Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. március 18. 10:47 Világ

Egyre durvább dolgok derülnek ki az utóbbi fél év repülőgép-katasztrófáiról

Erős állítások jelentek meg az amerikai sajtóban az ország repülési biztonságáról, miután fél év alatt a Boeing két, szinte vadi új gépe zuhant le, és a katasztrófákban összesen 346-an haltak meg.

A Boeing legnagyobb üzemének helyet adó város, Seattle napilapjának cikke azt járja körül, hogyan szervezte ki az amerikai repülési hivatal (Federal Aviation Administration, FAA) az ominózus géptípus, a 737 Max jóváhagyási folyamatát magához a gyártóhoz. Egy ilyen helyzetről első ránézésre ordít, hogy összeférhetetlen helyzetekhez vezethet, de az FAA nem magától találta ki, hogy ez jó ötlet lenne. A bürokráciacsökkentés jegyében a jogalkotó nyitotta meg ezt a lehetőséget, amellyel a hivatalnak már csak azért is élnie kellett, mert nem volt elég kapacitása arra, hogy a teljes munkát maga végezze el.

A Seattle Timesnak több mérnök is azt mondta, hogy a Boeing által elvégzett biztonsági értékelés alábecsülte annak a biztonsági rendszernek az erejét, amely az eddigi vizsgálatok szerint mindkét katasztrófához hozzájárulhatott. (A lap cikkében van egy remek ábra is a működéséről.) Egy olyan berendezésről van szó, amely automatikusan lefelé irányítja a gép orrát, ha a bejövő adatok alapján úgy érzékeli, hogy a gépet átesés fenyegeti. Ez a fizikai jelenség ugyanis könnyen irányíthatatlan zuhanást okozhat.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgy biztonsági rendszer okozhatta az indonéziai légi katasztrófátBiztonsági felhívást tette közzé a lezuhant gép amerikai gyártója, miután felmerült, hogy egy hibásan működő biztonsági rendszer okozhatta a katasztrófát.

Probléma akkor van, ha ezt a rendszer akkor is meg akarja tenni, ha nem fenyeget átesés. Ezt az úgynevezett állásszög-érzékelő berendezés adatai alapján dönti el a rendszer, ha viszont ez hibás adatokat továbbít számára, máris kész lehet a baj. A pilóták felülbírálhatják az automatikát, és ezt az indonéz Lion Air gépén meg is tették körülbelül két tucat alkalommal. Csakhogy mindig újra és újra bekapcsolt, vagyis tényleg egy erős rendszerről van szó. A cikk szerint a Boeing műszaki értékelésében nem is szerepelt, hogy minden emberi beavatkozás után ismét működésbe lép.

A lap szerint a „veszélyes” biztonsági besorolást kapta a rendszer meghibásodása a biztonsági skálán, amely csak egy fokkal van a „katasztrofális” alatt. Egy mérnök szerint már ennek is elegendőnek kellett volna lennie ahhoz, hogy ne támaszkodhasson a működése egyetlen szenzorra.

Az előzetes hírek szerint a készülő szoftverfrissítés pont ezeket a problémákat fogja kezelni: egy másik műszer adatait is figyelembe veszi majd a rendszer, emellett pedig nem kapcsol be magától újra, ha a pilóták felülbírálják. A Boeing azt nyilatkozta a lapnak, hogy az FAA átvizsgálta a cég által megadott adatokat és mindent rendben talált. A vállalat szerint a mérnökök pedig félremagyaráztak néhány lényeges tényt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz új repülők nem mindig a legbiztonságosabbakAlig több mint két hónapos volt az Indonéziában tengerbe zuhant Boeing, de közel sem ez az első hasonlóan új repülőgép, amely szerencsétlenül járt.

Szintén a katasztrófákhoz kapcsolódva a Quartz arról írt, hogy az amerikai pilóták mindössze egy-két óra képzést kaptak a Max típussal kapcsolatban, azt sem szimulátorban, hanem tableten. Ez azért lehetséges, mert a Maxot a nagy számban repült régebbi 737-es egy típusváltozatának tekintik hivatalosan, így nem kell rá külön típusvizsga.

Ezzel az a probléma, hogy a gépet azért eléggé áttervezték, például jóval nagyobb hajtóművek kerültek rá, és ezek pozíciója is megváltozott a szárnyak alatt. Ez hajlamosabbá tette a gépet az átesésre, ezért tervezték hozzá az említett rendszert. Ez azonban nem is szerepelt az oktatási anyagban. Igaz, az FAA szerint ha név szerint nem is volt benne, de a működési elvet tekintve igen. Ezt azonban eléggé árnyalja, hogy sok pilóta számára csak a Lion Air-katasztrófa után vált ismertté a létezése.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVilágszerte leparancsolták a levegőből a Boeing legfelkapottabb gépétPercről-percre változik a helyzet: egyre több országban tiltják be a Boeing 737 MAX típusú gépek repülését.

Világ Boeing légi katasztrófa Lion Air repülés biztonság Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2022. január 20. 15:34 Világ

Tallinnban lekapcsolják a díszkivilágítást, hogy spóroljanak a rezsin

Hamarabb lett vége e karácsonyi díszkivilágításnak.

Mészáros R. Tamás
2022. január 19. 06:35 Adat, Világ

Mindenhol népszerű, de kevés helyen sikeres az újraiparosítás

Alig néhány ország van a világon, amelyet nem ért el a dezindusztrializáció, de Magyarország köztük van.

Pálos Máté
2022. január 18. 14:21 Világ

Az unióban csak Észtországban drágultak a magyarországinál jobban az ingatlanok

Az uniós adatsor látványos lehet magyar szempontból, de nem meglepő.

Fontos

Pálos Máté
2022. január 19. 17:10 Élet

Pedagógus-krízis: harmadannyi pályakezdő, nagy lemorzsolódás, idősödő tanárkar

Akárhogy nézzük a nyilvánosan elérhető számokat, nem áll meg a minisztérium érvelése, amely szerint nincs baj.

Török Zoltán
2022. január 18. 15:59 Közélet

Egyre közelebb van, amikor már nem egészségügyi válsághelyzetként tekintünk a járványra

Bizonytalanság és kiszámíthatatlanság – talán ez a két jelző írja le legtalálóbban az elmúlt két évet, és nem lehetünk biztosak benne hogy 2022 mást hoz.

Hajdu Miklós
2022. január 18. 06:19 Adat

Itt az omikron, de Magyarország nem szigorít – kellene?

Megvizsgáltuk az óvintézkedések és az átoltottság összefüggését a járvány erősségével: az oltások számítanak igazán, de a szigorítások sem közömbösek.