Hírlevél feliratkozás
Kasnyik Márton
2018. augusztus 1. 09:16 Tech, Világ

Űrállomásról és hiperszonikus utasszállítóról álmodik egy délolasz kisváros

A légi ipar összehozhatja az amerikai és az olasz technológiát, ezért amilyen hamar csak lehetséges, új repülőket indítunk, amelyek másfél óra alatt hasítanak keresztül a légtéren az Egyesült Államok és Olaszország között

mondta Giuseppe Conte olasz miniszterelnök Donald Trump amerikai elnök oldalán hétfőn. A néhány hónapja hivatalban lévő vezető nem a levegőbe beszélt, hanem egy valódi tervről, ami eddig Olaszországban gyakorlatilag közröhej tárgya volt.

Az olasz csizma sarkánál lévő Puglia régió kormányzója, Michele Emiliano ugyanis hosszú ideje arról beszél, hogy európai űripari Szilícium-völgyet szeretne varázsolni a leszakadó térségből. Az egyik álma az, hogy Los Angelesből repüljenek a luxusvendégek a Virgin Galactic rakétameghajtású gépein egy helyi kisvárosba, Grottagliéba másfél óra alatt, hogy aztán ott nyaralva helyi termékekre költsék a pénzt. Ezt eddig jellemzően nem vették komolyan, a politikusról ilyen karikatúrák jelentek meg olasz újságokban:

Közzétette: Michele Emiliano – 2018. július 6., péntek

Most már senki nem nevet!

– mondta Emiliano a New York Timesnak, miután az olasz miniszterelnök Trump mellett karolta fel ügyét.

A Richard Branson milliárdos tulajdonában álló Virgin Galactic olasz cégekkel, az Altec-kel és a Sitaellel közösen fejleszti forradalmi űrutasszállítóját. Az elképzelés szerint a WhiteKnightTwo űrrakéta vinné fel a SpaceShipTwo nevű repülőt az űrbe, ahol a kisebb egység leválna, és – őrületes sebességre kapcsolva az űr határán – a 100 kilométer magasan húzódó Kármán-vonalon haladna úti céljához.

Az előjelek azonban nem igazán jók: mérnöki problémák miatt már több mint egy évtizedet csúszott a projekt, négy éve pedig a SpaceShipTwo űrrepülő prototípusa a darabjaira hullott a kaliforniai sivatag felett, nem sokkal azt követően, hogy átlépte a hangsebességet (a balesetben a pilóta súlyosan megsérült, a másodpilóta pedig életét vesztette). Közben viszont már vagy 600 utas lefoglalta az űrutazást Új-Mexikóból, ami elővételben 200 ezer dollárba kerül nekik.

Az olaszok viszont komolyan veszik a dolgot, Grottaglie repterét például már július elején elnevezték Grottaglie Űrállomásnak (ez lett az első olasz űrkikötő), ami egyelőre elég ironikus húzás, a reptér ugyanis inkább hasonlít egy ötvenes évekbeli vonatállomásra, mint egy sci-fi űrdokkolóra. Ráadásul az olasz törvények egyelőre nem is teszik lehetővé az utazási célú űrrepülést, igaz, a most kormányon lévő szélsőjobb-populista koalíció ebből a szempontból biztosan nem ismer lehetetlent.

Tech Világ guieseppe conte Olaszország űrrepülő Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Váczi István
2019. május 18. 16:21 Tech

Ha támogatjuk munkahelyek megszüntetését, ne csodálkozzunk az eredményen

Bár jelenleg éppen a munkaerőhiány a magyar gazdaság legnagyobb problémája, idehaza is sokakat foglalkoztat, hogy mi lesz, ha az automatizáció elkezdi tömegével megszüntetni az állásokat.

Avatar
2019. május 16. 15:29 Tech

Játszva megoldhatók a világ gazdasági problémái

Közgazdászokra is szükség van sok számítógépes játékban, hogy a kartellező és arbitráló játékosok ne döntsék romba a virtuális gazdaságot.

Avatar
2019. május 11. 16:28 Tech

Hogyan védenék meg a magánszféránkat azok a techcégek, amelyek szügyig gázolnak a titkainkban?

Hirtelen őrült sok védelmezője a lett "privacy"-nek. De bízhatunk bennük?

Fontos

Váczi István
2019. május 16. 06:53 Közélet, Vállalat

Az ország legnagyobb földesura lett Mészáros Lőrinc

Nem kell tovább számolgatni, Mészáros agrárholdingjának vezetője maga mondta el, hogy már mindenkinél nagyobb területen gazdálkodnak.

Hajdu Miklós
2019. május 15. 16:46 Vállalat

Nem a Mercedes-beruházás felfüggesztése miatt kerülhet bajba a magyar autóipar

Magyarország szempontjából sokkal fontosabb, hogy mi lesz az autóipari beszállítókkal, ha tényleg beüt a válság az ágazatban.

Váczi István
2019. május 14. 06:54 Közélet

Az oktatásban káoszt hozott, ideje kipróbálni a közlekedésben

Pár éve még 24 Volán-vállalat volt, hamarosan csak egy marad. Közben meg kellene nyitni az ágazatot a magáncégek előtt, de ez valószínűleg csak minimális szinten történik meg.