Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. november 7. 15:02 Világ

Egy biztonsági rendszer okozhatta az indonéziai légi katasztrófát

Biztonsági felhívást intézett a Boeing legújabb utasszállítójának üzemeltetőihez, miután egyre több olyan információ lát napvilágot, hogy a B-737 Max 8 típusú gép egyes rendszereinek rendellenes működése okozhatta a Lion Air légitársaság járatának katasztrófáját. Az október 29-i szerencsétlenségben 189 ember halt meg.

A használati útmutatóhoz fűzött megjegyzések azokra az egyébként már meglévő teendőkre hívják fel az üzemeltetők, elsősorban a pilóták figyelmét, hogy mi a teendő akkor, ha a gép állásszög-érzékelő berendezése rossz adatokat továbbít a fedélzeti számítógépbe. Ennek óriási jelentősége van, mert a 737 Max gépeken egy olyan rendszer üzemel, amely – ha ember, nem pedig robotpilóta vezeti a gépet – megpróbálja lefelé nyomni a repülő orrát, amennyiben úgy érzékeli, hogy átesés veszélye fenyeget. Ez a fizikai jelenség ugyanis könnyen irányíthatatlan zuhanást okozhat.

Hogy fenyeget-e átesés, azt a rendszer részben éppen az állásszög alapján határozza meg – ha hibás értéket kap, annak katasztrófa lehet a vége. A pilóta felülbírálhatja a rendszert, de ehhez az kell, hogy felkészült legyen egy ilyen helyzetre.

A katasztrófa okáról ugyan továbbra sem tudni biztosat, de a fenti eseménysorozat megmagyarázhatja, a becsapódás előtt miért zuhant 45 fokos szögben a tenger felé a gép, miközben a sebessége meghaladhatta az 1000 kilométer/órát. Ez utóbbira több szakértő a repülőgépeket követő Flightradar24 adatai alapján jutott, a legalacsonyabb becslés is 870 kilométer/óra volt. Ez alapján nem csoda, hogy igencsak megviselt állapotban került elő az egyik fekete doboz. (A másikat még mindig keresik.)

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz új repülők nem mindig a legbiztonságosabbakAlig több mint két hónapos volt az Indonéziában tengerbe zuhant Boeing, de közel sem ez az első hasonlóan új repülőgép, amely szerencsétlenül járt.

Szintén Flightradar24 alapján tudható, hogy a gép sebessége és magassága gyakran változott már a végzetes zuhanás előtt is, ami arra utal, hogy a pilótáknak gondjai voltak az irányításával. Közvetlenül a katasztrófa előtt értesítették a jakartai repülőteret – ahonnan indultak –, hogy vissza akarnak fordulni, de ezt már nem tették meg.

A Bloombergnek egy forrás azt mondta, hogy a biztonsági felhívást a katasztrófa eddigi vizsgálati eredményei alapján állították össze. Az indonéz hatóság hivatalosan egyelőre annyit közölt, hogy a sebességmérő berendezés rosszul működött. Ezzel már előző nap is gond volt, de Bali szigetén kicserélték. A Bali-Jakarta járaton (amely az utolsó volt a végzetes út előtt) pedig az állásszögmérő műszerrel akadtak gondok.

A Boeing 737 Max a világszerte rengeteg légitársaság által használt, az amerikai vállalat fő profitforrásának számító 737-es típuscsalád továbbfejlesztett, legkorszerűbbnek számító változata. A Maxból eddig 219-et adott át a Boeing, de több mint 4500-ra van megrendelése. Az európai légitársaságok közül a Norwegian a Max legnagyobb üzemeltetője 12 darabbal. A jelenleg kizárólag 737-800-asokat használó Ryanair 135 Maxot rendelt.

Világ Boeing Indonézia légi katasztrófa Lion Air Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Fabók Bálint
2019. április 23. 13:54 Világ

Fel kell ráznunk az embereket, hogy megértsék a globális vészhelyzetet

A klímaváltozás miatti tüntetésekre óriási a kereslet, egy 16 éves diák vagy egy pár hónapos szervezet is globális megmozdulásokat hívott életre, akár milliós részvétellel.

Torontáli Zoltán
2019. április 21. 11:57 Világ

Hamarosan kidurran a legnagyobb e-autós lufi

Több száz cég gyárt elektromos autókat Kínában, de hosszabb távon ennyi biztosan nem él meg.

Váczi István
2019. április 20. 17:43 Világ

Putyin döntötte el, hogy többet kell fizetned a benzinkúton

Kis híján kudarcba fulladt az olajár esését megfordító decemberi OPEC-csúcs, de az oroszok fellépése megváltoztatta az események menetét.

Fontos

Avatar
2019. április 25. 18:17 Élet, Vállalat

Sokba kerül a vállalatoknak a munkahelyi zaklatás, csak nem tudnak róla

Nem csak az egyes emberek életét dúlhatja fel a zaklatás, egész cégeket is lehúzhat a rossz munkahelyi kultúra. Magyarországon még a probléma méretéről sem tudunk sokat.

Jandó Zoltán
2019. április 25. 12:26 Adat, Vállalat

Olyan dolog készül a magyar mobilpiacon, amire még nem volt példa

Húsz év után lehet helycsere a mobilszolgáltatók között, miután a Vodafone piaci részesedésben felzárkózott a Telenorra. Három év szünet után publikáltak adatokat a piacról.

Jandó Zoltán
2019. április 24. 17:35 Közélet

A Fidesz lemodellezte a szocializmus legnagyobb hibáit a magyar fociban, és elbukott

A magyar foci nem a rengeteg állami támogatás ellenére rossz, hanem épp amiatt. A korlátlan forrás ugyanis az eredményességre való törekvést utolsó csíráit is kiírtja a labdarúgásból.