Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. december 3. 15:13 Élet, Világ

Egy kapavágás sincs, de elkezdték árulni a Helsinki és Tallinn közötti alagútra a jegyeket

Az Angry Birds játékot fejlesztő finn cég, a Rovio egykori vezetője az utóbbi időben a Helsinki és Tallinn közötti alagút építésének megszállottja lett. Peter Vesterbacka most bejelentette, hogy megvan az első 100 millió euró a gigantikus fejlesztéshez, és szerinte az első vonatok és autók 2024. december 24-én elindulhatnak az alagútban. Annyira biztos ebben, hogy 50 euróért el is kezdték árulni a helyjegyeket az első vonatokra.

A projekthez, amely becslések szerint 15-20 milliárd euróba kerülne, az Európai Unió egyelőre nem ad pénzt, de még Finnország és Észtország kormánya sem szponzorálja, bár természetesen nem ellenzi, és lobbizik Brüsszelben a támogatásért. Vesterbacka így a FinEst Bay Area nevű saját vállalatával próbálja megvalósítani az alagutat, és minden pénzt neki kell összeszedni. Az első 100 millió eurót a dubaji ARJ Holding adja.

A két főváros között 100 kilométeres alagutat kellene fúrni, amelynek két ágában vonatok és autók mennének, ezzel 20 percre rövidülne az utazás ideje.

Jelenleg a leggyorsabb kompok is csak 2 óra alatt jutnak át a Finn-öblön. A két ország kormánya korábban már készített egy megvalósíthatósági tanulmányt az alagútról, de abban leghamarabb 2040-es nyitással számoltak. Vesterbacka szerint azonban nincs semmi ok arra, hogy 2024-re ne lehessen befejezni az építkezést.

Ahogy a Reuters írja, Helsinki környékén észtek tízezrei dolgoznak ma is, a finnek pedig évtizedek óta előszeretettel járnak át Tallinnba kirándulni (nem kis mértékben az ott könnyebben beszerezhető és olcsóbb alkoholos italkínálat miatt).

Ha megépülne az alagút, a két város szinte összenőne, körülbelül ahhoz hasonló módon, ahogy a dániai Koppenhága és a svédországi Malmö közel egy település lett a köztük felhúzott tengeri hídnak köszönhetően. Vesterbacka grandiózus terveiben még egy új, mesterséges sziget kialakítása is szerepel, ahol 50 ezer lakást szeretne eladni, és ahol a vonatok is megállnának.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz észt fővárosban ingyenes a tömegközlekedés, és így is nyereséggel jönnek ki belőleBudapesten ez 65 milliárd forintba kerülne. De nálunk már most is ingyen tömegközlekedhet országosan százmillió európai nyugdíjas.

Élet Világ alagút Helsinki Peter Vesterbacka tallinn vonatjegy Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Váczi István
2019. december 8. 13:00 Élet

Ehető kávéspoharakkal csökkentik a szemét mennyiségét

Az új-zélandi nemzeti légitársaság kísérletképpen olyan poharakban szolgálja fel a kávét járatain, amelyeket az ital elfogyasztását követően meg lehet enni.

Torontáli Zoltán
2019. december 8. 07:59 Élet, Világ

Hátba szúrás, zsugoriság és morális csőd miatt bukott el a nagy kísérlet

560 euró havonta, megkötés nélkül - jól hangzik, de a finn alapjövedelem-program egy nemes cél szürreálisan banális bukásával ért véget.

Torontáli Zoltán
2019. december 7. 12:29 Élet

A 40 órás munkahét csak az ipari forradalom rabszolgatartó rendszerének enyhébb formája

Miután sokszor bebizonyosodott, hogy kevesebbet dolgozni hatékonyabb, érdemes a kérdést történeti és pszichológiai összefüggésbe is helyezni.

Fontos

Kasnyik Márton
2019. december 9. 16:32 Vállalat

Ebből az ábrából kiderül, mennyire értékeli a piac a NER-cégeket

Sokkal több pénzt toltak volna a befektetők a piaci vállalatokba, mint a NER-cégeibe az MNB kötvényprogramjában.

Bucsky Péter
2019. december 9. 06:58 Adat

Nagy üzlet a feketézéssel fertőzött bulinegyed, csak nem a kerületnek

Pár vendéglátóhely adja a bevétel és a nyereség felét, sok kisebb hely alig jelent be dolgozót a bulinegyedben. Az állam jól jár, a mellékhatásokat elviselő kerület bukik.

Váczi István
2019. december 7. 07:41 Élet

Mikor szabadulunk meg a füstokádó városi buszoktól?

Csak Budapestre négyféle szerződéstípussal érkeztek új buszok 2010 óta, de még így is rengeteg környezetszennyező jármű szállít utasokat, akárcsak sok vidéki városban.