Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. augusztus 22. 11:31 Világ

Hiába építették meg a világ legnagyobb repülőgépét, lehet, hogy nem kell senkinek

Jelentős késésben van a 117 méteres szárnyfesztávolságával a világ legnagyobb repülőgépének számító Stratolaunch programja, és az a veszély fenyeget, hogy mire eléri tervezett képességét, valójában már nem lesz erre igény. A képesség nem más, mint hogy műholdakat hordozó rakétákat indítson nagy magasságból, a sztratoszférából, ami megbízhatóbbá és olcsóbbá tenné az eszközök Föld körüli pályára állítását. Hiszen így a földi indításhoz képest kisebb nehézségi erőt kell leküzdeni, valamint az időjárás is kevésbé zavaró tényező.

Az eddig egymilliárd dollárt felemésztő fejlesztést nagyrészt finanszírozó Paul Allen – aki a Microsoft társalapítójaként szerezte vagyonát – a projekt 2011-es kezdetekor azt jósolta, hogy a szűzrepülés 2014-ben lesz, jelen állás szerint azonban csak most őszre tűzték ki ezt. A vállalat augusztus 20-án közzétett egy rakétaindítási menetrendet, amely szerint 2020-ban kisméretű szerkezetekkel indulna a program, amely végül embereket hordozó űrhajókra is kiterjedne.

A késés önmagában nem olyan nagy probléma, az már annál inkább, hogy egyre élesebb a verseny a megcélzott piacon.

A SpaceX újrahasznosítható rakétájával már le is szorította a műholdak pályára állítási költségét, de közel sem Elon Musk cége az egyetlen magánvállalat, amely ebben a ligában versenyez. Igaz, ezek többsége a SpaceX-hez hasonlóan földi indítású rakétával dolgozik, de van példa légi indításúra is, speciális repülőgép nélkül: a Virgin Orbit egy átalakított utasszállítót használ majd a tervek szerint még idén sorra kerülő első éles tesztjénél.

A Quartz cikke szerint olyan messze vannak a műholdpiac igényei és a Stratolaunch tervei egymástól, hogy sokan azt gondolják: valójában az amerikai haderő fedett fejlesztéséről van szó. Erre utal, hogy miközben a cégnek egyelőre egyetlen piaci ügyfele sincs, már meglátogatta az amerikai alelnök és a légierőt felügyelő államtitkár. Az álcázott fejlesztés nem lenne példa nélküli, épült így már hajó és óriási repülőgép is a haderő számára. A mostani esetben könnyen elképzelhető például, hogy műholdak lelövésére szolgáló rakéták indítóplatformja lenne a Stratolaunch.

A vállalat szóvivője azt mondta a Quartznak, hogy jelenleg önállóan dolgoznak, de mindig van esély partnerségek létrejöttére. A műholdak rugalmas űrbe juttatása mindenesetre valóban fontos az amerikai fegyveres erők számára, meg is hirdetnek egy 10 millió dolláros keretösszegű pályázatot, hogy bátorítsák a fejlesztéseket ezen a téren. Igaz, a tervek szerint ez 2019-ben lesz, így a Stratolaunch lecsúszhat a határidőről.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkŰrállomásról és hiperszonikus utasszállítóról álmodik egy délolasz kisvárosEddig kinevették a délolasz űrkikötőt, ahonnan másfél óra alatt érnének az utasok Kaliforniába. De most már Trump oldal beszélt róla az olasz miniszterelnök.

Világ műholdak Paul Allen repülőgép Stratolaunch Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2018. november 20. 17:05 Élet, Világ

Nem sikerült a Google-nak vércukormérő kontaktlencsét fejleszteni

Ilyen az, amikor egy nagyon ígéretes fejlesztés négy év próbálkozás után kimúlik, a projektet felfüggesztették.

Váczi István
2018. november 20. 11:26 Világ

Van, ahol akasztással kezelik a devizaválságot

Kivégeztek két devizakereskedőt Iránban, mert a hatóságok szerint manipulálták a piacot.

Váczi István
2018. november 20. 10:04 Világ

Váratlan helyről kapott igazolást Trump kereskedelmi háborúja

Okosan válogatták össze a megvámolt kínai termékeket az amerikaiak egy európai tanulmány szerint, így a számla közel háromnegyedét Kína állja. Az amerikai kereskedelmi deficit is csökkenhet.

Fontos

Hajdu Miklós
2018. november 20. 12:50 Élet

A magyar iskolarendszer még mindig ugyanazokkal a problémákkal küzd, mint 10-15 éve

Bár számos reform történt a közoktatásban, a kétezres évek problémáinak jelentős része még mindig aktuális.

Bucsky Péter
2018. november 18. 21:45 Élet

Annyira pokoli lett egy egyszerű gázkazán-csere, hogy az emberek inkább áttérnek fafűtésre

Azért szigorította az EU a kazáncsere-szabályokat, hogy csökkenjen a környezetszennyezés. Magyarországon ebből olyan drágulás és bürokrácia-túltengés lett, hogy az emberek inkább a fa- vagy villanyfűtést választják.

Torontáli Zoltán
2018. november 18. 13:36 Élet, Világ

Az almák Ferrarija finom, piros, drága, és hihetetlenül erős marketing van mögötte

Átalakítja a gyümölcstermesztés mögötti üzleti modellt a Pink Lady és a nyomában meginduló klub almák serege, de ennek megvannak a veszélyei is. Magyarország kimarad az új almahullámból.