagyonvesztés után már nagyon más a helyzet.