Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. december 3. 15:13 Élet, Világ

Egy kapavágás sincs, de elkezdték árulni a Helsinki és Tallinn közötti alagútra a jegyeket

Az Angry Birds játékot fejlesztő finn cég, a Rovio egykori vezetője az utóbbi időben a Helsinki és Tallinn közötti alagút építésének megszállottja lett. Peter Vesterbacka most bejelentette, hogy megvan az első 100 millió euró a gigantikus fejlesztéshez, és szerinte az első vonatok és autók 2024. december 24-én elindulhatnak az alagútban. Annyira biztos ebben, hogy 50 euróért el is kezdték árulni a helyjegyeket az első vonatokra.

A projekthez, amely becslések szerint 15-20 milliárd euróba kerülne, az Európai Unió egyelőre nem ad pénzt, de még Finnország és Észtország kormánya sem szponzorálja, bár természetesen nem ellenzi, és lobbizik Brüsszelben a támogatásért. Vesterbacka így a FinEst Bay Area nevű saját vállalatával próbálja megvalósítani az alagutat, és minden pénzt neki kell összeszedni. Az első 100 millió eurót a dubaji ARJ Holding adja.

A két főváros között 100 kilométeres alagutat kellene fúrni, amelynek két ágában vonatok és autók mennének, ezzel 20 percre rövidülne az utazás ideje.

Jelenleg a leggyorsabb kompok is csak 2 óra alatt jutnak át a Finn-öblön. A két ország kormánya korábban már készített egy megvalósíthatósági tanulmányt az alagútról, de abban leghamarabb 2040-es nyitással számoltak. Vesterbacka szerint azonban nincs semmi ok arra, hogy 2024-re ne lehessen befejezni az építkezést.

Ahogy a Reuters írja, Helsinki környékén észtek tízezrei dolgoznak ma is, a finnek pedig évtizedek óta előszeretettel járnak át Tallinnba kirándulni (nem kis mértékben az ott könnyebben beszerezhető és olcsóbb alkoholos italkínálat miatt).

Ha megépülne az alagút, a két város szinte összenőne, körülbelül ahhoz hasonló módon, ahogy a dániai Koppenhága és a svédországi Malmö közel egy település lett a köztük felhúzott tengeri hídnak köszönhetően. Vesterbacka grandiózus terveiben még egy új, mesterséges sziget kialakítása is szerepel, ahol 50 ezer lakást szeretne eladni, és ahol a vonatok is megállnának.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz észt fővárosban ingyenes a tömegközlekedés, és így is nyereséggel jönnek ki belőleBudapesten ez 65 milliárd forintba kerülne. De nálunk már most is ingyen tömegközlekedhet országosan százmillió európai nyugdíjas.

Élet Világ alagút Helsinki Peter Vesterbacka tallinn vonatjegy Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Bucsky Péter
2019. május 20. 06:54 Élet

Tételes lista a zöld rendszámos autókról – sokuk szennyezőbb egy hagyományos kocsinál

Sok tölthető hibridnél teljesen érthetetlen, miért támogatja az állam a vásárlásukat és a fenntartásukat.

Torontáli Zoltán
2019. május 18. 07:40 Élet, Vállalat

Kész a félig magyar önvezető kamion, már csak a világot kell hozzáigazítani

A technológia ma már nem kérdés, sokkal izgalmasabb, hogy megéri-e az embert leváltani egy gépre. A válasz ugyanis korántsem egyértelmű.

Fabók Bálint
2019. május 17. 06:41 Élet

Inkább emberként bánnak a dolgozókkal, csak ne kelljen felvenni senkit

A munkaerőhiány jelentős változásokra sarkallta a cégeket. Elkezdett számítani, hogy mit akarnak az alkalmazottak, és a HR-szakma is átalakult.

Fontos

Váczi István
2019. május 16. 06:53 Közélet, Vállalat

Az ország legnagyobb földesura lett Mészáros Lőrinc

Nem kell tovább számolgatni, Mészáros agrárholdingjának vezetője maga mondta el, hogy már mindenkinél nagyobb területen gazdálkodnak.

Hajdu Miklós
2019. május 15. 16:46 Vállalat

Nem a Mercedes-beruházás felfüggesztése miatt kerülhet bajba a magyar autóipar

Magyarország szempontjából sokkal fontosabb, hogy mi lesz az autóipari beszállítókkal, ha tényleg beüt a válság az ágazatban.

Váczi István
2019. május 14. 06:54 Közélet

Az oktatásban káoszt hozott, ideje kipróbálni a közlekedésben

Pár éve még 24 Volán-vállalat volt, hamarosan csak egy marad. Közben meg kellene nyitni az ágazatot a magáncégek előtt, de ez valószínűleg csak minimális szinten történik meg.