Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2019. március 20. 16:48 Világ

Szabadnapos pilóta mentette meg a repülőt, amely egy nappal később lezuhant

Elkerülhető lett volna a Lion Air repülőgépének tavaly őszi katasztrófája, ha az indonéz légitársaság pilótái megosztják az ominózus géppel kapcsolatos tapasztalatokat. A tragédia ugyanis kis híján már egy nappal korábban is bekövetkezett, az október 29-én lezuhant Boeing 737 Max állásszög-érzékelő berendezése már ekkor is hibásan működött. Csakhogy egy szolgálaton kívüli pilóta, aki a meghibásodáskor épp a pilótafülkében tartózkodott, tudta, hogy miképp kell beavatkozni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgy biztonsági rendszer okozhatta az indonéziai légi katasztrófátBiztonsági felhívást tette közzé a lezuhant gép amerikai gyártója, miután felmerült, hogy egy hibásan működő biztonsági rendszer okozhatta a katasztrófát.

A Bloomberg értesülései szerint merő véletlen volt, hogy a pilótafülke pótszékén pont egy olyan embert foglalt helyet, aki meg tudta mondani a gép vezetőinek, hogy mit tegyenek a vészhelyzetben, és így épségben le tudtak szállni. Másnap azonban már teljesen más személyzet irányította a gépet, az új pilóták pedig már nem tudtak megküzdeni ugyanazzal hibával, amit egy nappal korábban szerencsésen megoldottak a kollégáik.

A Lion Air, az indonéz hatóságok és a Boeing egyelőre nem kommentálták, hogy miért nem tudta senki a balesetet szenvedett járaton, hogy mi történt a géppel az előző napon, és egyáltalán, hogy szállhatott fel újra a műszaki hibás repülő. Igaz, az egyik hivatalos jelentés megemlíti, hogy a repülőgépnek több hibája is volt, amelyet nem javítottak ki megfelelően a végzetes baleset előtt.

A Reuters pedig arról számolt be, hogy a szerencsétlenséget szenvedett járat pilótái egészen az utolsó pillanatokig keresték a repülő műszaki leírásában, hogy mit tegyenek. A dokumentáció azonban semmilyen útmutatást nem tartalmazott a zuhanást okozó MCAS*Maneuvering Characteristics Augmentation System – ez a berendezés avatkozik be akkor, ha az érzékelő szerint a repülőgépet az átesés veszélye fenyegeti, méghozzá a gép orrának lefelé irányításával. rendszer meghibásodásának esetére, sőt, a berendezés működéséről sem találtak benne leírást. Mindez már kevéssé meglepő, ugyanis ahogy a hét elején megírtuk, sok pilóta számára az indonéz és az etióp légi szerencsétlenségek nyomán vált csak ismertté a szerkezet léte.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre durvább dolgok derülnek ki az utóbbi fél év repülőgép-katasztrófáirólErős állítások jelentek meg az amerikai sajtóban az ország repülési biztonságáról, miután fél év alatt a Boeing két, szinte vadi új gépe zuhant le.

A balesetek következtében világszerte a földre parancsolták a 737 Maxokat, ami nemcsak a Boeing megítélésén rontott, hanem a légitársaságoknak is súlyos problémákat okoz, amit végső soron az utasok is megérezhetnek a repülőjegy-árakon. A gépek leállítása miatt a Norwegian például lehet, hogy kénytelen lesz felfüggeszteni az olcsó transzatlanti járatait. A norvég társaság számára a Bloomberg által idézett becslések szerint naponta 1,8 millió dolláros többletköltséget okoz, hogy parkoltatnia kell a flottájába tartozó 18 darab 737 Maxot, amelyeket ráadásul részben pont az Európa és Amerika közötti járatain állított szolgálatba.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVilágszerte leparancsolták a levegőből a Boeing legfelkapottabb gépétPercről-percre változik a helyzet: egyre több országban tiltják be a Boeing 737 MAX típusú gépek repülését.

Világ Boeing 737 MAX légi katasztrófa légi közlekedés Lion Air Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Avatar
2019. június 18. 10:31 Pénz, Világ

Tengeri olajfúrók papírjait érdemes venni, csak el kell találni, hogy melyik nem megy csődbe

A Brent olaj ára olyan szintre csökkent, hogy lassan érdemes lehet befektetni, most mégis a kivárás mellett érvelünk.

Torontáli Zoltán
2019. június 15. 16:01 Vállalat, Világ

Közeleg a fordulópont, valamiről mindenképp le kell mondani a webáruházaknál

Két karton ásványvizet bolti áron eladni és házhoz vinni olyan tevékenység, amely soha nem lehet nyereséges. A kereskedők már nem sokáig tudják lenyelni a veszteséget.

Váczi István
2019. június 15. 12:08 Világ

Nem a pálmaolaj behozatalával romboljuk leginkább a környezetet

Európa pálmaolaj-importjának négyötöde fenntartható forrásból származik, a faanyagnál és a szójánál viszont sokkal rosszabb ez az arány.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. június 17. 06:50 Vállalat

Szinte munkások nélkül kaszálnak tízmilliárdokat a kormány kedvenc építői

Összeszedtünk néhány adatot, amelyek elég jól megmutatják, hogy lényegében „üzletszerzési jutalékot” szednek az állami tendereken rendszeresen arató cégek.

Hajdu Miklós
2019. június 16. 16:57 Adat

Most jön a neheze, ha Magyarország is tenni akar a klímakatasztrófa ellen

Bár az üvegházhatású gázok kibocsátását összességében sikerült visszafogni hazánkban és az EU-ban is, vannak olyan ágazatok, amelyek egyre jobban szennyezik a levegőt.

Fabók Bálint
2019. június 14. 06:41 Élet, Közélet

Visszaélések ellen hirdetett harcot a kormány, leszámolás lett belőle

Hiába ígérte a kormány, hogy a nem csaló színházak nem járnak rosszul a tao-rendszer megszüntetésével, durván bezuhant a legtöbb független színház állami támogatása.