Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. november 7. 15:02 Világ

Egy biztonsági rendszer okozhatta az indonéziai légi katasztrófát

Biztonsági felhívást intézett a Boeing legújabb utasszállítójának üzemeltetőihez, miután egyre több olyan információ lát napvilágot, hogy a B-737 Max 8 típusú gép egyes rendszereinek rendellenes működése okozhatta a Lion Air légitársaság járatának katasztrófáját. Az október 29-i szerencsétlenségben 189 ember halt meg.

A használati útmutatóhoz fűzött megjegyzések azokra az egyébként már meglévő teendőkre hívják fel az üzemeltetők, elsősorban a pilóták figyelmét, hogy mi a teendő akkor, ha a gép állásszög-érzékelő berendezése rossz adatokat továbbít a fedélzeti számítógépbe. Ennek óriási jelentősége van, mert a 737 Max gépeken egy olyan rendszer üzemel, amely – ha ember, nem pedig robotpilóta vezeti a gépet – megpróbálja lefelé nyomni a repülő orrát, amennyiben úgy érzékeli, hogy átesés veszélye fenyeget. Ez a fizikai jelenség ugyanis könnyen irányíthatatlan zuhanást okozhat.

Hogy fenyeget-e átesés, azt a rendszer részben éppen az állásszög alapján határozza meg – ha hibás értéket kap, annak katasztrófa lehet a vége. A pilóta felülbírálhatja a rendszert, de ehhez az kell, hogy felkészült legyen egy ilyen helyzetre.

A katasztrófa okáról ugyan továbbra sem tudni biztosat, de a fenti eseménysorozat megmagyarázhatja, a becsapódás előtt miért zuhant 45 fokos szögben a tenger felé a gép, miközben a sebessége meghaladhatta az 1000 kilométer/órát. Ez utóbbira több szakértő a repülőgépeket követő Flightradar24 adatai alapján jutott, a legalacsonyabb becslés is 870 kilométer/óra volt. Ez alapján nem csoda, hogy igencsak megviselt állapotban került elő az egyik fekete doboz. (A másikat még mindig keresik.)

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz új repülők nem mindig a legbiztonságosabbakAlig több mint két hónapos volt az Indonéziában tengerbe zuhant Boeing, de közel sem ez az első hasonlóan új repülőgép, amely szerencsétlenül járt.

Szintén Flightradar24 alapján tudható, hogy a gép sebessége és magassága gyakran változott már a végzetes zuhanás előtt is, ami arra utal, hogy a pilótáknak gondjai voltak az irányításával. Közvetlenül a katasztrófa előtt értesítették a jakartai repülőteret – ahonnan indultak –, hogy vissza akarnak fordulni, de ezt már nem tették meg.

A Bloombergnek egy forrás azt mondta, hogy a biztonsági felhívást a katasztrófa eddigi vizsgálati eredményei alapján állították össze. Az indonéz hatóság hivatalosan egyelőre annyit közölt, hogy a sebességmérő berendezés rosszul működött. Ezzel már előző nap is gond volt, de Bali szigetén kicserélték. A Bali-Jakarta járaton (amely az utolsó volt a végzetes út előtt) pedig az állásszögmérő műszerrel akadtak gondok.

A Boeing 737 Max a világszerte rengeteg légitársaság által használt, az amerikai vállalat fő profitforrásának számító 737-es típuscsalád továbbfejlesztett, legkorszerűbbnek számító változata. A Maxból eddig 219-et adott át a Boeing, de több mint 4500-ra van megrendelése. Az európai légitársaságok közül a Norwegian a Max legnagyobb üzemeltetője 12 darabbal. A jelenleg kizárólag 737-800-asokat használó Ryanair 135 Maxot rendelt.

Világ Boeing Indonézia légi katasztrófa Lion Air Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Hajdu Miklós
2023. január 27. 11:11 Világ

Jövőre indul a szigorítás Lengyelországban, kitiltják a fővárosból a régi autókat

Kezdetben csak a legöregebb autókat érinti a korlátozás, de hamarosan a ma modernnek számító gépkocsik is Varsó belvárosán kívül rekedhetnek.

Avatar
2023. január 26. 15:30 Világ

Annyi kutyát vettek az járvány alatt az Egyesült Államokban, hogy az átlagbér kétszeresét lehet megkeresni kutyasétáltatásból

Forintra átszámolva tízmilliókat is kereshet az, aki az irodába visszaűzött munkavállalók otthon maradt kedvenceit sétáltatja.

Stubnya Bence
2023. január 26. 12:40 Világ

A hideg miatt hétfőn és kedden is rezsikedvezmény járt Angliában a csúcsidős áramspórolásért

Egy hidegbetörés miatt három szénerőművet is készenlétbe állítottak, de végül nem volt rájuk szükség. 3 millió fontot osztanak ki a spórolásért a résztvevőknek.

Fontos

Jandó Zoltán
2023. január 26. 17:40 Közélet

Finomhangolja a kormány a napelemes tiltást, párhuzamosan működhet a két paksi erőmű

Elképzelhető, hogy újra épülhetnek szélerőművek is Magyarországon, legalábbis a kormány napirenden tartja a témát - rövid interjú Steiner Attila energetikáért és klímapolitikáért felelős államtitkárral.

Váczi István
2023. január 26. 11:05 Támogatói tartalom, Vállalat

Vége a 30 békeévnek, alaposan átalakul a világkereskedelem

Az előttünk álló években lassabban nő majd a világgazdaságnál a nemzetközi kereskedelem, miközben jelentősen megváltoznak az áruforgalom uralkodó irányai – derül ki a Boston Consulting Group nemzetközi tanácsadó cég friss tanulmányából.

Bucsky Péter
2023. január 26. 04:34 Közélet, Pénz

Az elmaradt tanári béremelés árához mérhető veszteséget okoz a NER-cégeket is segítő jegybanki program

Bárhogy is számolunk, a növekedési kötvényprogram költsége százmilliárdos nagyságrendű. A nyertesek közt sok a kormányközeli vállalat, a veszteséget jó eséllyel az adófizetőknek kell állniuk.