Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2019. március 20. 16:48 Világ

Szabadnapos pilóta mentette meg a repülőt, amely egy nappal később lezuhant

Elkerülhető lett volna a Lion Air repülőgépének tavaly őszi katasztrófája, ha az indonéz légitársaság pilótái megosztják az ominózus géppel kapcsolatos tapasztalatokat. A tragédia ugyanis kis híján már egy nappal korábban is bekövetkezett, az október 29-én lezuhant Boeing 737 Max állásszög-érzékelő berendezése már ekkor is hibásan működött. Csakhogy egy szolgálaton kívüli pilóta, aki a meghibásodáskor épp a pilótafülkében tartózkodott, tudta, hogy miképp kell beavatkozni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgy biztonsági rendszer okozhatta az indonéziai légi katasztrófátBiztonsági felhívást tette közzé a lezuhant gép amerikai gyártója, miután felmerült, hogy egy hibásan működő biztonsági rendszer okozhatta a katasztrófát.

A Bloomberg értesülései szerint merő véletlen volt, hogy a pilótafülke pótszékén pont egy olyan embert foglalt helyet, aki meg tudta mondani a gép vezetőinek, hogy mit tegyenek a vészhelyzetben, és így épségben le tudtak szállni. Másnap azonban már teljesen más személyzet irányította a gépet, az új pilóták pedig már nem tudtak megküzdeni ugyanazzal hibával, amit egy nappal korábban szerencsésen megoldottak a kollégáik.

A Lion Air, az indonéz hatóságok és a Boeing egyelőre nem kommentálták, hogy miért nem tudta senki a balesetet szenvedett járaton, hogy mi történt a géppel az előző napon, és egyáltalán, hogy szállhatott fel újra a műszaki hibás repülő. Igaz, az egyik hivatalos jelentés megemlíti, hogy a repülőgépnek több hibája is volt, amelyet nem javítottak ki megfelelően a végzetes baleset előtt.

A Reuters pedig arról számolt be, hogy a szerencsétlenséget szenvedett járat pilótái egészen az utolsó pillanatokig keresték a repülő műszaki leírásában, hogy mit tegyenek. A dokumentáció azonban semmilyen útmutatást nem tartalmazott a zuhanást okozó MCAS*Maneuvering Characteristics Augmentation System – ez a berendezés avatkozik be akkor, ha az érzékelő szerint a repülőgépet az átesés veszélye fenyegeti, méghozzá a gép orrának lefelé irányításával. rendszer meghibásodásának esetére, sőt, a berendezés működéséről sem találtak benne leírást. Mindez már kevéssé meglepő, ugyanis ahogy a hét elején megírtuk, sok pilóta számára az indonéz és az etióp légi szerencsétlenségek nyomán vált csak ismertté a szerkezet léte.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre durvább dolgok derülnek ki az utóbbi fél év repülőgép-katasztrófáirólErős állítások jelentek meg az amerikai sajtóban az ország repülési biztonságáról, miután fél év alatt a Boeing két, szinte vadi új gépe zuhant le.

A balesetek következtében világszerte a földre parancsolták a 737 Maxokat, ami nemcsak a Boeing megítélésén rontott, hanem a légitársaságoknak is súlyos problémákat okoz, amit végső soron az utasok is megérezhetnek a repülőjegy-árakon. A gépek leállítása miatt a Norwegian például lehet, hogy kénytelen lesz felfüggeszteni az olcsó transzatlanti járatait. A norvég társaság számára a Bloomberg által idézett becslések szerint naponta 1,8 millió dolláros többletköltséget okoz, hogy parkoltatnia kell a flottájába tartozó 18 darab 737 Maxot, amelyeket ráadásul részben pont az Európa és Amerika közötti járatain állított szolgálatba.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVilágszerte leparancsolták a levegőből a Boeing legfelkapottabb gépétPercről-percre változik a helyzet: egyre több országban tiltják be a Boeing 737 MAX típusú gépek repülését.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Boeing 737 MAX légi katasztrófa légi közlekedés Lion Air Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. július 25. 05:15 Világ

Kifürkészhetetlen, hogy milyen gazdaságpolitika jön, ha Trump nyer

Egyszerre védené a „dolgozó emberek", a hazai ipar és a milliárdos befektetők érdekeit, újabb vámháborút ígér, ami az exportfüggő Magyarországnak is fájhat.

Hajdu Miklós
2024. július 24. 17:39 Világ

A Lukoil-blokád csak újabb ürügy az ukrajnai magyar vétóra, meddig mehet ez?

A fegyverszállításokat ugyan nem tudja blokkolni Magyarország, de a támogatások kifizetését igen, és minden jel szerint meg is teszi, amíg lehet.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 16:23 Adat, Világ

Mennyi esélye van Kamala Harrisnek legyőzni Trumpot?

A fogadóirodák oddsai alapján 38 százalék, de az elmúlt hetekben már minden felmérés azt mutatta, hogy több, mint a regnáló elnöknek.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.