Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. november 7. 15:02 Világ

Egy biztonsági rendszer okozhatta az indonéziai légi katasztrófát

Biztonsági felhívást intézett a Boeing legújabb utasszállítójának üzemeltetőihez, miután egyre több olyan információ lát napvilágot, hogy a B-737 Max 8 típusú gép egyes rendszereinek rendellenes működése okozhatta a Lion Air légitársaság járatának katasztrófáját. Az október 29-i szerencsétlenségben 189 ember halt meg.

A használati útmutatóhoz fűzött megjegyzések azokra az egyébként már meglévő teendőkre hívják fel az üzemeltetők, elsősorban a pilóták figyelmét, hogy mi a teendő akkor, ha a gép állásszög-érzékelő berendezése rossz adatokat továbbít a fedélzeti számítógépbe. Ennek óriási jelentősége van, mert a 737 Max gépeken egy olyan rendszer üzemel, amely – ha ember, nem pedig robotpilóta vezeti a gépet – megpróbálja lefelé nyomni a repülő orrát, amennyiben úgy érzékeli, hogy átesés veszélye fenyeget. Ez a fizikai jelenség ugyanis könnyen irányíthatatlan zuhanást okozhat.

Hogy fenyeget-e átesés, azt a rendszer részben éppen az állásszög alapján határozza meg – ha hibás értéket kap, annak katasztrófa lehet a vége. A pilóta felülbírálhatja a rendszert, de ehhez az kell, hogy felkészült legyen egy ilyen helyzetre.

A katasztrófa okáról ugyan továbbra sem tudni biztosat, de a fenti eseménysorozat megmagyarázhatja, a becsapódás előtt miért zuhant 45 fokos szögben a tenger felé a gép, miközben a sebessége meghaladhatta az 1000 kilométer/órát. Ez utóbbira több szakértő a repülőgépeket követő Flightradar24 adatai alapján jutott, a legalacsonyabb becslés is 870 kilométer/óra volt. Ez alapján nem csoda, hogy igencsak megviselt állapotban került elő az egyik fekete doboz. (A másikat még mindig keresik.)

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz új repülők nem mindig a legbiztonságosabbakAlig több mint két hónapos volt az Indonéziában tengerbe zuhant Boeing, de közel sem ez az első hasonlóan új repülőgép, amely szerencsétlenül járt.

Szintén Flightradar24 alapján tudható, hogy a gép sebessége és magassága gyakran változott már a végzetes zuhanás előtt is, ami arra utal, hogy a pilótáknak gondjai voltak az irányításával. Közvetlenül a katasztrófa előtt értesítették a jakartai repülőteret – ahonnan indultak –, hogy vissza akarnak fordulni, de ezt már nem tették meg.

A Bloombergnek egy forrás azt mondta, hogy a biztonsági felhívást a katasztrófa eddigi vizsgálati eredményei alapján állították össze. Az indonéz hatóság hivatalosan egyelőre annyit közölt, hogy a sebességmérő berendezés rosszul működött. Ezzel már előző nap is gond volt, de Bali szigetén kicserélték. A Bali-Jakarta járaton (amely az utolsó volt a végzetes út előtt) pedig az állásszögmérő műszerrel akadtak gondok.

A Boeing 737 Max a világszerte rengeteg légitársaság által használt, az amerikai vállalat fő profitforrásának számító 737-es típuscsalád továbbfejlesztett, legkorszerűbbnek számító változata. A Maxból eddig 219-et adott át a Boeing, de több mint 4500-ra van megrendelése. Az európai légitársaságok közül a Norwegian a Max legnagyobb üzemeltetője 12 darabbal. A jelenleg kizárólag 737-800-asokat használó Ryanair 135 Maxot rendelt.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Boeing Indonézia légi katasztrófa Lion Air Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Stubnya Bence
2025. május 22. 15:53 Világ

A termékcsomagolások egységesítésével reagálna az EU Trump vámjaira

Az unió tagállamai közti szabályozási eltérések a termékekre kivetett 44 százalékos vámnak felelnek meg. Kettős nyomásra változtatna ezen Brüsszel.

Stubnya Bence
2025. május 21. 14:02 Adat, Világ

Nem is állnak olyan rosszul a magyar fizetések a régiós mezőnyben

A magyar nettó átlagbérek meghaladták a szlovák, cseh, román, lett, észt béreket is az árkülönbségek kiszűrését lehetővé tevő vásárlóerő-paritáson számolva.

Mészáros R. Tamás
2025. május 21. 06:05 Világ

Hatalmas bukást kockáztat azzal, ahogyan Trump a nyersanyagokat hajszolja

Grönland vagy Ukrajna erőforrásainak megszerzése ártana az amerikai olajiparnak és a zöldenergiába fektető republikánus államoknak is, miközben komoly külpolitikai költségekkel jár.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. május 22. 17:15 Élet

A korábban legmegengedőbb kerület vezetné be a hétvégén is fizetős parkolást

Nehezen lehet parkolóhelyet találni a körúton belül és a Városliget környékén is, ezért a polgármester hétvégére is fizetőssé tenné a parkolást.

Vámosi Ágoston
2025. május 22. 13:05 Tech, Vállalat

Új szakaszba lép az eladók nélküli boltok hazai elterjedése a Szegen megnyitott üzlettel

Szegeden nyitott meg az ország valószínűleg első hibrid működtetésű üzlete. A technológiát szlovák és cseh Coopokban is alkalmazzák.

Jandó Zoltán
2025. május 22. 10:11 Adat

Így gyűjtött össze 3000 milliárdot kilenc NER-üzletember néhány év alatt

Orbán Viktor egy interjúban pár hete azt mondta, hogy nem csak Mészáros Lőrinc és Tiborcz István futott be nagy karriert. Valóban voltak még legalább heten.