Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. november 3. 11:06 Világ

Az új repülők nem mindig a legbiztonságosabbak

Noha még semmit sem tudni a 189 életet követelő indonéziai repülőgép-szerencsétlenség okáról, a hírek szerint előző nap problémák akadtak a Lion Air gépének magasságot és sebességet mutató műszereivel. Ez már csak azért is meglepő, mert a szerencsétlenül járt Boeing 737 Max 8 típusú repülő alig több mint két hónapos volt.

Ahogy azonban a Bloomberg gyűjtéséből kiderül, egy repülőgép kora nem garancia semmire. Az a – szintén a Lion Air flottájába tartozó – Boeing 737-es még a mostaninál is fiatalabb volt, amely 2013 áprilisában Bali szigetén túlszaladt a futópályán. Noha a gép kettétört, szerencsére akkor senki sem vesztette életét.

A korábbi esetek közül említésre érdemes napjaink egyik legnépszerűbb utasszállítójának, az Airbus A-320-asnak egy korai balesete. (Jelenleg kizárólag ez a típuscsalád alkotja például a Wizz Air és az easyJet flottáját.) Mindössze három hónappal azt követően, hogy 1988-ban az európai hatóságok áldásukat adták a gépre, egy franciaországi légi bemutatón egy A320-as fáknak repült, és hárman meghaltak.

Egy nálunk kevésbé ismert típus, a széles törzsű amerikai DC-10-es pályafutása sem indult zökkenőmentesen. 1972-ben, egy évvel a típus debütálása után, egy gépen a rakodótér ajtaja kinyílt, és a hajtóműből kiáramló levegő behorpasztotta a padlózatot. A pilóták ennek ellenére biztonságosan le tudtak szállni, a vizsgálat pedig tervezési hibát azonosított az ajtónál.

A mostani szerencsétlenségre visszatérve, egyelőre csak az egyik fekete dobozt találták meg, a pilóták beszélgetését rögzítő berendezést még keresik. A másik meglehetősen leharcolt állapotban került elő, de a Bloombergnek nyilatkozó amerikai szakértő szerint így is ki lehet nyerni belőle az adatokat. Azért megjegyezte, hogy 

még az a műszer is sokkal jobb állapotban került elő, amely a 2011. szeptember 11-én a Pentagonba belevezetett repülőn volt, vagyis elképesztően erősen csapódhatott az indonéz gép a tengerbe.

Az indonéz közlekedési minisztérium felfüggesztette állásából a Lion Air karbantartásért és minőségellenőrzésért felelős vezetőjét, valamint azt a mérnököt, aki az említett problémák kijavítása után repülésre alkalmasnak minősítette az utóbb szerencsétlenül járt gépet.

Világ Airbus Boeing Indonézia Lion Air repülőgép-szerencsétlenség Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Váczi István
2019. március 23. 12:20 Világ

Nem az elektromos autóktól kell félniük az olajtermelőknek

Háromszor annyi olaj felhasználását teszik feleslegessé a világban az elektromos buszok, mint az ugyanilyen meghajtású személyautók.

Torontáli Zoltán
2019. március 22. 11:48 Élet, Világ

Roncsnak beszámított német autókat sóznak rá a figyelmetlen kelet-európai vevőkre

Szinte már vártuk ezt a trükköt, sajnos annyira logikus és életszerű.

Hajdu Miklós
2019. március 20. 16:48 Világ

Szabadnapos pilóta mentette meg a repülőt, amely egy nappal később lezuhant

Az októberben lezuhant indonéz gép már egy nappal a szerencsétlenség előtt is hajszál híján balesetet szenvedett.

Fontos

Kasnyik Márton
2019. március 24. 13:15 Adat

Miért támogatják a világ kormányai az éghajlatpusztítást ezermilliárd dollárokkal?

Az ár, amit a benzinért vagy a szénből nyert áramért fizetnek az emberek, nem tükrözi ezek felhasználásának valódi költségeit. Ezért valójában elképesztő pénzekkel támogatják az államok a fosszilis energiát.

Kasnyik Márton
2019. március 23. 07:50 Podcast

Móricz Dániel: Pontosan annyit takarított meg Magyarország, mint amennyi uniós pénz bejött

Nem használta ki az ország a békeidőket, a költségvetés és a Magyar Nemzeti Bank is gázt ad, amikor éppen jól mennek a dolgok. Ennek megvannak a kockázatai a HOLD Alapkezelő befektetési vezetője szerint.

Jandó Zoltán
2019. március 22. 06:51 Közélet

Vajna halála után egyből megjelent egy rejtélyes tulajdonos a TV2-ben

A máltai bejegyzésű új részvényes igazgatója korábban letelepedési kötvényekkel is üzletelt, és ugyanúgy Bibó-kollégista volt, mint Orbán Viktor.