Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. november 7. 15:02 Világ

Egy biztonsági rendszer okozhatta az indonéziai légi katasztrófát

Biztonsági felhívást intézett a Boeing legújabb utasszállítójának üzemeltetőihez, miután egyre több olyan információ lát napvilágot, hogy a B-737 Max 8 típusú gép egyes rendszereinek rendellenes működése okozhatta a Lion Air légitársaság járatának katasztrófáját. Az október 29-i szerencsétlenségben 189 ember halt meg.

A használati útmutatóhoz fűzött megjegyzések azokra az egyébként már meglévő teendőkre hívják fel az üzemeltetők, elsősorban a pilóták figyelmét, hogy mi a teendő akkor, ha a gép állásszög-érzékelő berendezése rossz adatokat továbbít a fedélzeti számítógépbe. Ennek óriási jelentősége van, mert a 737 Max gépeken egy olyan rendszer üzemel, amely – ha ember, nem pedig robotpilóta vezeti a gépet – megpróbálja lefelé nyomni a repülő orrát, amennyiben úgy érzékeli, hogy átesés veszélye fenyeget. Ez a fizikai jelenség ugyanis könnyen irányíthatatlan zuhanást okozhat.

Hogy fenyeget-e átesés, azt a rendszer részben éppen az állásszög alapján határozza meg – ha hibás értéket kap, annak katasztrófa lehet a vége. A pilóta felülbírálhatja a rendszert, de ehhez az kell, hogy felkészült legyen egy ilyen helyzetre.

A katasztrófa okáról ugyan továbbra sem tudni biztosat, de a fenti eseménysorozat megmagyarázhatja, a becsapódás előtt miért zuhant 45 fokos szögben a tenger felé a gép, miközben a sebessége meghaladhatta az 1000 kilométer/órát. Ez utóbbira több szakértő a repülőgépeket követő Flightradar24 adatai alapján jutott, a legalacsonyabb becslés is 870 kilométer/óra volt. Ez alapján nem csoda, hogy igencsak megviselt állapotban került elő az egyik fekete doboz. (A másikat még mindig keresik.)

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz új repülők nem mindig a legbiztonságosabbakAlig több mint két hónapos volt az Indonéziában tengerbe zuhant Boeing, de közel sem ez az első hasonlóan új repülőgép, amely szerencsétlenül járt.

Szintén Flightradar24 alapján tudható, hogy a gép sebessége és magassága gyakran változott már a végzetes zuhanás előtt is, ami arra utal, hogy a pilótáknak gondjai voltak az irányításával. Közvetlenül a katasztrófa előtt értesítették a jakartai repülőteret – ahonnan indultak –, hogy vissza akarnak fordulni, de ezt már nem tették meg.

A Bloombergnek egy forrás azt mondta, hogy a biztonsági felhívást a katasztrófa eddigi vizsgálati eredményei alapján állították össze. Az indonéz hatóság hivatalosan egyelőre annyit közölt, hogy a sebességmérő berendezés rosszul működött. Ezzel már előző nap is gond volt, de Bali szigetén kicserélték. A Bali-Jakarta járaton (amely az utolsó volt a végzetes út előtt) pedig az állásszögmérő műszerrel akadtak gondok.

A Boeing 737 Max a világszerte rengeteg légitársaság által használt, az amerikai vállalat fő profitforrásának számító 737-es típuscsalád továbbfejlesztett, legkorszerűbbnek számító változata. A Maxból eddig 219-et adott át a Boeing, de több mint 4500-ra van megrendelése. Az európai légitársaságok közül a Norwegian a Max legnagyobb üzemeltetője 12 darabbal. A jelenleg kizárólag 737-800-asokat használó Ryanair 135 Maxot rendelt.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Boeing Indonézia légi katasztrófa Lion Air Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Hajdu Miklós
2024. május 24. 13:41 Adat, Világ

Kolozsváron metrót építenek annyi pénzből, amennyiért a Déli Körvasutat fejlesztik Budapesten

Sőt, ha figyelembe vesszük, hogy a budapesti vasútfelújítás nem is érinti a vonal teljes hosszát, akkor olcsóbbra jön ki a kolozsvári metróépítés kilométerenkénti költsége.

Hajdu Miklós
2024. május 22. 13:14 Világ

Nem biztos, hogy jó ötlet megvámolni a kínai autókat Európában

Kína az európai autógyártók harmadik legfontosabb külpiaca, de veszélybe kerülhet az elérése, ha vámháború bontakozik ki a két térség között.

Mészáros R. Tamás
2024. május 22. 05:13 Pénz, Világ

Egyre többen védelmezik a készpénzt, már csak az a kérdés, ki ellen

Magyarországra a Mi Hazánk hozta be, de sok más országban is téma a készpénzhez való jog védelme.

Fontos

Török Zoltán
2024. május 25. 05:07 Adat

Nagyot ugrott a pannon puma, de mire mentünk vele?

A régión belül különösen Magyarország és Szlovákia vált külföldi multik alacsony hozzáadott értékű termelőegységeinek lerakatává az uniós tagság 20 éve alatt.

Stubnya Bence
2024. május 24. 10:23 Adat, Élet

A fiatalok több mint fele legszívesebben elköltözne Magyarországról

Csak a ciprusi fiatalok között vannak vannak többen a magyaroknál a külföldre költözést tervezők az Európai Unió tagországainak mezőnyében.

Stubnya Bence
2024. május 24. 05:10 Adat, Élet

Gyorsabban jövünk ki a megélhetési válságból a várakozásokhoz képest

Egyre több jel utal arra, hogy a tavalyi sokk után bátrabban fogyasztunk az év elején, mint ami várható volt. Kár, hogy az ipar közben mélyrepülésben van.