Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. augusztus 22. 11:31 Világ

Hiába építették meg a világ legnagyobb repülőgépét, lehet, hogy nem kell senkinek

Jelentős késésben van a 117 méteres szárnyfesztávolságával a világ legnagyobb repülőgépének számító Stratolaunch programja, és az a veszély fenyeget, hogy mire eléri tervezett képességét, valójában már nem lesz erre igény. A képesség nem más, mint hogy műholdakat hordozó rakétákat indítson nagy magasságból, a sztratoszférából, ami megbízhatóbbá és olcsóbbá tenné az eszközök Föld körüli pályára állítását. Hiszen így a földi indításhoz képest kisebb nehézségi erőt kell leküzdeni, valamint az időjárás is kevésbé zavaró tényező.

Az eddig egymilliárd dollárt felemésztő fejlesztést nagyrészt finanszírozó Paul Allen – aki a Microsoft társalapítójaként szerezte vagyonát – a projekt 2011-es kezdetekor azt jósolta, hogy a szűzrepülés 2014-ben lesz, jelen állás szerint azonban csak most őszre tűzték ki ezt. A vállalat augusztus 20-án közzétett egy rakétaindítási menetrendet, amely szerint 2020-ban kisméretű szerkezetekkel indulna a program, amely végül embereket hordozó űrhajókra is kiterjedne.

A késés önmagában nem olyan nagy probléma, az már annál inkább, hogy egyre élesebb a verseny a megcélzott piacon.

A SpaceX újrahasznosítható rakétájával már le is szorította a műholdak pályára állítási költségét, de közel sem Elon Musk cége az egyetlen magánvállalat, amely ebben a ligában versenyez. Igaz, ezek többsége a SpaceX-hez hasonlóan földi indítású rakétával dolgozik, de van példa légi indításúra is, speciális repülőgép nélkül: a Virgin Orbit egy átalakított utasszállítót használ majd a tervek szerint még idén sorra kerülő első éles tesztjénél.

A Quartz cikke szerint olyan messze vannak a műholdpiac igényei és a Stratolaunch tervei egymástól, hogy sokan azt gondolják: valójában az amerikai haderő fedett fejlesztéséről van szó. Erre utal, hogy miközben a cégnek egyelőre egyetlen piaci ügyfele sincs, már meglátogatta az amerikai alelnök és a légierőt felügyelő államtitkár. Az álcázott fejlesztés nem lenne példa nélküli, épült így már hajó és óriási repülőgép is a haderő számára. A mostani esetben könnyen elképzelhető például, hogy műholdak lelövésére szolgáló rakéták indítóplatformja lenne a Stratolaunch.

A vállalat szóvivője azt mondta a Quartznak, hogy jelenleg önállóan dolgoznak, de mindig van esély partnerségek létrejöttére. A műholdak rugalmas űrbe juttatása mindenesetre valóban fontos az amerikai fegyveres erők számára, meg is hirdetnek egy 10 millió dolláros keretösszegű pályázatot, hogy bátorítsák a fejlesztéseket ezen a téren. Igaz, a tervek szerint ez 2019-ben lesz, így a Stratolaunch lecsúszhat a határidőről.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkŰrállomásról és hiperszonikus utasszállítóról álmodik egy délolasz kisvárosEddig kinevették a délolasz űrkikötőt, ahonnan másfél óra alatt érnének az utasok Kaliforniába. De most már Trump oldalán beszélt róla az olasz miniszterelnök.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ műholdak Paul Allen repülőgép Stratolaunch Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Stubnya Bence
2024. november 6. 12:52 Pénz, Világ

Közel lehetünk ahhoz, amikor a magyar lakosság is megindul a pénzváltókhoz

A Trump győzelmét követő újabb vámháború Magyarországnak is fájna, a várható intézkedések alapján pedig nagy nyomás maradhat a forinton.

Jandó Zoltán
2024. november 4. 11:54 Világ

Az oddsok Trump mellett szólnak, de akár néhány ezer szavazat is dönthet

A fogadóirodáknál Donald Trump egy hajszállal esélyesebb, de az amerikai elnökválasztás ezúttal is egy maréknyi államban dől el. Ezek közül is Pennsylvania lehet a legfontosabb.

Mészáros R. Tamás
2024. november 4. 06:04 Világ

Orbán úgy szurkol Trumpnak, hogy a megválasztása neki fájna a legjobban

Mi értelme van válságos gazdasági helyzetben, erősödő ellenzék mellett egy kis, exportfüggő gazdaság élén a kereskedelmi háború prófétáját támogatni?

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 6. 15:41 Élet

Négy nap alatt tízezer gyorshajtás: a lengyel példa is mutatja, hogy lehet javítani

A rendőrség is meglepődött, hogy élesítés után a tesztidőszakhoz képest nem csökkent az új sebességmérők által lefotózott gyorshajtók száma.

Stubnya Bence
2024. november 6. 06:06 Közélet

Bukásra áll a kormány mindkét jövő évi gazdasági célja

Idén kicsúszik a magyar gazdasági növekedés az uniós első harmadból, jövőre esélytelen az első hely, és már a 3 százalékhoz is nagy szerencse kéne.

Torontáli Zoltán
2024. november 5. 16:45 Közélet, Vállalat

Nagy Márton egyet tehet, hogy ne hűljön ki az étel a futároknál: visszaállítja a katát

Miután lerontották az ételfutárok megélhetési lehetőségeit, most megvizsgálják, vajon miért romlik a kiszállítási piacon a minőség.