Hasítanak a hibridek, és a kínai autógyártók ebben is meglátták az üzletet
Hibridekkel kerülnék ki az Európai Unió elektromos autókra kivetett vámjait a kínai gyártók, de a fogyasztói igények miatt is egyre inkább a belső égésű és az elektromos meghajtást ötvöző járművek válnak népszerűbbé az európai és amerikai piacokon.
Felülnézet: habár a tisztán elektromos meghajtású autók forgalma növekszik a leggyorsabban, az Egyesült Államokban még mindig sok vásárlót tart vissza a tisztán elektromos modellektől a korlátozott hatótávolság.
A nagyobb hatótávolságú, de hagyományos motorral is rendelkező plug-in hibridek – amelyet a Bloomberg cikke szuperhibridnek nevez – pedig 2024 első felében is népszerűek maradtak az amerikai piacon, amikor a villanyautók forgalma ideiglenesen megtorpant.
Tágabb kontextus: az európai piacon, ahol 2024 januárja és novembere között a villanyautók forgalma 5,4 százalékkal csökkent az előző év hasonló időszakához képest, a plug-in hibridek forgalma még ennél is nagyobb mértékben, 8 százalékkal esett vissza.
A nem tölthető hibridek piaca viszont csaknem ötödével bővült ugyanebben az időszakban az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai szerint.
Mi várható? A trendeket meglovagolva tervezik elkerülni a kínai gyártók az EU elektromos autókra kivetett vámjait. A Reuters cikke szerint ez a tavalyi harmadik negyedéves forgalmi adatokon is látszott, amikor a nem tölthető és plug-in hibridek kínai exportjának aránya megduplázódott a teljes exporton belül, miközben a tisztán elektromos modelleké visszaesett.
Alulnézet: a BYD például a Seal U DM-i nevű hibrid modelljével jelent meg az európai piacon, ami a Volkswagen legjobban menő plug-in hibrid modelljénél, a Tiguannál és a Toyota C-HR-nél is olcsóbb.
A cég szegedi üzemében először tisztán elektromos modelleket fog gyártani, de a China Auto News információi szerint fontolgatja, hogy később hibrideket is gyártson ebben az üzemben.
Magyarországon több üzemben is gyártanak hibrid modelleket, a győri Audi-üzemben készül például az Audi Q3 plug-in hibrid, a kecskeméti Mercedes üzemben a CLA 250 e Coupé és a CLA 250 e Shooting Brake plug-in hibridek, az Esztergomi Suzuki-gyárban pedig 2023-ban 90 százalékban nem tölthető (S-Cross és Vitara) hibrid modelleket gyártottak.
Igen, de: habár a magyar ipar jól járhat a hibrid modellek népszerűségével, az uniós kibocsátási célok elérése szempontjából problémás lehet ezeknek a modelleknek a terjedése.
Az Európai Bizottság 2024-ben nyilvánosságra hozott, a tényleges autóhasználaton alapuló vizsgálata ugyanis arra jutott, hogy az ilyen modellek szén-dioxid-kibocsátása a hivatalos érték többszöröse, mivel ezeket nem töltik fel árammal elég gyakran, így a robbanómotort használják.
Egyre fontosabb a hidrogén szerepe a klímaváltozás elleni küzdelemben, de mit várhatunk az alkalmazásától, és mit kell tenni ahhoz, hogy bővülhessen a felhasználása?
A jövőre eltűnő parkolóautomatákon és az állami mobilfizetés lecserélésével is milliárdos összeget lehet lefaragni a fővárosi parkolási rendszer költségeiből.
A december eleji szintre csökkent a földgáz tőzsdei ára hétfőn. Ez arra utal, hogy komoly fennforgást nem okoz a piacon az ukrajnai tranzit leállítása.