Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2019. április 3. 12:50 Világ

Az előírásokat követték a márciusban lezuhant gép pilótái

Újabb megdöbbentő részletekre derült fény a napokban a Lion Air és az Ethiopian Airlines tragikus baleseteivel kapcsolatban. Ahogy már korábban megírtuk, néhány hete kiderült, hogy az október 29-én lezuhant Boeing 737 Max állásszög-érzékelője már a tragédia előtti napon is hibásan működött, amikor Bali és Jakarta között közlekedett a gép, azonban egy szabadnapos pilóta, aki véletlenül épp a pilótafülkében tartózkodott, úrrá tudott lenni a gép orrát tévesen lefelé irányító berendezésen. A legújabb információk szerint a végzetes hibát okozó szenzort éppen a Baliból történő felszállás előtt javították a másnap a Jáva-tengerbe zuhant gépen.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSzabadnapos pilóta mentette meg a repülőt, amely egy nappal később lezuhantAz októberben lezuhant indonéz gép már egy nappal a szerencsétlenség előtt is hajszál híján balesetet szenvedett.

A Bloomberg birtokába jutott dokumentumok szerint az indonéz légitársaság gépének állásszög-érzékelőjét egy floridai cég, az XTRA Aerospace szervizelte, miután a Boeingot vezető pilóták jelezték, hogy a sebesség- és magasságmérők rosszul működnek. A frissen javított alkatrészt végül Baliban szerelték vissza a repülőgépre, amely ezt követően forgalomba is állt, és első útján még csak majdnem, de a másodikon már ténylegesen balesetet szenvedett. Az indonéz közlekedési hatóságok már november óta vizsgálják az XTRA Aerospace felelősségét az ügyben, az eredményekről viszont azóta sem érkezett hír. Egyelőre csak annyit tudni, hogy az illetékes amerikai hivatalok is vizsgálódnak, de nem találtak arra utaló jelet, hogy a floridai cég rendszeresen hibás alkatrészeket szerelne a gépekbe.

Ahogy az autók fő alkatrészeinél, a repülők berendezéseinél is gyakori, hogy csere helyett szakszervizek javítják, felújítják őket, ha költséghatékonyabb ez a megoldás. A Bloombergnek nyilatkozó repülésbiztonsági szakértő szerint ilyen esetekben nemcsak a javításba csúszhat hiba, hanem a szállítás és a beépítés során is megsérülhetnek az alkatrészek. Ezért nagyon fontos, hogy előre meghatározott lépéseket követve egyrészt ellenőrizzék a berendezéseket a beszerelésüket végző szakemberek, másrészt pedig a javítószerviz vagy – új alkatrész esetén – a gyártó is hagyja jóvá, hogy az alkatrészt megfelelően építették be. Kérdéses, hogy jutott-e erre idő a katasztrófát szenvedett gép esetében.

Az Ethiopian Airlines Boeingjának márciusi balesetével kapcsolatban egyelőre nem merült fel a karbantartási hiba gyanúja. A Wall Street Journal értesülései szerint azonban úgy tűnik, hogy a pilóták eleinte azokat a gyártói előírásokat követve próbálták megoldani vészhelyzetet, amelyeket az októberi baleset után fogalmazott meg a Boeing és az amerikai repülési hivatal (Federal Aviation Administration, FAA). Csakhogy miután szabályszerűen lekapcsolták a hibásan működő elektronikus vezetési rendszereket, kézi vezérléssel sem tudták újra a magasba emelni a gép orrát, így végül kísérletet tettek az elektronika visszakapcsolására, amivel csak rontottak a helyzeten, mert újra aktiválódott a zuhanást okozó MCAS*Maneuvering Characteristics Augmentation System – ez a berendezés avatkozik be akkor, ha az érzékelő szerint a repülőgépet az átesés veszélye fenyegeti, méghozzá a gép orrának lefelé irányításával. is. Szakértők szerint az előírt módszer sikertelenségében számos külső tényező is szerepet játszhatott.

Eközben az amerikai szenátus közlekedési ügyekkel foglalkozó bizottsága a vizsgálataival egyre nagyobb nyomás alatt tartja az FAA-t. A nyomozások célja ugyanis annak kiderítése, hogy a repülési hivatal milyen körülmények között adott engedélyt az MCAS telepítésére, hagyta jóvá a hozzá kapcsolódó képzéseket és ellenőrzési procedúrákat. Korábban már beszámoltunk arról, hogy a bürokráciacsökkentés jegyében az FAA végül is magához a gyártóhoz szervezte ki ezeket a folyamatokat, ami finoman szólva összeférhetetlen helyzetet teremtett.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre durvább dolgok derülnek ki az utóbbi fél év repülőgép-katasztrófáirólErős állítások jelentek meg az amerikai sajtóban az ország repülési biztonságáról, miután fél év alatt a Boeing két, szinte vadi új gépe zuhant le.

Az októberi és márciusi balesetek nem csak a légi közlekedés területén vetnek fel alapvető kérdéseket. A Financial Times cikke szerint az önvezető autók terjedésével egyre égetőbb közlekedésbiztonsági probléma lesz, hogy a járművek vezetői mennyire vannak tisztában az őket segítő elektronikus eszközök működésével és hibalehetőségeivel. Ráadásul ha ezek az eszközök hosszú hibamentes működés után váratlanul romlanak el útközben, egyáltalán nem biztos, hogy az utazás monotóniájából épp csak kizökkent sofőrök azonnal megfelelően tudnak majd reagálni.

Világ Boeing 737 MAX Ethiopian Airlines Lion Air repülésbiztonság Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Váczi István
2019. április 18. 09:56 Világ

Egy Wizz Air-méretű légitársaság omlik éppen össze

Hetek óta tartó haláltusa után felfüggesztette összes járatának közlekedését a Jet Airways, India legnagyobb magántulajdonú légitársasága.

Váczi István
2019. április 17. 15:33 Világ

Az adócsalások leleplezőit is jobban védik majd, pedig Magyarország megpróbálta megfúrni

Megszavazta az Európai Parlament, hogy szerte az EU-an erős és egységes védelem illesse meg a visszaéléseket leleplezőket.

Fabók Bálint
2019. április 16. 13:26 Világ

A Notre Dame kigyulladása a magyar műemlékek sebezhetőségére is rámutat

A kiemelt védettség alatt álló építmények biztosítása nagyon bonyolult kérdés, amelyre Magyarországon sincs bevett gyakorlat.

Fontos

Avatar
2019. április 17. 17:03 Közélet, Vállalat

A multik és a járadékszedők árnyékában élnek a magyar vállalkozások, de van remény

Egy kisebb válság közeledik, ami az államtól függő cégek és a multik meggyengítésével még jót is tehet a saját teljesítményükre alapozó magyar vállalkozásoknak.

Tóth István János
2019. április 16. 17:39 Közélet

Két példa a történelemből, ami megmutatja, miért nincs tudomány szabadság nélkül

Évszázados károkat okozhat Magyarországnak a pusztítás, amit a kormány most a kutatóhálózatoknál véghezvisz.

Jandó Zoltán
2019. április 16. 07:02 Közélet, Vállalat

Andy Vajna már 2016-ban eladta a TV2-t egy 60 éves cinkotai nőnek

Egy 20 milliárdos előleg miatt teljesen másképp néztek ki a kereskedelmi tévé tulajdonosi viszonyai az utóbbi években, mint ahogy eddig tudtuk. A TV2 legutóbbi eladásának igazi története.