Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. augusztus 22. 11:31 Világ

Hiába építették meg a világ legnagyobb repülőgépét, lehet, hogy nem kell senkinek

Jelentős késésben van a 117 méteres szárnyfesztávolságával a világ legnagyobb repülőgépének számító Stratolaunch programja, és az a veszély fenyeget, hogy mire eléri tervezett képességét, valójában már nem lesz erre igény. A képesség nem más, mint hogy műholdakat hordozó rakétákat indítson nagy magasságból, a sztratoszférából, ami megbízhatóbbá és olcsóbbá tenné az eszközök Föld körüli pályára állítását. Hiszen így a földi indításhoz képest kisebb nehézségi erőt kell leküzdeni, valamint az időjárás is kevésbé zavaró tényező.

Az eddig egymilliárd dollárt felemésztő fejlesztést nagyrészt finanszírozó Paul Allen – aki a Microsoft társalapítójaként szerezte vagyonát – a projekt 2011-es kezdetekor azt jósolta, hogy a szűzrepülés 2014-ben lesz, jelen állás szerint azonban csak most őszre tűzték ki ezt. A vállalat augusztus 20-án közzétett egy rakétaindítási menetrendet, amely szerint 2020-ban kisméretű szerkezetekkel indulna a program, amely végül embereket hordozó űrhajókra is kiterjedne.

A késés önmagában nem olyan nagy probléma, az már annál inkább, hogy egyre élesebb a verseny a megcélzott piacon.

A SpaceX újrahasznosítható rakétájával már le is szorította a műholdak pályára állítási költségét, de közel sem Elon Musk cége az egyetlen magánvállalat, amely ebben a ligában versenyez. Igaz, ezek többsége a SpaceX-hez hasonlóan földi indítású rakétával dolgozik, de van példa légi indításúra is, speciális repülőgép nélkül: a Virgin Orbit egy átalakított utasszállítót használ majd a tervek szerint még idén sorra kerülő első éles tesztjénél.

A Quartz cikke szerint olyan messze vannak a műholdpiac igényei és a Stratolaunch tervei egymástól, hogy sokan azt gondolják: valójában az amerikai haderő fedett fejlesztéséről van szó. Erre utal, hogy miközben a cégnek egyelőre egyetlen piaci ügyfele sincs, már meglátogatta az amerikai alelnök és a légierőt felügyelő államtitkár. Az álcázott fejlesztés nem lenne példa nélküli, épült így már hajó és óriási repülőgép is a haderő számára. A mostani esetben könnyen elképzelhető például, hogy műholdak lelövésére szolgáló rakéták indítóplatformja lenne a Stratolaunch.

A vállalat szóvivője azt mondta a Quartznak, hogy jelenleg önállóan dolgoznak, de mindig van esély partnerségek létrejöttére. A műholdak rugalmas űrbe juttatása mindenesetre valóban fontos az amerikai fegyveres erők számára, meg is hirdetnek egy 10 millió dolláros keretösszegű pályázatot, hogy bátorítsák a fejlesztéseket ezen a téren. Igaz, a tervek szerint ez 2019-ben lesz, így a Stratolaunch lecsúszhat a határidőről.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkŰrállomásról és hiperszonikus utasszállítóról álmodik egy délolasz kisvárosEddig kinevették a délolasz űrkikötőt, ahonnan másfél óra alatt érnének az utasok Kaliforniába. De most már Trump oldalán beszélt róla az olasz miniszterelnök.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ műholdak Paul Allen repülőgép Stratolaunch Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Vámosi Ágoston
2025. január 23. 13:43 Pénz, Világ

Jól fizet az orosz biznisz, csak lehet, hogy elveszik a profitot

A Raiffeisen kétmilliárd eurós büntetése jól mutatja, hogy milyen könnyen semmivé válhat az Oroszországban maradt nyugati cégek által megtermelt nyereség.

Mészáros R. Tamás
2025. január 23. 06:00 Világ

A világ negyedik legnépesebb országa is csatlakozott a kínai-orosz klubhoz

A 275 milliós Indonézia BRICS-tagsága jelzi a gazdasági világrendszerváltás igényét, bár rövid távon a kínai pénz és az illiberalizmus védelme a fő motiváció.

Vámosi Ágoston
2025. január 22. 16:48 Világ

Háborúk, klíma, dezinformáció? Szakértőknek sem könnyű eldönteni, mi a legnagyobb kockázat

A jelenleg is zajló davosi konferenciát rendező Világgazdasági Fórum összegyűjtötte a világra rövid és hosszabb távon leselkedő legnagyobb kockázatokat.

Fontos

Torontáli Zoltán
2025. január 24. 06:09 Közélet, Vállalat

Kezd látszani, hogy milyen cégeket támogat majd a kormány repülőrajtos programja

Nem a nagyobb segítségre szorulók felhozása, sokkal inkább az lehet a most indult Demján Sándor 1+1 alprogram célja, hogy a jók még jobbak legyenek.

Vámosi Ágoston
2025. január 23. 16:45 Pénz

Jól hangzik a 8 százalékos banki kamat, de az adó elviszi több mint a negyedét

Elsőre jól hangzanak a banki betétakciók, de 28 százalék az adóteher, és ha befektetési jegyet is kell venni, akkor általában a kockázat is magasabb.

Jandó Zoltán
2025. január 23. 11:23 Adat, Közélet

Egyre gyakoribbak az iskolákat célzó tömeges bombafenyegetések Közép-Európában

Több tucat magyarországi iskola kapott fenyegető üzenetet csütörtök reggel. Bulgáriában tegnap történt hasonló, Szlovákiában legutóbb tavaly ősszel.