Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2019. április 3. 12:50 Világ

Az előírásokat követték a márciusban lezuhant gép pilótái

Újabb megdöbbentő részletekre derült fény a napokban a Lion Air és az Ethiopian Airlines tragikus baleseteivel kapcsolatban. Ahogy már korábban megírtuk, néhány hete kiderült, hogy az október 29-én lezuhant Boeing 737 Max állásszög-érzékelője már a tragédia előtti napon is hibásan működött, amikor Bali és Jakarta között közlekedett a gép, azonban egy szabadnapos pilóta, aki véletlenül épp a pilótafülkében tartózkodott, úrrá tudott lenni a gép orrát tévesen lefelé irányító berendezésen. A legújabb információk szerint a végzetes hibát okozó szenzort éppen a Baliból történő felszállás előtt javították a másnap a Jáva-tengerbe zuhant gépen.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSzabadnapos pilóta mentette meg a repülőt, amely egy nappal később lezuhantAz októberben lezuhant indonéz gép már egy nappal a szerencsétlenség előtt is hajszál híján balesetet szenvedett.

A Bloomberg birtokába jutott dokumentumok szerint az indonéz légitársaság gépének állásszög-érzékelőjét egy floridai cég, az XTRA Aerospace szervizelte, miután a Boeingot vezető pilóták jelezték, hogy a sebesség- és magasságmérők rosszul működnek. A frissen javított alkatrészt végül Baliban szerelték vissza a repülőgépre, amely ezt követően forgalomba is állt, és első útján még csak majdnem, de a másodikon már ténylegesen balesetet szenvedett. Az indonéz közlekedési hatóságok már november óta vizsgálják az XTRA Aerospace felelősségét az ügyben, az eredményekről viszont azóta sem érkezett hír. Egyelőre csak annyit tudni, hogy az illetékes amerikai hivatalok is vizsgálódnak, de nem találtak arra utaló jelet, hogy a floridai cég rendszeresen hibás alkatrészeket szerelne a gépekbe.

Ahogy az autók fő alkatrészeinél, a repülők berendezéseinél is gyakori, hogy csere helyett szakszervizek javítják, felújítják őket, ha költséghatékonyabb ez a megoldás. A Bloombergnek nyilatkozó repülésbiztonsági szakértő szerint ilyen esetekben nemcsak a javításba csúszhat hiba, hanem a szállítás és a beépítés során is megsérülhetnek az alkatrészek. Ezért nagyon fontos, hogy előre meghatározott lépéseket követve egyrészt ellenőrizzék a berendezéseket a beszerelésüket végző szakemberek, másrészt pedig a javítószerviz vagy – új alkatrész esetén – a gyártó is hagyja jóvá, hogy az alkatrészt megfelelően építették be. Kérdéses, hogy jutott-e erre idő a katasztrófát szenvedett gép esetében.

Az Ethiopian Airlines Boeingjának márciusi balesetével kapcsolatban egyelőre nem merült fel a karbantartási hiba gyanúja. A Wall Street Journal értesülései szerint azonban úgy tűnik, hogy a pilóták eleinte azokat a gyártói előírásokat követve próbálták megoldani vészhelyzetet, amelyeket az októberi baleset után fogalmazott meg a Boeing és az amerikai repülési hivatal (Federal Aviation Administration, FAA). Csakhogy miután szabályszerűen lekapcsolták a hibásan működő elektronikus vezetési rendszereket, kézi vezérléssel sem tudták újra a magasba emelni a gép orrát, így végül kísérletet tettek az elektronika visszakapcsolására, amivel csak rontottak a helyzeten, mert újra aktiválódott a zuhanást okozó MCAS*Maneuvering Characteristics Augmentation System – ez a berendezés avatkozik be akkor, ha az érzékelő szerint a repülőgépet az átesés veszélye fenyegeti, méghozzá a gép orrának lefelé irányításával. is. Szakértők szerint az előírt módszer sikertelenségében számos külső tényező is szerepet játszhatott.

Eközben az amerikai szenátus közlekedési ügyekkel foglalkozó bizottsága a vizsgálataival egyre nagyobb nyomás alatt tartja az FAA-t. A nyomozások célja ugyanis annak kiderítése, hogy a repülési hivatal milyen körülmények között adott engedélyt az MCAS telepítésére, hagyta jóvá a hozzá kapcsolódó képzéseket és ellenőrzési procedúrákat. Korábban már beszámoltunk arról, hogy a bürokráciacsökkentés jegyében az FAA végül is magához a gyártóhoz szervezte ki ezeket a folyamatokat, ami finoman szólva összeférhetetlen helyzetet teremtett.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre durvább dolgok derülnek ki az utóbbi fél év repülőgép-katasztrófáirólErős állítások jelentek meg az amerikai sajtóban az ország repülési biztonságáról, miután fél év alatt a Boeing két, szinte vadi új gépe zuhant le.

Az októberi és márciusi balesetek nem csak a légi közlekedés területén vetnek fel alapvető kérdéseket. A Financial Times cikke szerint az önvezető autók terjedésével egyre égetőbb közlekedésbiztonsági probléma lesz, hogy a járművek vezetői mennyire vannak tisztában az őket segítő elektronikus eszközök működésével és hibalehetőségeivel. Ráadásul ha ezek az eszközök hosszú hibamentes működés után váratlanul romlanak el útközben, egyáltalán nem biztos, hogy az utazás monotóniájából épp csak kizökkent sofőrök azonnal megfelelően tudnak majd reagálni.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Boeing 737 MAX Ethiopian Airlines Lion Air repülésbiztonság Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Stubnya Bence
2024. június 21. 08:59 Közélet, Világ

Egyre messzebb kerül Európa a saját akkuipar kiépítésétől

A kínai versenytársak és az amerikai állami támogatások miatt szenvednek az európai szereplők, megrendeléseket buknak és beruházásokat halasztanak el.

Avatar
2024. június 19. 17:00 Világ

Amikor saját részvényeseit perli az olajipari óriás: trójai faló vagy zseniális klímahack?

Az ExxonMobil és a részvényesi álca mögé bújt klímaaktivista csoportok közti jogi csata kimenetele fontos precedenst teremthet abban, hogy mit kérhetnek számon a részvényesek egy olajipari vállalaton.

Mit hoz az Európai Parlament jobbra tolódása a gazdaság számára?

Ha ellenállás bontakozik ki az EU-s költségvetési szabályokkal szemben, akkor a költségvetési lazítás irányába mozdulhatnak el a tagországok.

Fontos

Stubnya Bence
2024. június 24. 10:56 Adat, Élet

Nőtt az anyagi összeomlás szélén állók aránya Magyarországon

Az arány 1 százalékpontot romlott tavaly 2022-höz képest, de még így is jobb a helyzet, mint 2013-ban.

Jandó Zoltán
2024. június 24. 05:03 Közélet

Annyi pénz ömlött a magyar fociba, hogy Ausztrián kívül mindenkit lehagytunk a régióban

Pénzügyileg olyan ütemben fejlődik 2010 óta a magyar labdarúgó élvonal, amit a régióban még csak megközelíteni sem tud egyetlen más liga sem.

Ercse Kriszta
2024. június 23. 06:35 Élet, Közélet

Az oktatási rendszer alapvető hibáit mutatja, hogy ilyen sokan megbuknak elsőben

Logisztikai és nem szakmai alapon kényszerül sok gyerek túl korán az általános iskolába, ahol nem kapja meg a számára szükséges támogatást.