Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2019. március 20. 16:48 Világ

Szabadnapos pilóta mentette meg a repülőt, amely egy nappal később lezuhant

Elkerülhető lett volna a Lion Air repülőgépének tavaly őszi katasztrófája, ha az indonéz légitársaság pilótái megosztják az ominózus géppel kapcsolatos tapasztalatokat. A tragédia ugyanis kis híján már egy nappal korábban is bekövetkezett, az október 29-én lezuhant Boeing 737 Max állásszög-érzékelő berendezése már ekkor is hibásan működött. Csakhogy egy szolgálaton kívüli pilóta, aki a meghibásodáskor épp a pilótafülkében tartózkodott, tudta, hogy miképp kell beavatkozni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgy biztonsági rendszer okozhatta az indonéziai légi katasztrófátBiztonsági felhívást tette közzé a lezuhant gép amerikai gyártója, miután felmerült, hogy egy hibásan működő biztonsági rendszer okozhatta a katasztrófát.

A Bloomberg értesülései szerint merő véletlen volt, hogy a pilótafülke pótszékén pont egy olyan embert foglalt helyet, aki meg tudta mondani a gép vezetőinek, hogy mit tegyenek a vészhelyzetben, és így épségben le tudtak szállni. Másnap azonban már teljesen más személyzet irányította a gépet, az új pilóták pedig már nem tudtak megküzdeni ugyanazzal hibával, amit egy nappal korábban szerencsésen megoldottak a kollégáik.

A Lion Air, az indonéz hatóságok és a Boeing egyelőre nem kommentálták, hogy miért nem tudta senki a balesetet szenvedett járaton, hogy mi történt a géppel az előző napon, és egyáltalán, hogy szállhatott fel újra a műszaki hibás repülő. Igaz, az egyik hivatalos jelentés megemlíti, hogy a repülőgépnek több hibája is volt, amelyet nem javítottak ki megfelelően a végzetes baleset előtt.

A Reuters pedig arról számolt be, hogy a szerencsétlenséget szenvedett járat pilótái egészen az utolsó pillanatokig keresték a repülő műszaki leírásában, hogy mit tegyenek. A dokumentáció azonban semmilyen útmutatást nem tartalmazott a zuhanást okozó MCAS*Maneuvering Characteristics Augmentation System – ez a berendezés avatkozik be akkor, ha az érzékelő szerint a repülőgépet az átesés veszélye fenyegeti, méghozzá a gép orrának lefelé irányításával. rendszer meghibásodásának esetére, sőt, a berendezés működéséről sem találtak benne leírást. Mindez már kevéssé meglepő, ugyanis ahogy a hét elején megírtuk, sok pilóta számára az indonéz és az etióp légi szerencsétlenségek nyomán vált csak ismertté a szerkezet léte.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre durvább dolgok derülnek ki az utóbbi fél év repülőgép-katasztrófáirólErős állítások jelentek meg az amerikai sajtóban az ország repülési biztonságáról, miután fél év alatt a Boeing két, szinte vadi új gépe zuhant le.

A balesetek következtében világszerte a földre parancsolták a 737 Maxokat, ami nemcsak a Boeing megítélésén rontott, hanem a légitársaságoknak is súlyos problémákat okoz, amit végső soron az utasok is megérezhetnek a repülőjegy-árakon. A gépek leállítása miatt a Norwegian például lehet, hogy kénytelen lesz felfüggeszteni az olcsó transzatlanti járatait. A norvég társaság számára a Bloomberg által idézett becslések szerint naponta 1,8 millió dolláros többletköltséget okoz, hogy parkoltatnia kell a flottájába tartozó 18 darab 737 Maxot, amelyeket ráadásul részben pont az Európa és Amerika közötti járatain állított szolgálatba.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVilágszerte leparancsolták a levegőből a Boeing legfelkapottabb gépétPercről-percre változik a helyzet: egyre több országban tiltják be a Boeing 737 MAX típusú gépek repülését.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Boeing 737 MAX légi katasztrófa légi közlekedés Lion Air Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Hajdu Miklós
2024. május 24. 13:41 Adat, Világ

Kolozsváron metrót építenek annyi pénzből, amennyiért a Déli Körvasutat fejlesztik Budapesten

Sőt, ha figyelembe vesszük, hogy a budapesti vasútfelújítás nem is érinti a vonal teljes hosszát, akkor olcsóbbra jön ki a kolozsvári metróépítés kilométerenkénti költsége.

Hajdu Miklós
2024. május 22. 13:14 Világ

Nem biztos, hogy jó ötlet megvámolni a kínai autókat Európában

Kína az európai autógyártók harmadik legfontosabb külpiaca, de veszélybe kerülhet az elérése, ha vámháború bontakozik ki a két térség között.

Mészáros R. Tamás
2024. május 22. 05:13 Pénz, Világ

Egyre többen védelmezik a készpénzt, már csak az a kérdés, ki ellen

Magyarországra a Mi Hazánk hozta be, de sok más országban is téma a készpénzhez való jog védelme.

Fontos

Stubnya Bence
2024. május 24. 10:23 Adat, Élet

A fiatalok több mint fele legszívesebben elköltözne Magyarországról

Csak a ciprusi fiatalok között vannak vannak többen a magyaroknál a külföldre költözést tervezők az Európai Unió tagországainak mezőnyében.

Stubnya Bence
2024. május 24. 05:10 Adat, Élet

Gyorsabban jövünk ki a megélhetési válságból a várakozásokhoz képest

Egyre több jel utal arra, hogy a tavalyi sokk után bátrabban fogyasztunk az év elején, mint ami várható volt. Kár, hogy az ipar közben mélyrepülésben van.

Stubnya Bence
2024. május 23. 13:49 Vállalat

Az egész magyar gazdaság megérzi, ha le kell állnia a gödi akkugyárnak

Komoly gazdasági érdekekkel állnak szemben a civilek jogos környezetvédelmi aggályai, ezért hatalmas tétje van a másodfokú bírósági döntésnek.