Minden kutatás szerint az éttermi dolgozókat veszélyezteti leginkább a robotizáció, az ő munkájukat nagyon könnyen át tudják venni a gépek. Évek óta minden felmérés azt mondja, hogy a robotok elterjedése megállíthatatlan, és nem lesz szükség annyi emberi munkaerőre az éttermekben, mint ma. Az amerikai tapasztalatok azonban nem egészen ezt mutatják.
A valóság az előrejelzésekkel szemben az, hogy jönnek ugyan a robotok, de egyáltalán nem kell senkit elbocsátani miattuk. Ennek pedig az általános munkaerőhiány az oka.
Ahogy a Wall Street Journal írja, az étteremtulajdonosok azzal küzdenek, hogy ha találnak is alkalmazottat, ők a hosszas betanítás és próbaidő után hamar rájönnek, hogy sok esetben nehéz, kimerítő fizikai munkáról van szó, és az első adandó alkalommal továbbállnak.
A hamburgerhúsok grillezése tipikus példa erre: a dolgozók nagyon nem szeretnek egész nap állva húspogácsákat forgatni az állandóan forró és olajos sütő mellett. Az éttermek azonban ide már be tudnak állítani robotokat, a munkatársakat pedig kellemesebb feladatokra tudják beosztani. Szó sincs arról, hogy bárkit el kellene bocsátani, és ideális esetben a gépek elvégzik a piszkos munkát helyettük.
Az Egyesült Államokban áprilisban 884 ezer betöltetlen vendéglátóipari állás volt, ami rekordnak számít. Öt év alatt 1,6 millióval nőtt a szektorban foglalkoztatottak száma, és most már 12 millióhoz közelít.
Ha a gépesítés miatt embereket kellene elküldeni, akkor a vendéglátóipari szakmákban nőne a munkanélküliség, de a számok nem ezt mutatják. Sőt, a 6 százalékos mutató rekordalacsonynak számít ebben az iparágban, még akkor is, ha jóval meghaladja az átlagos amerikai 3,8 százalékos arányt.
Azt gondolhatnánk, hogy ha a robotok alkalmazása nem is csökkenti az emberi munkaerőt, legalább az egy étteremre jutó alkalmazottak számát mérsékli, de még ez sem igaz. Sőt, a 2007-es átlagos 17,4 fő helyett ma már átlagosan 18,4 alkalmazott dolgozik egy étteremben.
A jelenség mögött az áll, hogy az éttermek például azzal próbálnak bevételt növelni, hogy hosszabban tartanak nyitva, esetleg éjjel-nappal nyitva tartó helyekké válnak, vagy a házhoz szállításban próbálnak erősíteni. Ezekhez a bővítésekhez azonban újabb emberekre van szükségük.
A robotok telepítését és az emberek érdekeit a legtöbb helyen igyekeznek összehangolni. A Dunkin’ Donuts-nál például kiterjedt felmérést készítettek a munkavállalók körében arról, hogy milyen munkafázisokat mennyire szeretnek, hogy mit próbáljanak meg kiváltani gépekkel.
Ennél a láncnál most úgy látják, hogy belátható időn belül nem képzelhető el egy teljesen robotizált étterem, a gépek ugyanis csak alapfeladatokat tudnak ellátni, és nincsenek azon a szinten, hogy ki tudnák váltani az emberi munkaerőt. A legfejlettebb robotikai megoldásokkal pedig üzleti problémák is akadnak, egy 100 ezer dolláros robotnak értelmezhető időn belül egyelőre nem látszik a megtérülése.
Tech
Fontos